Bukefalos 28 år!

30kr/dagen till mat

Det finns ju en del etiska problem med att äta billigt kött (priset avspeglar ofta djurhållningen). En annan variant är att skära köttet i småbitar istället för att äta helt kött, då blir det drygare. Dvs, en köttgryta känns som att man äter kött, men det går åt kanske en fjärdedel per portion jämfört med om man äter helt kött. Plus att man kan köpa billigare styckningsdetaljer. Hel färsk kyckling är ofta prisvärt, om man orkar stycka själv och laga olika rätter på den. Skrovet blir en bra soppa.
Här kan du ofta köpa det irländska fårköttet för 45 kr/kg och det svenska för 199. Är du fattig på riktigt är det en no brainer - det blir små bitar och maträtter typ får i kål, men på irländskt kött. Här har frysta kycklingdelar kostat betydligt mindre per kg än färsk svensk kyckling. Vi talar en bråkdel av priset. Frysta höns kostar ofta runt 20 kr per kilo på "invandrarbutikerna" här omkring.

Nu äter jag sällan kött och skulle inte vilja köpa "kyckling" oavsett ursprungsland.
 
Nej men det är per kilo. Om du faktiskt inte har mer än fem kronor i plånboken så är champinjoner (väldigt gott älskar champinjoner så man njuter ju av sin rätt) väldigt lätta att mäta i precis rätt mängd för pengarna man har.

Sedan såklart hade jag ingen aning om hur man lagade tomatsås förrän jag var 23 (när en kompis gjorde det till pizza) så med krossade tomater skulle jag ju bara tänkt att man slängde dem knappt uppvärmda över pastan och jag avskydde krossade tomater.

Och en burk tomater kostar väl oavsett 10 kr, så det hade ju varit en fördel iom att det kanske räckt till dagen efter. Men en nackdel att ingen slant hade funnits att spara till havregryn framöver.

En påse morötter kostar ju just nu på ICA 10 kr men normalt ligger de väl på 20-25 och när jag var student fanns inte enstaka morötter att köpa. Squash och sådant var inte heller så vanligt. Så om jag bara har 30 kr och köper morötter för 25 och inte kan göra morotssoppa för att jag inte kan och inte har en vrrr grej (som var ovanliga då) så är jag ju körd.

Och jag gillar ju inte pasta och tomatsås nu heller iofs men skulle ju ätit det eftersom det är nyttigare.
En burk tomater räcker till pastamiddag för fyra hos oss - när jag var student brukade jag dryga ut tomaterna med röda linser, dessutom. Då räcker en burk tomater till ett gäng matlådor.
 
jag tycker att vitkål och rödkål blir dåligt väldigt snabbt om jag skär upp det trots att jag plastar in det. T ex om jag behöver en halva och plastar in den andra halvan. Då tar det inte lång tid innan halvan i kylen börjar mögla.

Jag upplever att vitkålen håller betydligt längre om jag plockar av blad för blad, snarare än att skiva/skära upp den.
Snittytor blir lättare angripet än att ta loss bladen vid "roten". Du kar då självklart bäst på hela huvuden.
 
Skulle jag äta billigt:

Havregrynsgröt
Linser, bönor, ärtor
Morötter (billiga just nu)
Potatis
Ägg
Ris
Lök (löksoppa, ungsrostade grönsaker, i linsgrytor)
Tomatpuré, krossade tomater
Kål

Bunkra billiga konserver och fryst på extra pris (förra veckan hade de spenat 10 kr för 500 g)
Lidl här har ofta gårdags-bröd en kasse för en tia (lägg i frysen och fräscha upp i het ugn insvepta i fuktat bakplåtspapper). Matvärlden har ibland ett skivat bröd för en tia eller tre påsar pita 20 kr (in i frysen)

När våren/sommaren kommer kan man ofta köpa billiga grönsaker i torghandeln och deala sent på dagen och/eller på sådant som ser tråkigt ut. Tomatmackor är faktiskt gott och en tub mayo räcker till minst 10 stycken (hemslagen blir billigare per viktenhet, men är svårare att förvara).

Matäffären vid jobbet brukade sälja billig ost med utgånget datum - riv och in i frysen

Åt jag mer kött finns ofta billig falukorv och köttbullar (20-30 kr kilot) och fryst kyckling har varit billigt. Det är ganska ofta lockpriser på kött för 30-100 kr/kg (ofta irländskt eller danskt)

Ungefär så åt jag när jag var student. Råris, lök, röda linser, morot, kål, pasta, smör och krossade tomater var basen i ungefär allt. Det är dessutom en inte allt för katastrofal kost rent näringsmässigt. Kryddor är riktigt billigt med tanke på vad de tillför och hur mycket de kan förvandla en rätt med liknande ingredienser.

Vi gjorde ofta storkok. Det var en söndagssyssla tillsammans med att skriva veckans alla labbrapporter (och så kunde vi gå ihop och köpa stora bitar grytkött eller köttfärs för ändamålet). OT, men ärligt talat var studentlivet i många avseenden mycket mer strukturerat än nu. Visserligen kunde vi festa flera dagar i veckan i början av en läsperiod, men så fort inlämningar och labbar började dra igång var vi inne i lunken igen. Det hade sina fördelar att vänkretsen var den man "jobbade" med, så att vi alltid var i fas med när vi hade tid för träning, nöjen och matlagning och när vi behövde grotta ner i studiesalarna 7 dagar i veckan...
 
En burk tomater räcker till pastamiddag för fyra hos oss - när jag var student brukade jag dryga ut tomaterna med röda linser, dessutom. Då räcker en burk tomater till ett gäng matlådor.
Säkert, men när jag var 20 så hade jag inte koll på tomatsås tex.

Sådan mat var inte något jag lärt mig laga, jag kunde ris och får i kål och stek, köttfärssås och sådant.
 
Håller med om det som många redan skrivit; det blir lättare att komma ned i kostnad om en kan handla för ett storkok. Så det föredrar jag (plus matlådor så det blir tid över till annat :)).
Tänkte efter på vad jag har ätit idag, och det kommer knappt upp i 30 kr:

Frukost: Havregrynsgröt med 1 dl havregryn (ca 1,5 kr) + mjölk 1 dl (1 kr) saltet och kanelen räknar jag inte in så = 2,5 kr

Lunch: En enkel äggröra på 2 ägg (köpta via lokala REKO-ringen 2 kr/st) 1 tomat (ca 3,5 kr) och lite fryst broccoli (ca 3 kr) = 10.5 kr

Middag: Köttfärsgratäng
Svensk ekoköttfärs 500 gr 60 kr
Krossade tomater, en burk 11 kr
Lök ca 2 kr
Färsk vitlök ca 1 kr
Potatis ungefär 800 gr ca 10 kr
Grädde 2,5 dl 15 kr
Ost ca 100 gr 5 kr (köpte ett kg för halva priset och hade fryst in).
(De torra kryddorna så som chili, oregano mfl räknar jag inte in).
Gratängen blev 7 portioner så ca 15 kr per portion.
Så idag har jag ätit för ca 28 kr.
 
Skulle tyckt det var lättare med 210kr och inte 30kr/dag. Att handla för 210kr på en gång.
Skulle köpt:
Krossade tomater, röda linser, lök, ris, havregryn, sylt, mjölk till gröten, potatis och morötter. Snålt och inte så värst grönsaksrikt men hellre att man får i sig något. Skulle dock snott ägg från min morbror med då han har en jäkla massa höns.
 
Skulle tyckt det var lättare med 210kr och inte 30kr/dag. Att handla för 210kr på en gång.
Skulle köpt:
Krossade tomater, röda linser, lök, ris, havregryn, sylt, mjölk till gröten, potatis och morötter. Snålt och inte så värst grönsaksrikt men hellre att man får i sig något. Skulle dock snott ägg från min morbror med då han har en jäkla massa höns.
Ett enkelt sätt att få grönt är att ställa en kluven mjölktetra med jord i fönstret. I den strör du gula ärtor (billigt) eller solrosfrön. Växer upp på nolltid och du har alltid grönt att klippa över maten eller mackan. Funkar med havre också om man kan sno med en näve från stallet :D
 
Ett enkelt sätt att få grönt är att ställa en kluven mjölktetra med jord i fönstret. I den strör du gula ärtor (billigt) eller solrosfrön. Växer upp på nolltid och du har alltid grönt att klippa över maten eller mackan. Funkar med havre också om man kan sno med en näve från stallet :D
Alternativt grodda i bara vatten. Jag tycker mungbönor och groddlinser är bra. (groddlinser = oskalade röda linser)
 
Att ha lite grundläggande kunskaper i mat och matlagning är viktigt. Jag är inte så lysande i köket, menJag tänker fortfarande ibland på bukefalisten som brukade slänga bort en massa ketchup i onödan eftersom hen var rädd att den skulle bli dålig, hade man vetat vad ketchup innehåller så hade man inte behövt vara så orolig.
Eller den unge grabben som jag i jobbet upplyste om att han skulle behöva leva på 60kr i mat per dag ", men det räcker ju inte ens till en kebabtallrik" han hade på riktigt inte fått laga nån mat alls hemma och var helt handfallen för hur han skulle klara sig.
Att lära sina barn att laga mat är nog något av det viktigaste man kan föra vidare som förälder. Många kunskaper är det förstås som ska föras vidare, men det här anser jag är viktigt. Jag har träffat på ganska många människor som står liksom handfallna och inte ens kan koka ägg eller liknande trots att de anses vara över 20 år gamla. Mina tonåringar kan laga mat, tack gode Gud för att de har tagit till sig den kunskapen för den lär de ha nytta av för resten av livet oavsett på vilken nivå de hamnar på i matlagningsväg!
 
Nä.

Det är gott på ett ganska unikt sätt (högst personlig åsikt) och det är ett väldigt vanligt lunchval både hos restaurang och gäster på torsdagar, dvs sådär en gång i veckan. Även om jag aldrig tar det; men det är mer för att lunchen kostar 95 kr, jag äter utelunch ett par gånger om året och då finns det roligare saker att smaka. (Ibland följer Soldatens med mig som mikrolunch på jobbet med en god slatt senap. )
Ärtsoppa med senap är så gott!

Köper man de där "korvarna" typ Felix osv så finns ju billigare varianter också, så man kan väl få 500gram ärtsoppa för 7 spänn. Bättre än nudlar!

kl

På tal om morötter. Hästfolk brukar väl ha morötter i stallet? De är väl rätt billiga? Jag minns när jag hade häst så fanns det ofta morötter i stallet... min då 1 åriga systerdotter blev skitsur för att HÄSTEN fick morötterna och inte hon, så hon gick och tog hon med! Tydligen går morötter avsedda för pållar alldeles utmärkt att äta. Som de är till och med!:angel:
 
Ärtsoppa med senap är så gott!

Köper man de där "korvarna" typ Felix osv så finns ju billigare varianter också, så man kan väl få 500gram ärtsoppa för 7 spänn. Bättre än nudlar!

kl

På tal om morötter. Hästfolk brukar väl ha morötter i stallet? De är väl rätt billiga? Jag minns när jag hade häst så fanns det ofta morötter i stallet... min då 1 åriga systerdotter blev skitsur för att HÄSTEN fick morötterna och inte hon, så hon gick och tog hon med! Tydligen går morötter avsedda för pållar alldeles utmärkt att äta. Som de är till och med!:angel:
Skulle inte äta fodermorötter frivilligt, sjukt träiga. Men ja, kanske i morotssoppa iofs.
Däremot skulle jag aldrig göra av med en stor morotssäck innan den hann mögla, hinner inre ens göra av med det själv åt min häst liksom.
 
Skulle inte äta fodermorötter frivilligt, sjukt träiga. Men ja, kanske i morotssoppa iofs.
Däremot skulle jag aldrig göra av med en stor morotssäck innan den hann mögla, hinner inre ens göra av med det själv åt min häst liksom.
Jag tog ut en av mina veggo-vänner och åt mat på en krog som heter Oaxen i Stockholm. De hade varianter på morötter till lunch (kostade ung en veckas mat :o). Det var morotspuré med lite getost och basilika med puffat råris som kontrasterande textur. Rostade morötter och picklade morötter. (Som min vän konstaterade - hade de serverat rätten på den lokala pizzerian hade vi bett om att få kastrullen till purén och moppat den ren med varsin brödbit)

Jag tyckte att det var mycket pengar och ovärt. Tills jag stämde av med min vän - vi hade båda börjat leka med morötter. Puréer med/utan liquid smoke. Koka en vitlök med morötterna. ingefära eller chilli. Vända ner creme fraiche eller olika typer av ost... låta purén gå ner i grytor. Äta den som pålägg, sås eller tillbehör. Morot och potatis. Morot och lök. Olika ugnsrostningar - t.ex. hyvla med osthyvel marinera med kryddor, olja och honung och torka på låg värme. Picklade morötter
 
Skulle inte äta fodermorötter frivilligt, sjukt träiga. Men ja, kanske i morotssoppa iofs.
Däremot skulle jag aldrig göra av med en stor morotssäck innan den hann mögla, hinner inre ens göra av med det själv åt min häst liksom.
Nu har jag inte hängt i stall på många år men när jag var i tonåren åt vi gärna av morötterna i säckarna i foderkammaren. Kommer definitivt inte ihåg dem som träiga utan små och söta som dem man kan köpa i affären tio gånger så dyrt.
 
Nu har jag inte hängt i stall på många år men när jag var i tonåren åt vi gärna av morötterna i säckarna i foderkammaren. Kommer definitivt inte ihåg dem som träiga utan små och söta som dem man kan köpa i affären tio gånger så dyrt.
Kanske är olika beroende på var de kommer ifrån. Men jag har bott lite överallt i landet med hästen och morötterna har alltid varit grova och lite torra. Hästen dyrkar allt som går att stoppa i munnen, men ja.. Inte jag.
 
Att lära sina barn att laga mat är nog något av det viktigaste man kan föra vidare som förälder. Många kunskaper är det förstås som ska föras vidare, men det här anser jag är viktigt. Jag har träffat på ganska många människor som står liksom handfallna och inte ens kan koka ägg eller liknande trots att de anses vara över 20 år gamla. Mina tonåringar kan laga mat, tack gode Gud för att de har tagit till sig den kunskapen för den lär de ha nytta av för resten av livet oavsett på vilken nivå de hamnar på i matlagningsväg!
Har man inte hemkunskap nuförtiden? Jag lärde mig inte laga mat alls hemma, men det finns ju kokböcker. Och, som sagt, lite fick man ju lära sig på hemkunskapen också. Jag skulle säga att jag är skaplig på att laga mat idag, men det kommer inte alls hemifrån. Mina föräldrar har aldrig varit intresserade av matlagning.
 
Att studenter äter nudlar beror väl mest på att de inte kan/orkar laga mat? Ja, de är billiga, men man blir ju inte särskilt mätt. Näringsvärdet är uselt. Men det är billigt och enkelt. Vegetarisk ärtsoppa är knappast dyrare per portion, men säg den student som är så flitig i köket att den ställer sig att göra långkok? Minns ingen som gjorde det när jag bodde i korridor, iaf.
Men är det verkligen billigt om man kollar kg priset jämfört med pasta?
 
Att lära sina barn att laga mat är nog något av det viktigaste man kan föra vidare som förälder. Många kunskaper är det förstås som ska föras vidare, men det här anser jag är viktigt. Jag har träffat på ganska många människor som står liksom handfallna och inte ens kan koka ägg eller liknande trots att de anses vara över 20 år gamla. Mina tonåringar kan laga mat, tack gode Gud för att de har tagit till sig den kunskapen för den lär de ha nytta av för resten av livet oavsett på vilken nivå de hamnar på i matlagningsväg!
Alltså min gubbe är så kass i köket att jag får koka tevatten som han kan värna dagen efter.
Är så glad att båda mina barn kan laga mat och lagar bra mat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 773
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 600
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp