2019 års vikttråd

Fasen vad drygt. Du behöver verkligen proffshjälp för att reda ut vad den skumma viktuppgången beror på. Jag vet att du har börjat nysta i det, men kommer inte ihåg detaljerna - har de kunnat utesluta sånt som sköldkörtel och PCOS? Du behöver inte svara, jag är inte ute efter att starta någon diskussion om det. Det jag vill är att peppa dig att fortsätta kämpa med vården, eftersom det som händer med din vikt verkar så mysko. Jag skulle också gärna se att du hade uppbackning av proffs i och med det du skrev tidigare om ångest när du gör avsteg från den diet du valt. En sån här tråd är inte världens mest hälsosamma ställe att vara på. Jag har dåligt samvete ibland för att jag skriver och bidrar till att hålla igång den. Den hjälper ju mig men det är inte bra om den stjälper någon annan.

Jag skulle tagit prover i veckan för sköldkörteln, men vi hann inte (jag var tvungen att kila tillbaka till jobbet), la allt fokus på höften.
Jag tar prover varje år ungefär i och med medicinen och hittills har ingen sett något konstigt. Eller rättare sagt, de har inte sagt något till mig.

Ska boka tid hos kommunhälsan och se om de kan hjälpa på något sätt. Har ingen aning om vilken kompetens de har, men det är bättre än inget. Får dessutom gå på arbetstid utan löneavdrag och det är ju bra :angel:
Ska boka in en ny tid med labb också men jag är så fruktansvärt spruträdd att det kräver en hel del att våga boka tiden och faktiskt gå dit.
 
Nu har jag varit på gymmet. Jag har bestämt mig för att pausa Lifesum idag, och det innebär att jag varken registrerar vad jag har ätit eller vad jag har tränat. Det är ganska skönt att skita i det ibland på gymmet, för då blir man mer benägen att testa nya grejer. Idag testade jag trappmaskinen, den var väldigt effektiv och det kändes som om den tränade samma muskler som används när man springer i uppförsbacke. Jag har haft problem med en fot också, och det kändes som om trappmaskinen kunde vara stärkande för den. Jag ska köra ganska mycket gym i januari och februari när det är kallt och trist ute. I mars borde jag väga fem kilo mindre än sist jag sprang (vid nyår) och ha betydligt bättre kondis och muskelstyrka. Det ska bli intressant att se hur det kommer att kännas att springa då. Det borde märkas skillnad! Jag tänker inte springa så mycket på löpband, kanske lite för att bygga upp foten.

Dagens glädjeämne nr 1: Mina friluftsbyxor, som har varit obekvämt trånga i midjan, sitter nu bekvämt och ledigt även med långkallingar under.

Dagens glädjeämne nr 2: Förra veckan fick jag ungefär en tredjedels chokladkaka med turkisk peppar över. Jag har inte tänkt på den på hela veckan och den ligger kvar i byrån bredvid min säng. Jag undrar om det är ashwagandha som har bidragit till att mitt sötsug nästan är helt borta.
 
Jag har heltidsjobb, man och barn. Mannen jobbar skift vilket ger ömsom frihet, ömsom begränsar när jag kan träna. I veckorna tränar jag direkt på morgonen eller på lunchen. Har genom jobbet gratis tillgång till ett gym med på krypavstånd. Det gymmet är inte stort men det mesta finns där. Jag kör med förbestämt program och timer mellan varje utfört set (styrketränar). På vardagarna får passen ta max 45 minuter för att jag ska hinna duscha och äta antingen frukost eller lunch. På helgerna eller om läge bjuds annars kan jag skrota ett par timmar på Friskis, där jag haft kort sedan jag flyttade till den här staden för rätt många år sedan. Tränar i princip alltid med min svägerska på helgerna så den vars man är hemma får ta samtliga barn (svågern är också en skiftjobbare). Det har också hänt att en unge fått följa med.

I höstas försökte jag köra på med ett gammalt upplägg med tre pass per vecka, lite längre pass och en del "träna det som är kul"-tänk. Då blev träningen sällan av eftersom jag inte kände att jag hade två timmar att lägga, eftersom morgonen bara hade utrymme för en långkörare om allt verkligen klaffade och eftersom jobbet har en förmåga att sabba alla planer man har mellan nio och fyra. Men tre tillfällen med vardera 45 minuters träning (plus lite mat och dusch) under arbetsveckorna, det kan jag skrapa fram. Lalla runt på gymmet och ha kul får jag göra på helgerna.

Jag vet att min svägerska kör ett annat upplägg, med två (snäppet längre än mina) pass på gymmet per vecka - varav ett på helgen - och i övrigt kör hon hemmaträning. Funkar det med.

Så det finns sätt att göra det på, men det kräver prioritering och planering.

Tack för flera bra tips! :)
 
En vecka sedan nystarten och det har gått bra, -1,3 kg. Jag har dock legat däckad sedan torsdag kväll pga. förkylning men känner att livet börjar komma åter, så jag siktar på en promenad imorgon eller kanske bodybalance.
 
Jag håller i princip med, men upplever att den app jag använder starkt överdriver antal kalorier för vanlig promenad dvs automatisk stegräkning. Det gör att man ”uppmanas” att äta för mycket och därmed tappar fart i viktminskningen.

Men att träna mer och äta lite för mycket är nog generellt sett bättre än att skippa träningen ändå.

(För att ”lösa” problemet har jag kapat den föreslagna basmängden ytterligare några hundra kalorier.)

Det är exakt min erfarenhet oxå. Helt meningslöst att lägga in tycker jag om man inte hårdtränar löpning eller cykling. Tex Flera av mina vänner får ett ridpass till över 1000 kcal när dom ridit ut i skogen i 2 timmar. Finns inte en chans att komma upp i det på hobbynivå.
 
Sitter på jobbet och väntar på att kl ska bli 8 så jag får åka hem och äta frukost innan jag går och lägger mig , eller så går jag och lägger mig och äter frukost när jag vaknar.. brukar bli runt 13.30. Har en tråkig 2 dag eller fastedag , men det är ju otroligt att man inte blir hungrigare ändå.

Valde havregrynsgröt som frukost när jag gick upp idag vid 14 och sen grönsakssoppa innan jag åkte till jobbet vid 20. Blev inte riktigt 500 kcal , snarare 300 men jag har med en naturdiet chokladsmak på 110 kcal om jag skulle bli hungrig här fram på småtimmarna!
 
Jag känner att jag har svårt att motivera mig själv att hålla fast vid min plan vid kvällstid. Alltså nästan varje dag börjar bra, men slutar med en påse godis och några ostmackor innan läggdags. Och skulle det inte finnas godis hemma, ja då finns det kex eller annat onyttigt. Eller varför inte 15 knäckebrödskivor :up: :laugh: Jag måste liksom ha något att gnaga på framför tvn.

Hmm jag hade ju så lätt för att hålla mig till planen förut, men nu går det bara inte.

Det spelar ingen roll om jag äter mer under dagen (tanken är då att äta regelbundet , ordentliga men nyttiga mål, ska göra att jag blir mindre sugen). Det är nästan värre om jag äter mig mätt, av någon anledning blir jag då bara sugen på allt möjligt. Det är nästan lite enklare när jag är lite småhungrig. Någon som känner igen sig?
Just nu pendlar jag mellan att ge upp helt och acceptera 10 kg övervikt, eller att inte ge mig och fortsätta den här kampen som ändå inte ger någonting. Men jag vill inte ge upp eftersom jag inte alls trivs så här som jag ser ut nu.
Tidigare har det fungerat bra att äta med jämna mellanrum, ganska mycket protein och ta bort onödiga kolhydrater, tex äta rågbröd med kokt ägg, kvarg, stekta ägg med grönsaker, köttfärs med grönsaker mm, frukt när jag känner mig sötsugen mm. Men nu gör det inte det.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Eller egentligen vet jag ju det, men varför gör jag inte det då?
 
@sassiball Stor igenkänning på att vilja ha något på kvällen! Det har liksom varit en av mina stora svaga punkter. Numer tar jag inte med något upp till TVn, om det inte är frukt eller te. Och att springa i trappan ner till köket om kvällarna orkar jag inte :p Har också insett att det är mer att hålla fingrarna sysselsatta, än att jag behöver äta. Har alltså plockat fram en stickning, vilket hjälper mycket.

Kanske inte går att applicera för dig, men det var mina tankar iallafall :)
 
Jag känner att jag har svårt att motivera mig själv att hålla fast vid min plan vid kvällstid. Alltså nästan varje dag börjar bra, men slutar med en påse godis och några ostmackor innan läggdags. Och skulle det inte finnas godis hemma, ja då finns det kex eller annat onyttigt. Eller varför inte 15 knäckebrödskivor :up: :laugh: Jag måste liksom ha något att gnaga på framför tvn.

Hmm jag hade ju så lätt för att hålla mig till planen förut, men nu går det bara inte.

Det spelar ingen roll om jag äter mer under dagen (tanken är då att äta regelbundet , ordentliga men nyttiga mål, ska göra att jag blir mindre sugen). Det är nästan värre om jag äter mig mätt, av någon anledning blir jag då bara sugen på allt möjligt. Det är nästan lite enklare när jag är lite småhungrig. Någon som känner igen sig?
Just nu pendlar jag mellan att ge upp helt och acceptera 10 kg övervikt, eller att inte ge mig och fortsätta den här kampen som ändå inte ger någonting. Men jag vill inte ge upp eftersom jag inte alls trivs så här som jag ser ut nu.
Tidigare har det fungerat bra att äta med jämna mellanrum, ganska mycket protein och ta bort onödiga kolhydrater, tex äta rågbröd med kokt ägg, kvarg, stekta ägg med grönsaker, köttfärs med grönsaker mm, frukt när jag känner mig sötsugen mm. Men nu gör det inte det.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Eller egentligen vet jag ju det, men varför gör jag inte det då?
Kvällen är värst! Jag måste bestämma mig och verkligen ge mig tusan på att inte "kvällsfika". Efter ett par kvällar går det lättare! Tänk typ: "det kommer vara överjävligt 4-6 dagar, sen går det lättare!"

Till exempel: jag går igång på socker och har kämpat på, inte köpt något sött sen mellandagarna. Igår jobbade jag på travet, vilket innebär typ att jobba 15 minuter, chilla i "fikarummet" 15 min. I fikarummet stod en låda med pepparkakor och en låda med skumtomtar. Jag har tydligen kommit över det värsta, för jag hade ingen tanke på att ta en. Hämtade istället mat (kyckling med massor av pepparsås och grönsaker). Jag åkte hemifrån vid 15 och kom hem 23.30 och har inte ätit något annat under den tiden och är fortfarande nöjd! Och jag brukar behöva äta "jämt" för att inte bli på dåligt humör. :laugh:

Så kämpa på! Det går!
 
tack @Unafraid och @FeatherCloud jo jag tror det passar ganska bra in på mig det ni säger och tipsar om.

Det konstiga är att jag har tex inga problem alls tex med att baka bullar tex mitt på dagen, smakar inte ens minsta sockersmula av de nybakade bullarna. Men sen framåt kvällen kommer jag på att jag måste smaka en, eller kanske då 15 knäckeskivor istället (då kunde man ju lika gärna tagit en bulle liksom, kalorimässigt i alla fall)
Men jag har inte gett upp än i alla fall, året har ju bara börjat :laugh:
 
tack @Unafraid och @FeatherCloud jo jag tror det passar ganska bra in på mig det ni säger och tipsar om.

Det konstiga är att jag har tex inga problem alls tex med att baka bullar tex mitt på dagen, smakar inte ens minsta sockersmula av de nybakade bullarna. Men sen framåt kvällen kommer jag på att jag måste smaka en, eller kanske då 15 knäckeskivor istället (då kunde man ju lika gärna tagit en bulle liksom, kalorimässigt i alla fall)
Men jag har inte gett upp än i alla fall, året har ju bara börjat :laugh:
Jo, det "maniska" ätandet attackerar ibland! Förra veckan smällde jag i mig fyra mackor till kvällsfika, trots jag ätit två bara lite tidigare. :cautious::rofl:
 
Är det någon här som kör efter VV? Jag själv har aldrig gjort det men fick en del bra tips av min syster som var med något år. Hon följde ofta något som heter "mättande dag". Det är viss mat man får äta hur mycket man vill om jag förstod det rätt. En sak jag tog till mig var just äggmacka på rågbröd (det enda bröd som är tillåtet då) och så äpplen. Åt en del annat också såklart men just äggmacka märkte jag att jag blev fort mätt på och var mätt ganska länge.
Så jag kör igång på det här så får vi se vad som händer. Äggmacka får nog bli framåt kvällen för på jobbet blir det lite meckigt med äggmacka, men det går nog med annat pålägg också, ska kolla listan.
 
-1,1 kg denna vecka och -2 cm midja och -1 cm höfter. Kommit igång och äta efter magsjukan så jag hoppas jag gått upp allt efter den (vägde flera kg mindre innan det).
0.2 kg kvar innan jag byter förstasiffra på vågen. Känner mig lite peppad att fixa det i veckan :)
Betalade för premium versionen på den app jag använder, mest för att tvinga mig att använda den när peppen tryter framöver ;)
Har satt en belöning till mig själv när jag gått ner ytterligare 10 kg, att köpa en ridkappa.

Har även bestämt att maken ska äta nyttigt framöver. Han får tycka vad han vill om det, men han sköter inte sin mathållning. Tyvärr. I det ingår att jag inte kommer köpa något onyttigt till honom även om han ber mig. Började i helgen där han inte fick korv med bröd till lunch. :devil::devil:
 
Är det någon här som kör efter VV? Jag själv har aldrig gjort det men fick en del bra tips av min syster som var med något år. Hon följde ofta något som heter "mättande dag". Det är viss mat man får äta hur mycket man vill om jag förstod det rätt. En sak jag tog till mig var just äggmacka på rågbröd (det enda bröd som är tillåtet då) och så äpplen. Åt en del annat också såklart men just äggmacka märkte jag att jag blev fort mätt på och var mätt ganska länge.
Så jag kör igång på det här så får vi se vad som händer. Äggmacka får nog bli framåt kvällen för på jobbet blir det lite meckigt med äggmacka, men det går nog med annat pålägg också, ska kolla listan.
Ja, VV har något som kallas typ nollpoängmat, mat som främst är nyttigt och svårare att överäta, och som är tänkt att vara basen i ens kost. Frukt och grönt ingår, men också en del lättmejeriprodukter, kalkonpålägg, fisk, skaldjur och kycklingbröstfilé mm. Jag kan alltså äta naturell yoghurt och bär och ett kokt ägg till frukost och det "kostar" mig ingenting :)
 
@sassiball Just mättande dag har de ju tagit bort, men som ovan skrev så finns ju nu 0-pointsmat istället. Jag gillar VV skarpt än så länge. Jag får äta mycket och jag märker att jag gör betydligt sundare val när 0points-maten liksom lite ”leder” mig in på den typen av mat (fisk, kyckling eller veg etc istället för rött kött tex).
 
Jag håller med er andra om att kvällarna är värst och framförallt första veckan (eller två veckorna)! Jag fick också verkligen stålsätta mig varenda kväll i början och det var en kamp! Åt massa, massa frukt som ändå inte hjälpte så mycket. Men efter ett par veckor slutade det vara en kamp.

Nu tycker jag oftast det är helt fine på kvällarna. Och även övrig tid. Jag kan även sitta bredvid sambon som mumsar i sig choklad eller annat gott utan att känna att jag behöver stålsätta mig nämnvärt...
 
@sassiball Jag är typ den enda som inte har nåt positivt att säga om VV. Jag gick upp i vikt av deras system.. Jag går i och för sig upp av allt verkar det som.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 256
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 173
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp