2 tonn skithö!!!!

Centaur

Trådstartare
Har precis fått levererat 2 tonn hö som är dammigt, brunt, illaluktande hö!! Jag VILL inte ha kvar det! Om det ska bli ätbart öht måste det vattnas i typ en timme. Det har jag INTE tid med. Bonden sa att höet var bra. Det var det inte. Hur gör man???? Tänker ringa och klaga... :mad:
 
Ring och klaga, samt säg till honom att komma och hämta det. Antingen får han lämna dig bättre hö eller pengarna tillbaka.

Var du inte och tittade på det först?
 
Nej, sen var det min mamma som tog i mot det och betalde. Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka? Det är fruktansvärt dammigt och luktar illa.
 
Om jag vore i dina skor så skulle jag kräva analys och dessutom samtidigt skicka in en analys! :devil:
Köp inte oanalyserat hö! Det är lite som att köpa grisen i säcken.... :(
 
När jag läste foderlära hos en agronom, så sa hon att TYVÄRR så är det ofta ingen idé att analysera den hygieniska kvalitén på höet! :(

Hon hade misstänkt att det var så, och gjorde ett test.
Skickade in hö som var konstaterat ofodringsbart, det tom stank mögel om man luktade på det.
Analysen kom tillbaka där det stod att höet var helt ok att fodra med! :crazy:
 
Vilken idiot till hölverantör! :mad: :mad:

Det bästa hade ju varit om han inte fått lasta av höet alls tyvärr! Det kommer ju bli mkt svårare för dig nu att protestera, då han ju kommer hävda att du tog emot det till en början.
Att det var din mamma som var där, tror jag inte spelar så stor roll tyvärr, då lagen ju säkerligen anser att hon då var ditt "ombud", och att hon då godkände skithöet.

Men du kan ju inte ge upp för det! Ring bonden och kräv att han hämtar tillbaka skiten, eller ger dig pengarna tillbaka!
Börjar han tjafsa, hota med artiklar i lokalblaskan, och att du "minsann ska tala om" för alla hästägare du känner att han lurar på folk skithö.
Faktumet att han kan förlora kunder borde skrämma honom! :devil:

Lycka till i allafall! Och hoppas det reder upp sig till det bästa för dig!
Och trösta stackars mamma, som ju säkert känner sig obehaglig! :cry:
 
Vilken idiot till hölverantör!
Om någon är idiot anser jag det vara köparen. Köper man hö utan att titta/känna/ ev analyserar det först så är man väl bra dum (eller mycket oerfaren och då lär man sej förhoppningsvis)!!!!
Säljaren anser kanske att höet är ok. Det är ju relativt.. Första steget är ju att ringa säljaren och höra vad han/hon säger. Tala om att du är missnöjd. De flesta vill ju ha tillbaks sina kunder!

Vi säljer själva hö. (Analyserat) Dock förväntar jag mej att köparen visar lite intresse av produkten. Det jag tycker är det bästa höet tycker ju inte alltid kunden är det bästa.
Som någon skrev så säger inte analysen allt. Höet kan förändras under vintern...
 
Hon hade misstänkt att det var så, och gjorde ett test.
Skickade in hö som var konstaterat ofodringsbart, det tom stank mögel om man luktade på det.
Analysen kom tillbaka där det stod att höet var helt ok att fodra med! :crazy:

Men, de som gör analysen, tittar de verkligen inte på provet? I så fall tycker jag att man skall lägga till "en okulär besiktning" eller hur det kan heta på byråkratiska! Det borde vara en skyldighet att påpeka om ett höprov är mögligt.
 
Jag fick ett minde parti för nån mnd sen, det var jättefint, och jag frågade utförligt i telefon om detta höet också var bra. Frågade även om det var dammigt, och sa att min ena häst är känslig för damm (så illa är han inte, men sa så för att få fram att det var viktigt att höet var bra). Det är fint hö, sa gubben. Det är det värsta hö jag nånsin sett, och om han menar att det är bra, så är det HAN som är dum och okunnig, inte jag! :crazy:

Jag borde givetvis ha varit där och kollat, men jag hade ju aldrig kunnat föreställa mig att han ens skulle sälja ett så dåligt hö. Och det är INTE näringsvärdet det är tal om här, utan att den hygieniska kvaliten är så dålig att det är farligt att fodra med. :mad:

Fick låna lite hö av andra i stallet så länge, så ska vi ringa och klaga i kväll.
 
Som jag faktiskt skrev, så tycker jag ju att man som kund bör godkänna en produkt innan den lastas av.

Men samtidigt tycker jag mig här se att vi har en leverantör av en produkt, som är av fullkomligt undermålig kvalité för vad den ska användas till, och det tycker jag inte alls om!
Jag anser det hela som om en säljare (bonden) försöker lura på en godtrogen kund (Centauers mamma) en produkt (höet) han faktiskt vet är dålig!

Jag som själv säljer produkter, tycker det är en heder att leverera bra saker. Inte försöka pracka på kunderna ngt skit om de är "dumma" nog att inte kolla noggrant.
 
Jag vet faktiskt inte. Men jag blev mkt förvånad när agronomen sa så!
Hon sa att ens egna sinnen, då företrädelsevis syn och lukt, var mkt bättre att avgöra om ett hö håller godtagbar hygienisk kvalité.
 
Man blir så ledsen när man råkar ut för sådant som dig, och upptäcker att man inte alls kan lita på folk! :(
Hoppas du får ordning på det hela i allafall!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 152
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 224
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp