3s täckning suger - eller?

Myrten

Trådstartare
Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast bredband (Bredbandsbolaget) och mobiltelefon + mobilt bredband (Tele2). Beslutade för att byta till att enbart ha mobiltelefon + ett snabbt mobilt bredband och började se mig om var jag kunde få bästa dealen. Detta råkade vara hos 3 där jag dessutom fick en ny, hot smartphone för att jag tecknade avtal, något jag behövde. Jag var lite skeptisk till hur 3 egentligen hade det med täckningen, men försäljaren menade att den blivit mycket bra. Kollade med en teknikgalen vän som har 3 (hon bor i södra Sverige) och hon menade att den var bra. Således sade jag upp allt annat och kommer i februari endast att ha mobiltelefon + mobilt bredband hos 3 utöver jobbmobilen (Telia) naturligtvis.

När abonnemanget byttes befann jag mig i Egypten. Telefonen gick där in på Vodafones nät och hade god täckning. Jag använde naturligtvis inte Internet via mobilen, men oftast funkade det bra att koppla upp sig på de trådlösa som fanns på hotellet och restaurangen. Av detta drar jag slutsatsen att telefonen, en Nokia N9, sannolikt är felfri. Nokia är ju inte direkt kända för att ha dåliga antenner heller.

Men efter att jag kom hem har jag därför verkligen börjat fundera över 3s täckning! I flera dagar har det varit så att jag inte har någon täckning i mitt tjänsterum - på eftermiddagarna. Arbetar i centrala Uppsala (i området med universitetsbiblioteket m.m.) så det är inte direkt avsides och på förmiddagarna har jag full täckning. Just nu har jag täckning på telefonin, men inget på telefonens Internet. Däremot hittar telefonen ett antal trådlösa nät. När jag förflyttar mig mellan mitt jobb och mitt hem, en sträcka på ca sju km, försvinner täckningen ibland flera gånger under resan. Det hela känns väldigt osäkert och svajigt. Jag har aldrig upplevt detta i dessa områden vare sig med Tele2, som jag hade i många år innan jag bytte, eller med Telia som jag har på jobbmobilen. Jag kan inte byta SIM-korten för att testa eftersom N9 har microsim och min jobbmobil (även den en Nokia, fast en äldre, enklare modell) "vanligt" SIM. Ja, jag kan nog stoppa in microsimet i jobbmobilen men inte tvärt om.

Så jag undrar - vad har andra för erfarenheter av 3s täckning? Jag känner att om det inte blir bättre så måste jag göra något. Jag kan inte ha såhär osäker täckning när jag går över till att enbart ha mobil. Oturligt nog var jag utomlands största delen av ångertiden, men jag har nu börjat föra bok över när och var jag saknar täckning för att eventuellt kunna häva köpet framöver (vilket i så fall tyvärr innebär att jag förlorar min nya, fina mobil som jag gillar skarpt och inte har råd att köpa operatörsfri, men vad gör man?).
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Jag har 3 på mitt mobila bredband, kanontäckning, strular aldrig, men....dotterns som bor 4 mil härifrån kunde inte ha det.

Så hon har mitt Telia mobila bredband och jag har hennes 3.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Sambon har 3 på sin mobil, uselt. Svårt med mottagning tycker jag. Han har sällan mottagning medan jag kan ha ganska bra, har telia.
Som internet fungerar det ok, inte mer.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Det beror precis på var du bor.

Jag bor utanför Göteborg och har enligt alla täckningskartor full täckning hemma, men det är helt fel. Ingen av operatörerna har bra täckning här.

3 har generellt utomordentlig täckning i storstadsregionerna.

Har du ringt o pratat med 3:s kundtjänst?

Hade 3 under flera år men bytte till Telia för 2 år sedan pga mottagningen här hemma. Bytte tillbaka till 3 den första dec :bow:

Numera kan jag prata i telefon nästan överallt, det kunde jag inte med Telia som operatör. Dessutom bryter inte samtalen tillnämnelsevis lika ofta. När jag gick från 3 förra gången ökade min telefonräkning från 399/mån till en bra bit över 1000-lappen för samma tid. Tyvärr kunde jag inte få samma bra abonnemang som jag hade då utan nu betalar jag 699/mån.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Jag har 3 och det är så bra! Jag har mottagning precis överallt och är jättenöjd. 3 har isärklass bäst täckning på landet skulle jag säga. Hade Telia innan och det var precis värdelöst!
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Jag har 3 och tycker att det funkar bra. Det är en sträcka mellan Knivsta och Märsta där det är dålig täckning när man åker tåg, annars har jag inte haft några problem.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Tack för svar!:bow:

Det låter ju som om det är vits att ha tålamod och vänta och se. Det kan ju vara en tillfällighet att täckningen har svajat den senaste veckan.

Svea - jag tror att den där blinda sträckan finns oavsett operatör. Men har du upplevt några liknande symptom när man kör genom Sommaro på Norbyvägen? Det är nämligen en ny blind fläck för mig sedan jag bytte operatör.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Jag hade en blind fläck vid Täljstenen med Tele 2 men inte med 3, har däremot inte märkt vid Sommarro och jag surfar rätt mycket när jag åker buss.

Men du, har du wifi inkopplad när du är ute och rör på dig? Jag upplever nämligen att det kan bli störningar om telefonen håller på och söker efter trådlösa nätverk som den inte kommer åt, och hoppar mellan att vilja använda trådlöst och 3G. Den verkar ju vilja prioritera wifi.

Testa att stänga av wifi när du inte använder det och se vad som händer. Det spar ju massor av batteri också om telefonen slipper hålla på och söka nätverk hela tiden.
 
Sv: 3s täckning suger - eller?

Det där med mobiltäckning är lustigt. Min mamma bor mitt i centrala Stockholm. Tele2 har ingen täckning i hennes hus, utan när jag hade det var jag tvungen att gå ut på balkongen för att kunna prata. Samma sak hos pappa som bor i centrala Norrköping. Men där har vi konstaterat att det nog beror på tjocka cementväggar eller nåt eftersom täckningen är bra utomhus men försvinner när man går in...

Jag har numera 3 och upplever att deras täckning är minst lika bra som telias. Det enda ställe det inte har fungerat på är uppe i de norrländska skogarna men det kan jag leva med :p
 

Liknande trådar

Äldre Någon som har använt sig av Net1 mobilt bredband hyfsat nyligen, och vill säga hur ni tycker att det funkar? Letar efter internet till...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 712
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp