42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Jag har själv varit med om en liknande situation. Min häst blev så vanvårdad av sin fodervärd så vi blev tvugna att ta bort honom.

Min första reaktion var att jag ville slå ihjäl människan som utsatt honom för detta den andra var att jag ville låsa in denne i en bur, liggandes i sin avföring, utan ljus, mat och vatten.

Detta ursinne och detta hat gjorde så ONT! Silvers ägare fick dessutom "dubbel" dos eftersom hon måste gå igenom även sin dotters lidande.

Det har nu gått tio år och tiden har börjat läka såren, jag hatar inte längre denna människa, jag tycker synd om denne.

För några år sedan blev en väldigt nära till mej utsatt för obeskrivligt våld och samma känslor bubblade upp till ytan, jag och andra familje medlemmar ville utföra samma väld på förövaren! Men när vår kära vaknade upp så kände denne INGET hat mot förövaren, var inte enns arg på denne.

Jag tror det är så att vi som blir kännslomässigt "misshandlade" när någon av våra nära utsätts för något mår väldigt dåligt på ett annat plan! Nu i efterhand önskar jag verkligen att jag hade fått hjälp med tex terapi.

Nu kan jag självklart inte tala för alla, detta är vad jag har gått igenom och mina funderingar runt detta. Jag upptäckte att jag mådde sämre än förövarna genom att hata dem.

Kring brott och straff har jag inget uttalande för jag vet faktiskt inte vad jag anser om vilket straff som är lämpligt till vilket brott!

Spontana reaktionen är: Låt honom utsättas för samma sak! Men med mina egna erfarenheter så tror jag inte på detta.

Jag tror faktiskt inte att silvers ägare kommer att må bättre av det, just nu kanske de tror så men jag tror inte att deras hat kommer att "lägga" sej av en sådan sak.

Till Silvers ägare vill jag säga: Låt honom inte äga er! Så länge han har ert hat så har han era tankar och eran tid! Mitt hjärta blöder för er!
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Till Silvers ägare vill jag säga: Låt honom inte äga er! Så länge han har ert hat så har han era tankar och eran tid! Mitt hjärta blöder för er!

Av personlig erfarenhet, ovanstående är jätteviktigt! (Och ja, jag talar av personlig erfarenhet även om det inte är hästrelaterat).
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Precis, vi är ju i meslandet Sverige där det är värre att stöta sig med människor än att ta väl hand om djur.

Jag skulle personligen aldrig våga ha en häst i ett olåst stall, även om det är farligt i händelse av brand så känns risken för sånt här faktiskt större som tiden är nu... Sjuka människor borde avlivas precis som man gör med djur som anses "störda". Det finns ändå ingen vettig människa som vill ha sådant folk kvar... För sådant finns lika lite förlåtelse för pedofili. Friska blir dom aldrig, enda sättet att hålla dem vid liv är att hålla dem inlåsta, och vad kostar det vanligt folk i form av skattepengar? Onödig utgift tycker jag. Jag ger mkt hellre en peng till SHV eller liknande...
JAg fattar inte hur man kan få för sig att göa så mot något djur, dom kan ju inte försvara sej på samma vis som en människa, det är sjukt och det är grymt äckligt!!
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Tyvärr har djuren inget värde i dagens samhälle och om någon vågar sticka ut och försvara dem så är vederbördande sjuk i huvudet och emot männskliga rättigheter!
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Kort sagt du är för kroppstraff o tortyr vilket du förnekade häromdagen. Dessutom har du tydligt sagt att du är villig att utföra det själv om inte samhället tar ansvaret.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du skrev nyss att du inte trodde på tortyr od vilket ju är vad vi protesterar mot.
Lynchmobbsgänget gör garanterat inget för ett bättre djurskydd de söker bara utlopp för sina egna våldskänslor.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du förvrider ju vad folk skriver och lägger ord i andra människors munnar...Det är ju också en sorts övergrepp.

Jag tror inte på att ge denna människa samma sorts behandling som han själv har utfört, dvs tortyr, men jag hoppas att han får ett kännbart straff. Jag har ingen åsikt om vad för slags straff han ska få men jag VET att det inte kommer att motsvara hans handlingar pga det jag skrev tidigare :Djur har inget värde i dagens samhälle.

Mitt första inlägg var mina egna tankar kring detta eftersom jag gått igenom något liknande, står inget om tortyr. Jag har 10 års distans till det som hände, men i många år gick jag runt och ville "slita förövaren i stycken". Nu vet jag att det tog alldeles för mycket av min energi och att jag själv förmodligen mådde sämre än förövaren.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du förvrider ju vad folk skriver och lägger ord i andra människors munnar...Det är ju också en sorts övergrepp.


Vad är det att vrida till när bortkommen faktiskt nämt kastrering som en av hennes metoder att stävja övergrepp, det verkar som du inte läst tråden?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det gällde ej bortkommen, utan mej. Läs mitt inlägg, hans svar på det och sen mitt svar. Tack
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det gällde ej bortkommen, utan mej. Läs mitt inlägg, hans svar på det och sen mitt svar. Tack
Då fattar jag faktiskt inte vad jag förvridit.
Jag bara undrar varför du verkar ha något emot att jag o andra protesterar mot vidrigheterna som föreslås som "straff" när du själv inte vill ha tortyr o liknande.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Ingen är garanterad att vara frisk och vid mental hälsa, inte heller du, att du inte inser en sådan sak är antagligen ren okunskap.

Och detta är på vilket sätt relevant i frågan?

Om jag, i friskt eller sjukt tillstånd, begår en våldshandling mot någon - är jag faktiskt beredd att ta mitt straff i form av en likadan våldshandling mot mig. Det är mer än man kan säga om alla.
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du verkar ha svårt att stå för dina åsikter i ena inlägget säger du en sak i andra slingrar du dig!
PL

Det jag skrivit i denna tråden är på inget sätt ett bevis för att jag har svårt att stå för mina åsikter. Däremot verkar du ha svårt att stå för din åsikt om mänskliga rättigheter då du uppenbarligen inte förespråkar åsikts- och talfrihet.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Då fattar jag faktiskt inte vad jag förvridit.
Jag bara undrar varför du verkar ha något emot att jag o andra protesterar mot vidrigheterna som föreslås som "straff" när du själv inte vill ha tortyr o liknande.
PL

Dottla kanske dock tycker att det är sunt att låta olika åsikter komma fram?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Vad är det att vrida till när bortkommen faktiskt nämt kastrering som en av hennes metoder att stävja övergrepp, det verkar som du inte läst tråden?

Bäste ginnies, kan du snälla citera det inlägg där jag nämner kastrering som en av Mina "metoder att stävja övergrepp"?

Att jag KOMMENTERAT ett inlägg om kastrering är på intet sätt samma sak som att jag uttryckt att jag är för det. Att jag däremot påstått att det är svårt att genomföra ett samlag utan könsorgan, det anser jag vara kännedom om anatomi, och inte ett förespråkande för kastrering.
Eftersom jag inte förespråkat kastrering själv, föreslår jag att du kontaktar inläggsskrivaren för vidare diskussion i frågan.
Om inte annat tolkar jag det som att du mest är ute efter att diskutera med mig, och inte straffmetoder i sig. Du får gärna diskutera med mig om du tycker att det är givande, men då kan du väl starta en ny tråd med annat fokus?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp