Släpet stod parkerat på gården där min häst står inackorderad. Så jag hade väl i princip kunnat blåneka till att vi använde transporten till djurtransporter, då hade jag kanske klarat mig?

Sprider tipset vidare!
 
Tycker att du forvarande skulle klara dig bara med hänvisning till att du inte använde transporten just då.
Om det bara är kommunens jurist du pratat med måste han anses var part i målet.
PL
PL
 
Så jag hade väl i princip kunnat blåneka till att vi använde transporten till djurtransporter,
JA, det borde du ha gjort. Släpet var ju just då bara för att hämta foder och strö med. Eller hur. Enda gången som det ev. skulle kunnat användas för häst, skulle varit en nödsituation med skadad häst. (Då verkar alla regler att upphöra, vilket är bra.)
 
Är det lagligt att uppge oriktiga uppgifter på direkta frågor av en kommunal inspektör bara för att slippa en inspektion? :confused: Förvisso är det nästan helt omöjligt för inspektören eller någon annan att kontrollera att det man säger är osant, men ändå ska man väl hålla sig inom lagens råmärken.

/Soapbubble
 
Det är en moralisk fråga.

Men att påstå att man inte kommer att använda släpet för att transportera häst i innan man har gjort det lagligt för det, är ju ett ganska rimligt påstående. Vad man har gjort tidigare, det har de faktiskt inte med att göra. Det är vad man gör och kommer att göra som de skall hålla ordning på.

Som i Alazzis fall. Att säga "Jag vet att jag inte har korrekt skylt fram på mitt släp, och jag kommer inte att köra häst i det förrän jag har det". Vilket säkert skulle ha varit ett sant påstående. Det skulle göra att Djurskyddsinspektören inte ens har i släpet att göra.

Dessutom så gör den bristande skyltningen att släpet egentligen inte ens är en djurtransport. Det kunde ju ha stått "Gröna Fingrars Trädgårds-service" på släpet och stått en åkgräsklippare i det. En häst-transport är INTE en djurskyddsfråga om det inte finns några djur i den.
 
Jättabra tråd!Tack, Inte Ung och ni andra. Jag tycker också att detta borde komma till allmän kännedom, skall vi inte tipsa såväl hästtidningar som vanliga? Aftonbladets nätupplaga är rätt hätintresserad, verkar det som och därifrån kanske det kan sprida sig till pappersdelen? :idea:
 
Läge för att kontakta media? :devil:
Så att alla i Sverige får veta vad Botkyrka ägnar sig åt för myndighetsmissbruk?
Så fler slipper drabbas?
 
Om man inte har häst i kärran, så ska det EGENTLIGEN INTE vara ngn skylt med "häst" eller "djur".

Så om då ngn nitiskt inspektör klankar på det när det INTE är en häst i kärran, så är de ute och cyklar enligt lagen!

Jag har ringt Jordbruksverket och frågat om detta.
 
Nagra kommentarer generellt for traden.

For ett par ar sedan pushade Jordbruksverket for kontroller pa djurtransporter, bla var det en heldag med info om lagstiftningen, forskning om djurtransporter (en mycket intressant forelasare fran Australien som pa nagot satt var knuten till SLU) och praktiska moment att inspektera en hastbuss, en hastfinka och en transport med flera vaningar.

Kommunen som jag da jobbade i (i Sthlms lan) ansag dock efterat att lagstiftningen var ratt snarig och att det var battre att prioritera besok pa gardar/stall an att inspektera transporter. Vi hade heller ingen komersiell djurtransportor i kommunen. Sa mycket ligger det nog i vilka prioriteringar politikerna, tillsammans med tjanstemannen, gor.
 
Visst är det så. Så är det med allt djurskydd, skulle nog vilja påstå den mesta tillsyn som inte är lagstadgad. Kanske den som är lagstadgad också för den delen.

Kommuner prioriterar väldigt olika och detta är en nackdel med att ha bestämmande på lokal nivå.
 
Att lagar o förordningar tolkas på olika sätt eller helt enkelt efter hur inspektören tycker det borde vara (nästan sagt rätt ut) har jag varit med om även från ett statligt verk, kul när man sitter mitt emellan ett företag som inte sköter sig o en statlig inspektör som hittar på sina egna regler.
PL
 
Ja, det är svårt. Men jag har också kommit i diskussion med folk som menar att vi som jobbar med inspektioner borde tolka lagen hårdare, för att det ska bli mer rättvist. Själv är jag nog väldigt snäll med centimetrarna och går mer på sunt förnuft och djuröga. Det allmänna intrycket är viktigast i mina ögon!
 
EN SÅN INTRESSANT TRÅD!
(Ursäkta att jag skriker, men tack alla, ingen nämnd och ingen glömd, för en finfin tråd!)
:bow:
 
Har gjort en del intressanta anteckningar när jag läst tråden och ska se till att jag alltid har dem på mig när jag är ute och transporterar min häst eller för den delen bara är ute och luftar transporten.............. :devil: :angel:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp