30kr/dagen till mat

På dig låter det som att vi som var curlade av våra föräldrar eller åt bra/dyr mat ska skämmas för att vi inte lärt oss koka ägg tex eller snåla.
Jamen lite så. Jag tänker aldrig be om ursäkt för att jag har råkat vara priviligerad under uppväxten, jag har arbetat stenhårt under mina första år i arbetslivet och banat väg för mig själv.
 
På tal om ämnet. En gammal kollega nämnde en person han kände. I 50-års åldern? Han hade bott i samma lägenhet i 20-30 år och aldrig använt spisen. Han åt alla måltider ute. Lunch + middag, varje dag året runt.
Helt vansinnigt i mina ögon, men fungerade för den killen. 🤷
Fy, så hemskt :nailbiting:. Det skulle jag aldrig orka med. Jag är för lat för att gå ut och äta varenda gång... :D Plus att jag skulle sakna att laga mat, och definitivt tröttna på restaurangmaten!
 
Vad är driv för dig? Handlar det bara om att tjäna pengar?
Vad är det för fel på att tjäna pengar?
Jamen lite så. Jag tänker aldrig be om ursäkt för att jag har råkat vara priviligerad under uppväxten, jag har arbetat stenhårt under mina första år i arbetslivet och banat väg för mig själv.
Samma här även om jag är född med silversked i munnen o manna ramlar ner från pappasbankbok.
 
Har inget emot någon som jobbar i matvarubutik, då jag själv har gjort det några år, men man tjänar nog inte bra om man inte äger sin icabutik.

Mvh tidigare vice butikschef som insåg att det inte var speciellt lönsamt att bli butikschef.

Kanske jag baserar min uppfattning på en enda person 😅. Eller har fel uppfattning om bra betalt.

Hon tror jag fick ut 25 000 netto när hon jobbade 30 timmar/vecka. Det var minst tio år sedan.

Är dock inte tvärsäker på summan!
 
Vad är det för fel på att tjäna pengar?

Samma här även om jag är född med silversked i munnen o manna ramlar ner från pappasbankbok.
Det är inget fel på att tjäna pengar - alls. Men "driv" kan man, tycker jag, ha utan att det är pengarna som avgör. Driv kan väl vara motivation, engagemang, viljan att göra sitt jobb RIKTIGT bra även om det inte är ett av de allra mest högavlönade jobben.
 
Jag håller med! Och hur svårt är det att steka några ägg och en skiva bacon? Behöva klä på sig och gå ut för att betala 100kr för det? Aldrig! :laugh:
Jag hade gärna ätit ute dom dagarna jag inte är lat,men jag är helt enkelt för kräsen för att göra det.
 
Kanske jag baserar min uppfattning på en enda person 😅. Eller har fel uppfattning om bra betalt.

Hon tror jag fick ut 25 000 netto när hon jobbade 30 timmar/vecka. Det var minst tio år sedan.

Är dock inte tvärsäker på summan!
Jag tror att jag som vice bc hade 24-26 brutto (heltid!) Men jobbar man bara helg och ob kan man säkert ha fått ut mer. Det varierar såklart mellan kedjor också.
 
Vad är driv för dig? Handlar det bara om att tjäna pengar?
Pengar är absolut en stor faktor i det hela. Ska jag leva med någon så vill jag ha någon som är lik mig i levnadssätt och som har samma möjligheter, jag vill ha ett bekvämt liv där vi ekonomiskt kan bidra ungefär lika mycket var.

Man kan säkert ha driv och samtidigt jobba i kassan på Ica men jag tror inte att jag passar ihop med någon som har ett så okvalificerat arbete och samtidigt är nöjd med det.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
På dig låter det som att vi som var curlade av våra föräldrar eller åt bra/dyr mat ska skämmas för att vi inte lärt oss koka ägg tex eller snåla.
Det tycker jag inte.
Men med att vara vuxen och att aldrig ha fått hjälpa till hemma eller lagat mat osv så kommer det ofta, framför allt med pojkar, en åsikt om att andra ska göra jobbet. Vilket då ofta är flickvännen. Man kan ju undra varför det är så mycket bråk par emellan om just de här sakerna då, om det inte är viktigt vad man lär sig hemifrån?

Curlade pojkar har en tendens att bli curlade män.
 
Hm igen. Vad är det som skulle kännas dåligt med en man som jobbar på Ica? 🤔. Jag har fått intrycket att många trivs med att jobba i matbutik och att man dessutom kan tjäna rätt bra!

Edit: såg att du svarat någon annan om det
Man kan säkert tjäna helt okej om man jobbar kvällar och helger (=ob-tillägg) men jag är inte heller intresserad av någon som har sådana arbetstider. Jag jobbar kontorstider, är ledig alla kvällar, helger och röda dagar. Jag har ingen lust att anpassa mig efter någon som kanske måste jobba på midsommar eller inte kan göra saker på helgen på grund av jobb :)
 
Till frukost vill jag ha naturell fil eller yoghurt än om jag har dålig råd. Blandar mysli själv eller kokar rågflingegröt. För övrigt har ätit massor med rårisplättar med lingonsylt, rårakor och bondomeletter. Rårisplättar gör jag av kokt råris, ägg, mjöl och mjölk och steker dom helst i smör/bregott. Risotto med bönor och grönsaker. Lidl har billig Alaskan pollok. Om man gör fiskgratain med mycket sås så räcker det länge. Fiskpinnar är inte särskilt nyttigt men billigt.
 
Det tycker jag inte.
Men med att vara vuxen och att aldrig ha fått hjälpa till hemma eller lagat mat osv så kommer det ofta, framför allt med pojkar, en åsikt om att andra ska göra jobbet. Vilket då ofta är flickvännen. Man kan ju undra varför det är så mycket bråk par emellan om just de här sakerna då, om det inte är viktigt vad man lär sig hemifrån?

Curlade pojkar har en tendens att bli curlade män.

Äh min unge har aldrig behövt laga mat under sin uppväxt men numera när han jobbar, bor själv och betalar maten själv så har han vackert fått lära sig.

Han är inte det minsta curlad av mig under sin uppväxt men hade inget intresse av att lära sig laga mat.

Dom överlever och lär sig när dom blir tvungna till det.
 
Min mamma yrkesarbetade på relativt hög nivå hela barndomen, plus var inte ett dugg intresserad av mat, så visst lagade hon mat, men det var ingen direkt gourmet mat. Det värsta var när hon var på tjänsteresa och min plastpappa som är kanadensare stod för matlagningen - antagligen skulle det kunna pressas in under 30 kr regeln eftersom det bestod av köttfärs, vita bönor i tomatsås, morötter, paprika och lök. Detta frös sedan in i portionspåsar och togs fram och serverades tillsammans med rostat bröd när det var han som stod för middag.

Eftersom jag var matintresserad så började jag tidigt laga mat, min syster absolut inte. Däremot eftersom vi bodde granne med en golfklubb var vi där relativt ofta och åt när ingen orkade laga mat. Det var väl inte heller gourmet iofs. När vi bodde i Kenya hade vi anställd personal, bl.a då en kock. Men jag var ändå ute i köket och härjade eftersom jag tycker om att laga mat - att ha någon som hackade lök var dock guld värd ;)

Som vuxen har jag både levt fruktansvärt snålt och på marginalen - snabbmakaroner rules och haft ekonomi att ffa köpa och laga den mat jag vill ha, och även gå ut på de restauranger jag ville gå på. En kompis och jag bestämde oss för att äta oss igenom alla Stockholms koreanska restauranger, nu fanns det då bara fem, sex om man var generös, så det tog inte så lång tid. Mat jag lagar hemma själv är ofta godare än det man får på restaurang och jag får den precis som jag vill ha den.

Jag tror man får prioritera, jag älskar god mat, så mitt matkonto är stort, däremot kläder, smink, uteliv osv är jag helt likgiltig för så där är budgeten noll. Jag har lovat mig själv att bara äta sushi en gång i veckan men det är väl inte bara ekonomiskt utan även hälsomässigt. Annars skulle jag nog kunna leva på det :angel:
 
Försöker ligga på 50 kr om dagen, det är tufft nog med specialkost + laktosfri kost kan jag säga. Specialkosten gör också att det är svårt att äta ute, jag kan inte äta var som helst och den mat jag kan äta är ofta densamma på alla restauranger. Men mest är det dyrt att äta ute.

Vi hade faktiskt i läxa i hemkunskapen att laga mat hemma 😄
Mina föräldrar hjälptes åt med matlagning, tex åt vi barn bara om det var pappa som gjort korv stroganoffen, han var mer generös med kryddor och tomat.

Jag kan tycka att det finns en del saker som föräldrar ska försöka lära sina barn inför framtiden - en del av dessa saker är praktiskta som basic matlagning, tvätt och liknande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 993
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 946
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp