Net1 - erfarenhet? Boxer?

I dag så trasslade 4G för Tele2 så jag bytte till 3G och fick 13 Mbit/s på en pinne.
Jag har låst på 4G i routern i vanliga fall.
 
Jag vill bara tacka @Jeffery för att han genom sina rapporterade försök med Net1 lyckades peta min ända ur vagnen, inse att jag vet ju vad som krävs och få inköpt en ny proffsantenn och upp med den på taket.

Från nöjda användare med synpunkter till användare med toppenbredband som aldrig laggar det minsta - och går fort för att vara mobilt.
 
- och går fort för att vara mobilt.
Hur fort?
Du kan inte skriva så och bara lämna resten till vår fantasi.

Här så har blixten tagit någon viktig bit av Telias nät så fast telefon vill inte fungera alls och ADSL går på halv Mbit/s.
Pejlmannen skruvar just nu på Net1-antennen.
 
Typ så här fort just nu.

5471019326.png


Den stora skillnaden i användarupplevelse är att pingen håller sig på 30-40 ms istället för att pendla mellan 30-150-500 ms.

Innan Tors hammare tog vårt ADSL för ett par år sedan med sig i ett eldklot inne i huset så hade vi förmånliga 0.25MBit/s så över 10Mbit/s är liksom något tidigare helt ouppnåeligt.
 
Senast ändrad:
Ja svarstiden gör mycket för upplevelsen.
Jag har 45ms på Tele2 3G just nu.

ADSL är irriterande åskkänsligt.
Det flyger alltid när det smäller.

För 3G är det en bra siffra, du bör ha bra sikt mot närmaste mast. 3G-tekniken missade lite i sin specifikation av WCDMA där man prioriterade bandbredd långt över responstid - och det är inte så mycket att göra åt i efterhand.
 
du bör ha bra sikt mot närmaste mast.
Ja jag ser masten över sjön.
Ofta så ligger svarstiden mellan 31-45ms tyvärr så ökar svarstiden när hastigheten är som bäst.
När WCDMA specificerades så visste man inte riktigt vad man egentligen drog igång.
En vanlig fråga även i branschen var "Vad skall man ha det till?"
 
En vanlig fråga även i branschen var "Vad skall man ha det till?"

Jag vet, jag satt i många diskussioner där bedömningen gick ut på att mobilt bredband egentligen aldrig skulle vara något efterfrågat, det skulle bara vara företag som var intresserade för att koppla upp utrustning. Men det var innan app-telefonerna och surfboomen.

Men det var också en i samma veva som resonerade att billigare kapacitet alltid skulle vara efterfrågat - och de har gjort riktigt bra affärer på kombinerad 2G/3G/4G-teknik i basstationerna.
 
Har testat Telenor idag, med ungefär samma värden som sjobergas här ovan. Har 2km till en sådan mast, har det visat sig.

Generalstabens gröna karta har visat en kulle på 40m mitt mellan mig och min Net1-mast. Det betyder att deras grejor behöver vara 55m ovan mark, och de är det inte.
 
Det handlade från början om att öka kapaciteten för tal.
Och så fanns det en liten fantasifull obskyr grupp som hette "Applications" som hade en massa konstiga idéer.

Det stämmer. Men de jag avsåg gjorde något smartare än de flesta andra. De tog beslutet att de inte behövde förstå vad som skulle skapa efterfrågan, de bestämde bara att det kommer att hända något som drastiskt ökar efterfrågan på bandbredd. De sa rent ut att "vi vet inte hur det kommer gå till, men vi satsar och tror på att det kommer att hända på något sätt".

Det var ändlösa diskussioner bland andra vad det var som skulle efterfråga kapaciteten. Särskilt ett visst svenskt företag var väldigt hämmade av att de inte förstod.

(Ska man vara helt ärlig så hade de en något lättare beslutssituation då de inte var inne och kladdade i hela värdekedjan utan siktade väldigt specifikt)
 
De sa rent ut att "vi vet inte hur det kommer gå till, men vi satsar och tror på att det kommer att hända på något sätt".
Jag minns uttalanden som "Finns det där så är det alltid någon som hittar på något med det".
Och svaret "Man kan inte alltid bara ställa hoppet till att andra skall fixa" på det.
 
Idag har jag fått ärva Telenorpryttlarna.

Jag har reklamerat Net1-grejorna, men när inte något större hopp att se den totala investeringen på 2.000:- som annat än lärpengar. De ville ha samtidiga skärmdumpar från bredbandskollen och router-statusen på 4G, och eftersom de värdena blev markant 'bättre' under den tiden de ville ha skärmdumparna tror jag att de fulade och tillfälligt hade gett mig lite företagsföreträde till masten.

I reklamationen skickade jag 1.42 Mbit/s sekund, samt RSRP -98dB och SINR 2dB.
Jag fick lite bättre värden emellanåt, var ända upp till 4.50Mbid/s och SINR 4dB, men de får de bara läsa om på Buke.

Värdena som är de intressanta är följande:
RSRP (Signal Strength) är värde för täckning (-80 RSRP anses som full signalstyrka, -120 är lika med noll)
SINR visar kvalitén på signalen (20 SINR är väldigt bra, under 5 dåligt)

Följande mätserie har jag nu för Telenor på bredbandskollen, efter att jag har valt rätt gavel på huset:
33,49
32,10
30,13
31,78
32,32


Net1-routern är avstängd, och kommer inte sättas på igen.
Jag har en knappt använd riktantenn, som är till salu. Nypris 695:-, nu 350:-
Med reservation för om Net1 skulle få för sig att betala fullt pris vid ett återlämnande.
 
Av någon anledning tycker den att @Inte_Ung's mast endast är 3G.
Det stämmer nog bra det.
Den är ju avsedd för att prata på Motorvägen med.
Och det förklarar varför 3G fungerar bättre än 4G just där.
Men du har ju en 4G mast finfint nära dig, den måste vara ganska ny för jag kan inte minnas att jag har sett den.
Det innebär ju också att Tele2 skulle fungera lika bra ute hos dig och tvärt om.
 
Tyvärr så är den finfina masten nära mig på andra sidan en grusås. Jag använder mig av en mast dubbelt så långt bort, som bara nästan skyms av en annan förhöjning i terrängen. :)
 
Tyvärr så är den finfina masten nära mig på andra sidan en grusås. Jag använder mig av en mast dubbelt så långt bort, som bara nästan skyms av en annan förhöjning i terrängen. :)
Här så ser vi i alla fall masterna. (4 mil bort)
Även om det inte alltid hjälper.
 
Uppdatering för oss.
Efter en del uppstartsproblem så kör vi numera på Net1 med en riktantenn som de bjöd på när vi ville säga upp avtalet.
Med en riktantenn på uthuset bredvid, så att vi inte fastnar på masten i Krokek, och litet tokiga lösningar för att få in WiFi till huset så fungerar det lika bra, eller dåligt, som allt annat här.
Men det är mycket billigare och fri mängd data.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
962
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 393
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 388
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp