Bukefalos 28 år!

42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Tycker du det är ett friskt mentalt beteende att som du, utan vidare vad det verkar som, kan agera bödel?


Och "jag vill" och "jag kan", men "jag ska", herregud, vad tänker du göra?

Det är intressant att du är så snabb till att dra förhastade slutsatser. Jag har aldrig sagt att jag "utan vidare" kan agera bödel. Antingen väljer du att missförstå vad jag skriver, eller så förstår du inte vad det står. Vilket det är vet jag inte. Det är bara att läsa igenom igen. Det är ingen ide för mig att skriva om alla mina tankegångar i lättläslig version, om inte annat så ids jag faktiskt inte göra det. Jag tycker att allting redan står där, om läsaren sedan inte uppfattar det är det bara att beklaga.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Om min avsikt är att förändra så är jag långt ifrån ensam om den. Jag tycker dock att denna tråd kommit så långt att alla insett att ingen kommer att förändras. Jag har även talat om min syn på konskvenser och jag tycker inte att det finns en anledning för mig att svara på likadana frågor hela tiden, bara för att de ställs av olika personer. Jag kommer knappast att svara annorlunda..?

Däremot tycker jag fortfarande att det är konstigt att svar på mina (ynka) 4 frågor så uppenbart uteblivit. Detta tolkar jag som att folk inte är intresserade av att förklara hur de tänker, men ändå förväntar sig att jag i min tur ska förklara alla mina teorier in i minsta detalj - gärna med en konsekvensprognos på 25 år.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Som jag ser det har du redan fått svar på dina frågor, även om du själv har valt att inte se de svaren. Jag är säker på att de flesta är överens om att straffen borde skärpas överlag och inte enbart denna typ av brott, orsaken till att straffet i sådana här mål kan anses som låga och fjuttiga beror på att en häst/djur betraktas som en egendom ur lagens mening och inte som ett levande väsen.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Har jag någonsin i denna tråd uttryckt att någon här som är av fängelse/vård-åsikten själva ska stå för utförandet av straffet? Därför tycker jag att det är orimligt att jag då ofta får frågan om Jag vill/ska/kan verkställa det straff jag anser att förövare gjort sig förtjänta av enligt vad min personliga åsikt tycker är rimligt.


Antingen har du missat en punkt eller också är det stor bokstav felaktigt i Jag.
Ditt skrivsätt har viss betydelse för förståelsen och jag tolkar nu din mening som att Jag ska stå med liten bokstav.?

Men om du tycker en förövare som knivstuckit en ponny ska straffas på samma sätt så måste du väl kunna tänka ett steg längre, vem ska göra det?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det stora J:et är en betoning på ordet "jag" i just den meningen, som jag valt istället för att behöva kludda ner texten med undersstrykningar varje gång jag menar att betona. Men visst, jag kanske bör göra så istället.

Min personliga övertygelse är den att det säkerligen finns de som skulle kunna tänka sig att utföra den handlingen om den vore laglig i Sverige, ja. Sedan vad de skulle kunna tänkas heta vid namn det kan du knappast kräva att jag ska redogöra för? Om så vore fallet så är det dessutom mot forumreglerna.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Som jag ser det har du redan fått svar på dina frågor, även om du själv har valt att inte se de svaren.

Kan så vara att jag missat att alla dessa 4 punkter uttryckligen svarats på, om det beror på att de är luddigt inbäddade eller om jag helt enkelt glömt att memorera vad som står i de drygt 160 inläggen som finns i denna tråd återstår att se. Själv så brukar jag försöka komma ihåg att hänvisa till inläggsnummer i de fall jag tycker att jag gett ett svar tidigare på en fråga som repeteras.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Helt klart Kastrering! :D :rofl:

Kastrering är nog ganska effektivt för att förhindra våldtäkter. Men dessvärre tar det inte bort möjligheten att skära sönder ett djur/en människa om det är sådant man vill ägna sig åt förutom att våldta :confused:
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

1. Varför skulle detta med likabehandlande inte vara en sund inställning?
2. På vilket sätt är dessa påståenden orättvisa?
3. Om man förespråkar allas lika värde, hur får man då ihop det med lika värde att vissa får utsättas och andra inte?
4. Om man inte tycker att påståendena är rimliga, hur skulle man själv utforma det?

1. Därför att här resonerar man som gärningsmannen, som man själv anser vara sjuk, osund, dum, korkad, äcklig, pervers. Det innebär, att man själv måste vara likadan för att kunna se det som en sund inställning.

2. Orättvisa har väl ingen överhuvudtaget nämnt.

3. Som jag skrev, så länge lagen är utformad som den är, nämligen att hästar/djur är en egendom och inte en individ kommer straffet att utdelas efter det. Här skulle det behövas en lagändring för att få en ändrad straffsats.

4. Det har också skrivits tidigare, skärpta straff i kombination med vård. Alltså att en person kan få fängelse, men ändå behöva vård av något slag och inte antingen eller som du tolkade det.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Kastrering är nog ganska effektivt för att förhindra våldtäkter. Men dessvärre tar det inte bort möjligheten att skära sönder ett djur/en människa om det är sådant man vill ägna sig åt förutom att våldta :confused:
Visar bara att du är dåligt påläst! Alla som vet något om saken säger motsatsen.
Men som hämnd är det kanske bra.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Visar bara att du är dåligt påläst! Alla som vet något om saken säger motsatsen.
Men som hämnd är det kanske bra.
PL

Du menar att någon som är kastrerad inte kan använda resten av sin kropp? Det är vad jag menade iaf, dvs att dom kan det. Är det opåläst så är jag nog ganska opåläst, men jag tycker mig dagligen se kastrerade djur som faktiskt ser ut att leva i sin vardag på ett ganska bra sätt. Men jag kanske även är blind.
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

1. Därför att här resonerar man som gärningsmannen, som man själv anser vara sjuk, osund, dum, korkad, äcklig, pervers. Det innebär, att man själv måste vara likadan för att kunna se det som en sund inställning.

2. Orättvisa har väl ingen överhuvudtaget nämnt.

3. Som jag skrev, så länge lagen är utformad som den är, nämligen att hästar/djur är en egendom och inte en individ kommer straffet att utdelas efter det. Här skulle det behövas en lagändring för att få en ändrad straffsats.

4. Det har också skrivits tidigare, skärpta straff i kombination med vård. Alltså att en person kan få fängelse, men ändå behöva vård av något slag och inte antingen eller som du tolkade det.

Jag menade inte att dessa 4 frågor skulle handla om brott specifikt, utan om livet i sig. Men eftersom det inte verkar ha framgått tydligt så får jag ändå tacka för att du svarat på dem och inte bara ignorerat att även om jag tycker olikt andra, så är jag öppen för att försöka förstå andras åsikter och tankesätt. Längre än så tror jag inte att vi kommer. Tack :)
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

kl

SLUTA NU

ingen kommer att dömas och kastreras. Ni som letar dom, kika nu, vad finns det för stöd i LAGBOKEN för ett straff. Prata om nåt annat är bara nonsens. Dags att komma tillbaka till verkligheten från kastreringssnacket o dyl.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Inte ovanligt att många ropar efter kastrering på våldtäktsmän eller förövare, kan knapast vara fel att informara om att sådana åtgärder inte har visat sig hjälpa.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Inte ovanligt att många ropar efter kastrering på våldtäktsmän eller förövare, kan knapast vara fel att informara om att sådana åtgärder inte har visat sig hjälpa.

Förvisso, men FÅR man ens kastrera ngn öht i Sverige utan dess egna vilja? Så diskussionen kanske är irrelevant.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Vad de flesta menar då de säger "kastrering" i dessa sammanhang är att hugga av könsorgan eller liknande. Om detta inte är ett effektivt sätt att förhindra våldtäkt/samlag så säg..? Kanske var det inte vad just denna inlägsskrivare menade men det är vad jag är van att höra. Om hon menade annat kan hon säkert själv stå för svaret, samt ta emot utbildningen ni kanske vill ge i frågan?

Det korrekta användandet av ordet "kastrering" är inte vad jag avsåg att diskutera, men vill någon hålla ett föredrag om det så är det säkert inte förbjudet.
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Ja och man ser ofta kastrerade djur som kan betäcka.
Dessutom handlar våldtäkt mest om våld!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Förvisso, men FÅR man ens kastrera ngn öht i Sverige utan dess egna vilja? Så diskussionen kanske är irrelevant.
Nej det får man int, men lika för lika, våld o tortyrmobben förespråkar jämt detta trots att det anses ha väldigt dålig effekt.
PL
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

kl

SLUTA NU

ingen kommer att dömas och kastreras. Ni som letar dom, kika nu, vad finns det för stöd i LAGBOKEN för ett straff. Prata om nåt annat är bara nonsens. Dags att komma tillbaka till verkligheten från kastreringssnacket o dyl.
Men vi har faktiskt en massa här som påstår att de kommer att ta saken i egna händer alternativt uppmanar andra att göra det. Enligt min åsikt skall man då inte bara hålla tyst, lika lite som när folk gapar en massa rasistiska fördomar.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp