8 månaders valp rädd/äter ej efter vardaglig olyckshändelse

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Cillalinn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 070
C

Cillalinn

Hejsan.

Jag har ett problem med min valp som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera och komma ur.

För ett par dagar sedan var valpen som vanligt här hemma och gick runt och snosade runt lite bland alla möbler, då hon på något underligt sätt lyckades välta ett smalt glasbord med en enorm kruka på. Glaset gick självklart itu och krukar sprack på mitten, även hunden tycktes gå sönder mentalt.

Som tur var skadades hon inte, men blev sönderchockad av upplevelsen. Hon låg hela kvällen och skakade och gnydde, och så har det fortsatt. Nu undviker hon olycksplatsen till 100 % och vägrar ens gå några meter i närheten. Hon vill knappt äta pågrund av upplevelsen och jag har inte heller uppmärksamat att hon druckit speciellt mycket.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i situationen, det automatiska valet vore att ringa en veterinär då hon inte är speciellt matglad, men hela upplevelsen verkar främst påverkat hennes mentala frid och medvetandet om att just vid den osynliga punkten skedde något obehagligt.

Har någon det minsta tips eller erfarenhet att dela med sig skulle det verkligen uppskattas.

Tack på förhand.

Sv: 8 månaders valp rädd/äter ej efter vardaglig olyckshändelse

Jag skulle faktiskt inte göra nånting. Naturligvis kan du ringa och checka med vet. om du är orolig.

Din hund är i fysisk könsmognad, en ålder också kallad för spökåldern. Valpens nyfikenhet ska "bytas" ut mot stresshormoner som signalerar fara. En livsviktig del i hundens utveckling. För att kunna överleva helt enkelt.

Viktigt att man själv beter sig normalt och inte fjäskar, tycker synd om eller förstärker hundens rädsla. Så din attityd mot det som hänt är superviktig.
Så avvakta en dag eller två, om din hund fortfarande beter sig onormalt så kontakta vet.

Den stora frågan i det hela är ju hur du hanterade situationen? Vad gjorde du när valpen blev rädd? Vad gör du i dagsläget när den är orolig?

I såna här situationer där hunden blir räddd tycker jag att det är oerhört viktigt som matte eller husse att ha is i magen och aldrig låta hunden ta stöd hos sin förare. Ska valpen hoppa upp i famnen så knuffa bort den, ligger den i ett hörn och är rädd (och uppenbarligen inte skadad) ignoreras den. Det kan låta hårt och kallt men hundar resonerar inte som vi. Att lösa situationen åt hunden är inte heller bra. Tex om hunden blir rädd för ett ljud att då gå och "visa" att det inte var farligt. Antingen låtsas man som ingeting eller i bästa fall tar hundens nyfikenhet över och går dit själv och tittar.

Äter inte hunden-erbjud inte mat på en eller två dagar. Hundar är konstruerade att kunna äta mycket sällan. Ignorera även "fjantfasoner" och var PRECIS som vanligt. Med andra ord låtsas som att det regnar.

Jag har haft hand om och har ägt en hund som varit ett mentalt vrak rent rädslomässigt och från och med den dagen jag svalde mitt "måste trösta eller uppmärksamma rädslorna nojja" så försvann sakta men säkert hans rädslor också så pass att reaktionerna var minimala. Åtminstone kunde han skaka av sig obehaget fortare. Hunden speglar ofta sin förare!

Det är mitt tips, kan låta elakt men ser man det ur hundens perspektiv kommer det vara nödvändigt för att den ska förstå att "sket matte i det hela kan jag också göra det".

:bow:
Dessutom är man unghund vid 8 månader o inte valp.

Vad är det för ras? och hur reagerade och agerade du när det hände?

knapp

Om hunden slutar äta för gott pga en sån händelse måste den vara riktigt störd mentalt, det ska liksom ingå i alla varelser att inte svälta ihjäl om de har tillgång till mat. Jag tror du oroar dig i onödan TS, dessutom går de inte i bitar av några dar utan käk. Om du inte tror det är nån sjukdom så äter h*n säkert när h*n är tillräckligt hungrig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka