7-åring storlek på ponny

Docca

Trådstartare
Hej!
Vi ska kolla på en väldigt liten B-ponny(111cm), och vår äldsta dotter är 7 år och ca 135 cm lång.
Vår yngsta är 3 år och 105 cm.
Båda är nybörjare och behöver hitta tryggheten i ridningen med en liten ponny.
Tror ni det fungerar att 7-åringen rider henne i skogen osv? Kanske ngt dressyrpass då och då.
Ingen av dem känner sig säkra på en större ponny :/
Ponnyn är även inkörd så vi kommer ju inte bara rida.
 
Hej!
Vi ska kolla på en väldigt liten B-ponny(111cm), och vår äldsta dotter är 7 år och ca 135 cm lång.
Vår yngsta är 3 år och 105 cm.
Båda är nybörjare och behöver hitta tryggheten i ridningen med en liten ponny.
Tror ni det fungerar att 7-åringen rider henne i skogen osv? Kanske ngt dressyrpass då och då.
Ingen av dem känner sig säkra på en större ponny :/
Ponnyn är även inkörd så vi kommer ju inte bara rida.

Det tycker jag absolut. Jag red en shettis som var 110cm tills jag var 12 år. Min dotter är 10 år och vi sålde hennes shettis (104cm) i våras. Hon hade inte växt ur henne men det var mer att hon ville mer i ridningen än hästen.

Jag tycker det är bra att inte ta sig vatten över huvudet när man köper första ponnyn. Finns risk att barnen blir rädda och tappar intresset.
 
Längd är mer ett visuellt problem än något som stör hästen.

Om det inte är en obalanserad ponny som påverkas mycket av ryttarens tyngdpunkt så bör det inte vara något problem. Låt barnet ha ”lagom långa” läder bara så att det sitter stadigt och inte som en jockey. De behöver ju inte driva med hälarna, bättre att de lär sig rida med säte och skänklar. Vikt är ett värre problem för hästen.

Det är viktigare att barnen känner sig trygga med ponnyn än att det ser estetiskt ut.

Jag är ca 170cm och rider islandshästar som är betydligt lägre än 25cm under min längd. :)
 
Det tycker jag absolut. Jag red en shettis som var 110cm tills jag var 12 år. Min dotter är 10 år och vi sålde hennes shettis (104cm) i våras. Hon hade inte växt ur henne men det var mer att hon ville mer i ridningen än hästen.

Jag tycker det är bra att inte ta sig vatten över huvudet när man köper första ponnyn. Finns risk att barnen blir rädda och tappar intresset.

Ja i dagsläget har vi en lite större ponny och treåringen är rädd för henne eftersom hon kastat av henne två gånger nu :-/
 
Det kan också vara en teknisk fördel med en mindre häst i att det generellt är lättare att påverka med vikten om man sitter på en proportionellt sett liten häst. Det kan påverka barnens ridteknik positivt.
 
Jag tycker det låter som en bra höjd på ponnyn. Din dotter på 135 cm kan säkert rida den som vanligt något år eller två i alla fall :)
 
0DDD190B-C1CC-4A4B-8010-827E2EFB02C6.jpeg
 
Varför kan inte 7-åringen fortsätta ha den lite större ponnyn som ni har idag? Det är ganska stor skillnad på förmåga hos en 3-åring och en 7-åring. En 3-åring sitter ju mest på hästen och åtminstone mina barn nådde inte ens ner med fötterna under sadelkåpan i den åldern. Oftast tycker de små att det är skönare att rida barbacka, för då kan de påverka ponnyn bättre med sina små korta ben och armar. Mina red mest i skritt och kanske sprang jag med i trav någon långsida när de var så små, och de klarade 15-20 min, sedan somnade de uppe på hästryggen. Så jag tror att om din 7-åring redan rider en större ponny som hon kan kontrollera själv, så tror jag att hon kommer att bli besviken om du vill köpa en ponny som även 3-åringen ska kunna rida själv. Det har inte så mycket med storleken att göra, mer med temperamentet.

Den prickiga ponnyn på bilden är ju ganska nätt, en stadigare ponny med samma mankhöjd hade svalt hennes storlek bättre. Men jag tror att temperamentet är viktigare, och där tror jag att det är bättre att prioritera 7-åringens förmåga och alltid ha 3-åringen i ledband. 3-åringen är ju 5 om några år, och har hen då fått sitta på häst och vara med sitt stora syskon så kommer hen då att vara på en helt annan nivå än idag.

Vår ponny är 114 och lite grövre än den prickiga på bilden. Min dotter är nu 10 och ca 135 cm lång. Jag ska leta upp någon bild på henne som 3-åring och någon färsk, så får du se hur storleken på ponny/barn ser ut.
 
Jag tycker barnet och ponnyn ser ut att passa varandra alldeles utomordentligt bra storleksmässigt. Just nu.

Risken finns att barnet växer mycket på kort tid och då blir ponnyn för liten väldigt snart. Men med en större ponny finns risken att det blir för mycket ponny och för svårt/läskigt.
 
Ponnyn ni provred är väldigt nätt, så den hade jag inte köpt för den kommer vara urväxt på nolltid.

Här är min valack när han var unghäst, han är grövre nu. Cirka 110 cm. Vet inte hur stor tjejen är som rider, men gissningsvis större.

Tror ni behöver en grövre ponny än den på bilden.
 

Bifogade filer

  • 0F6F8368-A0CE-43BA-9CC0-1FA3CCB7B5B4.jpeg
    0F6F8368-A0CE-43BA-9CC0-1FA3CCB7B5B4.jpeg
    16,4 KB · Visningar: 60
Varför kan inte 7-åringen fortsätta ha den lite större ponnyn som ni har idag? Det är ganska stor skillnad på förmåga hos en 3-åring och en 7-åring. En 3-åring sitter ju mest på hästen och åtminstone mina barn nådde inte ens ner med fötterna under sadelkåpan i den åldern. Oftast tycker de små att det är skönare att rida barbacka, för då kan de påverka ponnyn bättre med sina små korta ben och armar. Mina red mest i skritt och kanske sprang jag med i trav någon långsida när de var så små, och de klarade 15-20 min, sedan somnade de uppe på hästryggen. Så jag tror att om din 7-åring redan rider en större ponny som hon kan kontrollera själv, så tror jag att hon kommer att bli besviken om du vill köpa en ponny som även 3-åringen ska kunna rida själv. Det har inte så mycket med storleken att göra, mer med temperamentet.

Den prickiga ponnyn på bilden är ju ganska nätt, en stadigare ponny med samma mankhöjd hade svalt hennes storlek bättre. Men jag tror att temperamentet är viktigare, och där tror jag att det är bättre att prioritera 7-åringens förmåga och alltid ha 3-åringen i ledband. 3-åringen är ju 5 om några år, och har hen då fått sitta på häst och vara med sitt stora syskon så kommer hen då att vara på en helt annan nivå än idag.

Vår ponny är 114 och lite grövre än den prickiga på bilden. Min dotter är nu 10 och ca 135 cm lång. Jag ska leta upp någon bild på henne som 3-åring och någon färsk, så får du se hur storleken på ponny/barn ser ut.

Den ponnyn vi har nu är inte inriden och gillar inte barn. Så det är inget att välja på ens.
De andra ponnyer som finns ute just nu som är någorlunda bra i storlek och är supersnälla ligger i prisklass 50.000 och det tänker jag inte lägga på en ponny som ska ridas i skogen..

Vi kommer ju använda ponnyn till körning när dottern växt ur, och då kanske man är så pass ”varm i kläderna” så att man kan skaffa en lite större ponny till. Just nu har jag bara kapacitet till två hästar...
 
Den ponnyn vi har nu är inte inriden och gillar inte barn. Så det är inget att välja på ens.
De andra ponnyer som finns ute just nu som är någorlunda bra i storlek och är supersnälla ligger i prisklass 50.000 och det tänker jag inte lägga på en ponny som ska ridas i skogen..

Vi kommer ju använda ponnyn till körning när dottern växt ur, och då kanske man är så pass ”varm i kläderna” så att man kan skaffa en lite större ponny till. Just nu har jag bara kapacitet till två hästar...

Jag tycker det brukar finnas mycket fina b-ponnyer som enligt annonsen är jättesnälla. Typ äldre ponnyer som vill pensioneras från tävling, snälla familjeponnyer som vuxits ur osv. Det borde inte vara någon omöjlighet att hitta en snäll, lagom stor (liten) barnponny för runt 30', är min uppfattning.

Jag tycker också hon ser på gränsen till lång ut på bilden du la upp, och med tanke på att barn i den åldern kan rasa iväg i längd kanske det blir tråkigt väldigt fort. En lite större ponny, och framförallt en lite annan modell (grövre, bärigare) skulle hon däremot säkert kunna växa ganska mycket på!
 
Jag tycker det brukar finnas mycket fina b-ponnyer som enligt annonsen är jättesnälla. Typ äldre ponnyer som vill pensioneras från tävling, snälla familjeponnyer som vuxits ur osv. Det borde inte vara någon omöjlighet att hitta en snäll, lagom stor (liten) barnponny för runt 30', är min uppfattning.

Jag tycker också hon ser på gränsen till lång ut på bilden du la upp, och med tanke på att barn i den åldern kan rasa iväg i längd kanske det blir tråkigt väldigt fort. En lite större ponny, och framförallt en lite annan modell (grövre, bärigare) skulle hon däremot säkert kunna växa ganska mycket på!

”Genom att knabstruppern är viktbärande, men ändå inte så stor, har många av dem genom åren blivit väldigt populära ridskolehästar. En del används också till westernridning eller som voltigehästar. Många knabstrupperhästar blir även inkörda, och tävlas i sportkörning.”

Hittade dessa rader i en artikel om just knabstrupper.
Tänker att båda mina barn är nybörjare och för skogsridning någon gång i veckan så passar nog en mindre ponny oss.
Men ja vi letar ändå hela tiden efter ponny som passar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp