3-års test för ponnyer?

Lahtel

Trådstartare
Vilka arrangerar 3årstest för ponnyer? Är det respektive avelsförening? Går de till på samma sätt som för stor häst?

Sv: 3-års test för ponnyer?

De som arrangerar 3årstest för ponny brukar vara föreningar anslutna till SPAF. Gå in på SPAFs hemsidahttp://www.spaf.info
så hittar en länk som heter Kalender 2005. där hittar du årets olika 3-årstester. Där finns info vart du ska vända dig och få tag på mer information. Det finns något som heter Råd och Anvisningar för Treårstest, där står allt du behöver veta. Ladda ner en sån.

Skillnaden mellan ponny och stor häst är att du rider inte ponnyn, det gör man först när den är 4 år och då på Kvalitetsbedömningar. På treårstest visas ponnyn exteriört, i de olika gångarterna (även lösgalopp) och så löshoppas den. Det brukar vara i ridhus.
De som får bra poäng (dvs får Utmärkelse) går automatiskt vidare till Riks i höst. Det är en tävling, treårstest är en individuell test.

Det är jätteroligt att ha med sin ponny på treårstest. Det behövs visserligen lite träning, dvs ponnyn ska kunna löshoppas och den ska kunna visas vid hand. så lite träning i ridhus behövs oftast innan. Men du kommer att få "blodad tand" som det heter.
Sen är det bara att träna inför Kvalitetsbedömningen, där ska den även ridas.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
587
Senast: animalasia
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka