Bukefalos 28 år!

30kr/dagen till mat

Kanske är olika beroende på var de kommer ifrån. Men jag har bott lite överallt i landet med hästen och morötterna har alltid varit grova och lite torra. Hästen dyrkar allt som går att stoppa i munnen, men ja.. Inte jag.
De fodermorötter vi köpte på granngården förra året var som vanliga morötter, men en hel del var kapade på mitten eller på annat sätt lite konstiga. Fullt ätbara :d
 
Nä.

Det är gott på ett ganska unikt sätt (högst personlig åsikt) och det är ett väldigt vanligt lunchval både hos restaurang och gäster på torsdagar, dvs sådär en gång i veckan. Även om jag aldrig tar det; men det är mer för att lunchen kostar 95 kr, jag äter utelunch ett par gånger om året och då finns det roligare saker att smaka. (Ibland följer Soldatens med mig som mikrolunch på jobbet med en god slatt senap. )

Maken ocksa gillar artsoppa hogt och rent. Han kan drommande forklara for kompisar har vad artsoppa ar och hur gott det ar.:p och ja, han gillar soldatens ocksa.:cautious: Tillsammans med kompisar i Sverige kan de sitta hur lange som helst och prata om artsoppa.:confused: Det ar sant. jag misstanker att artsoppa ar nagon sorts magisk ratt som fangar in folk, sarskilt man, och tvingar dem att gilla, och ata, artsoppa en gang i veckan for att inte sakna sallskapet.:angel::laugh:
 
Maken ocksa gillar artsoppa hogt och rent. Han kan drommande forklara for kompisar har vad artsoppa ar och hur gott det ar.:p och ja, han gillar soldatens ocksa.:cautious: Tillsammans med kompisar i Sverige kan de sitta hur lange som helst och prata om artsoppa.:confused: Det ar sant. jag misstanker att artsoppa ar nagon sorts magisk ratt som fangar in folk, sarskilt man, och tvingar dem att gilla, och ata, artsoppa en gang i veckan for att inte sakna sallskapet.:angel::laugh:
När exet en gång i forntiden fyllde 25 ordnade vi stort kalas.

Vi kokade en syltkittel ärtsoppa och serverade serverade punsch till.
Gäster kom och gick hela dagen och ärtsoppan blev bara godare ju längre dagen gick.
 
När exet en gång i forntiden fyllde 25 ordnade vi stort kalas.

Vi kokade en syltkittel ärtsoppa och serverade serverade punsch till.
Gäster kom och gick hela dagen och ärtsoppan blev bara godare ju längre dagen gick.

Påminner mig om när jag var liten och farbror med fru ordnade kalas med massor av gäster varje år (Nu orkar de inte riktigt rodda i sådana stora bjudningar längre). Det var alltid samma upplägg i mitten av vintern. Utomhusaktiviteter, tänd brasa, tipspromenad, skridskoåkning om isen tillät osv. Och inne i ladan stod en stor gryta med gulash-soppa och en med ärtsoppa och kokade till middagen när alla var frusna och aktiverade. Helt fantastiska bjudningar :love:
 
Jag är asdålig på att laga billig mat, jag var dålig på det redan som student och värre har det blivit med åren. Men om jag skulle tvingas till det skulle jag nog satsa på mycket bönor/linser, torra i storpack blir billigare än tetror. Kål och rotfrukter efter säsong. Potatis och morötter odlar jag själv och klarar mig på åtminstone sensommar/höst/en bit in på vintern. Likaså äpplen från trädgården.

Hade gjort en del seitan som köttsubstitut. Egentligen inte så gott men duger i nöd, och dessutom kan man göra nudlar av stärkelsevattnet som blir över.
 
Att lära sina barn att laga mat är nog något av det viktigaste man kan föra vidare som förälder. Många kunskaper är det förstås som ska föras vidare, men det här anser jag är viktigt. Jag har träffat på ganska många människor som står liksom handfallna och inte ens kan koka ägg eller liknande trots att de anses vara över 20 år gamla. Mina tonåringar kan laga mat, tack gode Gud för att de har tagit till sig den kunskapen för den lär de ha nytta av för resten av livet oavsett på vilken nivå de hamnar på i matlagningsväg!
Från mitt egna perspektiv håller jag inte alls med dig. Jag brydde mig aldrig om att lära mig laga mat när jag bodde hemma, min mamma hade säkert lärt mig om jag hade frågat men jag hade noll intresse. När jag flyttade hemifrån och behövde göra något själv kunde jag bara googla fram det jag ville ha svar på.

Jag har egentligen inte något stort matlagningsintresse men när jag köpte min nya lägenhet totalrenoverade jag köket innan inflytt och det är först nu jag tycker att det är lite kul att laga mat. Första gången jag tog med en matlåda till jobbet var för bara två månader sedan - och jag är ändå 35 år och har jobbat sen jag var 18 :laugh: Jag har alltid ätit utemat annars så matlåda har aldrig varit ett måste.

Jag kan ärligt säga att jag varje gång måste googla hur jag bäst kokar ett ägg, hur jag bäst kokar ris eller liknande. Utan mobilen tillhands är jag definitivt en av de handfallna stackarna. Jag tycker dock att min mamma lärde mig så mycket viktigare saker än matlagning, hon lärde mig saker som jag verkligen haft nytta av och som inte hade kunnat googlas fram.
 
Håller med om det som många redan skrivit; det blir lättare att komma ned i kostnad om en kan handla för ett storkok. Så det föredrar jag (plus matlådor så det blir tid över till annat :)).
Tänkte efter på vad jag har ätit idag, och det kommer knappt upp i 30 kr:

Frukost: Havregrynsgröt med 1 dl havregryn (ca 1,5 kr) + mjölk 1 dl (1 kr) saltet och kanelen räknar jag inte in så = 2,5 kr

Lunch: En enkel äggröra på 2 ägg (köpta via lokala REKO-ringen 2 kr/st) 1 tomat (ca 3,5 kr) och lite fryst broccoli (ca 3 kr) = 10.5 kr

Middag: Köttfärsgratäng
Svensk ekoköttfärs 500 gr 60 kr
Krossade tomater, en burk 11 kr
Lök ca 2 kr
Färsk vitlök ca 1 kr
Potatis ungefär 800 gr ca 10 kr
Grädde 2,5 dl 15 kr
Ost ca 100 gr 5 kr (köpte ett kg för halva priset och hade fryst in).
(De torra kryddorna så som chili, oregano mfl räknar jag inte in).
Gratängen blev 7 portioner så ca 15 kr per portion.
Så idag har jag ätit för ca 28 kr.
Intressant, här kostar Reko ägg 5 kr styck.
 
Jag avrundade ändå uppåt, köper 30-pack för 55 kr (dock är de bruna äggen 15 kr dyrare). Kollade nu och här är det vaktelägg som kostar 5 kr st (6 st för 30 kr).
Ok köpte precis 12 för 60 kr.

Och två paket vaktelägg på paketpris 100 kr för 24 stycken. (12 för 60). De är inte riktigt lika populära tror jag. Hönsägg måste man kasta sig på för att få några.

Men jag hade också möjlighet att köpa 30 ägg för 140 kr eller 15 för 70. Och är sugen på unghönsägg från en annan 15 för 60.
 
Har man inte hemkunskap nuförtiden? Jag lärde mig inte laga mat alls hemma, men det finns ju kokböcker. Och, som sagt, lite fick man ju lära sig på hemkunskapen också. Jag skulle säga att jag är skaplig på att laga mat idag, men det kommer inte alls hemifrån. Mina föräldrar har aldrig varit intresserade av matlagning.
Jo visst har de väl ngn typ av hemkunskap? Hur mycket praktisk matlagning som ingår är väl frågan, tror tyvärr inte att det är så mycket. Redan för tjugo år sen ansågs det dyrt att köpa ingredienser. Sen är det ju olika vad man tar till sig och hur mycket man övar hemma. Min kompis som gick i samma hemkunskaps grupp som jag gjorde lärde sig laga mat först först när hon fick barn. Innan dess åt hon färdigmat eller sånt pojkvännen lagade. Hon har alltid ätit allt medan jag är en kräsen typ och var tvungen att lära mig laga egen mat för att ha koll på vad som var i ...Vet att bådas mammor försökte lära oss hemma också, det funkade på mig och kompisens bror :D.
 
Jo visst har de väl ngn typ av hemkunskap? Hur mycket praktisk matlagning som ingår är väl frågan, tror tyvärr inte att det är så mycket. Redan för tjugo år sen ansågs det dyrt att köpa ingredienser. Sen är det ju olika vad man tar till sig och hur mycket man övar hemma. Min kompis som gick i samma hemkunskaps grupp som jag gjorde lärde sig laga mat först först när hon fick barn. Innan dess åt hon färdigmat eller sånt pojkvännen lagade. Hon har alltid ätit allt medan jag är en kräsen typ och var tvungen att lära mig laga egen mat för att ha koll på vad som var i ...Vet att bådas mammor försökte lära oss hemma också, det funkade på mig och kompisens bror :D.
Jag går i åttonde klass och vi har haft hemkunskap sen från och med sjätte klass. Inte så hög nivå men det verkar vara lite praktisk matlagning iaf :)
 
Från mitt egna perspektiv håller jag inte alls med dig. Jag brydde mig aldrig om att lära mig laga mat när jag bodde hemma, min mamma hade säkert lärt mig om jag hade frågat men jag hade noll intresse. När jag flyttade hemifrån och behövde göra något själv kunde jag bara googla fram det jag ville ha svar på.

Jag har egentligen inte något stort matlagningsintresse men när jag köpte min nya lägenhet totalrenoverade jag köket innan inflytt och det är först nu jag tycker att det är lite kul att laga mat. Första gången jag tog med en matlåda till jobbet var för bara två månader sedan - och jag är ändå 35 år och har jobbat sen jag var 18 :laugh: Jag har alltid ätit utemat annars så matlåda har aldrig varit ett måste.

Jag kan ärligt säga att jag varje gång måste googla hur jag bäst kokar ett ägg, hur jag bäst kokar ris eller liknande. Utan mobilen tillhands är jag definitivt en av de handfallna stackarna. Jag tycker dock att min mamma lärde mig så mycket viktigare saker än matlagning, hon lärde mig saker som jag verkligen haft nytta av och som inte hade kunnat googlas fram.
Jag har inte frågat mina barn eller brytt mig om deras eventuella intresse för matlagning som anledning till att lära dem. Jag har krävt att de hjälper till i köket de också. Något som verkar rätt utdöende.... Det ingår i att bli vuxen helt enkelt. Att kunna servera sig själv och de sina enkel mat utan att vänta på att någon annan kommer hem och gör det. Att hjälpa till i det gemensamma hemmet.

Men det förstås, har du haft råd att äta ute varje dag mellan 18 och 35 så förstår jag vilken stor skillnad det är mellan dig och mig redan där. Du har ju haft en helt annan ekonomi, en helt annan ekonomi än vad min familj haft i generationer.

Jag är lärt mina barn att förstå hur man handlar ekonomiskt och bra och tillagar bra rätter på både rester som blir kvar och på saker man köper och jämfört varor i affären- tex samma varor men olika märken, köpa när det är rabatt och att ha vissa saker hemma osv.

De kan laga mat, de kan välja ekonomiskt (det är något som kommer slipas med åren dessutom) och är förberedda för studentlivet som inte består i lyx eller annat tillfälle där man får snåla med pengarna. Visst kan man skita i att lära sina barn det och låta dem lista ut det när de är vuxna, men det är inget jag står bakom. Dessutom är matlagning inte det enda man kan lära barnen, och det är ju inte så att det är fullt bara för att man lär dem det, man kan fortfarande lära dem saker i livet som "inte kan googlas fram".
 
Har man inte hemkunskap nuförtiden? Jag lärde mig inte laga mat alls hemma, men det finns ju kokböcker. Och, som sagt, lite fick man ju lära sig på hemkunskapen också. Jag skulle säga att jag är skaplig på att laga mat idag, men det kommer inte alls hemifrån. Mina föräldrar har aldrig varit intresserade av matlagning.
Absolut, men inte i den utsträckningen som jag tycker föräldrakunskap innebär. Men det är ju inget tvång....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 175
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 634
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 378
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp