30 minuters middag

Sparar mycket matlagningstid på att vara vegetarian ser det ut som - oväntad bonus! ;)

Att typ grytor mår bra av att puttra länge är ju en sak, och kräver ej så myclet faktiskt jobb, och visst om man lagar flerrätters, men en vardagsrätt spenderar jag sällan mer än 15/20 min på skulle jag gissa :)

Fast rökta räkor tar kanske en kvart bara ;)

Edit: Melitzanosalata tar en bit över en timme... och är vegetariskt. Jag brukar fuska och köra auberginen en kort sväng i röken istället för att grilla dem och sedan låta dem bli mjuka i ugnen.
 
Oj, jag tror aldrig jag lagar mat på mer än 30 min! :o Det är så otroligt trååååkigt, sen är jag helt själv varannan vecka, och varannan vecka har jag sonen hemma, men han har sk selektiv ätstörning, så blir inte mycket variation då heller...

Äter mycket pasta, till det köttfärssås (som jag då gör en rejäl gryta med, sen fryser jag in portionsvis så då går det ännu snabbare nästa gång) färdiga köttbullar (eller hemmagjorda, samma där så gör jag mycket när jag väl gör, sen fryser in) korvstroganoff och ris, chiliconcarne och ris, kött och pommes, falukorv och potatis m.m.

Skär potatisen i mindre bitar så blir den klar snabbare, och pasta och ris är ju max 20 min från det man ställer kastrullen på spisen.

Vet inte vad som kan ta mer än 30 min i mitt kök? Kanske om jag gör någon gratäng då, men det sköter ju sig själv i ugnen så vet inte om det ska räknas in som matlagning. Lika tex kalops, går ju skitfort att göra i ordning, men ska stå länge på spisen.

PANNKAKOR! Det kan ta tid! Men det är nog det enda?

Och nej, jag bryr mig inte alls vad jag äter. Det ska vara enkelt och gärna billigt. Att jag äter samma mat i 3,4 dagar gör mig ingenting!

Som i förrgår gjorde jag köttfärssås, åt det då, sen matlåda till jobbet i går, sen lämnade jag en lite bytta i kylen som jag åt i dag, så tredje dagen på rad jag äter det. Plus några byttor i frysen. Är totalt ointresserad av mat och matlagning, utan mat ser jag bara som ett måste till att tanka upp kroppen. Äter enbart en gång om dagen.

Skulle det finnas ett piller som mättar och ger allt det som mat ger så skulle jag äta enbart det konstant, kanske med inslag av någon tacos då och då! 🙄🤣😂
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Nästan all mat jag lagar tar längre tid än så. Igår gjorde jag Asapao, en puertoricansk gryta. Först skära kyckling i bitar, och marinera i fem-sex olika kryddor. Under tiden finhacka lök, vitlök och ett par paprikor. Stek och ställ åt sidan. Slanta en korv, stek länge på låg värme. Lägg i ris och låt svettas. Samtidigt, stek kycklingen och lägg åt sidan. Häll på en burk tomater på riset med korven, vispa ur stekpannan till kycklingen med vatten och häll på. Låt koka femton min. Lägg på kyckling och grönsaksblandningen. Koka ytterligare en kvart. Det tog väl en timme allt som allt att laga.

Dagen innan gjorde jag citronkyckling med pilaffris. Bena ur en kyckling, så att den blir platt (butterfly). Blanda olivolja med örter, chili, peppar och salt. Skiva en citron och lägg i botten på en gryta. Skär en lök och en fänkål i tunna skivor. Fördela ovanpå citronerna. Lägg kycklingen ovanpå, pensla med kryddoljan. Vänd och pensla andra sidan. Ställ in i ugnen. Efter 20 min, häll på vitt vin. Under tiden, gör rispilaff: koka ris i mycket vatten i tio min. Häll av. Smält smör i en stekpanna, blanda med lite av det halvkokta riset. Smält mer smör, blanda med resten av riset. Lägg allt ris i stekpannan. Knyt en handduk runt ett lock och lägg på. Låt ånga tills kycklingen är klar.

Alltså, även om det är enkla recept så är det rätt många moment.
 
Hur bär du dig åt för att göra paella på under 30 min? 🤔

Hackar lök och paprika, fräser ihop med riset. På med vatten, saffran och buljong, tar under 10 minuter.
Under tiden det kokar steker jag kyckling, hackar paprikan samt tinar ärtor och räkor om jag glömt ta fram. Diskar av och efter 20 minuter när riset är klart blandar jag ihop och äter.
Easy peasy 😁
 
Div hittepå av vad som finns hemma. T ex stroganoff med det veg alt som finns hemma det tomatiga som finns hemma.

Ofta blir det dock veg nuggets, potatis i ugn och pulver bea... inte nyttigt men en barndoms klassiker ^_^
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?
Jooo fast väldigt mycket av det vi äter är typ boeuf bourguignon eller kycklingsoppa eller någon annan soppa som det är mycket jobb bakom, inte sådan slarvsoppa som jag gör.

Sedan är jag inte så snabb i köket så jag rör inte ihop köttfärssås och spagetti på en halvtimma. Utan kör vanligen någonting i ugnen i 30-40 minuter eller helst en hel kyckling på nästan en timma och så lite jobb på det då. Så om jag här hemma 18 så äter vi 19 ungefär.

Min man tar säkert minst en timma om det inte är lunch och lagar mat oftast. Det blir tex japansk nudelsoppa eller hemmagjorda köttbullar med potatismos eller hemgjorda hamburgare eller morotssoppa eller blomkålscurry med paneer.

Bara tex pannkakor ska ju gärna stå en kvart i alla fall (helst en halvtimma) i smeten innan man kan börja steka dem och sedan tar det ett tag att steka dem. (haha bollade tre stekpannor i förrgår :o ett extra barn på besök, barn äter så mycket pannkakor, helt otroligt att folk kan hantera två av dem till vardags, barn alltså.)
 
Senast ändrad:
Hackar lök och paprika, fräser ihop med riset. På med vatten, saffran och buljong, tar under 10 minuter.
Under tiden det kokar steker jag kyckling, hackar paprikan samt tinar ärtor och räkor om jag glömt ta fram. Diskar av och efter 20 minuter när riset är klart blandar jag ihop och äter.
Easy peasy 😁

Då förstår jag! Jag brukar göra som i det här receptet, och undrade hur man hinner igenom det på en halvtimme. 😊

https://www.dn.se/mat-dryck/recept/antonias-paella/
 
Ja den här tråden var då en utbildning - hade ingen aning om att folk la så mycket tid på att laga vardagsmat.
Tycker ändå jag är hyfsat matintresserad och lagar alltid från grunden, men lagar oftast flera portioner eftersom jag inte är sugen på att behöva laga mat varje dag ens. Verkar också som att kött kan ta en väldigt lång tid att laga, så den biten missar jag.
 
Ja den här tråden var då en utbildning - hade ingen aning om att folk la så mycket tid på att laga vardagsmat.
Tycker ändå jag är hyfsat matintresserad och lagar alltid från grunden, men lagar oftast flera portioner eftersom jag inte är sugen på att behöva laga mat varje dag ens. Verkar också som att kött kan ta en väldigt lång tid att laga, så den biten missar jag.

Jag tror att det är svårt att generalisera ”folk”. Personligen har jag mat som största fritidsintresse och jämför man då med sitt eget största fritidsintresse, kanske tidsåtgången inte blir så förvånande?

Jag har inga problem att använda hel- eller halvfabrikat som funkar bra, de få dagar som kommer däremellan. Jag är däremot ”sugen” på att laga mat varje dag, men tiden räcker inte alltid till...

Matlagning är för mig en ständigt pågående aktivitet där man gör insättningar av råvaror, förberedelser, sätter degar, smaksätter inför tillagning, odlar kryddor, gör inläggningar etc och tar ut lämpliga delar för att komponera måltider nästan varje dag.

Så inte riktigt på det sätt att jag varje dag börjar från noll och ska både fundera ut och fixa en maträtt.
 
Låter som att du inte lagar så många portioner åt gången? För mig tar det mer än 30 min att skala, koka och mosa potatis och en köttfärssås tar också längre tid.

Ett tips för snabbt potatismos är att koka potatisen med skal på (gärna i bitar, så går det ännu snabbare) och använda potatispress för att mosa dem. Skalen fastnar i pressen på väg ut :) Så kan man ju fluffa till det med gaffel eller visp, smör och lite mjölk om man vill, när potatisen väl är pressad.
 
Kan jag stalla en motvallsfraga - vad ar det for mat (forutom langkok)) som tar langre an 30 min att laga?! Om vi mojligtvis undantar mat som ska in i ugnen en langre tid sa kan det val inte finnas mycket?

Det mesta? Inte arbetsinsatsen kanske(beroende på antal portioner) men inräknat tillagningstid. Nu gör jag ioförsig en hel del mat i ugnen för att det är enkelt.

Jag har brist på ork och energi så jag gör enkla saker med liten arbetsinsats och ovanligt långsamt tempo men jag har svårt att komma på på saker som tar kortare tid från det jag startar. Om jag Typ inte bara värmer något färdigtt, tex en pasta sås.

Exempel på ganska enkla saker saker som brukar ta längre tid än 30 minuter för mig är:

Koka potatis
Pannkaka
Omelett
Dom flesta soppor
Olika enkla pasta såser, ex, med färs eller kikärter(färdigkokkta från tetra). Kan komma ner under 30min om jag struntar i löken och typ bara har i färdiga tetrakonserver.
 
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊

Har oftast energibrist snarare än tidsbrist så jag äter helt enkelt något som inte kräver matlagning eller en färdig matlåda som bara behöver värmas när jag har ont om tid.

Dom tips jag har är stekt ägg med grönsaker(från frysen) och havregrynsgröt( i många olika variater och med olika tillbehör).

Jag tar ofta hjälp av olika hel och halvfabrikat för att enkelt kunna laga mat tex. använda en färdig tomatbaserad pastasås istället för krossade tomater(plus kryddor och grösaker) spar både tid och energi.
 
Ja den här tråden var då en utbildning - hade ingen aning om att folk la så mycket tid på att laga vardagsmat.
Tycker ändå jag är hyfsat matintresserad och lagar alltid från grunden, men lagar oftast flera portioner eftersom jag inte är sugen på att behöva laga mat varje dag ens. Verkar också som att kött kan ta en väldigt lång tid att laga, så den biten missar jag.
Jag lagar inte mat på vardagarna 🙈
 
Jag är som @sjoberga, jag älskar att planera och laga mat. Ibland räcker som sagt tiden eller orken inte till så därför har jag egengjord färdigmat i frysen. Proteindelen för sig och kolhydraterna för sig. Ofta blir det någon form av thaimat eller grytor som jag kombinerar med ris, något matgryn, pasta, potatis eller nudlar. Ris och matgryn har jag också portionsfryst just för att det ska gå snabbt. Potatis fryser jag aldrig för den blir inte bra men det går ju snabbt att koka den.
 
Vardagar lagar vi i princip bara mat som går på under 30 min. Har småbarn så måste gå snabbt. Äter inte kött och kyckling, det kanske går snabbare då? Matlagning är ett intresse, men det behöver inte ta mycket tid för det.

Vår mesta och bästa vardagsmat är carbonara i olika former; halloumi- majs- och ärtcarbonara. När det är spaghettin man får vänta på vet man att det går snabbt.

Pastasås på rökt lax går på 20 min och man kan variera på många olika sätt. En av mina favoriter är med saffran, scharlottenlök, champinjoner, soltorkade tomater och spenat. Lite mer vardagslyxig variant.

Annars mycket soppor, kanske för att vi har småbarn. Mixar man så är det skapat på en ingrediens.;) En favorit är tomatsoppa med aubergine, vitlök och balsamvinäger. Morötter och linser kan man göra många goda och relativt snabba soppor på. En bra grej med soppor är att man med hjälp av topping kan göra de matigare och individualisera, t.ex rostade solrosfrön, pumpafrön eller kikärtor. Spenatsoppa och majsoppa gör vi också ofta. Det viktiga med soppor är inte ha för mycket rotfrukter, tar tid att skala och hacka.
 
Senast ändrad:
Vardagar lagar vi i princip bara mat som går på under 30 min. Har småbarn så måste gå snabbt. Äter inte kött och kyckling, det kanske går snabbare då? Matlagning är ett intresse, men det behöver inte ta mycket tid för det.

Vår mesta och bästa vardagsmat är carbonara i olika former; halloumi- majs- och ärtcarbonara. När det är spaghettin man får vänta på vet man att det går snabbt.

Pastasås på rökt lax går på 20 min och man kan variera på många olika sätt. En av mina favoriter är med saffran, scharlottenlök, champinjoner, soltorkade tomater och spenat. Lite mer vardagslyxig variant.

Annars mycket soppor, kanske för att vi har småbarn. Mixar man så är det skapat på en ingrediens.;) En favorit är tomatsoppa med aubergine, vitlök och balsamvinäger. Morötter och linser kan man göra många goda och relativt snabba soppor på. En bra grej med soppor är att de är enkla att individualisera och göra matigare med topping, t.ex rostade solrosfrön. Spenatsoppa och majsoppa gör vi också ofta. Det viktiga med soppor är inte ha för mycket rotfrukter, tar tid att skala och hacka.

Jo, vardagen lider ju av det problemet att man kommer hem efter jobb och hemresa när alla vill ha mat... så förberedelser är a och o för att just kunna få fram bra mat på ”30 minuter”. Ofta gör jag rätterna så klara det går kvällen innan eller på morgonen innan resten behöver gå upp.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Acto
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·
Samhälle Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp