30 minuters middag

Jag gör väldigt simpla grejer, t.ex.:
Pasta med baconsås (klipp bacon i bitar, stek, häll på grädde och sambal oelek, rör om, koka upp, klart medan pastan kokar. Kan ju göras i många varianter beroende på vad man tycker om)

Pommes, chicken nuggets, sås. (Pommes och nuggets på samma plåt i ugnen, färdig sås)

Pizza (Färdigt pizzakit, på med vad man har hemma och vill ha på, in i ugnen)

Hamburgare (Stek färdiga burgare, komponera ihop med bröd, sallad osv)

"Gulasch" soppa (Nötfärs, potatis, lök, tomatpuré, vatten, kryddor)

Sen kan man ta valfria grönsaker till, beroende på vad man har hemma/är sugen på. Som ni ser, jag gör inte alls komplicerade grejer 😆
 
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊

Har nästan alltid material för att skapa något. Ris, potatis i skivor, sallad. Sedan nåt av det som finns, grönsaker, köttbit, snabbtinad kycklinginnerfile, kall sås på gräddfil, majonnäs , cr fraiche, med smaksättning honung, mynta, grill, sötsur, death chili eller snabb varm sås baserad på kokosmjölk , tomatkross eller grädde. Kimchi, saltgurka, nötter, grönt till. Alltså en måltid består inte av allt ovan utan man tar det man har. Ihop med ett sortiment torra kryddor kan man få de flesta smakriktningar.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Spareribs som ligger i grillen 5-6timmar, rökta laxnuggets ca 3 h, helgrillad fläskfilé 1tim, långkoksgryta ett par timmar osv :D

Edit: Ja, det är mat jag gör någorlunda regelbundet.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Allt med kokt potatis, grytor, långkok, slowcook, vegetariska egna biffar, det mesta i ugn, sånt som behöver hackas och fixas, pannkakor, etc etc :)

Vi är fyra i familjen och middagen brukar behöva vara minst sex portioner så vi får matlådor till lunch.
 
Färdigpanerad fisk i ugn. Serveras mellan två rostade bröd, salladsblad och vad man nu vill ha till i sås-väg.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?
Snarare att det kräver lite planering, jag tolkade frågan så att man kommer hem och har inget planerat och man behöver mat inom 30 min, vad gör man då. Självklart går det fort att steka på lite kyckling, om den är tinad/färsk. Men att ta upp och tina kyckling för att sedan tillaga, det tar för lång tid de kvällarna.
Exempelvis gick det på typ 10 min att grilla kyckling på spett, men då hade jag planerat, tagit fram kyckling dagen före, skurit upp lagom bitar på morgonen och lagt i marinad, satt upp på spett strax innan grillen var klar. Det är verkligen inte något jag slänger ihop när alla är urhungrig och vill ha mat nu.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Oj, jag brukar spendera dagar för att laga viss typ av mat. De flesta typer av grytor tycker jag behöver 3-4 timmar på sig för att hitta rätt smaker. Förbereder man och lagar 3-rätters tar det aldrig någonsin mindre än 2 timmar.

Men det är såklart också bra att ha en massa knep och trix för att få ut mycket smak på under 30 minuter. Finns lite bra matlagningsserier som har det som specialitet, som jag lärt mig mycket nyttigt på.
 
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊

Knyten med torsk, smör, kapris, rödlök, minitomater och ev oliver gör man snabbt i ugn. Kan serveras med libanesiskt ris.

Röding i skirat smör med dillkokt potatis går jättefort och är ngt vi alltid har hemma.

Omeletter av olika slag.

Sallader som kan varieras väldigt och kan innehålla tex bönor, linser, mathavre, krutonger etc för att bli matigare.

Carbonara, där man inte får glömma ärtor.

Fräsa på kött, helst vilt, och servera med sallad eller köra typ potatis/sötpotatis/färsk broccoli i air-fryern. Eller en sallad på minitomater, bönmix, rödlök och vinägrett

Kyckling i airfryern ihop med sallad.

Kylskåpsrens kan bli pytt i panna, paellaliknande, pasta med korvar/skaldjur/kyckling, omeletter etc.

Är jag riktigt lat kan jag plocka fram kallskuret, fetaost, oliver, kronärtskocka och tomat och äta som det är bara.

Jag har ofta färdig vinägrett i kylen och gör främst sommartid en god kall sås som finns färdig i kylen.
Den görs på turkisk yoghurt, fetaost, citron, vitlök och kryddor. Passar till mkt och är behändigt att ha färdigt.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Jag tycker det är många rätter som kräver tid för att få till smakerna fullt ut.

En av mina favoriträtter, Ossobuco, tar långt tid om det ska göras korrekt och serveras med gremolata.
Det är många moment med många ingredienser och inte bara lång tid i ugnen.
Så det är tyvärr inget man orkar/hinner göra ofta.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Det mesta jag lagar :) gör mycket grytor, som får puttra länge!
En vegfärssås på 30 min t.ex.. nja... den ska småputtra minst 1h.

Jag gillar att laga mat, det är lite terapi över det.

Lagar gärna under helgen och värmer upp under veckan, så tar väl max 2 min....
 
Snabba standardmiddagar för mig är:

Alt 1.

Koka små potatisar med skal (inte överkokt snarare underkant)
Medan potatisen kokar gör du en snabb hollandaise. Smörstek lax och sparris. Laxen får gärna vara lite röd i mitten. Ta upp laxen och lägg på tallriken, släng på potatisarna på slutet med sparrisen och smörslunga dessa. Servera med vitt vin efter vad man gillar (jag kör gärna ett lite smörigt chardonnay).

Alt 2.

Tärna kycklinglårfilé (mörare än kycklingfilé). Smula över en buljongtärning, finhacka en vitlöksklyfta (eller två), riv över rikligt med parmesan och blanda ihop med grädde eller mellangrädde i en ungsform. Släng in i ugnen på 200 grader i typ 20 min. Medan kycklingen är i ugnen koka ris och gör en grönsallad. Servera med valfritt rödvin.


Ovanstående tar max 30 min.
 
Snarare att det kräver lite planering, jag tolkade frågan så att man kommer hem och har inget planerat och man behöver mat inom 30 min, vad gör man då. Självklart går det fort att steka på lite kyckling, om den är tinad/färsk. Men att ta upp och tina kyckling för att sedan tillaga, det tar för lång tid de kvällarna.
Exempelvis gick det på typ 10 min att grilla kyckling på spett, men då hade jag planerat, tagit fram kyckling dagen före, skurit upp lagom bitar på morgonen och lagt i marinad, satt upp på spett strax innan grillen var klar. Det är verkligen inte något jag slänger ihop när alla är urhungrig och vill ha mat nu.
Ja exakt så :bow:
 
Alltså det mesta tar ju nästan under 30 min kom jag på nu.

Ett annat tips är shakshuka. Äter alltid detta i Israel men är också vanligt i många nordafrikanska länder.

Fräs aubergine, lök, vitlök, paprika (eller vad du gillar) i en stekpanna. Släng sedan på lite tomatpure och krossade tomater, låt puttra lite. Jag brukar krydda med spismummin, lite chilli och kanel. Häll i typ en dl cous cous, rör om och sänk temperaturen så det får puttra ihop. Om man vill kan man tärna över rå fisk eller räkor. Eller vad man vill. Det går klart på ytan. Gör ett par "gropar" och knäck ner några ägg som får porchera på ytan. De ska inte blir helt klara utan äggulan ska vara krämig i mitten. Lägg på lock en liten stund.
Om man gillar tex koriander kan man strössla över färsk koriander innan man käkar! Ställ fram hela pannan på bordet och servera med ett gott bröd. I Israel äter man med hjälp av brödet.
Denna rätt görs gärna också vegetarisk! Då kan man tex köra extra aubergine eller svamp.
 
Spareribs som ligger i grillen 5-6timmar, rökta laxnuggets ca 3 h, helgrillad fläskfilé 1tim, långkoksgryta ett par timmar osv :D

Edit: Ja, det är mat jag gör någorlunda regelbundet.

Sparar mycket matlagningstid på att vara vegetarian ser det ut som - oväntad bonus! ;)

Att typ grytor mår bra av att puttra länge är ju en sak, och kräver ej så myclet faktiskt jobb, och visst om man lagar flerrätters, men en vardagsrätt spenderar jag sällan mer än 15/20 min på skulle jag gissa :)
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Acto
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp