6 åring, trots mm

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare mik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 405

mik

Trådstartare
Har världens gulligast unge som alltid varit väldigt verbal, lillgammal och "mogen" för sin ålder. Hon fyller 6 år i mars.
Hon har sedan hon var ca 3 år varit extremt intresserad av döden (vi har haft husdjur som gått bort men inga människor i vår närhet), haft mkt tankar om änglar, himmlen, livet efter detta mm. Vi har försökt svara så gott vi kunnat.

Nu på senare tid har hon blivit otroligt trotsig och är som en tonåring i sättet:crazy:, använder ord och uttryck som inte alls passar hennes ålder. Hon är extremt uppkäftig.
Där emellan är hon väldigt känslig och gullig mot alla.

Vi har alltid varit väldigt noga med att hon ska känna sig älskad mm, vi säger det flera gånger varje dag till henne. Vi brukar säga att hur arga vi än blir på något hon gör så älskar vi henne ändå mm.
Nu det senaste är att hon ibland säger, efter vi varit "osams" om något, är att; "Det känns som om ni inte älskar mig längre, mamma".
Ja, ni förstår ju hur det känns att höra:cry:

Hon frågade även igår om jag älskade mig själv och jag svarade att ja, det gör jag. Hennes respons var; " Vad bra för dej mamma, jag älskar inte mig själv iallafall." :cry::confused: När jag frågade varför hade hon inget svar på det.

Hon sa även häromdagen att "Jag är inget bra att ha för jag är så dålig på att städa." Detta efter en diskussion vi haft om städningen på hennes rum.

Hon frågar även; "Mamma, skulle du bli ledsen om jag dog och blev en ängel?" Jag svarade henne; "Självklart lilla gumman, mamma och pappa skulle bli jätteledsna, det skulle vara det värsta som kan hända oss."
Hon svarar; "Det tror inte jag på mamma."

Jag blir så himmla ledsen för henne om hon verkligen känner så här. Känner mig som världes sämsta mamma. Jag vet ju att jag ibland blir arg i onödan och tjatar och även skriker åt henne fast jag inte borde.

Hon är väldit tidig i det mest och har alltid varit så om nu det har någon betydelse.

Nu till frågan, är det någon annan med barn som säger liknande saker. Kan det vara en fas, ett steg i utvecklingen?
Vad ska man säga när hon säger de här sakern, förrutom att vi visst älskar henne mm?

Sv: 6 åring, trots mm

Vet du, det här har jag tänkt en del på. Jag jobbar med barn (6-8 år) och majoriteten av alla (särskilt tjejerna) har oerhört dålig självkänsla, känner sig dåliga, är ledsna ofta, klagar i princip alltid på att de är dåliga och h*n är såå mycket bättre på allting än vad jag själv är osv. Även 6-åringarna.

Jag undrar verkligen vad detta beror på? Är det lärarna i skolan som trycker ner barnen på något vis? Eller är det det faktum att alla barn nu för tiden måste växa upp tidigare?

Lite off topic kanske, men rätt intressant och något man kanske kan tänka på?

Jag har också tänkt på det mkt, såklart.

Hon går på ett liten förskola där hon är äldst och hon är/har alltid varit den "duktiga". Jag tror inte hon känner sig nedtryck på förskolan, däremot kan hon bli väldigt omotiverat avundjuk på andra barn om jag eller min sambo ägnar något annat barn uppmärksamhet. Då frågar hon om vi nu älskar det andra barnet mer än henne, eller liknande:crazy:.

När vi har pratat om syskon mm så blir hon helt förtvivlad och vill absolut inte ha någon "skrikande unge som ska ha sönder hennes saker"......

Alltså, jag fattar inte vart hon får allt ifrån....

Hon är självklart världens bästa i våra ögon och jag vill gärna hjälpa henne att få ett bra självförtroende, självkänsla mm.

Jag tror nog inte att allt bottnar sig i dåligt självförtroende utan jag tror också att du har en tjej som känner av dina känsliga punkter;)

Angående syskon förstår jag henne helt och fullt (så kände jag mig som 6-årigt ensambarn också). Det finns inga synliga fördelar utan mest bara nackdelar (den hemska tanken att föräldrarna ska älska det nya syskonet mer, risken för att man inte få ha sina egna saker ifred etc.). Man är inte mogen nog att se fördelarna.

Jag tycker att det är väldigt bra att hon känner sig trygg i att fråga er och även själv kan blotta sig!
Jag tror att det hon behöver nu i mängder är just bekräftelse, att ni älskar henne oavsett om ni grälar el. dyl. Att man faktiskt kan vara väldigt arg på någon och inte gilla personens handlingar fastän man älskar själva personen förbehållslöst!

Man får pränta in att det inte är en ev. "duktighet" (städa rummet) som gör en person värd att älskas. Däremot kan ju städning ha andra fördelar som att man lättare hittar sina saker...

Nu har jag yngre barn än dig men jag tror att jag på påståendet "jag älskar inte mig själv" skulle svara att det skulle jag minsann göra om jag var i hennes kläder eftersom hon har en så vacker själ/ har så fin personlighet.:love: Sedan hade jag inte berört saken något mer utan låtit det sjunka in ett tag innan man angrep ämnet igen.

Lite tankar från mig, hoppas något kan vara applicerbart.
Kram Sar

Oja det är en fas! :D Vi har oxå gått igenom det men nu när hon är 7 år lite drygt och betydligt trevligare att ha med att göra! Även om vi fortfarande har diskussioner så är det inte på "du älskar inte mig" nivån, utan på en mer fast grund, "jag vill inte städa mitt rum" vilket är betydligt enklare att motivera. Så finnas där, försäkra att man älskar barnet och ändå ha tydliga gränser tror ialla fall jag är det bästa, även om det är jobbigt ibland. :D

Jag tror att det hon behöver nu i mängder är just bekräftelse, att ni älskar henne oavsett om ni grälar el. dyl. Att man faktiskt kan vara väldigt arg på någon och inte gilla personens handlingar fastän man älskar själva personen förbehållslöst!

Nu har jag yngre barn än dig men jag tror att jag på påståendet "jag älskar inte mig själv" skulle svara att det skulle jag minsann göra om jag var i hennes kläder eftersom hon har en så vacker själ/ har så fin personlighet.:love: Sedan hade jag inte berört saken något mer utan låtit det sjunka in ett tag innan man angrep ämnet igen.
Lite tankar från mig, hoppas något kan vara applicerbart.
Kram Sar

Tack för dina tankar!

Du har nog rätt ang mina svaga punkter.....:grin:

Ungefär så som du skrev (fetstil) svarade jag henne också...Vi får se om några dagar om hon tar upp det igen.

Vi försöker också att inte säga att hon är dum när hon gör något "fel" utan att det hon gör är dumt. Detta har hon tagit fasta på och säger till sina kompisar på dagis att "Man får inte säga att någon är dum, det är det de gör som kan va dumt, det säger min mamma!":love:

Oja det är en fas! :D Vi har oxå gått igenom det men nu när hon är 7 år lite drygt och betydligt trevligare att ha med att göra! Även om vi fortfarande har diskussioner så är det inte på "du älskar inte mig" nivån, utan på en mer fast grund, "jag vill inte städa mitt rum" vilket är betydligt enklare att motivera. Så finnas där, försäkra att man älskar barnet och ändå ha tydliga gränser tror ialla fall jag är det bästa, även om det är jobbigt ibland. :D

Det behövde jag höra...Tack!

Nu på senare tid har hon blivit otroligt trotsig och är som en tonåring i sättet:crazy:, använder ord och uttryck som inte alls passar hennes ålder. Hon är extremt uppkäftig.
det kallas ibland för "lilla tonåren"... och det går över!! :laugh:

Är precis på väg till jobbet så jag svarar jättesnabbt; men det du skriver låter som urtypen för en 6 åring... på gott och ont :D

Jag har en pojke som oxå är mogen för sin ålder, blir 6 i sommar. Han säger ungefär samma saker som din dotter. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Min pojke har alltid varit av den mer tänkande typen. En vännina till mig har en son som är ett år äldre än min son. Hennes pojke hade samma beteende i samma ålder. Kan möjligen vara ålders relaterat eftersom det verkar vara en period av mycket tankar hos många barn.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 780
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 969
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 669
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka