Bukefalos 28 år!

4 år och redan ont i kotlederna

papti

Trådstartare
Har en sto på 4 år som är nyss mycket försiktigt in riden. Skrittat mest i skogen. Pass på ca 3o min. Har sen fyra månader tillbaka börjat stressa upp sig så jag förstod att något är fel. Sadlar är ok och vi rider med två olika modeller. Har nu undersökt henne och hon har ont i sina kotleder runt om. Åkte till klinik som tyckte att det är bara att behandla och så blev det. Nu står jag som ett fån och förstår att jag äger en mycket fin P.R.E som helst ska ringskos fram och ha special skydd så att hon inte trampar igenom. Ser nu fram för mig att jag kommer troligtvis bli stam kund på kortison och tuppkam IGEN :( Har precis lämnat ut min 17 åriga arab på foder som fick gå igenom samma behandling men det hjälpte inte. Hon var däremot inte rakställd i sina ben och sen var det hennes bakben som krångla. Så att hon inte skulle hålla förstod jag tidigt. Hon reds i mina ögon hårt (ca 1 tim 5-6 dar i veckan).
Visst finns det hästar som inte håller för ridning?
 
Det finns många hästar som inte håller för ridning. När man köper en ridhäst är det A & O att kontrollera att exteriören lämpar sig för att bära ryttare på ett ändamålsenligt sätt. Att kroppen kan samverka för att bära ryttaren.

Känsliga kotletter är svårt att komma tillrätta med.
 
Förstår det. Litar ju på att kontrollen som vetrinär har gjort ska vara ok. Har nu bytt klinik som jag hoppas ska förstår att jag vill veta orsak och sedan möjligtvis behandla och kan ge mig tips på hur hon ska användas och inte som nu bara ta bort symptom. Är även bered på att ta bort henne. Inte som endel har tyckt avla på henne. Tack för ditt svar !
 
Precis, leta orsaken! Min 4åring hade båda fram men jag visste i min mage att det var vänster bak som var fel. Den 3e veterinären lyssnade och såg liten hälta vänster bak. Röntgade knäet och där såg man att tillväxtzonen inte kommit lika långt som zonen i höger knä och vänster har då blivit överansträngt. Att denna skada skulle uppkommit från min ridning är svårt att tro, hon reds in utan problem för ett år sen utan något hände i höstas. Min fick en behandling fram och det försvann direkt, nu är det vänster bak. Hästen ska vila iaf 6 mån, sen ska jag åka in och röntga igen.

Har du röntgat? Min är exportröntgad UA + lite plåtar på strålben, rygg och knän.

Lycka till!
 
Känsliga kotletter är svårt att komma tillrätta med.

OT, förlåt, men hehe!:);)

Till TS;
Det kan ju vara så att din häst växer just nu och behöver vila. Alltså att ömhet och överansträngning har med det att göra, och inte så mkt med din ridning. Är inte PRE en ras som utvecklas långsamt eller har jag fått det om bakfoten?
Kolla över så att din häst har möjlighet att ta det lugnt i hagen, och inte blir omkringvallad. Det kan bli för mycket även om det kanske bara sker i skritt, och ofta har man ju inte det perfekta underlaget ute i hagen. Är det lite lerigt tex, så glider ju hovarna i varje steg, sånt kan ge överansträngning.
Hoppas du hittar den troliga orsaken, och kan åtgärda den. Ge inte upp direkt.
 
@papti På en så ung häst hade jag börjat leta fel högre upp. Spänningar/låsningar kan visa sig i benen när hästen börjar användas. Även unghästar kan ha problem med kroppen, de växer och belastas om vart annat och säger inte till när de är lite ömma en dag ;) Jag skulle gå igenom hästen noga från topp till tå och både röntga ryggen och gå igenom hästen med kiropraktor och massör innan du börjar sätta igång den igen efter konvalescensen.
 
Ett annat alternativ kan vara att hästen blir överväxt och därmed lägger ännu mer vikt fram (för baken växer över). Har man då veka kotor från början kommer problemet som ett brev på posten.

Har sett halvblod som varit dubbelsidigt svinhalta fram efter att ha gått på bete (innan inridning), just av ovanstående skäl.
 
Är hästen vek i kotorna? Tänker eftersom det rekommenderats ringskor och skydd för att hindra att hon trampar igenom?

Om hästen är väldigt vek i sina kotor kan det vara så att problemet är just det, inte högre upp, andra änden eller liknande. Utan att hon är vek och trampar igenom. Det är alltid en extra belastning men blir extra besvärligt på en unghäst som lättare blir trött i musklerna och lederna då får ta smällen.
 
@papti Ja det finns helt klart hästar som inte håller för ridning alls! Och det syns inte alltid på utsidan eller vid veterinärkontroll tyvärr :( Oftast kommer problemen fram just när man rider dem en längre period.

Jag tycker det låter klokt att inte använda henne i avel. Ett av våra största problem idag är ju att hästarna inte håller, och för att avla fram bättre hållbarhet i framtiden måste man använda de hållbara hästarna, annars kanske det blir helt baklänges istället.

Förhoppningsvis kan hon kanske rehabiliteras såpass att hon kan mysa i skogen med någon lyckligt lottad framöver. Vi har en gammal herre som är spattig, luftsnappare, dammkänslig och har fruktansvärd hovkvalitet. Efter att ha svältit hos en taskig fodervärd var det på tapeten att ta bort honom så han inte skulle behöva lida igenom något liknande igen. Men då kom hans förra medryttare och sa att hon ville ha honom, han får stå kvar på vår gård så länge han lever och de bara myser i skogen i det tempo han vill och han är gladare än någonsin.

Ska hålla tummarna för att din kanske har en liknande framtid, i alla fall ett tag. Om det inte går är det bäst att välja Trapalanda, för hästens skull. Går det inte att promenadrida tänk då vad det skulle slita med bebis i magen 24/7.
 
Jättetråkigt men ta det lugnt. Hon är bara4 år även om prognosen inte är den bästa så skulle iaf jag avvakta och göra som vet ordinerat. Och absolut inte ta föl nu Herregud ändå. Och de finns faktisk de som håller på "hobbynivå" se ge inte upp ännu!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Mandarinen
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 362
Senast: Kirie
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp