#2 Mentalprovståden

Inte alls, du har med dig en testledare som hjälp hela tiden som säger precis vad du ska göra.

Okej! Så typiskt mig att oroa mig för något som jag ändå inte kan påverka 🙄 Men vill inte komma dit och göra bort mig fullständigt. Har anmält oss nu i alla fall men förstår att det är högt tryck på platserna.
 
Okej! Så typiskt mig att oroa mig för något som jag ändå inte kan påverka 🙄 Men vill inte komma dit och göra bort mig fullständigt. Har anmält oss nu i alla fall men förstår att det är högt tryck på platserna.
Jag var testledare på BPH förr och du kommer inte göra bort dig. Du behöver inte kunna någonting. Testledaren berättar hela tiden vad du ska göra och är det något som känns oklart så är det bara att fråga så får tl förklara bättre. Ett ickestrypande halsband på hunden, du får ha halvstryp så länge de är stort nog att inte strypa när det är ihopdraget, ett vanligt koppel ca 180 cm, en leksak hunden gillar och lite godis är det du behöver tänka på för själva BPH:t. Stamtavla/tävlingslicens och vaccinationsintyg också så klart.
 
Vi har förberett banan inför årets första MH som är till helgen, snö på backen just nu men förhoppningen är att det mesta ska hinna smälta bort i veckan.

Årets första beskrivning för mej också -tänker lägga massa tid på kvällarna på att fräscha upp allt. Känns lite nervöst igen men det ska det väl göra gissar jag..
Men kul ska det bli och komma ut igen för säsongen. Än så länge har jag 5 beskrivningar och 2 uppdrag som TL inplanerade, 1 MH och 1 MT, fram till mitten på juni 😄
 
Får man fråga en sak?
Är alla prov "godkända"? Eller hur funkar det? Ska de gå via brukshundsklubben (vissa säger ju att deras är utformade efter schäfer?)

Vi gjorde för Barbro Börjesson t.ex med våra jakthundar. Är det good enough?
 
Får man fråga en sak?
Är alla prov "godkända"? Eller hur funkar det? Ska de gå via brukshundsklubben (vissa säger ju att deras är utformade efter schäfer?)

Vi gjorde för Barbro Börjesson t.ex med våra jakthundar. Är det good enough?

BPH och MH + MT är det man använder för officiell mental utvärdering hos hund.

Resultatet ni fått från BB går ju inte att registrera eller jämföra med fler i rasen. Det blir alltså en inofficiell utvärdering som i stort inte säger särskilt mycket. Det är därför man använder sig av BPH och MH, för att kunna utvärdera på lång sikt och se mönster.

MH är utformat för brukshundar, ja. Det hindrar inte att man deltar med andra typer av hundar. Har t ex gått MH med två av mina corgi cardigans. Den tredje gjorde ett BPH pga uppfödaren anordnare ett för hela kullen.
 
BPH och MH + MT är det man använder för officiell mental utvärdering hos hund.

Resultatet ni fått från BB går ju inte att registrera eller jämföra med fler i rasen. Det blir alltså en inofficiell utvärdering som i stort inte säger särskilt mycket. Det är därför man använder sig av BPH och MH, för att kunna utvärdera på lång sikt och se mönster.

MH är utformat för brukshundar, ja. Det hindrar inte att man deltar med andra typer av hundar. Har t ex gått MH med två av mina corgi cardigans. Den tredje gjorde ett BPH pga uppfödaren anordnare ett för hela kullen.

Tack 🙂
Och då går man via sin lokala brukshundsklubb för att se när de annordnas?
 
Hur ska en tänka angående skott? Har förstått att jag som ägare får välja om BPH ska genomföras med eller utan skott men vad är fördelen och nackdelen att välja bort det?
 
Aha, trodde det fanns någon annan anledning.

Nej, inte vad jag kan komma på. Om du inte på förhand vet att hunden är skotträdd så pass att den mår riktigt dåligt av skott så ska du välja att genomföra BPH med skott. Det är jätteviktigt att reaktionerna på skott kommer fram även på papper, så att säga, för vidare avelsutvärdering. Skotträdsla är till största del genetiskt, som så mycket annat.
 
Nej, inte vad jag kan komma på. Om du inte på förhand vet att hunden är skotträdd så pass att den mår riktigt dåligt av skott så ska du välja att genomföra BPH med skott. Det är jätteviktigt att reaktionerna på skott kommer fram även på papper, så att säga, för vidare avelsutvärdering. Skotträdsla är till största del genetiskt, som så mycket annat.

Då kör vi med skott! Tack för svar 😊
 
Startade nya MT med min kelpietik idag. Hon var sig själv och jag är nöjd även om poängen inte blev jättehöga så sitter de på "bra" ställen.
20230402_155309.jpg
 
Sitter och försöker få till BPH för ett gäng salukis. Lagom enkelt. Arrangörerna hänvisar enbart till att hålla utkik på deras kalender för att vi ska kunna boka in hundar när de lägger ut nya datum, när nya datum läggs ut går inte att veta heller. Den arrangör som i höstas sa att vi skulle få stå i kö hörde sedan inte alls av sig och när jag såg nya datum till våren och hörde av mig igen så var allt fullt.

Samtidigt står det på SKKs hemsida att man ska kontakta arrangörer för att prata ihop sig om datum osv så att rasklubben kan boka in något bra. Det låter så enkelt där, och är så krångligt sedan. Nu har jag i alla fall hittat en arrangör som senare i år ska släppa fler datum, så vi får väl hoppas att det går att få till något där...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 467
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 361
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp