2 år och sover SÅ dåligt

Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag skulle faktiskt se till så att alla vore lediga en 4-5 dagar, sen packa min väska och fly fältet medans mannen ordnar nya rutiner!
Er dotter har dig lindad runt fingret och kommer knappast att godta att du ändrar rutinerna i första taget.

Ja, det är ett alternativ, kanske kan genomföras i påsk eller nåt...

Lägger aldrig pappa numera?

Aldrig! Jag är borta på kvällen några gånger/år och då har han lagt och det har fungerat ok (dock ej när jag är hemma, då vägrar hon honom). Dock har det skett en förändring detta jullov, hon har börjat acceptera att vara med honom en del dagtid så kanske det finns en öppning för nattning också!? Låter kanske som min man är hemsk, men han är väldigt kärvänlig, men hon är helt enkelt mammig! ;)
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Har du bett om råd om detta tidigare? Jag har en känsla av att jag kanske upprepar mig. Mina bästa råd är:
- svalt i rummet (max 20 grader)
- dra ner på dagsömnen (kanske dags att helt skippa sömn på dagtid?), hon ska vara trött när hon ska sova

Ett annat sätt är att räkna ut hur många timmars sömn ditt barn naturligt sover och sedan bestämma sig för när dessa timmar ska infalla och när det verkar passa din unge bäst. Min dotter (2,5) sover tex ca 11,5 timme per dygn och hon är kvällspigg, skulle vi försöka forcera henne att gå och lägga sig vid sju så skulle vi ha konstanta strider. Sover hon inte på dagen så lägger hon sig strax efter åtta men ofta behöver hon en kortkort lunchvila på en 20 min eller så och då somnar hon runt nio. Så sover hon till ca åtta på morgonen eller strax därefter. Jag tycker (tvärtemot många andra) att man INTE ska vara så otroligt styrd av rutiner när det gäller sömn, många är det och tycker tex att det är lagom för en tvååring att lägga sig sju. Men ingen gillar att försöka sova när man inte är trött.

Tja, jag har varit inne på ämnet för inte så länge sen (men då inte i form av att fråga om råd, det handlade om vad livet skulle vara lättare om man fick sova på natten). I tråden kom dock en del råd upp, bland annat från dig!

Jag ska lägga in en termometer i dotterns rum, tycker själv hon verkar sova bättre i kallt rum... Antar att det ligger över 20 idag trots jag dragit ner i just hennes rum, vi håller ca 23 i övriga huset... Dagsömnen har säkert en del med saken att göra men det känns absolut som hon behöver rejäl sömn, hon brukar ibland somna till lunchen på dagis så jag är rädd att det blir kris om jag kortar ner den (på dagis sover hon 1,5-2 timmar, hemma drygt 1 timme).
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Problemet som jag ser det är att barnet somnar i en situation (med händerna om dina kinder) och sedan vaknar upp och blir otrygg i och med att situationen är förändrad.

Jag tror lösningen antingen är att gå vidare till att sitta bredvid och hålla handen, sitta bredvid och inte hålla handen, sitta lite längre ifrån etc. tills hon blir redo och trygg nog i att somna själv.
ELLER så ligger du kvar och sover med henne och låter henne ha tillgång till kinderna närhelst hon önskar.

Problemet blir väl när bebin vill ha sitt och barnet inte känner sig trygg med att pappan nattar/tröstar på natten. Kan ni verkligen inte enas om en nattningsform ni alla kan leva med?

Jag håller med om din analys. Ska försöka ta ett ryck och ändra på läggningen igen och även se om dottern blivit mogen för att pappan nattar (de har ju som sagt fått bra kontakt tillslut, de huserar just nu i köket medan jag sitter i annat rum och skriver här. DET skulle aldrig förekommit för 2 månader sedan, var jag hemma skulle jag vara där hon var. Pappa dög inte ensam).
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Ska först säga att jag har ingen egen erfarenhet av barn som sover dåligt, vi har begåvats med en kille som aldrig vaknat annat än när han är hungrig, och då somnat om direkt igen. Nu vid 3 månaders ålder sover han 8 timmar i sträck om nätterna.

Men jag reagerade lite på det här:

Vi varvar ner med sagor och film från ca 18, 18.50 fixar vi med blöja, tar med alla gosedjur in i dotterns rum, tar med tandborste och borstar i rummet. Läser ca 2 sagor i dotterns säng (har en dubbelmadrass på golvet), sen släcker vi ner allt utom nattlampa, lägger oss mot varandra - hon med en hand på vardera av mina kinder och somnar inom 10 minuter (senast 19.30). Jag lämnar henne så och stoppar om henne täcket.

För det första är väl film/tv inte det bästa att varva ner med, det stimulerar väl snarare? Läsa sagor däremot är ju jättebra.

Varför måste tändern borstas i sovrummet, kan man inte göra det i badrummet där det väl ändå ska göras i framtiden?:confused:

Vet ju att vuxna som har problem med sömnen ofta får rådet att "i sovrummet sover man, inget annat". Eventuellt kan man få läsa en tråkig bok eller ha sex, om man blir trött av det. Men dator, tv o.dyl. aktivitet är totalförbjudet.

Och behöver hon ha ALLA gosedjur, kunde man inte välja ut 1-2 som hon vill ha med sig när hon sover?

Helt enkelt göra sänggåendet så icke-spännande som möjligt.:idea:
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Tack för dina synpunkter!

För det första är väl film/tv inte det bästa att varva ner med, det stimulerar väl snarare? Läsa sagor däremot är ju jättebra.

Stämmer säkert att sagor är lugnare, men vi tittar inte på några vilda program, utan lugna filmer. Har bl.a en bok med lätt animation på dvd. Handlar också om vad man själv orkar med efter en arbetsdag... Som sagt tror jag du delvis kan ha rätt här.

Varför måste tändern borstas i sovrummet, kan man inte göra det i badrummet där det väl ändå ska göras i framtiden?:confused:
För att det är lättast! Hon är svår att få chansen att borsta tänderna på så det görs bäst liggandes, gärna med en saga som delvis distraktion...

Och behöver hon ha ALLA gosedjur, kunde man inte välja ut 1-2 som hon vill ha med sig när hon sover?

Helt enkelt göra sänggåendet så icke-spännande som möjligt.:idea:

Det låter nog "roligare" än det är! Att alla kramdjuren ska med in är för att det ev frågas om en särskild senare i sängen och då är det inget bra att behöva lämna rummet för att hämta den sen. Hon deltar inte i proceduren att ta med gosedjuren även om det kanske lät så på min beskrivning.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Ja jag trivs oxå med vårat sätt! :D Annars hade jag aldrig kunnat genomföra det, fördelen numera är oxå att det är extremt enkelt för nästan vem som helst att lägga ungarna, deras äldre kusiner har lagt dem när vi var bort bjudna en kväll, och min mamma och min syster har lagt dem vid ett flertal tillfällen, även om det oftast blir svårare för oss att lägga efter att min mamma har lagt dem för hon låter dem köra med henne, men det är ju så det är med mormor... ;)

Just med att sluta nattamma så fick karln ta den biten, Fredrik var två månader från att fylla två år när jag inte orkade mer... Så då tog maken Fredrik och gick och la sig i gästrummet med honom, höll om, tröstade, erbjöd vatten och försökte få honom att sova, sen på morgonen så fick han komma till mig och amma, under den perioden så koncenterade vi oss på att få bort nattamningen, så han fick amma en sväng på kvällen, men inte somna vid bröstet! ;) Och sedan på morgonen igen, sen var han på dagis och då ammade han när jag hämtade vid 14 och sen klarade han sig till kvällslurken. Det tog kanske fem dagar innan han sov nästan hela natten i gästrummet hos maken innan de flyttade tillbaka till vårat sovrum och jag sov med tjock tröja, men maken fick ta omnattningarna. Strax efter att vi hade avslutat amningen helt så började vi jobba för hela natten i egen säng. Inom en månad från att vi tog bort nattamningen så slutade vi med amningen helt, Fredrik hade nog kunnat fortsätta men jag orkade inte mera. Men det tog kanske ett par dagar sista svängen innan han slutade fråga efter det, även om han numera drygt 1,5 år senare kan fråga någon gång ibland ialla fall.. :D

Men som sagt, glada barn sover bättre, det tror jag stenhårt på! Så vi försöker alltid se till att avsluta kvällen positivt och ge plats för lite extra småprat och kramar om det skulle behövas. Speciellt våran sexåring har behövt lite extra en period nu, och då har hon fått det.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Mina barn, ffa sonen (yngst), har vaknat några gånger/natt ganska länge. För oss har det fungerat bra att sätta sig bredvid honom och klappa honom tills han somnar om igen. Det behöver inte vara konstigare än så...
Han är 3½ nu och det är först de senaste månaderna som han slutat vakna till vid 11-tiden och sen en gång till mittinatten.
Mitt råd är, gör inte så stor affär av det. Försök hitta ett enkelt sätt att få henne att somna om utan att det behöver bli så krångligt för dig.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Ja, jag har absolut realistiska förväntningar - jag skulle jubla över 1-2 uppvaknanden per natt!

Ska köra lite från "somna utan gråt" och se hur det funkar.

Har sänkt temperaturen i rummet också så får vi se.

Tack för råden!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp