4 års championat-hur gör man?

Sv: 4 års championat-hur gör man?

Precis! Och som amatör har jag ännu inte lärt mig att lyssna på vad som inte sägs! Det kommer väl med tiden och hur mycket man som amatör cirkulerar på sådana här tillställningar och snappar upp kunskap.
O allt handlar ju om att hästen ska få en bra resa genom tävlingen, för framtiden. O hittar jag en ryttare och min häst är färdig för uppgiften är jag oerhört nöjd om hästen får en fin presentation av "fälttävlanslivet" och hästen är trygg i dennes prestation. Oavsett om hon kommer först eller sist i resultatlistan.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

När man lyssnar på domarna är det minst lika viktigt att höra var de inte säger. Eftersom jag har mest erfarenhet från dressyren är det lättast för mig att ta exempel därifrån.

En häst med omdömet; Ren, energisk och taktmässig får 5 eller 6 i betyg trots att det är "fina ord".
Vad som saknas är ord som elastisk, vägvinnande, aktiva bakben, väl undersatta bakben, i uppförsbacke, bogfri osv. Det är andra ord inom hoppning och fälttävlan men det är samma princip.

När det gäller proffs som ryttare har de generellt mycket lättare att visa hästarna på bästa sätt. Vad deras erfarenhet bidrar är nästan svårt att förstå som amatör. Men alla har inte som mål att vinna, kanske målet är att faktiskt genomföra tävlingen själv tillsammans med sin häst. Så har det varit för mig som amatör och har tillsammans med min häst blivit tvåa i Breeders i dressyr som verkligen är en bedömningsport.:D

Bra input! Så är det ju :)

Nej connemara, det har jag inte. Vart hittar jag det?

Då blev det hela mycket enklare! :p

Terrängmomentet i breeders för 4- och 5-åringar bedömds som en helt vanlig TH (terränghästprov, vilket bara bedömer hästen och används till hästar upptill 6 år) fast de får inga tidsfel (6-åringarna går en helt vanlig tävling i *). Domarna ger ett grundbetyg på alla tre "punkter" (se nedan) där hela bedömningen vägs in. Sedan dras det av för vägran enl protokollet och i vanliga TH när de går som tävling eller kval så dras även tidsfel av och kvar blir hästens slutbetyg. OBS, som kvalande resultat har det varit grundbetyg - stopp, tidsfelen har INTE räknats in detta året. Men det kan ju ändras...

Info finns på Ridsport.se, fälttävlan, regler, stilbedömd terrängritt (stilbedömd terrängritt finns i två varianter, ST = ryttarens bedöms och TH = hästen bedöms), även lite info om de olika punkterna:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan/TR-Regler/Stilfalttavlan/

Här har du protokollet för TH (finns uppe till höger i länken ovan):
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_21749/cf_559/Protokoll_terr-ngh-stprov.PDF
Utdrag ur fälttävlans-TR:http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_21747/cf_559/Utdrag_ur_TRIV_Mom_497.PDF



De använder dock som vanligt FEL ord på vissa ställen vilket är helt sjukt korkat när så många är förvirrade över nya tävlningsformer. STILFÄLTTÄVLAN var från början och är fortfarande (fast det inte arrangeras) en HEL fälttävlan med stilbedömning. Stilbedömd terrängritt (ST/TH) är ett terrängprov (man kan rida två rundor oxå) enbart. Och startfälttävlan är minifälttävlan, oxå en hel fast lågt.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Noterbart är att vinnaren kvalade in på dom nya upplättade reglerna.. det säger ju det mesta om vilka galna regler dom först satt upp även om några stycken lyckades kvala ändå. Typ Murray och ft-nisse

Jag kommer ev. ha en till start i 4 års nästa år om den inte blir såld innan dess :) Fast först och främst ska den försöka kvala till hoppningen hade jag tänkt.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

En mörkgrå..:D mörkgrå börja bli ljusgrå så då måste jag ha en mörkgrå till ;)

mörkgrå del 2 heter den :p Förhoppningsvis lever den upp till sitt (riktiga) namn haha

Den är inte min såklart utan är till salu!
 
Senast ändrad:
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Läs TR lite noggrannare, där förklaras vanliga klasser (H/P) och stilbedömd terrängritt (TH/ST) :-)

Jag hittar ändå inte vad T står för...jag förstår att det är stilterräng men vad betyder T:t?


Jag var på dressyrträning för Sara Silfverberg med unghästen och hon tycker att jag ska ringa Anna Hassö. Det är ju nästa år det gäller och jag har inte riktigt bestämt mig.
Jag tänker såhär

*hästen har kvalitéer som en erfaren person kan plocka fram bättre och snabbare än jag
*det är ett sto som kan ha nytta av detta

MEN

*hästen är definitivt inte till salu och ev framtida avkommor kommer troligtvis att vara för eget bruk-> har hon verkligen nytta av poängen då?

*jag har en liten önskedröm om att en gång i framtiden kunna jobba med unghästar i liten skala-> bör jag då verkligen leja bort denna min första möjlighet att börja tävla min unghäst som jag fött upp och ridit in?

Det blir lite tänka på mina möjligheter eller tänka på hästens...
Och jag är ju fullt medveten om att jag kanske inte ens lyckas ta mig så långt som till att ha kvalat, om jag väljer att göra det själv....men samtidigt är det ju ingen som säger att en häst som KAN även MÅSTE om ni förstår.

Fast sen tänker man på hur häftigt det skulle kännas att få rida sin häst EFTER att en duktig ryttare fått göra sitt :)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Bra input! Så är det ju :)



Då blev det hela mycket enklare! :p

Terrängmomentet i breeders för 4- och 5-åringar bedömds som en helt vanlig TH (terränghästprov, vilket bara bedömer hästen och används till hästar upptill 6 år) fast de får inga tidsfel (6-åringarna går en helt vanlig tävling i *). Domarna ger ett grundbetyg på alla tre "punkter" (se nedan) där hela bedömningen vägs in. Sedan dras det av för vägran enl protokollet och i vanliga TH när de går som tävling eller kval så dras även tidsfel av och kvar blir hästens slutbetyg. OBS, som kvalande resultat har det varit grundbetyg - stopp, tidsfelen har INTE räknats in detta året. Men det kan ju ändras...

Info finns på Ridsport.se, fälttävlan, regler, stilbedömd terrängritt (stilbedömd terrängritt finns i två varianter, ST = ryttarens bedöms och TH = hästen bedöms), även lite info om de olika punkterna:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan/TR-Regler/Stilfalttavlan/

Här har du protokollet för TH (finns uppe till höger i länken ovan):
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_21749/cf_559/Protokoll_terr-ngh-stprov.PDF
Utdrag ur fälttävlans-TR:http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_21747/cf_559/Utdrag_ur_TRIV_Mom_497.PDF



De använder dock som vanligt FEL ord på vissa ställen vilket är helt sjukt korkat när så många är förvirrade över nya tävlningsformer. STILFÄLTTÄVLAN var från början och är fortfarande (fast det inte arrangeras) en HEL fälttävlan med stilbedömning. Stilbedömd terrängritt (ST/TH) är ett terrängprov (man kan rida två rundor oxå) enbart. Och startfälttävlan är minifälttävlan, oxå en hel fast lågt.


Här fick jag ju svar! :)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

*knapplån*

En ny fråga! :)
Vad betyder det att häst och ryttare kvalar var för sig?
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Att man inte behöver kvala som ekipage. Fast med dom nya reglerna för nästa år så kommer det bli så för dom flesta.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Fast nu blir det inga nya regler eller? Har svårt att hänga med i debatten fram o tillbaka, hit o dit.:crazy:
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Nej inte nästa år iallafall. Men hur Breeders reglerna egentligen kommer se ut vet ju ingen förrän typ två veckor innan finalen :p

Så det är väl bara att kvala på och sen kommer det säkert en förändring som gör att man är kvalad iallafall även fast man inte trodde det när det är 3 veckor kvar...
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Ja o eftersom det bara är ett hopp, skutt o lite till till Skåne så behöver man ju inte ha nån framförhållning utan det är bara att ge sig iväg då när man plötsligt upptäcker att man får vara med o leka!:D

Näe vet inte om jag ens orkar försöka kvala honom, får se om han alls är intresserad, det vet man ju inte förrän halva säsongen gått.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jamen GUD VAD SNÄLLT! Då kan jag ju inte motstå att vildsint försöka lära mig alla konstiga kval genom att tillbringa timmar framför datorn, maila alla jag känner och sen rida varenda fälttävlan + stilkval som finns för att få Mr Brun kvalad....:up:
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp