2019 års vikttråd

Saigon: Exakt så! Att man sänker sin förbränning om man sänker kaloriintaget under en längre period. Så om vi säger att jag har ett dagsbehov på 2000 kcal och sänker mitt intag till 1500 för att gå ner i vikt så kommer jag först att gå ner i vikt men sedan kommer viktminskningen att avta efter x antal månader och mitt dagsbehov har då blivit lägre än tidigare. Vet som sagt var inte om det finns någon sanning i detta.

Edit: gick visst inte att citera
Jag förstår. Har aldrig hört tidigare. Utifrån egen erfarenhet har jag svårt att tro på det. Det har iaf inte stämt på mig. Jag har förvisso aldrig räknat kalorier men skulle ha märkt om det hade blivit mer än en marginell skillnad.
 
Saigon: Exakt så! Att man sänker sin förbränning om man sänker kaloriintaget under en längre period. Så om vi säger att jag har ett dagsbehov på 2000 kcal och sänker mitt intag till 1500 för att gå ner i vikt så kommer jag först att gå ner i vikt men sedan kommer viktminskningen att avta efter x antal månader och mitt dagsbehov har då blivit lägre än tidigare. Vet som sagt var inte om det finns någon sanning i detta.

Edit: gick visst inte att citera

Jo, visst är det så att ditt dagsbehov kommer bli lägre; du minskar ju kroppsmassan. Mer massa = bränner mer, mindre massa = förbränner mindre.

Vill man fortsätta kunna äta tex 2000 kalorier, vår man väga upp minskat massa med att träna mer istället för att ”mata” musklerna, sas.
 
Jag har gått från två hästar och en hund till ingenting. Helt plötsligt står stegräknaren på typ 4500 steg istället för 12-15000. :cautious: jag har alltid kunnat reglera min vikt genom bröd. Ät inte bröd = gå ner i vikt. :rofl: har dock insett att jag måste ändra något i min kost eller min motion för att inte börja gå upp i vikt. På grund av att jag är lat så kommer jag behöva börja äta mindre. Det återstår hur jag ska göra, min vikt ligger på "max okej" just nu, dock brukar jag gå upp i vikt under vintern för att jag vägrar gå ut och ligger och äter chips i soffan, så det kommer bli en utmaning. :rofl:
 
Den enkla förklaringen är antal kalorier. Men det verkar som forskningne numera kommit fram till att det handlar om mycket annat. Tarmflora, gener, tidigare viktuppgång.

Kroppen håller hårt i det den fått. En tjockis (som jag) kan gå ner i vikt men kroppen kämpar för att återfå den höga vikten igen. Så bantar vi, så går vi upp igen så fort vi börjar äta "vanligt" igen. .

Men att banta ner sig och sedan stanna på den vikten kan man inte göra utan att ha permanentat den ändrade kosten. Om ens då.

Själv hoppas jag på detta med tarmflora. Smala människor och feta har tydligen (om jag nu läst rätt källor) olika tarmflora. Plus gener. Kommer det tarmflora-behandlingar så skulel jag bli lycklilg. (hästar ger vi ju ny tarmflora - varför är det så förbjudet med människor?)
På mödernet kommer jag från en smällfet släkt. Alla mina mostrar och min mamma såg ut som venus från Willendorf. Trots hårt kroppsarbete.

Att jag klarar mig med ett BMI på 27 kanske är ett under?
SvD har en bra serie om detta om de studier som kommit senaste åren och som tar upp hur mycket det är som påverkar vikten. Rekommenderar alla att läsa! Kalori in/ut är extremt begränsad.
Utöver tidigare vikt, tarmflora så spelar stress också in en hel del. Och smärta (som också skapar stress för kroppen).
Det finns inte så enkla svar alla gånger.
 
Kul att se dig igen!

:)

Blir kvar här lite längre än 2,2 kg. Var på semestertripp i helgen och bodde hos mamma = massa god mat :d
Visserligen är väl allt vätska men nu drog jag på mig 1,5 kg igen men det var det värt! Ska dock ha ägglossning nu så plufsar alltid till mig lite då med. Räknar med en extra vecka.
 
Tillbaka på vikten innan semestertrippen sen i onsdags och har stått där sen dess. Så borde nå -2,2 kg till i september känns det som. Sen gäller det att stå stilla :)
 
Efter att ha stått still ett tag börjar det röra på sig igen. Kan nöjt konstatera att senaste fem månaderna har vikten tickat nedåt. Inte med mycket varje månad, men neråt går det. Dessutom går träningen riktigt bra och varje pass innehåller någon form av personbästa. :up:
 
Jag gick ner två kilo och stannade där. Varken upp eller ner på flera veckor. Fattar inte varför det är så svårt!
 
Jag har 10 kg att tappa. Får öka träningen till 5 ggr i veckan och räkna kalorier. Det är ju typiskt att det är så tråkigt att gå ner i vikt bara...
 
Sen jag trappade ner Abilify har jag gått ner 1,5 kg utan att ändra kost eller träning. Viktneutral medicin var det ja.
Känns bra ändå att hitta anledningen till mina problem. Mindre bra att det beror på just medicinen, nu måste jag hitta nåt annat som funkar lika bra.

Kör Lifesums "veganutmaning", vegan i en vecka (mest för inspiration, är ju redan vegan). Satan i gatan vilka enorma portioner de räknar med! Vi tänkte att det var normala storlekar och dubblade receptet för att få två portioner. Det blev två matlådor utöver det vi åt till lunch. Vi kommer inte dubbla igen..
 
Jag har 10 kg att tappa. Får öka träningen till 5 ggr i veckan och räkna kalorier. Det är ju typiskt att det är så tråkigt att gå ner i vikt bara...

Har samma (minst) jag behöver tappa.
Har tyvärr även tappat inspirationen på vad jag ska äta. Några tips på goda lågkalorimåltider? Är ganska kräsen (är typ den kvinnliga versionen av Edward Blom) så måste smaka BRA. Hit meeee!! ;)
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 234
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp