42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Såvitt jag vet är det tillåtet att tänka vad som skulle kunna vara rättvist, och så länge jag inte våldfört mig på någon har jag väl inte gjort något olagligt som skulle skada någon?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du får uttrycka vilka åsikter du vill men begär inte att jag skall låta bli att protestera när du förespråkar att man skall slå ihjäl folk för att du inte tycker att straffen är tillräckliga.
PL

Jag begär inget av dig alls. Jag säger bara vad jag tycker och du säger vad du tycker. Mer än så har det aldrig varit.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Jag betvivlar att jag har styrkan att SLÅ ihjäl någon, men viljan skulle jag självklart ha. Skulle inte du?
Varför svarar du inte på min fråga istället? Vad skulle DU göra, det är det intressanta.

Och att man inte skulle vara civiliserad för att man anser att djurplågare, mördare osv osv inte förtjänar att leva är ju löjligt.
Det är snarare sunt. Det sjuka är att värdera dem högre än offren.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Men ni höll ju på att utforma en hemsida?
Ja, den bearbetas men kommer följa de rådande lagar till 100%!

Jag känner mig ganska nöjd o trygg i förvissningen att den typ av personregister du vill ha aldrig kommer att bli tillåtet här.
Vad jag vet är det inte helt okontroversiellt i USA heller, så jag tror inte på att det finns något heltäckande register, om det finns så länka gärna så jag får se hur det ser ut.
PL
Som sagt, läs vad jag skriver och lägg inte till egna funderingar!!!

Det krävs nog en störd hjärna på den som ska bruka våld på en annan människa, oavsett det sker som ett brott eller utdöms som straff. De flesta normala människor har spärrar, de som kan bruka våld på levande individer har förlorat sina spärrar.
Silver var min 12-åriga dotters älskade lilla ponny och jag vet vad jag vet om det här fallet, och det är inte en kul historia. Det är saker som du inte kan ana i dina värsta mardrömmar Boj! Om jag gick ner till mitt stall och hittade en människa där som gjorde samma sak med en annan av våra ponnyer så har jag INGA spärrar kvar, det är ett faktum.

Min fråga till er som tycker att personer som t.ex 42åringen som dödade ponnyn i detta fall är värda mer än offren...

Varför anser ni det? Är hans liv värt mer än ponnyns?

Om ni kom på någon med att förgripa sig på er häst, vad skulle ni gjort? Tyckt synd om brottslingen och snällt bett denne vänta tills ni tillkallar polis? För ta till våld mot stackarn för att få honom/henne att stanna kvar kan ni ju knappast göra..Han är ju värd mer än så.
Om ni ser någon förgripa er på er häst (nej, nu menar jag inte en veterinär som genomför en undersökning...)UTAN att ta till våld mot den personen säger mer om era värderingar än mina/liksinnade..
Du är inne på helt rätt spår...

Om jag bevittnade en händelse som övergreppet på ponnyn Silver så skulle jag antagligen bruka sådant våld mot förövaren att han riskerade livet. Om sedan vårt lands rättsväsende anser att det jag gjort är värre än våldet mot ponnyn, då skulle jag spotta dem i ansiktet och sitta av mitt straff. Jag tror att den allmänna opinionen skulle tycka att några års vård för sexförbrytare, och livstids fängelse för den som avbryter sexbrott, är ett skrattretande sätt att värdera våld. Det räcker för mig.
Jag har personligen numera larm på mitt stall, men dessutom en lång järnstång utanför entrén. När larmet går (som det ibland gör av misstag) så lovar jag att adrenalinet sprutar från mina öron -jag är beredd för ALLT! Jag som normalt är en ganska mild person har inga hämningar när det gäller att skydda mina barn och mina hästar!

Du får uttrycka vilka åsikter du vill men begär inte att jag skall låta bli att protestera när du förespråkar att man skall slå ihjäl folk för att du inte tycker att straffen är tillräckliga.
PL

Du har inte varit i den sits jag är i idag... och det vill jag inte att någon ska behöva genomlida!
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Om ni kom på någon med att förgripa sig på er häst, vad skulle ni gjort? Tyckt synd om brottslingen och snällt bett denne vänta tills ni tillkallar polis? För ta till våld mot stackarn för att få honom/henne att stanna kvar kan ni ju knappast göra.

Jag skulle inte tycka synd om personen, men jag skulle gripa honom/henne och vänta tills polisen kommit till platsen. Förmodligen hade jag fått bruka en viss mängd våld, det brukar bli så när man griper folk, men inte mer än vad som krävs för situationen.
Och ja, jag har utbildning i hur man griper folk. För mig är det också självklart att det inte är min sak att döma.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Och att man inte skulle vara civiliserad för att man anser att djurplågare, mördare osv osv inte förtjänar att leva är ju löjligt.
Det är snarare sunt. Det sjuka är att värdera dem högre än offren.

Fel. Bara för att man inte tar till våld innebär det inte att man värderar förövarna högre än offret. Det innebär att man visar respekt för allt mänskligt liv, för lag och rätt, för de mänskliga rättigheterna.

En annan reflektion i den här tråden: De som skriker mest om att det skulle vara tillåtet att ta till våld mot mördare, djurplågare osv är oftast de som vänder upp och ner på himmel och jord om en deltagare i en demonstration skulle råka få ett blåmärke efter att ha varit i närkontakt med en polis :crazy:
Den ekvationen går inte ihop.

Under mina mer än trettio år i mitt yrke har jag träffat på brottslingar av skilda slag, gripit, transporterat, hållit förhör osv. Jag har aldrig någonsin kommit på tanken att skipa egen rättvisa, de misstänkta har alltid varit (och är) människor som ska behandlas som människor. En person som är misstänkt för ett grovt brott har lika stor rätt till en kopp kaffe eller ett glas vatten som en person som är misstänkt för ett mindre grovt brott. Det är domstolen som ska döma, det är inte jag och mina kollegor.
 
Senast ändrad:
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Efter att ha läst ditt inlägg #126 måste jag skriva att jag förstår att du genomlider ditt helvete.

Men vad du behöver är terapi. Har du inte blivit erbjuden någon som helst proffessionell hjälp för att bearbeta dina upplevelser?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Ja, den bearbetas men kommer följa de rådande lagar till 100%!



Vad hjälper det om sidan följer lagarna om en del av de som arbetar för att sidan ska bli till inte följer lagarna utan vill använda sidans info åt privat förföljelse.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Och att man inte skulle vara civiliserad för att man anser att djurplågare, mördare osv osv inte förtjänar att leva är ju löjligt.
Det är snarare sunt. Det sjuka är att värdera dem högre än offren.



Du menar ju på att bara för man inte vill ha ihjäl förövare så värderar man dessa högre än offren, vilket sjukt tankesätt.


KL

Angående hat mot förövare så är jag förvånad övar att så många direkt utsatta inte känner hat, tar Johan Hrons föräldrar och Arbogamamman ex.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Min fråga till er som tycker att personer som t.ex 42åringen som dödade ponnyn i detta fall är värda mer än offren...

Varför anser ni det? Är hans liv värt mer än ponnyns?

Var har någon skrivit så, eller ansett det?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Om ni ser någon förgripa er på er häst (nej, nu menar jag inte en veterinär som genomför en undersökning...)UTAN att ta till våld mot den personen säger mer om era värderingar än mina/liksinnade..

Nej inte mot min häst, dock mot en nära kär. Nej jag varken slog ihjäl, eller torterade personen. Människan fick ett fängelsestraff på 5 år, jag ringde polisen.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Det är saker som du inte kan ana i dina värsta mardrömmar Boj!

Du är mamma och har som sagt barn, det du och dina barn har drabbats av är riktigt otäckt och hemskt. MEN jag kan LOVA dig att det finns värre saker att drabbas av, och detta skriver jag inte för att underminera vad som har hänt. Men som mamma kan du säkert föreställa dig vad som skulle vara värst, så prata INTE med mig om dina värsta mardrömmar tack för ännu har du inte upplevt det näst värsta en förälder kan drabbas av.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Säkerligen skulle jag bruka viss mått av våld om jag var tvungen, det har man rätt till. Ibland kan det räcka med att prata med personer för att få dem att stanna kvar till polisen kommer.

På dig låter det som om det bor gärningsmän/kvinnor i var och varannan håla i landet som man ska skydda sina hästar för... Tror du att det är så?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Fel. Bara för att man inte tar till våld innebär det inte att man värderar förövarna högre än offret. Det innebär att man visar respekt för allt mänskligt liv, för lag och rätt, för de mänskliga rättigheterna.

Jag är mkt väl medveten om att lagar säger att man inte får bruka våld, däremot tycker jag inte att de tar tillräcklig hänsyn till våld för att skydda egendom/familj och självförsvar. Men det är min egen åsikt och inget som ändrar lagen, det är jag mkt väl medveten om.
Jag har dock min lilla kontroversiella åsikt om att den förövare som direkt eller indirekt tackat nej till respekt för djurs/mänskligt liv och att behandla andra utifrån djurs/mänskliga rättigheter, ej heller själv ska omfattas av dem. Jag inser att jag är ganska ensam om att tycka detta, men det är en annan sak. Det är däremot en detalj som får mig att tycka att man faktiskt värderar en person högre, om man tycker att han förtjänar en bättre behandling än han valt att behandla andra efter. Jag tycker inte att jag kan tolka det som något annat än att man tycker att han är mer värd, då man anser att hans gärning inte är så pass allvarlig att han med rimlighet borde kunna tänka sig att utsättas för den själv.
Att lagar Säger en sak är inte en självklarhet för att det Är mer rättvist, tycker jag.

En annan reflektion i den här tråden: De som skriker mest om att det skulle vara tillåtet att ta till våld mot mördare, djurplågare osv är oftast de som vänder upp och ner på himmel och jord om en deltagare i en demonstration skulle råka få ett blåmärke efter att ha varit i närkontakt med en polis :crazy:
Den ekvationen går inte ihop.

Om du tycker att jag ingår i begreppet "de som skriker mest", så måste jag bara tillägga att jag inte tycker att demonstranters blåmärken är värre än andras.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Du har inte varit i den sits jag är i idag... och det vill jag inte att någon ska behöva genomlida!

Jag tror det är omöjligt att föreställa sig hur man blir efter att ha genomgått något sådant som du har gjort.
Och jag tror att även den mest kontrollerade människa kan bli sådan när något sådant händer.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Jag tror det är omöjligt att föreställa sig hur man blir efter att ha genomgått något sådant som du har gjort.
Och jag tror att även den mest kontrollerade människa kan bli sådan när något sådant händer.

Nej ingen kan fatta vad det innebär att gå igenom ett trauma, speciellt om man inte har varit med om det själv. Vad folk har varit med om kan ju ingen här på forumet veta, därför tror jag det är bra om man är sparsam med dessa uttryck så som det du citerade till. Kanske har den personen ett ännu värre trauma bakom sig, vad som är värst går aldrig att mäta. Även om jag avgudar mina hästar och skulle göra allt som står i min makt för att skydda dem, så kommer ALLTID mina barn först.

Till Cado skulle jag vilja skriva så här, det är helt klart att du har behov av någon terapi. För din egen skull sök hjälp, det du genomgår nu är något som du kommer att ge till dina barn och hur det överlämnandet ska bli beror på hur det görs. Som en erfarenhet att lära sig hantera, eller som en händelse som borde hämnas.
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

KL
tycker den här tråden är ganska konstig, pajkastning om vem som har varit med om värst saker i sitt liv, när blev det en tävling? Det är högst individuellt vad som anses som en tragedi för någon. En sak är klar och man kan aldrig säga aldrig. Dom som säger att dom inte skulle försvara sitt djur/anhörig om någon brukade våld mot denna tja det är som sagt inget som man kan veta förrän man är i den situationen. Ingen kan säga att jag skulle reagera såhär, om man inte är en robot då. I cados fall så förstår jag att hon nu är i försvarsposition, beredd att försvara sina djur och familj. Jag är inte av den åsikten att djur är mindre värda än människor. Det värsta som finns är folk som begår brott mot djur och barn, dom är försvarslösa.
Jag tycker att folk som tex tyskan i arbogafallet, mannen i Silverfallet, carolins mördare, Eklund svinet som dödade engla mfl förtjänar dödsstraff. Har man tagit makten i sina egna händer och bragt någon om livet har man också förbrukat sin rätt att leva. Tror som sagt att mördare mår dåligt som det är så dom hade nog mått bäst av att somna in precis som man hävdar med djur som avlivas. Eller hur var det nu, vi tar oss makt att bestämma att djur ska avlivas men människor som gör långt mer skada än djur dom ska alltid ha rätten att leva?
 
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

KL
tycker den här tråden är ganska konstig, pajkastning om vem som har varit med om värst saker i sitt liv, när blev det en tävling? Det är högst individuellt vad som anses som en tragedi för någon.


Inte alls får vi hoppas, och därför är det just som jag skrev bra att inte använda dessa uttryck. Det är som sagt helt individuellt vad som kan vara värst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp