AA möten. Hur går dom till?

Jag är väl lite orolig att hon blir arg, eller ja besviken på mig. Att jag lyckats dölja alkoholismen (än en gång) för henne.
Eller nåt sånt.

Arg och besviken? För att du valt att sluta dricka? Det hade varit väldigt märkligt tycker jag. Betydligt rimligare att bli arg och besviken om du fortsatt gör skada på dig själv, nu har du ju tagit ett hälsosamt beslut som är bra för dig. Du kan ju även välja hur mycket du delar med dig av, testet och AA-mötena och allt därtill eller bara säga "Jag har valt att sluta dricka alkohol för det får mig att må bättre just nu". Det kan ju bli både en så stor, och så liten sak, som du själv bestämmer dig för är bekvämt för dig just nu.
 
Arg och besviken? För att du valt att sluta dricka? Det hade varit väldigt märkligt tycker jag. Betydligt rimligare att bli arg och besviken om du fortsatt gör skada på dig själv, nu har du ju tagit ett hälsosamt beslut som är bra för dig. Du kan ju även välja hur mycket du delar med dig av, testet och AA-mötena och allt därtill eller bara säga "Jag har valt att sluta dricka alkohol för det får mig att må bättre just nu". Det kan ju bli både en så stor, och så liten sak, som du själv bestämmer dig för är bekvämt för dig just nu.

Inte över just att jag slutat dricka, utan för att det gick överstyr igen (fast just det behöver jag ju inte nämna...)
 
Inte över just att jag slutat dricka, utan för att det gick överstyr igen (fast just det behöver jag ju inte nämna...)
Jag har följt tråden och är så imponerad av dig. :heart Vi har en del problem i familjen (mest tidigare generationer) och jag visste ändå inte om att AA har ett anhörigprogram. Jag tänker att det viktiga är att du säger att du vill vara nykter framåt. Sikta på att prata om hur du vill forma din framtid. Släpp det som varit om det inte adresseras från henne. Är det så skulle jag (om jag var du) säga att du vet att det var mindre lyckat, och det är därför du tagit det här steget...
 
Inte över just att jag slutat dricka, utan för att det gick överstyr igen (fast just det behöver jag ju inte nämna...)
Du har inget ansvar för vare sig din mammas känslor eller reaktioner. Men man vill ju ofta undvika att uppröra sina föräldrar. Kanske är det egentligen inte besvikelse eller ilska du väcker i henne utan rädsla eller sorg som yttrar sig i ilska och besvikelse.

Det är viktigt att du vet att det inte är DIG det handlar om utan hennes reaktioner kommer utifrån tidigare upplevelser i hennes liv och hennes erfarenheter av vad alkoholen gjort med andra och huruvida de kunde eller inte ta sig ur missbruket. Alkoholism är ju ingenting man själv väljer, det är ju en sjukdom. (Det är nog bra att påminna sig om) Och det vet din mamma med är jag säker på. Men reaktionerna på hur hon hör att du har det kan ju bli väldigt dramatiska (och tuffa!) för dig att ta in eftersom det är väldigt mänskligt att reaktionen inte bara blir utifrån det som händer idag, utan också utifrån äldre kanske inte färdigbearbetade känslor kring tidigare situationer med andra personer.

Den biten (hantera hur släktingar reagerar på ditt drickande och med och motgångar) är nog väldigt skönt att kunna prata om i en AA-grupp så man kan få råd av någon som varit i samma situation men inte är färgade av att de känner dig och din familj.
 
Senast ändrad:
Inte över just att jag slutat dricka, utan för att det gick överstyr igen (fast just det behöver jag ju inte nämna...)

Förstår, och det är väl just där du kan välja hur mycket du delar med dig av. Hade jag slutat dricka alkohol idag så hade jag nog bara sagt just att "Jag har slutat dricka alkohol då jag mår bättre utan". Detaljerna kring vad som ledde till beslutet, tester, AA-möten mm. är ju saker som man kan, om man vill, dela med dig av till sina närstående efter en tid. Skulle du dela med dig till din mamma om att du slutat dricka och hon ställer frågor kring varför så kan du ju, om du vill, bara svara på en ganska ytlig nivå just nu. Att någon mår bättre utan alkohol tror jag de allra flesta köper som svar och bakom det svaret kan ju allt från svår alkoholism till ingen alkoholism alls finnas som orsak.
 
Jag är väl lite orolig att hon blir arg, eller ja besviken på mig. Att jag lyckats dölja alkoholismen (än en gång) för henne.
Eller nåt sånt.
Jag har funderat några varv kring detta, och jag kan verkligen inte förstå varför din mamma skulle bli arg/besviken på dig. Snarare att hon skulle bli lättad och/eller glad över ditt beslut, tänker jag. Att sluta dricka alkohol kan man göra av så många anledningar, och det behöver ju faktiskt inte innebära att man dricker jättemängder innan man slutar heller.
 
Tack för reflektionerna ang samtal med mamma :) återkommer imorgon eller på lördag hur det har gått.

Veckan började väldigt bra, pigg och bra energi. Tisdagkväll fick jag huvudvärk, den är kvar än, trots värktabletter och resorb 🙃
Ska börja skriva upp så jag kanske kan se nån form av samband.

Lagt mig senast 20.30 hela veckan också, vilket känts väldigt bra!

Och idag var jag in på systemet och fixade min flaska, inga problem. Lukten där inne kändes mest ofräsch (tycker det luktar lite speciellt där inne, lite som gammal fest)
 
Jag är väl lite orolig att hon blir arg, eller ja besviken på mig. Att jag lyckats dölja alkoholismen (än en gång) för henne.
Eller nåt sånt.

Du måste inte säga nått om vad du gjort förut. Du kan ju helt enkelt säga att du bestämt dig för att köra 0 alkohol just nu ett tag framöver pga alla hälsofördelar. AA och allt det där kan du prata om senare.

Härligt förresten att höra att du försöker sova ordentligt kontinuerligt nu! Håll i det om du kan några veckor nu, det kan verkligen göra rejäla fördelar för bl.a. huvudvärken (kan oavsett INTE skada:P).
 
Jo jag vet att det finns :) tänker att hon också borde veta om det. Hon är uppväxt med en pappa som var alkoholist. Tänker att det är hennes sak att välja att gå på det.
Jo, jag menade inte att du skulle ta tag i det också (för du har nog med ditt). Bara att det kan vara skönt att veta om det skulle bli reaktioner från din mamma när du berättar.
 
Det gick bra! Eller hon kom in i hallen och såg jackan jag köpt till mig själv i "1 månads present" och då sa jag att jag slutat dricka och sparar massa pengar så.

Sen frågade hon om jag skulle ta extrajobbet imorgon istället för söndag eftersom jag ska festa imorgon. Då sa jag att jag ska vara nykter, hon såg extremt förvånad ut :D men tyckte det var jättebra!

Hon frågade om jag kommer kunna hålla det och jag sa att det tror jag väl (berättade inte om medicinen 😊 )
 
Det gick bra! Eller hon kom in i hallen och såg jackan jag köpt till mig själv i "1 månads present" och då sa jag att jag slutat dricka och sparar massa pengar så.

Sen frågade hon om jag skulle ta extrajobbet imorgon istället för söndag eftersom jag ska festa imorgon. Då sa jag att jag ska vara nykter, hon såg extremt förvånad ut :D men tyckte det var jättebra!

Hon frågade om jag kommer kunna hålla det och jag sa att det tror jag väl (berättade inte om medicinen 😊 )

Kul! :heart Och så härligt avdramatiserat!
 
Jag lutar mig alltid åt följande tes, som visat sig stämma utmärkt

worry-misuse-imagination.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 189
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 775
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp