Bukefalos 28 år!

4 års championat-hur gör man?

Sv: 4 års championat-hur gör man?

5 -åringen måste nog vara en av de bästa du haft eller? Sjukt fin är den!
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Tjaa... åker vi på stilterräng i Hermanstrop och sedan Dagstorp kunde vi kanske klara alternativ 3 :p

Första gången i år jag söker på Fälttävlansterminen... Hmm, ser inte ut som att det blir någon fälttävlan alls i år :cautious:
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Ja man får nypa sig i armen i mellanåt, jag tror väldigt mkt på henne och är tacksam att få ha henne i mitt stall.:)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Förstår det! :D


Det kanske ramlar in lite mer 4 och 5 åringar nu med dom nya reglerna!
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Vad är det för dressyrprogram till H90? Är det samma för ett "vanligt" ekipage som för 4-åringarna som vill kvala?
Vad står TH90 för...eller T:t då?

Jag ägde Selene(tyvärr i Trapalanda nu pga ålder) som innan mig ägdes av ft-tjejen Nathalie Mortensen. Med henne tränade jag ganska mkt ft men båda mina försök att tävla sket sig. Ena pga att vi vägrade ut oss i terrängen på 3:e sista hindret(ryttarfel förstås!!) och andra gången slängde hon av mig på banhoppningen. Hon hade en hovledsinflammation som inte syntes vid vet.besiktningen.
Jag har varit på ett 4-dagarsläger för A Andersén på lånad häst. Tog då mitt kort.


Det är alltså inte mycket erfarenhet...heh...men jag funderar ändå på att det är just ft jag vill kvala inom. Jag tycker egentligen det är fel att 4- och 5-åringar ska kvala grenspecifikt. Man borde träna allt och sen ska finalerna avgöras i typ ft-stil. Sen är det klart att man kan ha en dressyrtalangvinnare och lika med de andra grenarna.
Man kan få lite mothugg från vissa om att en unghäst inte orkar men det är ju precis vad en ft-häst gör.

Fram för mer FT alltså :)

Är det svårt att kvala en unghäst? Jag siktar dit men kommer ju inte pressa hästen om jag märker att vi inte fixar det.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Läs TR lite noggrannare, där förklaras vanliga klasser (H/P) och stilbedömd terrängritt (TH/ST) :-)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

KL
efter att ha följt breeders på plats så är jag inte så sugen längre på att försöka kvala min häst. Men vi får se vad som händer till nästa år.
Det är det där vanliga med bedömningssporter :D Kan ju handla om min okunskap också, men det lite svårt som hobbyryttare att fatta skillnaden på betygen när domarna säger mer eller mindre samma sak om alla hästar och ändå kunde ett ekipage få 6.5 och nästa 8.0 med samma motivering.

Och att domarna sitter ihop och var för sig reagerade jag också på. Varför inte sätta domarna på olika ställen och sen slås poängen ihop och sen räknar man ut medel?
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Hela poängen med Breeders är ju att plocka fram framtidens stjärnor och även om domarna bara kan bedöma det de ser för dagen så är ju meningen att försöka se hästens framtida kvaliteer och begränsningar. Vad är då meningen med att ha domarna på varsitt håll tycker du? Meningen är ju inte att de ska "tycka likadant" i den bemärkelsen (även om hästarna såklart ska dömas utifrån en grundmall, missförstå mig rätt) utan meningen är ju att just hitta guldkornen. Och då är det väl utmärkt att domarna kan diskutera sinsemellan och komma fram till vilka fördelar och svagheter som varje häst har och försöka placera dem inbördes utifrån det?

Menar du totalpoängen i terrängen eller grundbetyget? Det var bara en häst som hade 6.5 och den fick för dagen definitivt inte samma kritik som varken några 7: or eller 8: or. Dessutom ska man tänka på att domarna inte alltid hinner förmedla allt i högtalarna.

Har du sett bedömningsprotokollet? Många hästar fick mycket plus på ridbarheten men den väger ju inte alltid upp lite sämre (farligare) benteknik eller en begränsad galopp, osv osv. Det är ju sällan någon häst är på topp på alla 3 punkterna och då diskuteras det mycket om kvaliteerna väger upp begränsningarna för ett högre betyg osv. En häst med begränsad galopp men med säkert språng kanske hamnar över en häst med bättre galopp men mindre mod, eller tvärtom beroende på, det tar domarna verkligen, verkligen hänsyn till osv.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Det har, vad jag förstår, kommit in mycket kritik på domarna i helgen och deras bedömningar ska tas upp i nästa möte och vad jag förstår ska breeders-systemet ändras?
Nej, och det är ju det som är det svåra när man bara kan lyssna. Jag skrev upp orden som domarna sa (mest för att jag skulle komma ihåg vad jag själv ska tänka på om min häst är redo eller ej). Nu pratar jag om terrängdelen. De flesta hade samma "negativa" saker, framförallt att få eller ingen hoppade genom ryggen. Sen blev jag förvånad över 8.0an måste jag ärligt säga. Inte för att den var dålig (det kan den ju inte ha varit), men så överlägset kändes inte det ekipaget.

Sen hoppas jag att den ryttaren som ramlade av inte skadade sig, det såg inte så ut tack och lov.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jag vet inte vilken 8.0 du pratar om och får nog knappast kommentera det heller :p Men ja, genomgående ville de ha hästar som hoppade mer genom ryggen (kommer på rak arm på två som fick + på den punkten) och genomgående var ridbarheten hög.

Har ingen aning om vad som diskuteras egentligen och vad klagomålen är, men visst är det alltid svårt med bedömning! Hur mågna år har Anne o Linda dömt? Jag har bara varit med de två senaste.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Med tanke på vilka hästar och ryttare som var i topp i 4 och 5 års kan det ju inte vara så dåligt dömt? Det kan jag nog säga utan att ens ha sett ritterna men vet hur ryttarna rider och hur hästarna ser ut.

Pratar du bara om 4 åringarna nu eller överlag?

Man vill ju helt klart se en annan typ idag med tanke på hur dagens banor utvecklar sig.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Menar du den som fick 8.0 eller 8.2? Nu pratar jag 4-åringarna alltså.

Det var min först sväng i Championatet och jag var skeptisk innan och ja, vissa saker tycker jag var konstigt/ojämt dömt men är i alla fall väldigt glad att min fick så pass bra. Trodde att han skulle bli mer nerdömd pga att han är lite stadigare än de flesta :p men han har ju mycket annat som är positiv, typ grym galopp, härlig inställning och bra ridbarhet och energi men ja, trodde han skulle få sämre så det var jag jätteglad för :D
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Varför det? Jag förstår precis varför din fick bra poäng ;)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Haha, jag vet inte. Han är min ponnyaktiga köttbulle i mina ögon och kommer nog alltid vara :p
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Du hade fått betydligt mer utan stoppet, i grundbetyg :-)

Jag fattade nästan grejen med galopp de kallade kraftfull som inte var lätt men ändå inte tung och alltså bra. Har för mig din var en av exemplen :-P
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 182
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp