4 års championat-hur gör man?

Sv: 4 års championat-hur gör man?

Tror domarna var rätt klara över den inbördes ordningen åtm i terrängmomentet.

Men det betyder ju inte att alla andra håller med dem såklart :-P
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Anne och Linda dömde även när jag red 2010. Och han tysken.... Vad heter han? Som brukar hålla träningar hos P och T?
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Självklart, som i all bedömning kommerr det finnas folk som tycker olika.
Folk som tycker bömningen är orättvis och konstig osv.
Man får komma ihåg att det är UNGhästar som tävlar, Breeders kommer inte att avgöra deras framtid. De kan bli bra FT hästar utan bra bedömning här. det kan även bli tvärtom, jag red en häst som vann 5 års klassen och den går inte ens fälttävlan idag.
Det handlar väl mer om att det är ett fönster för vår avel. Ett tillfälle att visa upp sina unga hästar som inte riktigt finns annars. Lite samma sak som med tre och fyraårs testen.

Så mycket kunnigare domare vet jag inte om vi kan frambringa i detta landet...
Vårt nuvarande championat har väl varit ett försök att börja efterlikna Bundes? Istället för att rida det som en "vanlig" klass.
Om det är något som måste förbättras så är det väl framförallt kvalen? Det är alldeles för rörigt och krångligt, regler ändras i sista stunden osv.

Jag tycker Breeders i nuvarande form är en rolig tävling att ha som mål men inte som ett måste i utbildningen för de unga hästarna.

Min förkylda hjärna tappade nu tråden och minns inte vart jag hade tänkt komma.... Hmm men jag kommer kanske på det! :p
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jag är inte så avig som jag låter. Och det är väl för att jag är amatör. Men om det nu inte bara ska vara en tävling med "kända" ryttare så måste ju även vi amatörer förstå bedömningarna för att vilja kvala. Nu fixar inte jag det själv ändå utan måste ändå hyra in en ryttare.

Och jag tyckte att hästarna skötte sig exemplariskt med tanke på vilken ålder de är i och hur tävlingen är upplagd!
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Som sagt, jag har insett att man inte kan åka dit och lära sig något. Kanske dumt av mig att inte inse det innan.

Den sista hästen som gick tyckte jag var fin, kanske för att min häst har en liknande galopp som den :D
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

På vilket vis menar du att det skulle vara en tävling för kända ryttare? De som är kunniga lyckas ju oftast presentera hästen bättre, vilket såklart oftast ger lite mer poäng (de kan tex visa tydligt att hästen går att korta/länga, går i jämvikt och är bra framme till handen) men vem som vinner avgörs inte av det. Nu tar jag Nikla som ett exempel (hoppas man får det?). Riktiga proffsrundor förra året, det var verkligen prickfritt visat och hästen visade nog sitt absolut bästa just den rundan. Med en lite mindre kunnig ryttare hade hästen troligtvis inte fått riktigt lika höga poäng (gissar jag) för den hade inte kunnat visa upp max. Visst försöker domarna bortse från ridningen (precis som i vanliga TH-klasser) men det går ju inte att ge hästen bra poäng för att den är i jämvikt om den inte visas i jämvikt tex.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Fast bortse från ridningen kan man ju aldrig riktigt göra i en TH eftersom hästen påverkas enormt av det.. däremot ska ju inte ryttarens ridning bedömas.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jag är inte så avig som jag låter. Och det är väl för att jag är amatör. Men om det nu inte bara ska vara en tävling med "kända" ryttare så måste ju även vi amatörer förstå bedömningarna för att vilja kvala. Nu fixar inte jag det själv ändå utan måste ändå hyra in en ryttare.

Och jag tyckte att hästarna skötte sig exemplariskt med tanke på vilken ålder de är i och hur tävlingen är upplagd!

Fast championaten är ju ingen ryttartävling utan är till för att få fram dom bästa ft-hästarna. Som amatör är det ju klokast att hyra in en pilot om man känner att man inte kan presentera sin häst på ett bra sätt. Det är ju ändå hästen som ska bedömas.

Bedömningarna tycker jag överlag inte är så svåra att förstå, men det kommer väl med rutinen antar jag.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Det är precis det jag menar :) Gissningvis så får ju dock en häst som själv springer in i hindren trots att ryttaren försöker få tillbaka den sämre betyg än en som rids in i hindren tex. Men ingen av dem kommer ju kunna få toppbetyg på uppmärksamhet och säker hoppning. däremot om den senare hästen rids av någon mer kunnig så kanske den visar upp en himla säker hoppning och bra taxering utan att ryttaren för den skull behöver hjälpa den så himla mycket och kan då få ett högre betyg.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Då var det den med den fina galoppen :D Din alltså.

Ja, det var en stor brun häst som stannade. Den hade en väldigt stor galopp upplevde jag, den fick inte plats mellan stockarna i det tempot den reds i (jag stod precis där vid hindret).

Connemara, det förstår jag ju. Klart mer rutinerade visar hästar på oftast ett bättre sätt än amatörer. Det säger jag ingenting om, det är ju därför de är rutinerade ;) Det jag menar är att om jag som amatör, som aldrig sett ett 4års championat innan, står och lyssnar på domarna, jag skriver upp nyckelorden domarna säger (mer eller mindre om alla hästar) för att kunna ta hem till min egen hästs träning, domarna säger liknande saker till alla, men ändå skiljer det mycket i poängen. Då vet ju inte jag om det beror på att vissa saker ger mer poäng än andra, tex sa de ju till alla (jag missade 3 ritter) att hästen inte hoppade genom ryggen.
I sammanhanget då, hur många enheter drar de då på poängen? Har de en mall de följer där de skriver poäng för olika egenskaper eller är det mer fritt? ....
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Ställ frågan i fälttävlansringen direkt till linda så förklarar hon eller titta igenom gamla trådar om bt där skriver hon mkt om det
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

När man lyssnar på domarna är det minst lika viktigt att höra var de inte säger. Eftersom jag har mest erfarenhet från dressyren är det lättast för mig att ta exempel därifrån.

En häst med omdömet; Ren, energisk och taktmässig får 5 eller 6 i betyg trots att det är "fina ord".
Vad som saknas är ord som elastisk, vägvinnande, aktiva bakben, väl undersatta bakben, i uppförsbacke, bogfri osv. Det är andra ord inom hoppning och fälttävlan men det är samma princip.

När det gäller proffs som ryttare har de generellt mycket lättare att visa hästarna på bästa sätt. Vad deras erfarenhet bidrar är nästan svårt att förstå som amatör. Men alla har inte som mål att vinna, kanske målet är att faktiskt genomföra tävlingen själv tillsammans med sin häst. Så har det varit för mig som amatör och har tillsammans med min häst blivit tvåa i Breeders i dressyr som verkligen är en bedömningsport.:D
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Sen är det nog inte helt enkelt att går hem och träna hästarna efter det som domarna "vill se". Utan man får komma dit med en häst som är så väl förberedd att man förhoppningsvis kan visa den från sin bästa sida. Sedan får domarna gilla det eller inte...

Sedan kan det ju som "förstagångsryttare" ha varit bra att se hur finalen går till, för ens egen skull :)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Nej, man kan inte bara gå hem och fixa sin egen häst men man kan få en uppfattning vad domarna gillar. Just de domarna alltså. Och det är ju inte bara för Breeders utan det handlar ju om hästens grundutbildning och hållbarhet. Men jag tycker alltid det är bra när man får chans att lyssna på de rutinerade.

Nej connemara, det har jag inte. Vart hittar jag det?
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp