å bort datummärkning på kort?

PiperGarden

Trådstartare
Går det?
Har kort från min semester med datummärkning från kameran (annars glömmer jag datumen... :p ) men har nu bestämt mig för att göra en canvastavla av ett av korten. Det blir ju dock inte alls snyggt med datumet med...
Blir inte heller bra om man beskär bort datumet från kortet...

Så, nån som vet hur man kan göra? Jag är typ det mest otekniska som finns ;)

Sv: å bort datummärkning på kort?

Lite beroende på vad det är för motiv som datumet döljer så är det mer eller mindre lätt att ta bort det snyggt.
Finns en del guider på nätet och du bör nog ha ett någolunda bra bildredigeringsprogram för att göra det bra nog för att trycka upp på canvas.

Typiskt...
Hade hoppats att nån visste en snabb knapp att trycka på ;)

Är den här bilden, så är nog inte helt lätt att få bort datumet...

IMG_2965_zps64ebee54.jpg

Jag är ALLERGISK mot datummärkning.
Och datumen kan du hålla koll på en ändå, eftersom det syns när du lägger över filerna i datorn.

Tänker dock inte sluta för att lindra din allergi, du får ta kortisontabletter ;)

Har massor med bilder som jag inte ens vet vilket år dom är från, då jag döpt om dom. Och ja, jag är världens mest otekniska så det finns säkert bra sätt att se det ändå, men jag har så mycket annat att lära mig :D

Men om det nu verkligen inte går att få bort det ska jag skarpt överväga att sluta... :crazy:

Ja, om du redan har fotat bilderna så är de väl fast där ;P

phoootoshoop ;)

finns det inte ett ställe på nätet där man kan PSa gratis?

Eller be någon om hjälp.. yp.. fråga publiken eller ring en vän ;)

Senast ändrad:

Bästa gratisbildbehandlingsprogrammet: http://www.gimp.org/
Jag testade på bilden. Det svåra var inte att få bort texten men att få tummen att se rätt ut, liknande mer som den genomgått någon hudtransplantation.

Och se till att stänga av det där i fortsättningen. Om du kör windows så kan du högerklicka på filen och ta upp egenskaperna. På detaljfliken ser du metadatan för den, bl.a. när den togs (enligt kamerans tidsräkning). Det finns en hel del information som lagras om bilderna. Så det är inte nödvändigt att döpa filnamnen till datum och inte heller bränna in det i själva bilden. Observera också att denna metadata går att ändra via vissa program.

Jag testade med Photoshop men fingret blev lite konstigt :)
img2965zps64ebe.jpg

Så länge du inte håller på och bråkar massor med bilden, så sparas information om tidpunkt etc "osynligt".

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 256
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 787
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka