30 minuters middag

Jo, vardagen lider ju av det problemet att man kommer hem efter jobb och hemresa när alla vill ha mat... så förberedelser är a och o för att just kunna få fram bra mat på ”30 minuter”. Ofta gör jag rätterna så klara det går kvällen innan eller på morgonen innan resten behöver gå upp.

Vad är bra mat då? Med tanke på att den måste vara förberedd så tolkar jag det som att min mat skulle vara dålig, men jag kanske missförstår.
 
Vad är bra mat då? Med tanke på att den måste vara förberedd så tolkar jag det som att min mat skulle vara dålig, men jag kanske missförstår.

Absolut inte, förlåt. Jag menar inte att den måste vara förberedd, bara en förklaring om hur just jag löser problemet med kort tid till måltid

Jag tycker allt det du beskrev lät utmärkt, utom att jag hade tagit några minuter till att få i mina älskade rostade rotfrukter i soppan. Kanske förberett dagen innan.

Pastasås på rökt lax är en favorit som nästan glömts bort - den blir med nästa vecka. Oavsett om jag hittar färdig eller röker den kvällen innan.;)

Bra mat är högst subjektivt. För mig betyder det hyfsad frånvaro av socker, skräpmat, glutamat och märkliga tillsatser. Och närvaro av variation i råvaror. Och alltid sallad till maten att äta mer av om man inte blev mätt. Som sagt, högst subjektivt.
 
Absolut inte, förlåt. Jag menar inte att den måste vara förberedd, bara en förklaring om hur just jag löser problemet med kort tid till måltid

Jag tycker allt det du beskrev lät utmärkt, utom att jag hade tagit några minuter till att få i mina älskade rostade rotfrukter i soppan. Kanske förberett dagen innan.

Pastasås på rökt lax är en favorit som nästan glömts bort - den blir med nästa vecka. Oavsett om jag hittar färdig eller röker den kvällen innan.;)

Bra mat är högst subjektivt. För mig betyder det hyfsad frånvaro av socker, skräpmat, glutamat och märkliga tillsatser. Och närvaro av variation i råvaror. Och alltid sallad till maten att äta mer av om man inte blev mätt. Som sagt, högst subjektivt.

Då är jag med. Jag förbereder också ibland. Paj och gratäng gör jag alltid dagen innan, smakar bättre så, men det sparar ju ingen tid. Alla har inte oändligt med tid för matlagning, hur kul man än tycker att det är.
 
Ser alltid till att ha fryspaj i frysen som nödmat.
Tycker den mesta maten inte tar mer än en halvtimme att fixa.
 
Jag tror att det är svårt att generalisera ”folk”. Personligen har jag mat som största fritidsintresse och jämför man då med sitt eget största fritidsintresse, kanske tidsåtgången inte blir så förvånande?

Jag har inga problem att använda hel- eller halvfabrikat som funkar bra, de få dagar som kommer däremellan. Jag är däremot ”sugen” på att laga mat varje dag, men tiden räcker inte alltid till...

Matlagning är för mig en ständigt pågående aktivitet där man gör insättningar av råvaror, förberedelser, sätter degar, smaksätter inför tillagning, odlar kryddor, gör inläggningar etc och tar ut lämpliga delar för att komponera måltider nästan varje dag.

Så inte riktigt på det sätt att jag varje dag börjar från noll och ska både fundera ut och fixa en maträtt.

halvt kl

Så här är ju min sambo med. Att laga mat är ett stort intresse han har. Han är väldigt duktig på det och han gör ofta rätter som tar tid. Det är också för honom ett sätt att visa omtanke.
Jag är inte riktigt lika road av matlagning och gör oftare än honom mindre omständig mat.

Nu orkar ju inte vi heller laga mat som tar lång tid jämt.
Men vi ser till att ha saker hemma för att kunna improvisera ihop något snabbt.
Nu har vi ju lyxen att ha plats med extra frys och stort skafferi. Det underlättar ju väldigt.
Har man inte samma möjlighet att bunkra så blir det ju klart mer av vikt att planera.
 
halvt kl

Så här är ju min sambo med. Att laga mat är ett stort intresse han har. Han är väldigt duktig på det och han gör ofta rätter som tar tid. Det är också för honom ett sätt att visa omtanke.
Jag är inte riktigt lika road av matlagning och gör oftare än honom mindre omständig mat.

Nu orkar ju inte vi heller laga mat som tar lång tid jämt.
Men vi ser till att ha saker hemma för att kunna improvisera ihop något snabbt.
Nu har vi ju lyxen att ha plats med extra frys och stort skafferi. Det underlättar ju väldigt.
Har man inte samma möjlighet att bunkra så blir det ju klart mer av vikt att planera.

Ja, men man lär sig. Vi har de senaste 17 åren haft en halv kyl och en halv frys för 6 personer, och det är utmanande emellanåt. Vinterhalvåret funkar dock terrassen som kyl eller frys många dagar. Men det positiva är att man alltid ser till att ha ett flöde i systemet och äter upp allt man köper, inget blir kvar i vare sig kyl eller frys särskilt länge eftersom plats helt enkelt inte finns.

Många goda rätter har uppstått för att göra plats i kyl och frys.
 
Dillkött på kycklingfärs är snabbmat hos oss. Starta potatiskok. Stek upp 500 g kycklingfärs, häll över 2 dl fraiche av den fetthalt en gillar mest. Häll på massor med dill och låt puttra ihop. Krydda med lämpligt sött och surt som balanserar varandra (honung och pressad citron idag) salt och vitpeppar.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 532
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Senast: manda
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Acto
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp