2 hästar,gödselplatta??

Sv: 2 hästar,gödselplatta??

DEt har jag svårt att tro.. men det beror juh på hur mkt man mockar också... men om man mockar en gång om dagen så tror jag inte det...

nej det måste man inte, 3 och uppåt måste man ha platta.
men därimot så tror jag att det finns regler om hur nära stallet gödseln får ligga och så.

Ser att du bor på västkusten, och då tror jag man måste ha det från första hästen (var så när jag flytade hem min).

Du kan få reda på det om du ringer till komunen.

Kram

nej det måste man inte, 3 och uppåt måste man ha platta.
men därimot så tror jag att det finns regler om hur nära stallet gödseln får ligga och så.

Är det ändrat? Om det vore 3 hästar skulle vi vara tvugna till platta för länge sen, men det är vi inte tvingade till.

4hästar och uppåt är det platta som gäller. Iaf här.

Här är gällande lagstiftning för gödselhantering
Miljöbalken (1998:808), framförallt de så kallade hänsynsreglerna i kapitel 2
Förordning (1998:915) om miljöhänsyn i jordbruket
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2004:62) om miljöhänsyn i jordbruket vad avser växtnäring
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:79) om miljöhänsyn i jordbruket

Förutom dessa så är det kommunalt självstyre och kommunerna tillämpar lagstiftningen olika. En kommun kan själv besluta t ex att man kräver tät lagringsplats för all gödsel oavsett antal djur, man hänvisar då till hänsynsreglerna.

Så gör som rådet du redan fått, kolla med miljökontoret i din kommun, helst skriftligt t ex mail om det skulle uppstå oklarheter senare.

Måste bara fråga, det här med att höra med kommunen - är de inte lite "jäviga" i en sådan situation, i och med att de har ekonomiska intressen i saken, dvs avgifter på olika saker?

Sen det här med att de kan tillämpa lagar olika i olika kommuner, kan det de egentligen? Om man får detta prövat alltså? Att det görs, tillämpas på olika sätt, det vet jag men vad händer med rättsäkerheten då? Är vi inte lika inför lagarna?

Diskuterade detta med min far senast nu i kväll som är företagare sedan många år tillbaka, har haft en hel del med kommuner att göra också för den delen, dock inte gällande djurhållning, och menar att man inte kan/ska godta allt som kommuner får för sig att de kan göra. Det går att både överklaga beslut och att anlita jurister, problemet är väl att de flesta inte orkar eller har råd med detta.

Jag har också suttit och lusläst dessa föreskrifter och annat men har kommit fram till/tolkat en del av dem på helt andra sätt än vad kommunen gör. Har dessutom fått medhåll från Jordbruksverket dvs att min tolkning var korrekt. Att bara hänvisa till dessa texter är inte helt lätt, man behöver oberoende hjälp med att tolka dem enl min mening.

Jag har aldrig klagat till kommunen, men två gånger till Länsstyrelsen och fått rätt bägge gångerna.

Jag har hört att min blivande kommun (Ale) nu har bestämt att en platta behövs från häst nr 1.
Helt sanslöst...
/Jezz

Nej, det är igentligen inte sanslöst. Alla måste hjälpa till att värna om vår natur, dra sitt strå till (gödsel)stacken.
// Linda

Det är väl en gräns på 3 eller 4 hästar tror jag? Hör med din kommun annars, reglerna brukar vara rätt olika

Här är det platta från första hästen som gäller. Trodde det var så i hela landet, men det verkar ju inte som det.

Ja, här är det så iaf. Eller från andra, men eftersom man inte får ha en häst så är det så, enl Länsstyrelsen.

Nej, det är igentligen inte sanslöst. Alla måste hjälpa till att värna om vår natur, dra sitt strå till (gödsel)stacken.
// Linda
Ja men är inte det här att sila mygg och svälja kameler? Är det här ett jättemiljöproblem?

Hur är det med vårt eget bajsande i så fall? Är det ett hållbart system att inte återföra vår egen skit till naturen?

3 hästar och uppåt sa de till mig när jag frågade för drygt ett halvår sen. men det kan säkert veriera i olika komuner. vi har en stoor platta så jag behöver inte oroa mig.:D

Så sa hon som jobbar på länsstyrelsen iaf, att efter nyår så får man det inte..

Ja men är inte det här att sila mygg och svälja kameler? Är det här ett jättemiljöproblem?

Hur är det med vårt eget bajsande i så fall? Är det ett hållbart system att inte återföra vår egen skit till naturen?

Därför att det är så mycket tungmetaller i vår avföring så det är ingen bra ide att lägga det på salladen.. Likaså är det så mycket hormoner i vår urin efter bla p-piller.. What goes in must come out..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 199
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För drygt en månad sedan var jag med om en svår ridolycka och nu känner jag att jag håller på att trilla ner i ett mörkt hål pga mycket...
Svar
14
· Visningar
1 074
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 2 3
Svar
55
· Visningar
1 828
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka