Allmänpåverkad häst

manhattan_2006

Trådstartare
En av hästarna hemma började att tappa muskler och var även indragen vid flankerna. Märkte sedan att hästen var lite seg vid ridning och inte lika pigg vid hoppning. Hästen ser allmänt trött ut och är allmänpåverkad man kan tro att hon har feber men det har hon inte. Ögonen verkar också lite irriterade dom rinner nästan konstant. När veterinären kom ut så tyckte hon att hästen hade något för hög andningsfrekvens men kunde lika gärna vara att hästen var irriterad på flugorna sa hon, väldigt diffust med andra ord. Blodprov togs som visade att hästen har en infektion men vi vet ju inte vad för infektion eller var. Hästens immunförsvar var riktigt dåligt hon hade 2 normalt är mellan 5-7.
Även blodprov för borelia togs som visade lägsta värdena som ger utslag. Veterinären tyckte att vi skulle prova att ge antibiotika + antiinflammatoriskt, Hippotrim och Metacam i detta fall. Jag har nu gjort detta i 5 dagar utan att märka någon förändring, veterinären tycker jag ska fortsätta med denna kur i 2 dagar till.
Undrar om någon känner igen dessa symptom, spec det att musklerna försvunnit så fort, någon som har en aning om vad det kan vara?Kan en infektion göra att hästen tappar muskler på bara några veckor?
Kan tillägga att denna häst varit bra i hull utan kraftfoder och bara grovfoder innan, nu äter hon 3 kg kraftfoder+ lusern och fri tillgång till hö och hon får inte tillbaks musklerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Allmänpåverkad häst

Har du analys på höet ? I år är ett minst sagt skitår vad gäller proteinvärden i höet.
 
Sv: Allmänpåverkad häst

ja vi har analys det var bättre än förra året. Dock inga toppsiffror men det behövs inte heller eftersom hon får såpass mycket hö. Har nu dom senaste dagarna blivit 100% på att det är Borelia eller Erlichias nytt blodrpov togs idag för att kolla upp detta närmare så behandling kan sättas in på måndag... blir bara så less detta är 4:e hästen jag haft som får Borelia/Erlichia
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Lågt antal wita blodkroppar betyder inte att hästen har dåligt immunförswar. Wid wirusinfektioner ser man ofta en sänkning pga ökad åtgång. Wilka andra wärden tydde på infektion?

Parasitstatus?
Hur gammal är hästen?

Sen will jag wara odrägligt petig och påpeka att det inte heter ehrlichias. Nu för tiden heter sjukdomen anaplasmos, men äwen tidigare war det korrekta namnet ehrlichios. Med o. Spelar kanske inte så stor roll, men mig stör det... :crazy: Inget illa men, dock!!
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Veterinären sa att hon har en infektion och att immunförsvaret var i botten men nu en vecka senare så var det tydligen nästan normalt? Skumt eftersom hästen nu är sämre än när förra blodprovet togs. Vet att det inte heter Erlichia längre men tänkte inte på det. Kan det bero på att det nu gått ut i lederna istället för blodet? Är kanske därför hon är sämre....
Hästen avmaskades för en månad sedan och innan dess var träckprov taget visade 1000 epg blodmask så det är ju inte pågrund av mask hon mår dåligt. Har ju haft borelia innan på andra hästar så symptomen känns ju igen.
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Det där med immunförswaret ger jag inte mycket för. Menmen...

Jag utgår från att weterinären tog ett blodprow för att mäta antikroppstitern eftersom du skriwer "lägsta utslag" och då är det ju fullt möjligt att titern ännu inte hade hunnit sitga. Det tar ju ett par weckor innan immunförswaret mobiliserat sina antikroppsarméer... Ett parprow nu kan wisa en höjning, men ligger titern konstant kan ni slå borrelia och/eller anaplasma ur hågen.

1000 EPG är wäl inte så lite? Och med tanke på resistensen tycker jag att ett nytt prow bör tas - det wore ju oturligt om det trots allt war ett parasitproblem. Blodmask kan mkt wäl ge de symptom du beskriwer.

Lycka till!
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Det där med immunförswaret ger jag inte mycket för. Menmen...

Jag utgår från att weterinären tog ett blodprow för att mäta antikroppstitern eftersom du skriwer "lägsta utslag" och då är det ju fullt möjligt att titern ännu inte hade hunnit sitga. Det tar ju ett par weckor innan immunförswaret mobiliserat sina antikroppsarméer... Ett parprow nu kan wisa en höjning, men ligger titern konstant kan ni slå borrelia och/eller anaplasma ur hågen.

1000 EPG är wäl inte så lite? Och med tanke på resistensen tycker jag att ett nytt prow bör tas - det wore ju oturligt om det trots allt war ett parasitproblem. Blodmask kan mkt wäl ge de symptom du beskriwer.

Lycka till!

Symptomen stämmer in på någon av dessa sjukdomar inte på ett parasitangrepp. Jag har som sagt haft 3 hästar innan som haft dessa sjukdomar så man börjar ju bli van...
Hästen har blivit mycket sämre på 2 veckor innan dess var det bara trötthet, jag antar att det är för att det nu gått ut i lederna. Behandling för dessa sjukdomar kommer sättas in även om det skulle visa samma låga utslag. Det finns inget annat det kan vara veterinären kan inte komma på något annat.
Jo 1000 epg är lite med tanke på att hästen hade 2550 epg en gång och mådde då prima. Hon är dessutom avmaskad efter senaste provet togs så hon bör inte ha 1000 epg nu. Men vi väntar svar från träckprov ändå.
Hästen är nu alltså stel, har ont i musklerna, knäpper i lederna, går korta steg, kan inte trava normalt och tappat i vikt med främst muskler alla dessa är typiska symptom för Borelia.
Men visst är det så att om provet visar lågt utslag, låga titer så kan det bero på att det inte finns i blodet utan gått ut i lederna?
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Det fungerar inte så, ware sig Borrelia eller Anaplasma "gömmer" sig i lederna. Du kan läsa mer på SWA´s hemsida, men stawa med enkel-w!

Fö har du ju bestämt dig, så jag tänker inte ödsla mer tid på detta. Själw har jag sett mer än tre hästar både med grawa parasitangrepp, tumörer, slinger, tarmsjukdomar och Borrelia eller Anaplasma, och jag skulle inte wara så säker på att symptomen "bara" kan tyda på dessa båda fästingsjukdomar.

Att behandla en häst som inte wisar en stigande titer i parprow (eller kwardröjande hög titer) eller positiwt PCR är fel.
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Det fungerar inte så, ware sig Borrelia eller Anaplasma "gömmer" sig i lederna. Du kan läsa mer på SWA´s hemsida, men stawa med enkel-w!

Fö har du ju bestämt dig, så jag tänker inte ödsla mer tid på detta. Själw har jag sett mer än tre hästar både med grawa parasitangrepp, tumörer, slinger, tarmsjukdomar och Borrelia eller Anaplasma, och jag skulle inte wara så säker på att symptomen "bara" kan tyda på dessa båda fästingsjukdomar.

Att behandla en häst som inte wisar en stigande titer i parprow (eller kwardröjande hög titer) eller positiwt PCR är fel.

ok då har du och min vet skilda åsikter. Hästen har ju dom lägsta värdena som ger utslag så därmed har hästen antikroppar mot detta, detta är ju något som är individuellt om hästen får symptom av höga eller låga värden.
Men hur skulle man kunna få reda på om hästen har en tarmsjukdom eller tumör då?
 
Sv: Allmänpåverkad häst

En häst blir inte sjuk aw sin antikroppstiter. Blodet är fullt aw antikroppar mot både det ena och det andra, det är ju en del aw förswaret, inte något sjukdomsalstrande.

Din wet har ju sett hästen och öwriga prowswar, så hon eller han har förstås bättre insikt än wad jag har. Att sätta in en behandling på så swaga indicier som en låg ak-titer kan i wärsta fall fördröja den riktiga diagnosen och dessutom förwärra det som eg orsakar beswären.

Man blir mörkrädd när man tänker på hur många wettar tjänar storkowan på tc iw helt i onödan. Detta gäller säkert inte din wet, hon eller han har förmodligen anledning att misstänka borrelia eller anaplasma (det är ju inte direkt samma sjukdom) om behandling sätts in, utöwer det meningslösa prow som är taget.
 
Sv: Allmänpåverkad häst

kort svar om musklerna...
Jag har flera gånger sett väldigt snabbt försvinnande muskler och hull när hästar haft ont. Rejäl smärta kan få dem att tappa allt, och det snabbt!

Vilket förstås inte hjälper i letandet efter orsak. Har du möjlighet att ta hästen till klinik för mer grundlig diagnostik?
 
Sv: Allmänpåverkad häst

Kanske ska göra ett allergitest?

kompisens häst reagerade lika dant i våras och då togs ett allergitest. Hon fick hennes livschock när hon fick svaret (allergisk mot i princip allt! pälskvalster, all sorts knott, alla träslag utan hassel och massor av grässorter m.m)
 
Sv: Allmänpåverkad häst

glöm mitt inlägg!

läste precis att du fått reda på problemet:p

Hoppas hästen blir bra iallafall
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: Habina
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 152
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 706
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp