4G eller 5G, hur stor är skillnaden?

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en 4G-router för mobilt internet, en typ gammal som börjar säga upp sig. Här där jag bor nu finns ingen 5G-kontakt alls, så jag har inte behövt fundera på något annat.
Men, inom överskådlig framtid kommer jag bosätta mig på en plats där 5G-täckningen är god. Så nu tänker jag att "vanliga människor" ska få berätta för mig hur mycket bättre 5G är för internetuppkopplingen än vad 4G är? Dvs, jag vill höra det utifrån den vanliga internetanvändarens erfarenhet och inte det jag ändå kan googla mig fram till.
Är det värt att lägga tusenlappar för att köpa en 5G-router eller kan jag spara de pengarna och fortsätta surfa med 4G med typ samma resultat? (4G-routrarna är ju betydligt billigare, även om jag behöver köpa en ny)
(det finns inget fiber indraget och kostnaden för att dra in det är inte försvarbar, så det är inget alternativ)

Jag körde min router på 4G i min stuga innan jag fick fiber indraget. Där finns typ en pinne i täckning. Jag upplevde att det fungerade bra för en användare, är man flera som streamar olika saker eller spelar kanske det inte funkar lika bra då det ju är begränsad bandbredd. Jag kunde ha jobbmöten och streama netflix och musik utan några problem.

Jo alltså, jag har ju använt 4G där jag bor nu och, bortsett från att routern fungerar allt sämre (behöver ofta startas om några gånger om dagen för att nätet försvinner) så har det funkat helt okej.
Men frågan är om jag ska köpa en ny 4G-router (för att det går att hitta till bra pris) eller om det är värt att lägga de extra pengarna på en 5G-router? Alltså, vad är det som skiljer 4G och 5G för den enskilda användaren? På vilket sätt är 5G bättre? Eller är det bara dyrare? (det ingår i mitt abonnemang)

Jo alltså, jag har ju använt 4G där jag bor nu och, bortsett från att routern fungerar allt sämre (behöver ofta startas om några gånger om dagen för att nätet försvinner) så har det funkat helt okej.
Men frågan är om jag ska köpa en ny 4G-router (för att det går att hitta till bra pris) eller om det är värt att lägga de extra pengarna på en 5G-router? Alltså, vad är det som skiljer 4G och 5G för den enskilda användaren? På vilket sätt är 5G bättre? Eller är det bara dyrare? (det ingår i mitt abonnemang)
Kolla olika leverantörer i området dit du flyttar och vad de har för kapacitet och erbjudanden!

Jag bor 35 m från E4, 5 km utanför en rätt stor stad, men Telia kan inte leverera fullgod 5G till mig, bara låga frekvenser som inte är tillräckligt för att ens surfa från mobilen. Deras 5G-router lyckades inte ens koppla upp sig mot någon antenn och jag fick betala 2700 kr för den... 🤬

Bytte till Telenor som kunde leverera 5G med ett abonnemang som var 200 kr billigare än 4G från Telia och deras router ingick i abbonemanget!

Nu vet vi ju inte hur länge 4G nätet kommer att finnas, 2G och 3G har ju funnits länge innan de nu börjar släckas ner. Men om du tänker framåt så är 5G är snabbare och har mer kapacitet och kommer att finnas längre in i framtiden om du vill slå ut kostnaden för routern på tid. Satsa på en begagnad 5G för att få ner kostnaden? Men vill du hellre ha en billigare 4G så tror jag inte du kommer märka någon större skillnad.

Kolla olika leverantörer i området dit du flyttar och vad de har för kapacitet och erbjudanden!

Jag bor 35 m från E4, 5 km utanför en rätt stor stad, men Telia kan inte leverera fullgod 5G till mig, bara låga frekvenser som inte är tillräckligt för att ens surfa från mobilen. Deras 5G-router lyckades inte ens koppla upp sig mot någon antenn och jag fick betala 2700 kr för den... 🤬

Bytte till Telenor som kunde leverera 5G med ett abonnemang som var 200 kr billigare än 4G från Telia och deras router ingick i abbonemanget!
enligt täckningskartorna har alla operatörernas nät bra täckning med 5G på platsen jag ska flytta till. (och ingen har 5G+)

Nu vet vi ju inte hur länge 4G nätet kommer att finnas, 2G och 3G har ju funnits länge innan de nu börjar släckas ner. Men om du tänker framåt så är 5G är snabbare och har mer kapacitet och kommer att finnas längre in i framtiden om du vill slå ut kostnaden för routern på tid. Satsa på en begagnad 5G för att få ner kostnaden? Men vill du hellre ha en billigare 4G så tror jag inte du kommer märka någon större skillnad.
Alltså, jag undrar om jag är otydlig i min frågeställning?

Jag undrar om man som vanlig användare (vardagssurf och lite TV-streaming, typ) märker tillräckligt stor skillnad mellan 4G och 5G för att det ska kunna motivera den högre kostnadern för routern? Det handlar alltså inte om att jag vill ha en billigare, utan frågan är om skillnaden är så tydlig att det är värt de extra pengarna?

So
enligt täckningskartorna har alla operatörernas nät bra täckning med 5G på platsen jag ska flytta till. (och ingen har 5G+)

Jag undrar om man som vanlig användare (vardagssurf och lite TV-streaming, typ) märker tillräckligt stor skillnad mellan 4G och 5G för att det ska kunna motivera den högre kostnadern för routern? Det handlar alltså inte om att jag vill ha en billigare, utan frågan är om skillnaden är så tydlig att det är värt de extra pengarna?
Jag skrev att jag inte tror du kommer märka någon skillnad. Jag märker ingen skillnad mellan när jag hade 4G och fiber som ensam användare.

Telia påstår att de levererar 5G där jag bor och det tog ett bra tag att få dem att erkänna "okej då, inte med full kapacitet"...

Jag jobbar mycket hemifrån och märker ingen skillnad på hastigheten där, däremot är det bättre bildkvalitet på TVn som jag har en Chromecast på.
Jag fick alltså bättre TV-bild, högre hastighet, gratis router och lägre månadskostnad genom att byta leverantör. 😊

Är det värt att lägga tusenlappar för att köpa en 5G-router eller kan jag spara de pengarna och fortsätta surfa med 4G med typ samma resultat? (4G-routrarna är ju betydligt
Det är värt att lägga pengarna.
Inte för hastigheten men för redundansen.
Det är två olika system och det är extremt osannolikt att det trasslar i båda samtidigt.

Operatören Tre3 hade en period problem med 4G nätet som bär tal medan 5G-nätet var helt opåverkat.
4G kan ha varit överbelastat vid den tiden eftersom att den numera tar lasten som 2G och 3G tidigare bar.

Telia påstår att de levererar 5G där jag bor och det tog ett bra tag att få dem att erkänna "okej då, inte med full kapacitet"...
De kör med strypt 5G, vilket får mig att bojkotta Telia.

Jag har ett Telia kontantkort för nödsituationer på kortplats 2 i min telefon. Men det räknas inte riktigt.

Nu vet vi ju inte hur länge 4G nätet kommer att finnas, 2G och 3G har ju funnits länge innan de nu börjar släckas ner.
Länge.
Det finns ännu ingen teknik i våra telefoner för telefonsamtal över 5G.

Att 2G och 3G fasas ut beror på att de var beroende av AXE-växlar och dessa växlar har gått ut i datum.
De är enorma, slukar massor av energi och går inte längre att underhålla.

Länge.
Det finns ännu ingen teknik i våra telefoner för telefonsamtal över 5G.

Att 2G och 3G fasas ut beror på att de var beroende av AXE-växlar och dessa växlar har gått ut i datum.
De är enorma, slukar massor av energi och går inte längre att underhålla.
Jag vet jag har också jobbat inom telecom ett tag :) Tänkte mer på att tidsspannet är obestämt men absolut långt.

Det handlar alltså inte om att jag vill ha en billigare, utan frågan är om skillnaden är så tydlig att det är värt de extra pengarna?
Men jag förstår faktiskt inte varför du skulle köpa någon router.
Du får ett 5G modem när du binder ditt avtal om du väljer rätt operatör.
Jag har varken betalat för mina telefoner eller något av mina modem med WIFI.

Om du har bundet avtal nu så kör slut på det med 4G, ett begagnat modem kan du nog få gratis.
Och skaffa nya grejor på operatörerna bekostnad när du binder om.

Litet teknik.
Ett modem tar emot datakommunikationen och gör det tillgängligt för olika terminaler.
En router delar ut data som den får till flera terminaler.

Mobilt bredband har ett modem för att ta emot radiosignaler och en router för att dela ut WIFI och LAN.
WIFI kommer i två hastigheter 2,5 GHz och 5 GHz.
5 GHz kallas ibland 5G och skall inte förväxlas med mobilt 5G.

Jag vet jag har också jobbat inom telecom ett tag :) Tänkte mer på att tidsspannet är obestämt men absolut långt.
Jag tror att man hinner med att avverka några modem/routrar innan det händer.
Så det är nog inget att ta med i beräkningen.

Men däremot redundansen.

Men jag förstår faktiskt inte varför du skulle köpa någon router.
Du får ett 5G modem när du binder ditt avtal om du väljer rätt operatör.
Jag har varken betalat för mina telefoner eller något av mina modem med WIFI.
jag undviker gärna långa bindningstider, köper både telefoner och annat och slipper sitta fast i långa avtal.

jag undviker gärna långa bindningstider, köper både telefoner och annat och slipper sitta fast i långa avtal.
Det går ju att räkna på det.

Jag fick en helt okej telefon av Tele2 mot en bindningstid på 2 år av obegränsad telefoni och bredband (extrakort) till en total kostnad av 300:-/månad.
Det är ett rätt schysst pris och antagligen billigare än vad obundet kommer att kosta andra året.
Första året kostar som telefonen om jag hade köpt den.

Men det är enligt mina uträkningar bara lönsamt när man behöver utrustning.

Det går ju att räkna på det.

Jag fick en helt okej telefon av Tele2 mot en bindningstid på 2 år av obegränsad telefoni och bredband (extrakort) till en total kostnad av 300:-/månad.
Det är ett rätt schysst pris och antagligen billigare än vad obundet kommer att kosta andra året.
Första året kostar som telefonen om jag hade köpt den.

Men det är enligt mina uträkningar bara lönsamt när man behöver utrustning.
Allt är inte kronor och ören. Att låta bli att binda upp sig i långa avtal ger valfrihet, både att kunna välja vilken telefon (router, modem eller annat) man vill ha och att kunna byta operatör utan att kostnader tillkommer.
Dessutom är jag hopplös på att tappa mina telefoner i stallgolv och andra hårda underlag, så de går helt enkelt sönder. Det är oerhört få av mina lurar som har överlevt i 2 år. Så då behöver jag ändå köpa en till telefon. Eller binda upp mig på ytterligare förlängda avtal.

Att låta bli att binda upp sig i långa avtal ger valfrihet, både att kunna välja vilken telefon (router, modem eller annat)
Det kan man göra ändå.
All utrustning fungerar tillsammans med alla operatörer.
Det var länge sedan utrustning var låst till en operatör.
Gammal utrustning går dessutom lätt att låsa upp själv.

och att kunna byta operatör utan att kostnader tillkommer.
Varför skulle man vilja göra det oftare än vart annat år?
Byta vart annat år brukar däremot ge fantastiska erbjudanden.

Det kan man göra ändå.
All utrustning fungerar tillsammans med alla operatörer.
Det var länge sedan utrustning var låst till en operatör.
Gammal utrustning går dessutom lätt att låsa upp själv.
Utrustning som följer med abonnemang brukar vara begränsat till ett fåtal modeller.
Varför skulle man vilja göra det oftare än vart annat år?
Byta vart annat år brukar däremot ge fantastiska erbjudanden.
Varför inte? Är man missnöjd med något, oavsett vad, så är det jävligt surt att sitta fast i något som inte går att byta.

Du får helt enkelt acceptera att vi ser olika på den här saken. Valfrihet är något som är viktigt för mig. Oavsett om man tjänar eller förlorar på det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka