4 års championat-hur gör man?

Hippocampus

Trådstartare
Jag har fått för mig att min 3åring ska kvala till 4års championatet nästa år. Det är iallafall ett mål, så får vi se. Om inte annat är det iallafall en väg till en grundutbildad häst (tycker jag).
Men hur gör man? Hästen har gått sitt 3års test och har vilat sen 11 maj. Hon kommer vila augusti ut. Hon är en normal 3åring, lätt att rida in och har travat över bommar utan att blinka (de låg framme en gång när vi red på bana så vi travade bara över de). Tänkte sätta igång henne i september och sen vintervila dec och jan (vi får väl se vad verkligheten säger om det).


Vad händer nästa vår, vad börjar man tävla i? Pay and jump? Pay and ride? Pay and cross? LC? Hur får man ihop de där kvalen (om vi leker med tanken att det är samma kvalregler som i år) och kommer hästen hinna få en sommarvila nästa år?

Och framförallt, hur hittar man en ryttare? Nu bor jag 2 km från en fälttävlansryttare så han tänkte jag fråga men jag vet inte om han har tid, men ni rutinerade rävar här, hur skulle ni vilja lägga upp det om ni hade sagt ja till min häst?

Och sist, hur vet jag att min häst är ett fälttävlansämne överhuvudtaget? Är det något ni rutinerade kan se på en sån ung häst?

tack! :D
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Men du.. du har ju världens bästa ft-ryttare 2km bort.. det är väl bara att fråga ;)

Det är ju jättesvårt med unghästar, man kan ju inte riktigt veta hur dom tar arbetet.. jag är ju fortfarande rätt gammalmodig och tycker inte att en 4 åring ska gå så mkt.. men några pay and jump på 50-70 på våren och kanske någon startfälttävlan /pay and cross lite senare innan vilan hade varit bra att hinna med och sen hade jag försökt kvala efter vilan..

Jag skulle satsat på att ha dom likvärdigt bra i alla 3 grenar fast på en lägre nivå innan vilan om du fattar? Men det är ju olika hur man vill ha det.

Jag tycker inte man ska lägga ner för mkt energi på att kvala dom utan för att kunna gå finalen ska man inte försöka så mkt om du förstår vad jag menar utan dom ska kunna kvala relativt enkelt annars tycker jag man går för hårt fram för just den individen. Sen vet jag ju dom som rider rätt många tävlingar på sina 4- åringar och är ute i debutant redan på våren men det är inte min grej.

En bra vägvinnande balanserad galopp och att dom kan hoppa ur den galoppen skulle jag titta efter.. men sen vill jag att dom ska vara lite mer på och framåt än vad jag vet domarna vill se i championatet.. ;)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jag ska fråga :D Men bör man fråga redan nu eller till våren? Får väl gå bort med en flaska vin och berätta om min fina gråa häst :p Han har ju sett den iallafall (hon går i hage bredvid hans terrängbana).

Vad för tävlingar startar man i då (kvalen)? H90 fattar jag ju men det är alltså inte debutant? (ni ser vilken koll jag har).
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jo H står för häst... och 90 för höjden.. det heter ju inte debutant, lätt längre utan 90 och 100


2 st debutant med minst 60% i dressyren, felfri hopp och terräng eller så kan man byta ut en debutant mot en stilterräng för häst i 90 med minst 7.0

Jag hade frågat redan nu!
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jag hade gjort ungefär samma som fio skrev men inte vilat så jättelänge på sommaren. Låt säga att hon är väl framme för sin ålder då är det ju inte ett problem att kvala och ÄR det problem o hästen så att säga snubblar in i kvalen o lyckas få till det så ska den ju ändå inte starta final, är du med? Sen hur man lägger upp själva tävlingssäsongen beror ju helt på var tävlingar finns. Du har ju tur som bor i Skåne där det finns många tävlingar nära så du kan välja lite själv.

H90 är ju samma som debutant om du inte menar H90 stilterräng?
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Tack hörrni :D

Såklart är inte hästen redo om den behöver många kvalförsök. Då är det ju bara att skita i det :)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Jo H står för häst... och 90 för höjden.. det heter ju inte debutant, lätt längre utan 90 och 100
2 st debutant med minst 60% i dressyren, felfri hopp och terräng eller så kan man byta ut en debutant mot en stilterräng för häst i 90 med minst 7.0

Detta är kvalen just nu. Men då det kvalat väldigt få i år så kan de ändras redan nu. Diskussion pågår.
Och vill vi ha några starter nästa år så verkar det som om kvalen får ändras.

Som ni är inne på det ska "vara lätt" för hästen MEN att göra en H90 med alla nerver i ordning hela dagen är inte så enkelt (visade det sej). Och det har knappast med framtidslöftet att göra utan är mer en fråga hur mkt man väljer att träna.
Problemet är dock större i H100 dvs för 5-åringarna. Ett nerslag säger ju inget om framtiden.. Här är väldigt få klara.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Är det hästarna som inte är färdiga för detta menar du? Eller är det för få tävlingar? Eller är det att ingen vill satsa på fälttävlan i Sverige så man bryr sig inte om att kvala?

Jag kan se att en är färdigkvalad och registrerad till final, men uppnår den hästen kvalreglerna? Eller så läser jag fel, http://blup.se/sv-SE/horses/223128-i-made-it-swb
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Detta är kvalen just nu. Men då det kvalat väldigt få i år så kan de ändras redan nu. Diskussion pågår.
Och vill vi ha några starter nästa år så verkar det som om kvalen får ändras.

Som ni är inne på det ska "vara lätt" för hästen MEN att göra en H90 med alla nerver i ordning hela dagen är inte så enkelt (visade det sej). Och det har knappast med framtidslöftet att göra utan är mer en fråga hur mkt man väljer att träna.
Problemet är dock större i H100 dvs för 5-åringarna. Ett nerslag säger ju inget om framtiden.. Här är väldigt få klara.

Är det inte lite det som är problemet? Folk lockas till att träna och försöka alldeles för mkt.. det är det som är fel tycker jag! Går det inte relativt enkelt så är det bättre att skippa..

Ja kvalreglerna i år är vansinniga men det konstaterade vi ju redan när dom kom ut...
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Är det hästarna som inte är färdiga för detta menar du? Eller är det för få tävlingar? Eller är det att ingen vill satsa på fälttävlan i Sverige så man bryr sig inte om att kvala?

Jag kan se att en är färdigkvalad och registrerad till final, men uppnår den hästen kvalreglerna? Eller så läser jag fel, http://blup.se/sv-SE/horses/223128-i-made-it-swb


Nej du har rätt .. det är ju Murrays häst och den har redan kvalat!
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Utan att gå in o kolla reglerna igen så har jag för mig att man var tvungen att nolla även i banhoppningen för att få räkna som kval. Inte helt lätt att få 60(?) % i dressyr, nolla i banhopp och nolla i terrängen på en o samma dag med en unghäst.

När jag red 2007 fick man ha ett eller två nedslag i hoppningen men nolla i terräng o sen var det nog 50% i dressyren tror jag.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Ja, nolla i banhoppning och terräng (exkl tidsfel i terrängen).

Som av en händelse träffade jag på N idag vid terrängbanan. Jag upplyste honom om att jag har en 4åring nästa år och hans kommentar var väl "ja, vi får väl sikta mot något då". Det tar jag inte som ett nej iallafall. :D
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Är det hästarna som inte är färdiga för detta menar du? Eller är det för få tävlingar? Eller är det att ingen vill satsa på fälttävlan i Sverige så man bryr sig inte om att kvala?

Jag kan se att en är färdigkvalad och registrerad till final, men uppnår den hästen kvalreglerna? Eller så läser jag fel, http://blup.se/sv-SE/horses/223128-i-made-it-swb

De som står i filen är anmälda som färdigkvalade. Där finns några till 4-åringar som är klara men inte inrapporterade. Två 5-åringar är klara, en på väg. Lite för få... :(
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Är det inte lite det som är problemet? Folk lockas till att träna och försöka alldeles för mkt.. det är det som är fel tycker jag! Går det inte relativt enkelt så är det bättre att skippa..

Ja kvalreglerna i år är vansinniga men det konstaterade vi ju redan när dom kom ut...

Japp vi sa ju det . :angel: Tanken är väl att få med bra hästar och att man inte ska tävla ihjäl sej för att komma med men det funkar inte riktigt så här heller.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Nu måste jag nybörjarfråga igen. Kollar jag den kvalade hästen på blup, hur kan det vara kvalad? Den har gått två 90/debutant, men där ena dressyrpoängen ligger under 60%, då kan väl den inte räknas som kval? Sen en TH90 med 6, jag kanske missförstår vad 6 är för något men jag trodde ju att det betydde 6.0 och då är det ju inte heller kval (som det ser ut nu).
Eller så fattar jag inget? :p
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Kan svara allmänt i tråden också. Min 5-åring gick Breeders förra året.

Han sattes igång efter vila i Januari, gick en LC:2 dressyr i april, en 80cm hoppning veckan efter. Stilterräng TH90 i mitten på Maj där han fick 7,6 (1a kvalet klart). Efter det fick han sin vila, han stod helt i tre veckor och sedan gick han kvar på betet tre veckor till men under igångsättning.

I slutet på Juni gick han sin första H90, över två dagar. 63,5% i dressyren, två ner i hoppningen och 8 tidsstaff i terrängen. (2a kvalet klart med de reglerna som var förra året). Början på juli gick han en stilterräng på Breedersbanan (7,0) och i början på augusti gick han en H90, också på samma bana som Breeders, över två dagar. (59,5%, ett ner, felfri terräng).

Sedan gick han också Kvalitetsbedömning i slutet på Augusti och sedan var alltså Breeders 22 september, och efter det vilade han helt i 6 månader (planen var dock 3 men jag hann inte riktigt med).

Han gick alltså stilterräng på Eketorps och Velanders(Revinge) bana, och hel fälttävlan på Gärds och Velanders. Sedan var vi och tränade i Dagstorp, Öved, Skönabäck och Tågarp dessutom.

Med årets regler hade han alltså inte varit kvalad, men sedan gick ju inte hoppningen så bra för oss på Breeders heller så vi var kanske ett av de ekipagen som inte "borde" ha varit där. Jag hade i alla fall inte velat starta fler tävlingar med honom! Hade vi inte varit kvalade hade vi kanske gjort en start i Öved också, men inte mer.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Den har kanske gått en stilterräng som inte är inlagd i TDB? Jag vet att alla inte gör det.
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Nu måste jag nybörjarfråga igen. Kollar jag den kvalade hästen på blup, hur kan det vara kvalad? Den har gått två 90/debutant, men där ena dressyrpoängen ligger under 60%, då kan väl den inte räknas som kval? Sen en TH90 med 6, jag kanske missförstår vad 6 är för något men jag trodde ju att det betydde 6.0 och då är det ju inte heller kval (som det ser ut nu).
Eller så fattar jag inget? :p

Kvalresultat från TH90 är exkl tidsfel. Han hade över 8, tror 8,5 men med tidsfelen blev det lägre poäng (det som syns i resultatet). Så TH90 och den ena H90 är tillräckligt för godkänt kval.

:)
 
Sv: 4 års championat-hur gör man?

Som Mollgan säger är resultaten för TH-proven något missvisande. Min fick 8,5 men gick ca 20-30 sek över tiden eftersom det var hans första. Sedan gjorde han andra kvalet på hans första riktiga 90. Det som inte syns där heller var en tävling i Norge som han gjorde (höjd 90 men något högre svårighetsgrad i terrängen) med 44 strf i dressyren och nolla resten (sedan att jag var en klant och missade regeln ej klocka i terrängen är ju en annan femma...).

Om vi ändå använder min lite som exempel kan jag dra hur min 4-åring gått fram till nu.
Jag red in honom i januari som 3-åring. Visad på 3-årstestet och vilade sen till november. Då började jag inhoppning. Startade första pay & jumpen i februari tror jag. Kort vila i mars samtidigt som en mm-flisa av en vargtand drogs.

Därefter kickstartade vi terrängträningen. Gjorde sin första fälttävlansstart i maj (som ni ser i Blup) och var redan klarkvalad innan maj var slut. Gjorde sedan två starter till för att han skulle få pröva på att resa och sova borta lite mm. Avslutade som sagt strålande i Norge vid midsommar och har därefter fått vila.
Har börjat sätta igång honom nu. Planen är Kvalitén 31 augusti och sedan Breeders 14-15 sept. Innan tänkte jag försöka peta in en 90-klass, alt 2 beroende på hur han går.

Min har alltid haft mycket vilja men väldigt bussig. Super ridbarhet och har gått väldigt fort framåt. Just nu är vårat största problem den stora kulan till mage.. :p
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 159
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp