5-månaders hund högg katt

M

maysan78

Nu tycker kanske en del av er direkt att hunden ska bort, men jag vill helst inte höra sånt innan ni läser igenom hela inlägget och kan ge ett bra förslag och/eller förklaring på situationen. Jag har en 5månaders tik som är blandning mellan Jack Russel och tysk terrier. Det har varit ordentliga gränser för denna lilla fröken från första början, speciellt med tanke på raserna. Oss människor här hemma, även mina barn är hon undergiven. Sen har vi tre katter också. de två äldsta har hon respekt för och står bara och gläffser lite försynt när de är i närheten men den yngste katten som nu är 8månader är det värre med. Hunden är riktigt elak och den sista veckan trycker hon in katten i ett hörn och sätter sig på henne, med andra ord: Hon är dominant mot denna katten!
Nu till situationen i sig.. Den inblandade katten är en av de äldre!
Hunden hade fått ett ben som hon stod och tuggade på, en av katterna gick förbi utan att bry sig om hunden över huvudtaget. Hunden däremot tvärvänder, morrar och hugger efter katten. Jag vet inte om hon fick tag på katten, det syns inget på henne och hon mår bra. Detta beteende gillar jag inte alls, då hon bara är 5 månader och jag är rädd för att det ska utvecklas till något mycket värre. Hon är inte aggressiv mot oss, utan det har tidigare "bara" varit mot den yngre katten men det beteendet har vi tillrättavisat, och hon har lugnat ner sig. Fast då har ju det nya kommit ist, att hon sätter sig på stackaren.
Någon som har några tips eller ideer varför hon har gjort så här, Katterna har funnits här sedan valpen kom till oss 8 veckor gammal.
Ska du bara skriva ett inlägg som innehåller meningen:Den hunden skulle jag göra mig av med direkt, så kan du låta bli. Jag kan och vill inte ge upp med en gång, utan att göra ett eller flera försök att ändra detta beteendet. Sen måste jag ju också tänka på katterna om det blir för allvarligt.
Tack på förhand
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Kanske ett lågt galler som katterna lätt kan ta sig över men inte hunden
så att katterna kan vara i fred nånstans där hunden inte kommer åt dom.
jag tror att en femmånaders valp är mer busig än agresiv, och förhoppningsvis lugnar den ner sig så småningom, Det brukar ju vara katterna som bestämmer, vad gjorde du när valpen anföll? hade jag varit där så hade jag kanske läxat upp den ordentligt, Men det beror på hur hunden betedde sig, mer än vad den gjorde.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Jag tror tyvärr att du kan kallt räkna med fler sådana incidenter i framtiden.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Skilj katterna från hunden tills du fått hejd på matförsvaret och har lydnad på hunden. Den behöver få lära sig ganska omgående att himlen ramlar ned om man ens tittar åt katten.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Om du ger hunden ben i framtiden, så se till att den är i ett rum helt för sig själv. Att varken katter eller barn finns i samma rum. När jag säger så, så menar jag att hunden kanske reagerar på samma sätt när ett barn går förbi nästa gång. Kanske inte era egna, utan en kompis till någon av dem.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Om du ger hunden ben i framtiden, så se till att den är i ett rum helt för sig själv. Att varken katter eller barn finns i samma rum. När jag säger så, så menar jag att hunden kanske reagerar på samma sätt när ett barn går förbi nästa gång. Kanske inte era egna, utan en kompis till någon av dem.

Fast det känns bättre att lösa problemet än att stänga in det tycker jag.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Det jag menar är att det är ju hemskt om hunden biter någon utanför familjen. Visst lika hemskt inom familjen, men där är man medveten om problemet. En kompis har förmodligen inte rätt kunskaper om hunden och matte/husse kan inte ha ögon i nacken ständigt. Och ska man lyckas träna bort denna typen av beteende så måste man hela tiden vara förberedd och nära. Man kan inte befinna sig på toa och hunden i köket när det händer. Det är kört om hunden hinner sluta morra/bita innan man hinner ta tag i den.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Ja absolut, jag förstod nästan att det var så du menade.:)
Ville mest påpeka då man lätt kan misstolka ditt inlägg.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Bra att du tänker på katternas trygghet också, och inte bara hunden. För katterna måste också få vara trygga i sitt eget hem.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

*KL*

Försök att endast ge ben när den är ensam o inga andra är i närheten.
Nu ska jag måla fan på väggen (igen) Tänk senariet när hunden ligger o äter ben o något av barnen kommer bakom. Hunden reagerar instinktivt med att försvara sitt ben o klipper barnet.

Inte kul heller om den skulle klippa katten o den skulle bli skadad. Dyrt kan det bli.

Nej som någon skrev. Ta ner hela himlen om det händer igen. Så att den vet att det ABSOLUT inte är tillåtet att försvara sin mat/ben/leksak eller vad det nu är.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Tyskterrierna kan vara lite lustiga i humöret. Har haft att göra med åtminstone 3 individer som inte var helt hundra i psyket, även om de fungerade utmärkt till jakt som de är tänkta till. Där fick man passa sig om man stod utanför familjen när hundarna hade ben och liknande. I ditt fall är det nog bara en massa träning som gäller, samt att vara medveten om att din hund kan vara ganska skarp i psyket. Inte lämna hunden själv med katterna och sätta upp VÄLDIGT tydliga gränser för vad man får och inte får göra.

Vad ska ni ha hunden till? Sällskap? Jakt?
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Ja vad ska man säga... Grattis till att du har en fullständigt normal Tysk! ;)

Valpen är fortfarande bara fem månader, så att lära henne att katterna tillhör de individer som man inte bör dumma sej med är ganska enkelt.

Jag hade nog praktiserat en kombination av några av de förslag du fått tidigare!
Först och främst, när du ger henne ben eller liknande så får hon vara in sin bur och äta dessa! Eller sin komposthage om du har en sådan istället. Där får hon vara ifred och varken katter, hundar eller barn får störa henne! Om du skall ta av henne benet så gör du det genom att byta mot något ännu godare på ett tydligt vis - Tack, jag tar ditt ben så får du sedan denna goda krovbit av mej! Inte något "Jag tänker ta ditt ben ifrån dej"-tänk.

Arrangera sedan situationer där du själv kan styra över hund och helst även katterna. Ex skär upp god skinka i små bitar och fördela den bit för bit mellan katterna - en och en - och hunden. Om hunden försöker "gå före" och ta katternas bitar så styr du upp det hela lugnt och tydligt.

En "bra" tysk är nästintill okänslig för fysisk korrigering om kamplusten kickar in! Undvik därför alltid situationer där du riskerar hamna i kamp-fällan.
Alla korrigeringar bör vara snabba och exkata! Dvs en snabb "klapp"/smäll uppe på huvudet än ett långdraget ruskande i nackskinnet osv.

Kanske kan även vattenspruta fungera? Om hunden visar ett felaktig intresse för katterna så kan du avbryta beteendet lite på distans.

Bäst hade så klart varit att katterna själv sa ifrån och lärde henne att bråk med katt = riven näsa :)
Men som ägare till både katter och hundar så vet jag att detta inte alltid fungerar...

/Ulga
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

EN liten tanke till ett i övrigt bra inlägg..

Men Ulga skrev:

Arrangera sedan situationer där du själv kan styra över hund och helst även katterna. Ex skär upp god skinka i små bitar och fördela den bit för bit mellan katterna - en och en - och hunden. Om hunden försöker "gå före" och ta katternas bitar så styr du upp det hela lugnt och tydligt.

Jag gillar inte riktigt metoden, däremot tänket. Jag har dock gjort som så att varit noga med att 'nu är det katterna som får något gott/godis', och då är det BARA katterna som får, hundar har inte en suck och ska hålla sig undan. Och faktiskt också motsatt, nu får HUNDARNA något gott/godis, alla katter håller sig undan. Jag har med vattenspruta eller liknande sett till att de lärt sig att en katt som äter ska å det bestämdaste lämnas ifred av hund, och hund som äter ska å det bestämdaste lämnas i fred av katt. Och att det faktiskt är obehagligt att inte respektera det.

Helt enkelt för att även om folk utan problem kan ta vad som helst från hundarna, så kör hundrna resursförsvar mot varandra och mot katterna. Haken är bara att katterna är lite kassa på att lyssna på morrningar. De lär sig säkerligen efter första incidenten, men jag vill helst inte ha några diton. Utfall räckte för jag skulle känna att det var bättre försöka påverka. För det kan med lite otur räcka med ett nafs eller varningsbett för det ska vara tji katt (stora hundar). Katterna och hundarna är sams annars, och kelar gärna.

Hitills har det faktiskt fungerat, *peppar peppar*, ibland kan man se en katt komma och gå, och tänka sig gå in i t ex sovrummet, se att hundarna äter eller har ben, och endera sätta sig på avstånd och titta på, vända och gå, eller om det finns plats passera med stor marginal. Katterna äter på upphöjd plats, men om de får något gott och äter någon annanstans, inkl om man kastar skinka på golvet åt katterna, så hundarna sitter iofs och dreglar pölar på golvet, men på avstånd.

(Förr i tiden kunde katt och hund ses äta ur samma skål, men det var med hundar som övht inte försvarade mat mot katt minsta lilla)
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Alexandra_W: Hemma hos mej är resursförsvar ALDRIG acceptabelt i vardagen! Därav mitt upplägg. Mina hundar behöver inte skydda sina ben/leksaker mot varandra eller mot katterna heller för den delen.

Den hund som vill ha något ifred får själv flytta på sej!

Att ge alla djur - oavsett art - delade upplevelser av att vänta på sin tur ger mer fördelar - upplever jag - än att dela in i hund- och katt-grupper. Mina hundar VET att de måste vänta på sin tur oavsett det är en hund som skall få en godbit eller en katt!

/Ulga
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Jag köper resonemanget. Fast jag törs inte lita på det med nuvarande hundar. Tidigare har det varit så att katt kunnat flytta på hund, och vice versa. Dvs precis som du säger, resursförsvar är inte accepterat, och man får ta saken och gå eller ge upp den. Men inte försvara. Men jag törs helt enkelt inte lita på det med nuvarande hundar. Jag är ju inte där jämnt, och hundarna är ju rent fysiskt kapabla att med ett varningsbett råka göra slut på den katt. Så därför jag valt att lära dem att lämna ifred. Katterna har alltså fått lära om.
 
Sv: 5-månaders hund högg katt

Skilj katterna från hunden tills du fått hejd på matförsvaret och har lydnad på hunden. Den behöver få lära sig ganska omgående att himlen ramlar ned om man ens tittar åt katten.

Exakt så.

Det är på det sättet som det ske en förändring.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 096
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 167
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 653
Senast: mmbot
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp