A1 eller A2-försäkning?

F

FTW

Sitter här och funderar på skilnaden mellan A1 och A2 försäkring.
Enl förs.bolaget får man bara ut på A2:an om hästen typ ligger och dör i hagen, men inte om den skadar sig allvarligt. Men om man har en veterinärförsäkring också, så går väl den in och täcker vet.kostnaderna vid en allvarlig skada.
Så - i vilka fall är en A1:a bättre än en A2:a?
 
En A1:a har ett bättre användbarhetsskydd. Du får ersättning för förslitningsskador etc och även om hästens användbarhet minskar men den av djurskyddsskäl inte behöver slaktas utan blir utdömd för den inte håller som ridhäst.

En A2:a är i princip en dödsfallsförsäkring. Du får betalt om hästen dör eller så svårt skadas att den enligt veterinär OMEDELBART måste avlivas.

Bryter hästen benet i hagen och vet bara skakar på huvudet och hästen avlivas på plats löser A2:an ut. Om det däremot finns en chans att laga benbrottet löser A2:an INTE ut även om det senare visar sig att hästen måste avlivas. Det där OMEDELBART är nyckeln, har du börjar behandla täcker inte A2, anser vet det går att prova behandla täcker inte A2. Så du har sammanfattat det rätt bra med 'om hästen typ ligger och dör i hagen'

VETERINÄRVÅRDSförsäkringen påverkas inte, såvida du har en fullständig sådan och inte begränsad.

En A1:a är bättre än en A2:a i ALLA de fall där du vill ha ut livvärdet men hästen inte omedelbart måste (nöd)slaktas av djurskyddsskäl. Dvs i alla fall utom där hästen dör knall och fall eller blir så sjuk/skadad att det när vet kommer inte finns något att göra mer än förkorta lidandet.

Jag hade förr-förra stoet i A1+A2 för att få ner premien. hade 10 000 kr i A1 och 15 000 kr i A2. Hon for till himlen pga kronisk fång. Nu brydde jag mig inte om att ta det via försäkringen, men om jag gjort det hade jag fått ut de 10 000 kr från A1. Om hon däremot fått ett så kraftigt fånganfall att vet sagt direkt att 'det här är för illa, hon måste tas bort nu' så hade jag fått både A1 och A2.

Så, vill du skydda dig med en livförsäkring som gäller annat än plötsliga dödsfall och myckets våra skador där hästen nödslaktas direkt för det finns inget annat att göra - ta en A2. Vill du ha mer skydd än så - ta en A1.

A2:an är MYCKET billigare än A1:an just för den inte täcker lika mycket och således inte används så ofta.

Har du bara en fullständig (inte begränsad) vetvård så är den precis lika oavsett om liv är en A1:a eller en A2:a. och du kan kombinera A1 och A2 om du vill för att ha ett visst skydd mot det som A2:an inte täcker, men ha hästens fulla värde försäkrat om den skulle dö eller liknande. Då får du ner premien.

Jag har A1 (eller motsvarande, bolagen kallar det lite olika) på alla mina hästar. 2 har dömts ut efter stoet, en nödslaktades av djurskyddsskäl men EFTER vi provat behandla, den andra dömdes ut för kronisk hälta. I ingetdera fallen hade an A2:a ersatt. Och om jag ser till bekantskapskretsen så i dagens läge är det få saker som händer där vet direkt säger 'inget att göra, bara låta den somna' direkt. De enda fall jag vet är (förutom när hästen dött plötsligt) mycket svåra benbrott samt tarmvred där man upptäckt det för sent.
 
A1 gäller ju även för veterinärvården + att om en häst blir utdömd får du ut försäkringsbeloppet men kan även i vissa fall välja att T-märka och få ut beloppet - 10' för stor häst.

En A2 är en ren livförsäkring och du får inte ut ngt om hästen skadar sig, behöver vet.vård och sedan döms ut. Vid akut avlivning träder den in eller om hästen som du säger dör knall och fall i exvis hagen.
 
Sedan får du ju beakta hur mycket mer försäkringen kostar per år och hur mkt hästarna är försäkrade i.

Jag har tagit bort A1 försäkringarna på mina hästar och har bara A2 samt utökad vet.vård i Agria.

Premierna kostade mig sammanlagt över 40.000kr om året och eftersom mina hästar aldrig har varit halta eller skadade så tänkte jag skit samma. Jag har iallafall sparat in 60.000kr på 2 år nu när jag ändrade.

Mitt fullblod som är i den dyraste rasgruppen kostade nästan 7000kr om året i A1 och hon är försäkrad i 30.000kr, det finns liksom ingen logik i det hela , jag har haft henne i 9 år och hade efter 7 år betalat mkt mer än vad hon är försäkrad för bara i premier.

Hade jag bara haft en häst hade saken varit annorlunda , då hade jag förmodligen A1 försäkrat men med 4 hästar blir det helt enkelt ologiskt och alldeles för dyrt.
 
Det är inte riktigt rätt, eftersom det finns A1 och A2 liv - resp veterinärvårdsförsäkring.

Livförsäkringen har redan beskrivits ovan.

Vet vården i A2 är i Agria med 3000:- i självrisk och gäller bara för sårskador, benbrott och kolik (tror jag).

Jag har liksom fio lagt mina hästar i A2 nu, det blir alldeles för dyrt annars. Bara de jag har utlånade har A1 veterinärvård, det vill fodervärden och det förstår jag givetvis.
 
Folksam har nåt som ligger mellan A1 och A2! A6 heter det!
Jag har det till min häst känner mig säker med den försäkringen!
 
TACK!!! Nu fattar jag bätte.
Hade jag varit miljonär hade jag nog valt A1 till alla hästar, men vi har samlat på oss en flock hästar genom åren (lätt hänt ... :crazy:) så det får nog bli en överflyttning till A2:or på en del av dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 707
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 758
Senast: Lingon
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp