Är inte det borttaget att en myndighetsperson kan fällas för felaktiga beslut, utan det är myndigheten i så fall som får stå till svars?
 
Det har jag faktiskt ingen ordning på. Jag tänkte nog bara på att det finns ett rättsligt skydd för enskilda som gör att man kan värja sig mot "Myndighetsmissbruk". Och det är detta som jag hade tänkt att vi skulle använda oss av.
 
En brandsläckare i mitt lilla Tranesläp 130 T....

Pållen skulle ha hopp hejsan kul med att pilla loss alla små saker på brandsläckaren, o får han igång den vete f-n vad som händer.....
 
I Ridsport stod det förut om att de inspekterat transporter och lastbilar på en tävling. Vill minnas att det var kör SM.
En lastbil inspekterades utan att ägaren var där, den visste inte ens att inspektionen gjorts.

Sedan fick ägaren en LÅNG lista på anmärkningar, samt besked att den nu skulle betala för besiktningen.

Vad lastbilen användes till? Jodå, till att transportera vagnen som hästen kördes framför, samt annan utrustning! :smirk:

Snacka om misslyckat! Det tog både tid för besiktningsmännen, och gjorde ägaren till lastbilen irriterad som f-n!

Men jag tycker liksom att inspektioner av hästsläp och lastbilar på tävlingar och andra arrangemang är meningslösa.
För inte är chansen stor att de hästägarna har så dåliga släp?
De transporter som gör att hästar far illa är ju de som görs mellan Sverige och andra länder, samt de hästägare som inte kan mkt om hästar som ngn enstaka gång ska transportera sin häst mellan två ställen.
Det känns för mig lite som om det ur djurskyddssynpunkt är helt onödiga besiktningar för det mesta...
 
Det behöver du inte göra för min del, för jag VET hur det är med dessa inspektioner.
Dessutom bor jag i en kommun där vår inspektör är helt ointresserad av djurskydd, så han kommer inte heller att inspektera våra kärror här hemma på gården... :smirk:
 
Så länge vi inte talar om kommersiella transporter/registrerade transportörer så är min tolkning den att ett släp är en djurtransport när det används för att transportera djur, däremellan är det ett släp punkt slut. Om jag har rätt i detta så är det endast besiktningar i trafiken tillsammans med polisen som har någon relevans.
Alla som blir utsatta för något annat bör överklaga.
PL
 
Så skulle jag också resonera.

Men jag skulle knorra REJÄLT även om jag blev en av dem som fick flera besiktningar samma år! OCH var tvungen att betala.
Bara för att jag "rör mig" mellan flera kommuner.
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Jag har nu talat med Åsa Regander-Dahl på Djurskyddsmyndigheten. Hon kunde svara!!!!

Hästtransport är INTE en sluten transport, för man kan gå in i den och känna efter hur det är. Så den behöver INTE termometer.

Brandsläckare är BÖR, och kan inte krävas.

Alazzi är INTE kommersiell och kan INTE av krävas något tillstånd eller Kontrollavgift.

Jag kan ev. vara kommersiell. Men Djurskyddsmyndigheten har gått ut med det allmänna rådet att verksamheter som inte är tillståndspliktiga, inte heller skall räknas som kommersiella. Man kunde som en tumregel ta att om man arbetar och försörjer sig på något annat, så är hästarna hobby om de inte blir i tillståndspliktig omfattning.

Tillståndspliktig omfattning: Fler än 10st, eller 4 inackorderinar eller flera, eller 4 eller flera föl om året.
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Super! Vi ska överklaga!
Vi måste vara några stycken i Botkyrka som borde slippa denna utgift.
:bow:
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Det ser ut som om inspektören som inspekterade alazzis kärra var skapligt dåligt påläst! :devil:

Vad ilsk man blir! :mad:
Här visar det sig att det finns statligt anställda människor som tar ut avgifter de inte har rätt till! :mad:
Usch! :mad:
Tror de folk har hur mkt pengar som helst över tro?! :confused:
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Ja, och ni kan referera till Åsa Regander-Dahl på Djurskyddsmyndigheten. Jag frågade särskilt om det.

Jag berättade om Botkyrkas lilla tilltag, och det verkade inte vara så populärt. Det fanns visst flera kommuner som hade tilltag. Någon hade fått en kontroll på sin häst-transport m.a.p. djurskydd när de var ute och körde möbler. Och det var INTE tillåtet.
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Denna inspektör har varit i blåsväder tidigare men tycks inte bättra sig :devil:
 
Re: 800:- UPPLÖSNINGEN

Här visar det sig att det finns statligt anställda människor som tar ut avgifter de inte har rätt till!
Djurskyddsinspektörerna är anställda av Kommunen och inte av staten. Tjänstemännen på Djurskyddsmyndigheten är anställda av staten. Man måste hålla isär det där.

Tror de folk har hur mkt pengar som helst över tro?!
Ja, hästfolk. Ridning är ju en överklass-sport vet du väl?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp