När har era barn börjat gå hem från skolan själva?

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Dottern blir 8 i januari, började ettan idag och bönar och ber om att få börja gå ut själv. Framförallt cykla till och från skolan själv. Vi har 350 till skolan och det tar ca 2 min att cykla. I nuläget cyklar hon och jag går vilket innebär att hon mer eller mindre cyklar själv eftersom hon kommer långt före och får stanna och vänta.

Vi bor i villaområde som är hyfsat lugnt, men det finns absolut fartdårar som kör som galningar även här. Hon måste över två gator och är duktig i trafiken de allra flesta gånger vi är ute. Men som alla barn kan hon såklart bli distraherad eller glömma bort att titta ordentligt. Så ett "tänk om" finns ju ändå där.

Har barnen haft telefon eller klocka de kan ringa på, när de fått börja gå ut själva?

Mitt barn började gå själv när hon började tvåan. Har ca 300m till skolan och behöver korsa en mindre väg (villaområde) och korsa en större 50-väg men hon får inte ta övergångsstället utan måste ta gångbron. Tror hon säkert hade klarat att gå själv i ettan med men då bodde jag mycket längre bort så då var det inte aktuellt.

Hon har ingen telefon eller klocka med sig. Hon säger hejdå och så går hon till skolan.

Dottern blir 8 i januari, började ettan idag och bönar och ber om att få börja gå ut själv. Framförallt cykla till och från skolan själv. Vi har 350 till skolan och det tar ca 2 min att cykla. I nuläget cyklar hon och jag går vilket innebär att hon mer eller mindre cyklar själv eftersom hon kommer långt före och får stanna och vänta.

Vi bor i villaområde som är hyfsat lugnt, men det finns absolut fartdårar som kör som galningar även här. Hon måste över två gator och är duktig i trafiken de allra flesta gånger vi är ute. Men som alla barn kan hon såklart bli distraherad eller glömma bort att titta ordentligt. Så ett "tänk om" finns ju ändå där.

Har barnen haft telefon eller klocka de kan ringa på, när de fått börja gå ut själva?
9, när man inte fick åka skolbuss längre, 2,4 km. Det är gatupassager a la radhusområde och en bit längs gata i radhusområde. Resten cykelväg.

Det låter som att det hade blivit tidigare med ditt avstånd.

Ev hade kanske gå först hade varit en bra medelväg?

(fick gå ut själv runt 5 år ålder i kvarteret och hade inte klocka eller telefon då)

Jag gick själv till bussen till skolan redan i ettan. Genom ett lugnt villasamhälle, till en femtioväg som man måste korsa för att komma till bussen. Det var varken långt eller särskilt farligt. Jag var ute och gick själv med hunden från det att jag var fyra så att gå till bussen var inga konstigheter. De här var innan alla hade mobiler och jag hade inget sådant vid den åldern.

Det låter som att din dotter ungefär cyklar själv redan? Annars kanske det vore en lämplig kompromiss att hon får gå, så minskar risken kring korsandet av gatorna. Är ju svårare att råka gå över gatan och missa att det kommer en bil än att cykla och missa en.

Min äldsta son fick börja cykla själv våren i ettan, till och från skolan. Han började gå till kompisar själv runt 6 år, vi har gångbana till de närmsta kompisarna och det var till de han fick börja gå. Hade då ingen mobil/klocka.

Vad säger skolan?
När jag gick i skolan har jag för mig att skolan hade någon regel att inga barn fick ta sig dit utan vuxen (åka skolskjutsfick man såklart) före 3e klass.
Det hade o göra med att skolan är ansvarig för barnen till och från skolan och skolans försäkring gäller.
Eller så lurade min mamma i mig det för att jag inte skulle cykla själv 😇😇😇

• Förvånad
Reactions: Sel
Från första dagen i första klass, sju års ålder. I nollan tillät inte skolan det men från första klass var det okej.
Ingen telefon eller klocka med telefonfunktion.

Min son är 8. Från mig får han inte ta sig själv men jag bor 1,5 km utanför byn och även om det är cykelväg in till byn så skulle han behöva passera tre korsningar där det är mycket hämta-lämna-trafik.

Däremot går/kickbikar han själv från pappan ibland, då är det 500 m till skolan. Första halvan på lugna villagator utan trottoar och sista halvan på trottoar eller cykelbana.
Han har ingen klocka eller mobil med sig vid de tillfällena.

Mitt barn går själv, har gjort det till och från sen förskoleklass. Men vi bor extremt nära skolan och inga läskiga passager. Klocka och mobil är förbjudet på skolan. Jag gick själv från andra dagen i första klass, korsade järnväg och landsväg. Tänker att den stora risken är just passage av större väg. Då hjälper ju varken klocka eller mobil om något händer. Jag låter mitt barn gå själv till affären men skuggar ofta då det är oreglerad passage av ganska glest trafikerad väg..

Vi kom fram till att hon får cykla samtidigt som storebror går till bussen (den stannar utanför hennes skola), då får hon ändå lite känslan av att gå själv men ändå med någon som har koll. Vi börjar så och ser hur det går, eventuellt cyklar hon hem själv sedan och vi möter upp efter vägen.

Min dotter (nu tonåring) fick gå ut själv till lekplatsen på området (inga vägar) när hon var 5 år.

När hon var 6 år fick hon gå över vägen till affären och handla (oftast glass/godis). Liten väg med god sikt.

När hon gick i ettan (vårterminen) fick hon gå/cykla till och från skolan själv. När jag kom hem på eftermiddagen så ringde jag fritids och sa att de kunde skicka hem henne. 400 m till skolan och en 30-väg att korsa.

När hon var 10 år fick hon gå ner till centrum (2,5 km) själv. Då hade hon också mobiltelefon så hon kunde ringa om det var nåt.

Vad säger skolan?
När jag gick i skolan har jag för mig att skolan hade någon regel att inga barn fick ta sig dit utan vuxen (åka skolskjutsfick man såklart) före 3e klass.
Det hade o göra med att skolan är ansvarig för barnen till och från skolan och skolans försäkring gäller.

Min skola försökte med att man i första klass inte fick cykla utan vuxen till skolan men min mamma sa att det bestämmer hon då hon känner mig bäst samt är en som har bäst koll på hur skolvägen såg ut.

Vad säger skolan?
Vi hade också nån sån regel, tror man fick cykla själv i 3:an (mitten av 90-talet) tror det finns på barnets skola också men vi bor så nära så det tar längre tid att låsa upp och låsa cykeln än vad det tar att gå så har inte ens funderat på det. Lite märkligt framförallt för att kommunen vi bor i efter backabranden ger alla barn en generell försäkring för olycksfall/död från födsel till 18 år. Så det spelar ju ingen roll var man är på väg om olyckan skulle vara framme.

Jag har inga egna barn, men för egen del så följde mamma mig till och från bussen när jag gick i första klass. När jag började tvåan började min lillebror i förskoleklassen och då gick vi själva till och från bussen på morgonen och jag hem (mamma mötte dock honom om vi inte slutade samtidigt). Vår skola byggdes om ett år mellan våren när jag gick i trean och vårterminsstarten i fyran, och då gick vi på ett ställe som var så långt bort att alla barn hade rätt till buss. Men när vi började i vår riktiga skola igen (jag i fyran och min bror i tvåan) fick vi börja cykla själva till skolan. Två kilometer, ingen cykelbana.

På vår skola fanns ingen regel om när man fick börja gå eller cykla själv. De barn som bodde så nära skolan att de inte hade rätt till skolskjuts gick ju redan i förskoleklassen, om de inte var på fritids före/efter förstås. Millennieskiftet.

Yngsta började gå själv till och från skolan i slutet av andra klass. Han började cykla i trean tror jag. Till och från skolan hade han inte telefon i början. Då visste vi ju var han var och hade koll på om han kom fram/hem eller inte.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på att gå och cykla. Cykla kräver mycket mer motorik och koncentration och kan snabbt gå mer illa än att gå. För några år sedan läste jag att barn har kognitiv förmåga att cykla själva i trafik först vid 12 års ålder. Det är svårt att förhålla sig tycker jag, men säger ändå något.

Yngsta började gå själv till och från skolan i slutet av andra klass. Han började cykla i trean tror jag. Till och från skolan hade han inte telefon i början. Då visste vi ju var han var och hade koll på om han kom fram/hem eller inte.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på att gå och cykla. Cykla kräver mycket mer motorik och koncentration och kan snabbt gå mer illa än att gå. För några år sedan läste jag att barn har kognitiv förmåga att cykla själva i trafik först vid 12 års ålder. Det är svårt att förhålla sig tycker jag, men säger ändå något.
Ja det är stor skillnad. Vi har cyklat i tung trafik med vårt barn sen hen var 4. Det är stor skillnad på hur barnen som också gjort det och de som inte ”fått” när man har med kompisar på utflykt. Barnet som nu är 7 har fortfarande kompisar som aldrig cyklat till den stora lekplatsen nära. Som vi bor hade barnet absolut fått cykla till skolan om den legat längre bort och hen får cykla till kompisar (en enkelriktad väg att passera, annars bilfritt) men inte till kompisar på andra sidan den stora vägen med trafikljus, stor cykelbana, bussar och spårvagnar.

Ja det är stor skillnad. Vi har cyklat i tung trafik med vårt barn sen hen var 4. Det är stor skillnad på hur barnen som också gjort det och de som inte ”fått” när man har med kompisar på utflykt. Barnet som nu är 7 har fortfarande kompisar som aldrig cyklat till den stora lekplatsen nära. Som vi bor hade barnet absolut fått cykla till skolan om den legat längre bort och hen får cykla till kompisar (en enkelriktad väg att passera, annars bilfritt) men inte till kompisar på andra sidan den stora vägen med trafikljus, stor cykelbana, bussar och spårvagnar.

För att lägga till så är det också stor skillnad på att cykla själv och i grupp.

Mina barn är mycket vana cyklare både i mängd och längd och att cykla i trafik. Vi cyklar till skolan året runt, med dubbdäck på vintern osv.

Min snart 9-åring får cykla själv i trafiken här i vårt samhälle. Men hon får inte cykla i grupp tillsammans med kompisar annat än på den separerade cykelbanan genom byn. Det är SÅ lätt för en 8-åring som har kul med kompisarna att helt glömma bort trafiken en sekund. Även om man egentligen kan.

Jag cyklar varje dag med yngsta till förskolan och ja, det är VÄLDIGT många barn som blir ivägsläppta själva men som uppenbarligen inte är mogna att cykla själva i trafiken...

Ute själva har de varit från 3-4 år. Först nära och sedan har området utökats. De är sällan ute själva utan oftast tillsammans (7 och 3 år) eller med kompisar. Själv till och från fritids har stora tjejjen gått från mitten av förskoleklass dvs. 6 år. Det är runt 300 m att gå och en 30 km/h genomfartsgata att korsa.

För att lägga till så är det också stor skillnad på att cykla själv och i grupp.

Mina barn är mycket vana cyklare både i mängd och längd och att cykla i trafik. Vi cyklar till skolan året runt, med dubbdäck på vintern osv.

Min snart 9-åring får cykla själv i trafiken här i vårt samhälle. Men hon får inte cykla i grupp tillsammans med kompisar annat än på den separerade cykelbanan genom byn. Det är SÅ lätt för en 8-åring som har kul med kompisarna att helt glömma bort trafiken en sekund. Även om man egentligen kan.

Jag cyklar varje dag med yngsta till förskolan och ja, det är VÄLDIGT många barn som blir ivägsläppta själva men som uppenbarligen inte är mogna att cykla själva i trafiken...
Nej det är sju stor skillnad. Cyklar ofta med kompisar och även om de är hyfsat ”stora” nu så gör vi alltid upp regler extra tydligt innan vi drar när de är fler, tex att jag är först, att man alltid bromsar vid vägar om inte jag sagt kär och att vi inte kör i bredd annat än i parken. Men man får ha ögon både framåt och bakåt och de missar lätt (plus att jag kan uppleva att andra vuxna inte alltid tar hänsyn till att de passerar barn, varken i bil, på cykel eller gångtrafikanter.

Liknande trådar

• AITAH?
  • Problem med sambons ex..
  • Vet inte längre om jag vill omplacera hunden
  • Lång väntetid med skolbuss

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat