#2 Mentalprovståden

Embla (blandras med främst olika vallhundsraser och spetsraser) gjorde sitt BPH i helgen (14 månader) och nu har resultatet kommit in i Avelsdata. Hon betedde sig ungefär som väntat. Social hund som gillar människor, även om hon blir lite spänd vid pill på tassar och tänder. Lite matintresse men inte supermycket. Lite reaktioner på olika läskiga saker (inklusive underlaget - hon kan ibland tycka det är lite konstigt att gå på underlag som rör sig och gungar/vickar) men inget som satt i ordentligt efteråt, utan hon hanterade sina rädslor bra enligt mig (vilket för mig är viktigt eftersom jag har en hund som har väldigt svårt med det). Tydlig vakt mot konstig främmande (hon bor på landet på gård, så hon är ju van att hjälpa till med att vakta hemmet).

Lekintresse har hon väldigt mycket hemma, framförallt dragkamp - hon kommer ofta fram med en leksak och vill leka dragkamp, och säger aldrig nej hemma till att leka utan blir jättepepp om jag tar upp en leksak. Men när vi är iväg på andra platser har hon ibland haft svårt att förstå att man kan leka. Så det stämmer ju in på hur hon betedde sig på BPH:et, men beteendet hon visade är inte det hon oftast visar hemma.

Embla BPH.png
 
Har ju glömt uppdatera här. Så glad att jag fick info och pepp från tråden, kändes så bra inför vårt BPH. Jag tyckte att hon betedde sig som förväntat, @Sleepan sammanfattade det bra; ”skiter i folk, bryr sig inte om ljud, är skottfast och ingen underlagsrädsla” 😁
När det gäller undergivenhet, hur betedde sig hunden för att få 5 på det? Hur bedöma det, och vad innebär det?
 
När det gäller undergivenhet, hur betedde sig hunden för att få 5 på det? Hur bedöma det, och vad innebär det?

Ingen aning. Kan det ha att göra med att hon inte ville gå fram till främmande person eller de två överraskningarna? Det är ju inte en punkt i protokollet så det måste ju ha blivit något sammantaget betyg. Men någon som kan mer får gärna svara 😊
 
När det gäller undergivenhet, hur betedde sig hunden för att få 5 på det? Hur bedöma det, och vad innebär det?
Spindeln är svår att läsa, antagligen är detta en hund som visar undrrgivenhet i många situationer och då ser spindeln ut såhär även om det bara är lite varje gång. Värt att tänka på även vid t ex undelagsrädsla där en hund som har små reaktioner ändå kan slå i taket på spindeln.

Vill man få mer info är det bättre att 1) läsa sammanfattande beskrivningen och 2) gå in i protokollet och se exakt var kryssen har hamnat.
 
Ingen aning. Kan det ha att göra med att hon inte ville gå fram till främmande person eller de två överraskningarna? Det är ju inte en punkt i protokollet så det måste ju ha blivit något sammantaget betyg. Men någon som kan mer får gärna svara 😊
Undergivenhet är inte rädsla utan en social handling. En undergiven hund har låg kroppshållning, kan t o m lägga sig och visa magen, men söker kontakt snarare än att dra sig undan.
 
Undergivenhet är inte rädsla utan en social handling. En undergiven hund har låg kroppshållning, kan t o m lägga sig och visa magen, men söker kontakt snarare än att dra sig undan.

Tack för förklaring! Hon kröp nog ihop i samband med överraskningsmomenten så det kan nog handla om det.

Tillägg: Såg ditt tidigare svar nu också och det låter rimligt så som du förklarar.
 
Tack för förklaring! Hon kröp nog ihop i samband med överraskningsmomenten så det kan nog handla om det.

Tillägg: Såg ditt tidigare svar nu också och det låter rimligt så som du förklarar.
Nej det är inte från överraskningen, eftersom undergivenhet är en social handling är det bara i sociala situationer som det kan kryssas. Dvs i moment 1 alla faser och moment 6 fas 2. Prova att öppna protokollet så får du se var och hur mycket hunden har visat beteendet.
 
Nej det är inte från överraskningen, eftersom undergivenhet är en social handling är det bara i sociala situationer som det kan kryssas. Dvs i moment 1 alla faser och moment 6 fas 2. Prova att öppna protokollet så får du se var och hur mycket hunden har visat beteendet.

Haha okej, ska sluta gissa 😄 I moment 1 står det flera gånger att hon har lågt hållen kropp i alla tre faser.
 
Jag fick nyss PM om det MH jag anmält Lova till. När jag anmälde, var det bara 3 st anmälda. Ändå hamnade en hel drös med hundar före Lova och hon blev 3e reserv. Hur kan det bli så? Är det inte de som anmäler först som kommer med?🤔
 
Jag fick nyss PM om det MH jag anmält Lova till. När jag anmälde, var det bara 3 st anmälda. Ändå hamnade en hel drös med hundar före Lova och hon blev 3e reserv. Hur kan det bli så? Är det inte de som anmäler först som kommer med?🤔
Nej, man lottar när anmälan stänger, det är inte först till kvarn. Såhär ser prioriteringen ut:

"6. Prioritering av anmälda hundar:
Då lokalklubb är arrangör ska i första hand företräde ges för hund:
1. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb
2. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i annan klubb inom SKK organisationen
3. oavsett ras som är i behov av MH för utbildning i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren.
4. av icke SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb
5. av icke SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i annan klubb inom SKK organisationen"
Ur allmänna anvisningar för MH.
 
Nej, man lottar när anmälan stänger, det är inte först till kvarn. Såhär ser prioriteringen ut:

"6. Prioritering av anmälda hundar:
Då lokalklubb är arrangör ska i första hand företräde ges för hund:
1. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb
2. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i annan klubb inom SKK organisationen
3. oavsett ras som är i behov av MH för utbildning i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren.
4. av icke SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb
5. av icke SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i annan klubb inom SKK organisationen"
Ur allmänna anvisningar för MH.
Ok, tack. Vad tråkigt. Andra gången vi inte kommer med på MH. Första gången blev det inställt pga funktionärsbrist. 🥺
Det här var alltså rasklubben som anordnade och jag har rätt ras och är medlem på de ställen jag ska.
 
Ok, tack. Vad tråkigt. Andra gången vi inte kommer med på MH. Första gången blev det inställt pga funktionärsbrist. 🥺
På BPH brukar det vara först till kvarn tror jag, så du kan ju alltid göra det istället om du vill. För visst är det inte bruksras du har?
Då riskerar du alltid att bli bortlottad iom att de har företräde.
 
På BPH brukar det vara först till kvarn tror jag, så du kan ju alltid göra det istället om du vill. För visst är det inte bruksras du har?
Då riskerar du alltid att bli bortlottad iom att de har företräde.
Jag har Dvärgschnauzer och detta var Dvärgschnauzerringen som anordnar. Så då var det kanske bara oflyt då...
 
Jag har Dvärgschnauzer och detta var Dvärgschnauzerringen som anordnar. Så då var det kanske bara oflyt då...
Ah ja är det rasklubb är det andra regler!

"Rasklubb/lokalområde:
• Rasklubb äger rätt att först prioritera fritt inom den egna rasen Vid plats för hundar av andra raser prioriteras hund:
1. av SBK-ras
2. hund som är i behov av MH för utbildning i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren
3. Övriga raser
Finns fler anmälda hundar än det gällande maxantalet, sker efter prioritering ovan, lottning inom den prioriteringsgrupp där det finns fler anmälda än tillgängliga platser."
 
Ah ja är det rasklubb är det andra regler!

"Rasklubb/lokalområde:
• Rasklubb äger rätt att först prioritera fritt inom den egna rasen Vid plats för hundar av andra raser prioriteras hund:
1. av SBK-ras
2. hund som är i behov av MH för utbildning i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren
3. Övriga raser
Finns fler anmälda hundar än det gällande maxantalet, sker efter prioritering ovan, lottning inom den prioriteringsgrupp där det finns fler anmälda än tillgängliga platser."
Tack för svar! Synd bara att det ska vara så svårt att komma med. BPH har vi gjort, men uppfödaren vill gärna att vi gör MH också. Dessutom var det så himla roligt (enligt både mig och hund), så vi vill gärna göra MH bara därför! :love:
 
Ge inte upp, det hinner hända mycket fram tills det är dags. Typ varje gång ringer vi in reserver så sent som kvällen innan.
Jag hoppas fortfarande på att få träffa er då!
Hoppas på det då! Men hunden är på g att börja löpa snart, tror jag. Så med min tur kring det här med MH, får jag kanske erbjudande om att vara med och att hunden då börjat löpa samma dag och ändå missar. 😂
 
Lovas uppfödare brukar försöka anordna MH för "sina" hundar, men nu har det inte gått att få till pga brist på funktionärer. Är det främst beskrivare det saknas eller gäller det figuranter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 675
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp