#2 Mentalprovståden

Nu ligger MH:t inne :banana:
1666165056987.png
 
F894060C-D84E-452E-9F3B-3F9A40D0DFD1.jpeg

Här är min flats BPH-spindel. Jag är mycket, mycket, mycket nöjd med henne och jag tycker att beskrivningen motsvarade hur jag upplever henne. Hade jag velat träna och tävla mer aktivt hade jag nog velat se mer kamp och kontakt (antar jag?), men för det hon används för och att leva med i vardagen så är hon perfekt :D
Peronligen hade jag gärna sett mer nyfikenhet på skramlet, men hon hade visst annat som var mer spännande att utforska :angel: att hon inte utforskar NP när jag släpper kopplet tycker jag är bra dock, jag vill inte ha en hund som slänger sig över människor så fort hon får chansen. Det räcker med att flattar är flattar och all kärlek de har att ge..:angel: hon stod längst ut i kopplet och var överlycklig när ”rocken” gick emot oss, men så fort den vände ryggen till och jag släppte kopplet så utforskade hon annat istället.

TL beskrev henne som en hund helt utan bekymmer i livet och som inte är jobbigt klistrig som de flesta flattar är utan accepterar att man avvisar henne genom att tex vända ryggen till. Det tycker jag stämmer väldigt bra med hur jag upplever henne.
 
@border_kelpie som @Dentaku redan skrivit så pratar vi ju om väldigt olika saker - avelsvärde och individens eget värde i sin familj och med sin egen förare. Att du är nöjd med din egen hund är ju underbart, och helt som det ska vara! När det gäller träning och tävling så är ju inte MH på individnivå något bra mått på om hunden är en rolig arbets/tävlingshund eller inte, för verktyget är framtaget för avelsutvärdering på kullnivå, inte individnivå. Däremot är det ju också så att en rolig/trevlig arbets/tävlingshund inte nödvändigtvis är ett bra avelsdjur! Där är ju såna saker som kullens MH-spindel, mentalindex (om det finns) osv mycket bättre mått på vilka egenskaper hunden förväntas nedärva.

Så, på individnivå och i egen träning så behöver bristande kamplust/nyfikenhet på MH inte alls betyda att hunden inte vill leka i träning - och den kan fortfarande vara en väldigt fin hund för tävling, men om hunden inte har någon riktig kamplust/nyfikenhet och är en brukshund så tycker jag personligen att det måste finnas andra egenskaper där hunden är bättre än rasgenomsnittet - kanske till och med mycket bättre - för att det ska motivera att hunden ska gå i avel ändå (nu räknar jag förstås bort hälsa osv utan pratar bara om mentalitetsbiten).
Tack vad bra förklarat. Jag har bara erfarenhet av test av Börjesson-gruppen så jag följer tråden för att lära mer.
 
Puttar upp lite! Påväg hem efter årets BPH-konferens och känner mig väldigt taggad. Har fått se ett utkast till redovisning av resultat som är mycket mer begripligt än spindeln. Just spindeln diskuterades rätt mycket i pauserna och många beskrivare är sådär nöjda med det. Enligt beräkningsmodellen så kan en hund som är lite arg/rädd men under en stor del av momentet ju snabbt slå i taket dvs du ser inte skillnad på den och den som sett rabiessmittad ut eller som helt flytt fältet i samma moment. Då måste du läsa hela protokollet eller sammanfattningen.

Hur ser planerna ut vår? MH, MT eller BPH?
 
Vi planerar MT, eventuellt i höst (då är Izor 2,5 år) eller kanske mer troligt våren 2024. Kan dock behövas planeras i god tid med tanke på hur få MT som läggs ut just nu.
 
Vi kommer nog att anmäla till MT i år eftersom vi inte har så många chanser på oss här uppe. Utgår från att fler kommer att läggas ut såklart, här är det ju långt till säsongsstart, men i dagsläget är det närmsta utlagda på sbktävling 88 mil bort 😅

Ni som har bättre koll; behöver man kolla upp om det är gamla MT eller MT2017, eller kommer MT2017 vara det enda som arrangeras nu efter årsskiftet?
 
Vi kommer nog att anmäla till MT i år eftersom vi inte har så många chanser på oss här uppe. Utgår från att fler kommer att läggas ut såklart, här är det ju långt till säsongsstart, men i dagsläget är det närmsta utlagda på sbktävling 88 mil bort 😅

Ni som har bättre koll; behöver man kolla upp om det är gamla MT eller MT2017, eller kommer MT2017 vara det enda som arrangeras nu efter årsskiftet?

Från januari finns det bara ett MT - tidigare MT2017 (nu MT2023).
 
Var på uppdatering på nya MT igår, är TL på gamla sen innan men nu även auktoriserad inför årets MT’n.
Vi har väldigt dåligt med domare i vårt distrikt men jag hoppas verkligen att vi kan få till iaf ett MT på klubben i år!
Planeringsmöte i RUSsektorn nästa helg sen är väl säsongen mer eller mindre igång igen 😄
 
Med tanke på hur svårt det verkar med MT just nu är jag rätt tacksam över att det dröjer några år till nästa gång 😅
 
MT ska göras till hösten, förhoppningsvis får vi plats på hemmaklubben så man slipper åka iväg. :angel:
 
Har anmält till MT i vår men risken är stor att bli bortlottad. Är är över 20st anmälda, när anmälan fortfarande är öppen. Med förhoppningsvis så får vi en plats någon gång över året :D
 
Jag tror det kommer bli hopplöst att komma med på MT i år om man inte har sån tur att man tillhör en klubb som arrangerar

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utbildade funktionärer och om så bara hälften av alla domare som sagt att de ska hoppa av verkligen gör det så kommer det att bli kris.
 
Jag tror det kommer bli hopplöst att komma med på MT i år om man inte har sån tur att man tillhör en klubb som arrangerar

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utbildade funktionärer och om så bara hälften av alla domare som sagt att de ska hoppa av verkligen gör det så kommer det att bli kris.
Jag tror tyvärr som du. Antingen ska hemmaklubben arrangera eller att man har en uppfödare som arrangerar.
 
Har för avsikt att gå BPH med min hund, finns det någon rekommenderad ålder eller är det bara att köra på när hon fyllt ett år?

En annan tanke, min hund går hyfsat i koppel men kan bli lite ivrig emellanåt och speciellt om vi är på nya platser. Hur funkar det på BPH om hunden drar i kopplet? 😄
 
Har för avsikt att gå BPH med min hund, finns det någon rekommenderad ålder eller är det bara att köra på när hon fyllt ett år?

En annan tanke, min hund går hyfsat i koppel men kan bli lite ivrig emellanåt och speciellt om vi är på nya platser. Hur funkar det på BPH om hunden drar i kopplet? 😄
Jag ser gärna att de så unga som möjligt så kör på när hon fyllt 1 år när du får plats på ett BPH.

Inga problem om hunden drar i koppel på BPH, det är hundens dag och den har förhoppningsvis kul. Ingen lydnad och fint uppförande behövs, inkallning är bra att ha dock. Långlina får användas om inkallningen är bristfällig, vissa banor är dessutom inhägnade.
 
Jag ser gärna att de så unga som möjligt så kör på när hon fyllt 1 år när du får plats på ett BPH.

Inga problem om hunden drar i koppel på BPH, det är hundens dag och den har förhoppningsvis kul. Ingen lydnad och fint uppförande behövs, inkallning är bra att ha dock. Långlina får användas om inkallningen är bristfällig, vissa banor är dessutom inhägnade.

Tack för svar! Ska de vara lösa på BPH? De filmer jag kollat på har alltid haft kopplade hundar…?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 431
Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 361
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp