2019 års vikttråd

@svea bra val :up: och intressant att jag blev citerad i inlägget ovan, jag som inte ens äter sushi :rofl:

Ha ha, jag började svara på ditt inlägg men kom på att jag inte hade något intelligent att tillföra. Måste ha misslyckats att svara på mitt eget inlägg som jag tänkte.

Hur som helst, jag valde vinet också. Men inte osten. 😁
 
Ursäkta om jag är opepp nu men det låter nästan omöjligt att med jobb, barn och heltidsjobb även få till regelbunden träning om man öht ska hinna träffa sin familj och kunna prestera på jobbet. Alltså... Hur skulle en sån dag eller vecka se ut?

Jag har heltidsjobb, man och barn. Mannen jobbar skift vilket ger ömsom frihet, ömsom begränsar när jag kan träna. I veckorna tränar jag direkt på morgonen eller på lunchen. Har genom jobbet gratis tillgång till ett gym med på krypavstånd. Det gymmet är inte stort men det mesta finns där. Jag kör med förbestämt program och timer mellan varje utfört set (styrketränar). På vardagarna får passen ta max 45 minuter för att jag ska hinna duscha och äta antingen frukost eller lunch. På helgerna eller om läge bjuds annars kan jag skrota ett par timmar på Friskis, där jag haft kort sedan jag flyttade till den här staden för rätt många år sedan. Tränar i princip alltid med min svägerska på helgerna så den vars man är hemma får ta samtliga barn (svågern är också en skiftjobbare). Det har också hänt att en unge fått följa med.

I höstas försökte jag köra på med ett gammalt upplägg med tre pass per vecka, lite längre pass och en del "träna det som är kul"-tänk. Då blev träningen sällan av eftersom jag inte kände att jag hade två timmar att lägga, eftersom morgonen bara hade utrymme för en långkörare om allt verkligen klaffade och eftersom jobbet har en förmåga att sabba alla planer man har mellan nio och fyra. Men tre tillfällen med vardera 45 minuters träning (plus lite mat och dusch) under arbetsveckorna, det kan jag skrapa fram. Lalla runt på gymmet och ha kul får jag göra på helgerna.

Jag vet att min svägerska kör ett annat upplägg, med två (snäppet längre än mina) pass på gymmet per vecka - varav ett på helgen - och i övrigt kör hon hemmaträning. Funkar det med.

Så det finns sätt att göra det på, men det kräver prioritering och planering.
 
Viktmässigt går det sakta men säkert åt rätt håll. Sett till min högstanotering 2018 är jag i nuläget ungefär 4 kg lättare, och det är inte fy skam. Ska till fjällen vecka 12 och det vore fint att vara halvvägs till en ny förstasiffra då. Borde gå om jag gnetar på. Det svänger dock rätt mycket eftersom jag medvetet ligger på ett väldigt litet energiunderskott vilket gör att jag antagligen ligger på energibalans en hel del dagar. Men men, trägen vinner och allt det där. :D
 
Jag har heltidsjobb, man och barn. Mannen jobbar skift vilket ger ömsom frihet, ömsom begränsar när jag kan träna. I veckorna tränar jag direkt på morgonen eller på lunchen. Har genom jobbet gratis tillgång till ett gym med på krypavstånd. Det gymmet är inte stort men det mesta finns där. Jag kör med förbestämt program och timer mellan varje utfört set (styrketränar). På vardagarna får passen ta max 45 minuter för att jag ska hinna duscha och äta antingen frukost eller lunch. På helgerna eller om läge bjuds annars kan jag skrota ett par timmar på Friskis, där jag haft kort sedan jag flyttade till den här staden för rätt många år sedan. Tränar i princip alltid med min svägerska på helgerna så den vars man är hemma får ta samtliga barn (svågern är också en skiftjobbare). Det har också hänt att en unge fått följa med.

I höstas försökte jag köra på med ett gammalt upplägg med tre pass per vecka, lite längre pass och en del "träna det som är kul"-tänk. Då blev träningen sällan av eftersom jag inte kände att jag hade två timmar att lägga, eftersom morgonen bara hade utrymme för en långkörare om allt verkligen klaffade och eftersom jobbet har en förmåga att sabba alla planer man har mellan nio och fyra. Men tre tillfällen med vardera 45 minuters träning (plus lite mat och dusch) under arbetsveckorna, det kan jag skrapa fram. Lalla runt på gymmet och ha kul får jag göra på helgerna.

Jag vet att min svägerska kör ett annat upplägg, med två (snäppet längre än mina) pass på gymmet per vecka - varav ett på helgen - och i övrigt kör hon hemmaträning. Funkar det med.

Så det finns sätt att göra det på, men det kräver prioritering och planering.

Ja det kräver prioritering och planering och då har du ändå inte häst vilket författaren till inlägget jag svarade på har. Det var när man har heltidsjobb, familj OCH häst som jag inte fattar hur man dessutom får till regelbunden träning. Det hade känts helt omöjligt för mig.
 
Ja det kräver prioritering och planering och då har du ändå inte häst vilket författaren till inlägget jag svarade på har. Det var när man har heltidsjobb, familj OCH häst som jag inte fattar hur man dessutom får till regelbunden träning. Det hade känts helt omöjligt för mig.

Det där med häst missade jag, det stod inte i ditt inlägg som jag svarade på. :)

Om jag skulle addera häst till min vardag så skulle det ta tid från mina kvällar (och från tiden med familjen) och inte påverka den dryga timmen före jobbet eller den lite längre lunchen. Missar därmed ingen tid med familjen eftersom de ändå sover när jag går till jobbet två av tre veckor (den tredje veckan lämnar jag på förskolan, men då kommer jag till jobbet så pass tidigt att jag utan problem plussar på floxen så pass att jag kan ta några längre luncher).

Så för mig är att nyttja morgnarna nyckeln till att det ska funka, och det skulle alltså inte påverka eventuella intressen som är förlagda till kvällstid.

Men sen finns det ju en massa andra faktorer som kan ställa till det för en. Antalet barn, vad man måste hinna göra på morgonen, om man har långt till jobbet, om man har tillgång till gym (om man inte vill träna hemma eller exempelvis vara ute och springa) osv osv. Men om man har det som mig funkar det, och det skulle funka även med häst.
 
Ang träning, så är det ju superbra för hälsan! Men inte jätteeffektivt som metod för viktminskning. Dvs är målet att gå ner i vikt så görs det inte främst med träning utan med kosten.

Det är sant att träningen i sig inte bidrar mycket till att minska vikten. Dock är träning, framförallt styrketräning, awesome för att kroppen ska behålla mer muskelmassa under viktnedgången. Att träna tycks också hjälpa när det gäller att sedan hålla den nya vikten. Så att träna är kanske ingen metod för att gå ner, men det är en metod för "bättre" viktnedgång och sedermera viktkontroll. :)
 
Nu legat viktstabil senaste fem dagarna trots bästa veckan hittills sett till hur jag följt antal points jag får äta. Får se om det blir ett hopp neråt snart, kanske efter jag ätit veckobonusen i helgen. Jag vill ju ner på 76 nu! Särskilt när jag skött mig så bra ;)

Jaja. Jag tragglar vidare. Sitter här med min lättyoghurt, banan och ägg till frukost.
 
Idag funderar jag på att planera ett fusk. Älskar sushi och vill nog ha det idag.
Annars trivs jag fortsatt bra med min lchf/keto kost. Smörstekt omelett med böngroddar och salladslök och fettkaffe till frukost, nu kommer jag stå mig många timmar. Funderar på att göra frästa räkor ikväll alternativt nån fiskbit med bränt smör och broccoli.

Ett glas vin är okej enligt mina efterforskningar och jag är lite sugen. Tror ändå att jag ska spara det till verkligt festlig tillfällen. Annars blir det lätt en vana för mig.
 
Idag funderar jag på att planera ett fusk. Älskar sushi och vill nog ha det idag.
Annars trivs jag fortsatt bra med min lchf/keto kost. Smörstekt omelett med böngroddar och salladslök och fettkaffe till frukost, nu kommer jag stå mig många timmar. Funderar på att göra frästa räkor ikväll alternativt nån fiskbit med bränt smör och broccoli.

Ett glas vin är okej enligt mina efterforskningar och jag är lite sugen. Tror ändå att jag ska spara det till verkligt festlig tillfällen. Annars blir det lätt en vana för mig.
Kolla bara på vin under 3g socker :)
Mattips, år kesoplättar med kall baconröra igår, det är fantastiskt gott! Gör alltid extra baconröra, går att ha till mycket!:d
 
Jag dricker inte kaffe själv, men jag har hört många som provat och gillar det! Jag har gjort fett-te någon gång, med kokosfett, det smakade bra och man fick sjukt mjuka läppar :laugh:

Haha ja det kan jag tänka mig! Jag brukar använda kokosfett som läppbalsam.
Men att ha det i kaffet.. Näää :D
 
Trots ökad mängd kcal så visade vågen -0,5 kg idag på veckovägningen. Dvs, jag är tillbaka på min lägstavikt. Höjer lite till mao :)

Har ändrat kosten lite och blir så himla mätt så det inte är klokt! Jag är nästan vegetarian i den bemärkelsen att jag omedvetet knappt äter kött. Varför det blir så vet jag inte men har ökat på fisk och kyckling i veckan + mer pasta.
 
Jag har kommit igång med mina promenader och tagit bort allt godis i veckan. Vågen visade snällt nedåt men idag så tog den ett skutt uppåt såklart när det var riktig vägdag :angel: Jag ska böra skriva in kalorierna i appen igen, har skippat det under december. Känns ändå som att det gick rätt fort att komma tillbaka till tänket, och jag mår redan bättre. :)
 
Det där med häst missade jag, det stod inte i ditt inlägg som jag svarade på. :)

Om jag skulle addera häst till min vardag så skulle det ta tid från mina kvällar (och från tiden med familjen) och inte påverka den dryga timmen före jobbet eller den lite längre lunchen. Missar därmed ingen tid med familjen eftersom de ändå sover när jag går till jobbet två av tre veckor (den tredje veckan lämnar jag på förskolan, men då kommer jag till jobbet så pass tidigt att jag utan problem plussar på floxen så pass att jag kan ta några längre luncher).

Så för mig är att nyttja morgnarna nyckeln till att det ska funka, och det skulle alltså inte påverka eventuella intressen som är förlagda till kvällstid.

Men sen finns det ju en massa andra faktorer som kan ställa till det för en. Antalet barn, vad man måste hinna göra på morgonen, om man har långt till jobbet, om man har tillgång till gym (om man inte vill träna hemma eller exempelvis vara ute och springa) osv osv. Men om man har det som mig funkar det, och det skulle funka även med häst.

Jag såg att jag missat att skriva häst, sorry.

Ja, jag skulle inte orka vara på topp med ett sådant schema. Men vi har ju olika förmågor.
 
- 0,3 och nu har jag nått första delmålet, att komma under vikten som jag aldrig vill gå över. BMI:t säger överviktig och inte fet. Och, som sagt, jag vet att BMI är ett trubbigt verktyg, men det passar min kropp ganska bra. Jag är också nöjd med den metod jag har valt för att gå ner i vikt, att ha en basmängd kalorier och sedan lägga på motsvarande vad jag tränar. Det stimulerar mig att röra mig mer, inte bara att gå till gymmet utan att göra de där vardagsvalen - att gå till stallet i stället för att ta bilen, att gå åtminstone ena vägen till jobbet. Kanske borde jag skaffa ett armband till aktiviteter som är svårare att mäta - svamprundor, roddturer med jollen och sånt.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 977
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 256
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 171
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp