18 månaders sen med allt..

Lenis

Trådstartare
Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv?

Minstingen är 18 månader och kan väl i princip.. inte mycket. Inte förstå ett enda ord av vad man kan bedöma. Inte ens försöka tala eller säga något eget ord. Oklart om han hör ens men han bryr sig inte om tal. Kryper inte, går inte, bygger inte klossar, klottrar inte med kritor, pekar inte.

Lättare att lista det han gör. Han kan resa sig mot möbler, rumphasa som en del barn med Downs gör, och kan äta med fingrarna.

Vi fick skjuta upp besök på BVC (vanliga 18 månader) pga sjukdom. Men jag har noll förtroende för dem. NOLL. De är säkert bra på vissa orter och bra för friska vsrdagsbesvär men när det verkligen är illa verkar det som att de här vägrar ta i det. Så jag har väldigt lite hopp om hjälp där. Känner mig extremt uppgiven och mer ledsen för varje dag. Försöker man söka efter andra fall verkar det rätt vanligt att nån är sen med tal och ibland motorik, inte båda delar. Det gör så ont i hjärtat varje månad som går utan utveckling. :cry:
 
Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv?

Minstingen är 18 månader och kan väl i princip.. inte mycket. Inte förstå ett enda ord av vad man kan bedöma. Inte ens försöka tala eller säga något eget ord. Oklart om han hör ens men han bryr sig inte om tal. Kryper inte, går inte, bygger inte klossar, klottrar inte med kritor, pekar inte.

Lättare att lista det han gör. Han kan resa sig mot möbler, rumphasa som en del barn med Downs gör, och kan äta med fingrarna.

Vi fick skjuta upp besök på BVC (vanliga 18 månader) pga sjukdom. Men jag har noll förtroende för dem. NOLL. De är säkert bra på vissa orter och bra för friska vsrdagsbesvär men när det verkligen är illa verkar det som att de här vägrar ta i det. Så jag har väldigt lite hopp om hjälp där. Känner mig extremt uppgiven och mer ledsen för varje dag. Försöker man söka efter andra fall verkar det rätt vanligt att nån är sen med tal och ibland motorik, inte båda delar. Det gör så ont i hjärtat varje månad som går utan utveckling. :cry:
Byt BVC!!! Direkt!
Alternativt skriv en egenremiss till barnläkare.
Jag har haft jättebra BVC och när vi noterade sen utveckling av fin- och grovmotorik plus en del fokus-problem så remitterades vi direkt vidare. Har fått mycket stöd från vården och upplever nu att barnet är i fas motoriskt, till och med förbi i vissa avseenden. Mitt barn var sen med det mesta som liten och har sedan varit väldigt ojämn, ex som 6-åring så kunde hen sätta ut de flesta länder i världen på en karta med kunde inte knäppa dragkedjan på jackan.

Som sagt, jag hade börjat med att byta BVC.
 
Hur kommunicerar han? Vad intresserar och stimulerar? Jag tänker att hörseln bör undersökas pronto eftersom en hörselnedsättning ger konsekvenser på flera områden.

Han gillar tecknat med lugnt tempo och klara färger, typ cocomelon. Han kommunicerar som en sexmånaders ungefär kanske. Skriker och sprattlar om han inte vill, kan skratta om något är kul, som när man kittlas..

Släpade iväg honom på hörseltest på egenremiss eftersom jag vet att BVC inte bryr sig om ifall man inte tror att de inte hör. Jag tänkte som du. Han reagerade på de högsta ljuden men inte normalt. De vet inte om han inte bryr sig eller inte hör men de trodde det första. Hur man nu kan veta det. Vi ska tillbaka och prova igen om några veckor..
 
Byt BVC!!! Direkt!
Alternativt skriv en egenremiss till barnläkare.
Jag har haft jättebra BVC och när vi noterade sen utveckling av fin- och grovmotorik plus en del fokus-problem så remitterades vi direkt vidare. Har fått mycket stöd från vården och upplever nu att barnet är i fas motoriskt, till och med förbi i vissa avseenden. Mitt barn var sen med det mesta som liten och har sedan varit väldigt ojämn, ex som 6-åring så kunde hen sätta ut de flesta länder i världen på en karta med kunde inte knäppa dragkedjan på jackan.

Som sagt, jag hade börjat med att byta BVC.
Vad skönt att det gått framåt för er :heart ja jag ska ge den detta kommande besök men gör de inget nu heller så känns det helt meningslöst att gå dit. Kan ju finnas bättre det har du ju rätt i förstås.
 
Se om du kan be din BVC ta kontakt/skriva remiss till BHV. Undersök annars om det går att skriva egenremiss till BHV i din region.

🧡 Vad tufft det låter.
 
Släpade iväg honom på hörseltest på egenremiss eftersom jag vet att BVC inte bryr sig om ifall man inte tror att de inte hör. Jag tänkte som du. Han reagerade på de högsta ljuden men inte normalt. De vet inte om han inte bryr sig eller inte hör men de trodde det första. Hur man nu kan veta det. Vi ska tillbaka och prova igen om några veckor..

Men de borde ju kunna konstatera om han hör eller inte. Jag menar man gör ju hörseltest på tvådagarsbebisar…

Tänker också byt bvc om möjligt! Det finns bra bvc:er också.

Vad kämpigt ❤️
 
Han gillar tecknat med lugnt tempo och klara färger, typ cocomelon. Han kommunicerar som en sexmånaders ungefär kanske. Skriker och sprattlar om han inte vill, kan skratta om något är kul, som när man kittlas..

Släpade iväg honom på hörseltest på egenremiss eftersom jag vet att BVC inte bryr sig om ifall man inte tror att de inte hör. Jag tänkte som du. Han reagerade på de högsta ljuden men inte normalt. De vet inte om han inte bryr sig eller inte hör men de trodde det första. Hur man nu kan veta det. Vi ska tillbaka och prova igen om några veckor..
Vad bra att du har en kontakt där. Stå på dig att de utreder vidare. Tidiga insatser är viktigt. Min erfarenhet är att det finns god kompetens och hjälp men det kan vara lite snårigt att hitta den.
 
Han gillar tecknat med lugnt tempo och klara färger, typ cocomelon. Han kommunicerar som en sexmånaders ungefär kanske. Skriker och sprattlar om han inte vill, kan skratta om något är kul, som när man kittlas..

Släpade iväg honom på hörseltest på egenremiss eftersom jag vet att BVC inte bryr sig om ifall man inte tror att de inte hör. Jag tänkte som du. Han reagerade på de högsta ljuden men inte normalt. De vet inte om han inte bryr sig eller inte hör men de trodde det första. Hur man nu kan veta det. Vi ska tillbaka och prova igen om några veckor..

Låter jättemärkligt att de dissar resultatet med motiveringen att han bara struntar i att det låter! Hur kan de veta det? Och om det nu är så så får de (sjukvården) väl utreda varför han struntar i det. Ge dig inte! Var på dem och kräv en ordentlig utredning angående hörseln i första hand. Hör han inte så kan ju inte tal och kommunikation utvecklas.
 
Kan ni skicka egen remiss för utredning? Vi har gjort det i ett annat barnrelaterat ärende och är nu inkopplade på en barnmottagning.
 
Vad skönt att det gått framåt för er :heart ja jag ska ge den detta kommande besök men gör de inget nu heller så känns det helt meningslöst att gå dit. Kan ju finnas bättre det har du ju rätt i förstås.
Utifrån det du beskriver i TS och hur 18-månaders utvecklingsuppföljningen ser ut så borde BVC-sköterskan verkligen reagera och erbjuda er hjälp vidare i vårdkedjan. Först och främst läkare, kanske också andra professioner exemepelvis fysioterapeut och psykolog.

Det är skittufft som förälder att se att utvecklingen inte går framåt i den takt man förväntar sig :heart Eran son förtjänar att få den hjälp han behöver från vården för sin vidare utveckling, och ni förtjänar absolut att få eran oro tagen på allvar. Ni har säkert redan pratat med BVC, men jag skulle fortsätta vara rakt på sak och säga till sköterskan att ni ser en sen utvecklig och vill få hjälp med vidare utredning och stöd. I annat fall kontakta barnmedicinsk mottagning per telefon eller 1177 och prata om eran oro med dem.
 
Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv?

Minstingen är 18 månader och kan väl i princip.. inte mycket. Inte förstå ett enda ord av vad man kan bedöma. Inte ens försöka tala eller säga något eget ord. Oklart om han hör ens men han bryr sig inte om tal. Kryper inte, går inte, bygger inte klossar, klottrar inte med kritor, pekar inte.

Lättare att lista det han gör. Han kan resa sig mot möbler, rumphasa som en del barn med Downs gör, och kan äta med fingrarna.

Vi fick skjuta upp besök på BVC (vanliga 18 månader) pga sjukdom. Men jag har noll förtroende för dem. NOLL. De är säkert bra på vissa orter och bra för friska vsrdagsbesvär men när det verkligen är illa verkar det som att de här vägrar ta i det. Så jag har väldigt lite hopp om hjälp där. Känner mig extremt uppgiven och mer ledsen för varje dag. Försöker man söka efter andra fall verkar det rätt vanligt att nån är sen med tal och ibland motorik, inte båda delar. Det gör så ont i hjärtat varje månad som går utan utveckling. :cry:
BVC som inte tar det där vidare borde anmälas. Om du vill ha lite på fötterna inför 18-månaders besöket så kan du läsa i rikshandboken, som är det BVC ska jobba efter. Där man man se vilka saker som ska kollas vid en viss ålder och vad man ska göra om barnet inte kan det.
https://www.rikshandboken-bhv.se/ti...veckling/psykomotorisk-utveckling-18-manader/
 
Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv?

Minstingen är 18 månader och kan väl i princip.. inte mycket. Inte förstå ett enda ord av vad man kan bedöma. Inte ens försöka tala eller säga något eget ord. Oklart om han hör ens men han bryr sig inte om tal. Kryper inte, går inte, bygger inte klossar, klottrar inte med kritor, pekar inte.

Lättare att lista det han gör. Han kan resa sig mot möbler, rumphasa som en del barn med Downs gör, och kan äta med fingrarna.

Vi fick skjuta upp besök på BVC (vanliga 18 månader) pga sjukdom. Men jag har noll förtroende för dem. NOLL. De är säkert bra på vissa orter och bra för friska vsrdagsbesvär men när det verkligen är illa verkar det som att de här vägrar ta i det. Så jag har väldigt lite hopp om hjälp där. Känner mig extremt uppgiven och mer ledsen för varje dag. Försöker man söka efter andra fall verkar det rätt vanligt att nån är sen med tal och ibland motorik, inte båda delar. Det gör så ont i hjärtat varje månad som går utan utveckling. :cry:
Förstår frustrationen och sorgen att ha en barn som inte följer utvecklingen. Har barnet konstaterad downs?
 
Jag blir så ledsen när jag läser detta inlägg. Såklart ska ni ha en remiss vidare. Om inte din BVC-sköterska tar er på allvar. Kontakta mottagningens enhetschef. Eller be om en läkartid på BUMM och se om ni kan ta er vidare den vägen. Infört ert 18 månaders besök skulle jag också lista upp allt som du skrivit här i tråden så att du har det nerskrivet och inte glömmer att ta upp något. Lycka till!
 
Han gillar tecknat med lugnt tempo och klara färger, typ cocomelon. Han kommunicerar som en sexmånaders ungefär kanske. Skriker och sprattlar om han inte vill, kan skratta om något är kul, som när man kittlas..

Släpade iväg honom på hörseltest på egenremiss eftersom jag vet att BVC inte bryr sig om ifall man inte tror att de inte hör. Jag tänkte som du. Han reagerade på de högsta ljuden men inte normalt. De vet inte om han inte bryr sig eller inte hör men de trodde det första. Hur man nu kan veta det. Vi ska tillbaka och prova igen om några veckor..

Omtest vid underkända hörselprov är tämligen standard när det kommer till barn. Dels för att alla barn har bra och dåliga dagar när det kommer till att samarbeta, dels för att man ibland lyckats pricka in en dag då barnet har en mini-infektion i kroppen och har lite extra mycket vatten bakom trumhinnan just då.

Med det sagt så tycker att jag det är bedrövligt att BVC är så sega. Jag hade sett över möjligheterna till att skicka egen vårdbegäran (egenremiss). Det finns flera yrkesgrupper som ska kunna detta och har möjlighet att hjälpa er vidare; läkare, psykolog, logoped är de jag kommer på på rak arm. Tyvärr ser vårdkedjan hiskeligt olika ut beroende på Region så möjligheterna varierar kraftigt.

Önskar er all lycka till!
 
Tack snälla allihop för svar och förslag! Jag tar med mig det ni skrivit. Blir besök på BVC imorgon och om jag inte får hjälp där så ska jag kolla era förslag både om egenremiss och byte av BVC. Jag uppdaterar om hur det går. Alla tips och tankar välkomna :heart
 
Går barnet på förskola?

Söker han närhet/kontakt med er föräldrar och andra barn? :)

Ja det gör han. Kan inte säga att jag märkt av eller hört att han söker kontakt med andra barn eller ens syskon, men han blir ju glad när storasyskonet försöker busa med honom :heart
Hur gick besöket @Lenis?
(Om du vill dela med dej såklart)

Jo både och, vi får remiss för psykolog (dit vi ska komma utan barn så jag undrar jag vad det kommer ge.. ska vi sitta och prata en timme om allt han inte kan?) och fysioterapeut. Jag hade ju hoppats på att få en koll av barnläkare som kan sånt här, eftersom det är så komplext med både tal och fysik, men men.. så lite besviken måste jag erkänna men något händer ju iallafall..!

Får tillägga att vi har annan ansvarig barn/sjuksköterska nu och denna verkar verkligen vilja hjälpa till. Det var helt annorlunda mot tidigare.
 
Ja det gör han. Kan inte säga att jag märkt av eller hört att han söker kontakt med andra barn eller ens syskon, men han blir ju glad när storasyskonet försöker busa med honom :heart


Jo både och, vi får remiss för psykolog (dit vi ska komma utan barn så jag undrar jag vad det kommer ge.. ska vi sitta och prata en timme om allt han inte kan?) och fysioterapeut. Jag hade ju hoppats på att få en koll av barnläkare som kan sånt här, eftersom det är så komplext med både tal och fysik, men men.. så lite besviken måste jag erkänna men något händer ju iallafall..!

Får tillägga att vi har annan ansvarig barn/sjuksköterska nu och denna verkar verkligen vilja hjälpa till. Det var helt annorlunda mot tidigare.

Jag kan tänka mig att de först vill prata med er föräldrar om hur ni upplever er son innan de väljer vad nästa steg är och kan välja mer korrekt väg att gå.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 692
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 146
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp