Och sedan menade han att hade det varit någon annan så hade man lagt ner undersökningen för det hade man gjort om det rörde sig om någon annan. Det är i och för sig möjligt, men jag ha för mig att det är tämligen vanligt att folk blir åtalade för misshandel så det är knappast helt unikt som han nästan ville få det till. På honom lät det som om ingen blev åtalad för misshandel och inga andra förundersökningar sköttes korrekt.
Jag slutade lyssna efter ett tag, men det där är ju ett typexempel på att han bara improviserar och snackar rakt ut i luften. Jag ifrågasätter starkt när han senast skulle ha gått igenom och analyserat ett större antal misshandelsanmälningar och dito utredningar för att kunna bygga under ett sådant påstående med fakta eller enskilda exempel. Eller att han skulle ha tagit del av någon annan professionell och statistiskt underbyggd analys som säger något sådant.
Jag säger inte att det är felfritt idag och jag vet att det finns utredningar som läggs ner för tidigt eller där åtgärder inte blir gjorda. Men jag blir förbannad å den större del av rättsväsendet, varav en stor del polisutredare, som faktiskt lägger energi på att komma till juridiskt korrekta och genomarbetade beslut, oavsett om målet är massmedialt hett eller inte. Och som GW helt svepande sopar undan som att allt bara är en stor tombola. Verklighetsfrånvänt och populistiskt så det sjunger om det.