A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det möjligt att åka på semester i ett land man flytt från?

Mängder med exilpolacker åker på semester till Polen varje år. Gjorde det även med "bara" permanent uppehållstilstånd.

Hur det kommer sig, är för att det landet de flydde ifrån inte finns längre, iaf inte politiken, byråkratin och hotbilden. Under tiden i sverige har man hunnit få jobb, familjen har rotat sig, barnen går i skolan etc. Mycket kan hända på några år.

När man har permanent uppehållstilstånd så finns det inget krav eller tvång på att bli svensk medborgare. Man kan vara bosatt livet ut i sverige, utan svenskt medborgarskap (ibland kan man inte få medborgarskap, heller).

Nu vet jag inte exakt när mannen flydde från Iran, och under vilka omständigheter, samt hur lång tid han har redan bott i sverige, så därom kan jag inte uttala mig.
Men på frågan hur man kan åka på semester till landet man har flytt från, kan jag iaf svara någorlunda.

Slut på off-topic!
 
Vet du hur reglerna kring uppehållstillstånd ser ut? Om du tycker att de bör förändras så bör ju det i så fall ske som en generell ändring, men samma regler måste ju gälla för alla. Man ju inte gå in i enskilda ärenden och döma efter sitt eget tyckande och känsloutspel.
Jag frågar, har inte sagt något om att de bör förändras eller inte, påstår inget, jag FRÅGAR hur det är möjligt att en person med uppehållstillstånd av någon sort, med bakgrund av upprepade kriminela gärningar under de få år han vistats i landet av anledning av något hot i sitt 'hemland' kan åka tillbaka till detta land på s e m e s t e r (under pågående brottsmål där han är målsägande dessutom).
Jag tycker dina ifrågasättanden om min frågeställning haglar av halmdockor. Kan du inte svara på frågan så upptar du bara onödig plats och tid.
 
Eftersom jag inte tycker att frågan om resande med uppehållstillstånd passar i tråden pga ej specifikt för de inblandade, vill jag inte diskutera det mer än nödvändigt. Men ja, det hela har nu fått orimligt mycket utrymme i tråden så nu lämnar jag frågan i denna tråd.

Och @Youma har redan gett ett utmärkt svar så nu slutar jag också OT-spåret!
 
Mängder med exilpolacker åker på semester till Polen varje år. Gjorde det även med "bara" permanent uppehållstilstånd.

Hur det kommer sig, är för att det landet de flydde ifrån inte finns längre, iaf inte politiken, byråkratin och hotbilden. Under tiden i sverige har man hunnit få jobb, familjen har rotat sig, barnen går i skolan etc. Mycket kan hända på några år.

När man har permanent uppehållstilstånd så finns det inget krav eller tvång på att bli svensk medborgare. Man kan vara bosatt livet ut i sverige, utan svenskt medborgarskap (ibland kan man inte få medborgarskap, heller).

Nu vet jag inte exakt när mannen flydde från Iran, och under vilka omständigheter, samt hur lång tid han har redan bott i sverige, så därom kan jag inte uttala mig.
Men på frågan hur man kan åka på semester till landet man har flytt från, kan jag iaf svara någorlunda.

Slut på off-topic!
Polacker? På vilket sätt är det relevant till en fråga om en som 'flytt' som ensamstående omyndig från Iran? Jag har upprepat min fråga ett antal gånger, läs bakåt. Jag är ledsen men du svarar inte på min fråga, du svarar på något jag inte ställt fråga om, och det är ganska väldigt off topic.
 
Tillägg till mitt sista inlägg, hann inte ändra @honung

Mitt konkreta svar på din fråga om det inte framgick tydligt är alltså att det är möjligt för att det inte bryter mot regelverket. (Och om du inte vill ändra regelverket så är det fine och alltså möjligt för honom, som för andra)
 
Polacker? På vilket sätt är det relevant till en fråga om en som 'flytt' som ensamstående omyndig från Iran? Jag har upprepat min fråga ett antal gånger, läs bakåt. Jag är ledsen men du svarar inte på min fråga, du svarar på något jag inte ställt fråga om, och det är ganska väldigt off topic.

Jag svarade generellt på frågan exakt som den var ställd och fetad. Ville du ha svar på någon annan fråga än du har ställt, får du se dig om en sierska kanske?

Polacker är taget som ett exempel för att det är mer greppbart för de flesta hur hotbilden i ett land kan förändras på kort tid, och hur före detta flyktingar kan semestra i samma geografiska världsände som de har tidigare flytt ifrån. Jag kan inte uttala mig exakt om Iran, då jag är inte påläst om Iran. Irans politiska läge genom historien kanske kan avhandlas i en separat tråd, om någon är verkligen intresserad.



I övrigt, tycker du verkligen att du ska kunna få svar exakt på hur mannens flyktingstatus såg ut när han kom, respektive nu? Att du ens har rätt att veta alla detaljer?
 
Senast ändrad:
Jag frågar, har inte sagt något om att de bör förändras eller inte, påstår inget, jag FRÅGAR hur det är möjligt att en person med uppehållstillstånd av någon sort, med bakgrund av upprepade kriminela gärningar under de få år han vistats i landet av anledning av något hot i sitt 'hemland' kan åka tillbaka till detta land på s e m e s t e r (under pågående brottsmål där han är målsägande dessutom).
Jag tycker dina ifrågasättanden om min frågeställning haglar av halmdockor. Kan du inte svara på frågan så upptar du bara onödig plats och tid.
Menar du att den som är målsägande i brottsmål inte bör få lämna landet under tiden från anmälan till rättegång?

Och detta trots att du inledningsvis verkade upprörd över att den misstänkte gärningsmannen satt häktad?
 
Det motivet får stå för dig.

Det är uppenbart att den omtalade tysthetskulturen lever i sverige i allra högsta grad. Vilken superdemonstration reaktionen här blev av min enkla fråga. Jag har inte på något sätt grävt ner mig i detta fallet, läser inte på vare sig familjeliv, flashback eller facebook. Jag ställde en rak fråga, utan gömda bakgrundsmotiv. Jag vill bara veta hur det är möjligt. Somliga här på buke besitter stor kunskap om hur samhället fungerar och brukar kunna ge bra svar utan att smutskasta. Tyvärr har ingen av dessa svarat ännu.
Bara att ställa frågan tyder på antingen ignorans om rätten till privatliv och att som privatperson bli uthängd eller dold rasism. Jag tror inte på att du inte är medveten om privatlivet helgd.
 
Inte helt offtopic anser jag, en berättigad fråga i sammanhanget: Kan någon ge en vettig förklaring till hur det kan komma sig att en person (målsäganden) som flytt från Iran och därför fått (tillfälligt eller permanent?) uppehållstillstånd här (och dessutom har ett antal brottsmål i sitt cv utförda här), kan åka till det land han flytt från på s e m e s t e r? Och vem pröjsar det?

Jag vill minnas målsäganden inte är från Iran, utan från Afghanistan. Många afghaner som kommit till Sverige har ju inte kommit direkt från Afghanistan utan mellanlandat i andra länder (tex Iran) men det har av olika anledningar inte gått att stanna där. Det hindrar ju inte att målsäganden kan ha släkt och vänner kvar i Iran.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp