Ja det finns många mediciner med massor biverkningar. Litium är nog värst, svår att ställa in på rätt dos, hålla den stabil,kan bli livshotande om man ändrar sin kost eller blir magsjuk. Fått samtal från psykakuten flera gånger när mina värden visat på Lutiumförgiftning. Så lämnar blodprov på det 2-4 gånger i månaden,Så törstig och torr i munnen precis hela tiden så att jag ständigt bär med mig något att dricka. Och därmed behöver kissa helatiden,Och händerna, skakar och darrar hela tiden så kan vara svårt att skriva ibland och ryck i olika kroppsdelar. Minnesförluster hela tiden. Och en stor, stor viktuppgång. Jobbigt mycket. Och många andra mediciner med otäcka biverkningar.

Jag började med Litium för 13 år sedanoch det blev inte bra då så hade långt upppehåll, haft den två år nu och nu vill jag sluta med den men det är några av mina mediciner jag absolut inte får sluta med säger läkarna, ett flertal mediciner jag troligtvis behöver hela livet och Litium är en av dom. Men jag vet ju att det är en av mina viktigaste och mest hjälpsamma mediciner genom hela tiden, så får trots allt stå ut. Har så mycket biverkningar att jag ibland känner mig sjuk på grund av mixen mina mediciner.

Så ja, jag vet inte om några till biverkningar från Abilify kommer göra varken från eller till. Det verkar som att många sluppit biverkningar här?
Oj, vad mycket biverkningar du har fått! Stackare. Jag har klarat mig ganska bra från biverkningar av litium. Det var lätt att ställa in dosen och har aldrig haft något avvikande värde på över två år. Har inte gått upp i vikt heller. Däremot har sköldkörteln tagit lite stryk så äter låg dos levaxin. Dock har jag tappat mycket hår vilket varit riktigt jobbigt. Tror jag haft väldigt god effekt av litium men hoppas jag slipper äta den hela livet. Har en kompis som fått njurproblem efter knappt tio år på litium.
 
Oj, vad mycket biverkningar du har fått! Stackare. Jag har klarat mig ganska bra från biverkningar av litium. Det var lätt att ställa in dosen och har aldrig haft något avvikande värde på över två år. Har inte gått upp i vikt heller. Däremot har sköldkörteln tagit lite stryk så äter låg dos levaxin. Dock har jag tappat mycket hår vilket varit riktigt jobbigt. Tror jag haft väldigt god effekt av litium men hoppas jag slipper äta den hela livet. Har en kompis som fått njurproblem efter knappt tio år på litium.
Ja mina problem med Litium är rätt jobbiga, bara som små saker som att skriva under på ett kvitto i affären och jag skakar så mycket att jag inte kan skriva. Kan bara inte och så drar ångesten igång och sen är det i princip omöjligt att skriva så får dra lite hit och dit med pennan. Det är inte så att jag skriver fult som är problemet utan att jag inte KAN greppa och styra en penna utan stora ansträngningar.

Jag vet, jag har också hört det om Litium med organsvikt så jag funderar på om Abilify kan ersätta Litium men vet för lite just nu. Vill prata med min läkare men det är lång tid tills jag får prata med honom.

Så du hade alltså inga problem att ställa in dosen? När jag mått dåligt höjer vi dosen och det kan fungera ett tag men sätter det igång saker så att det blir för höga värden så då sänker vi, höjer, sänker, höjer, sänker osv. Jag får i vissa perioder som nu ta blodprov 2 ggr i veckan. Dom kan ringa sent på kvällen och säga att dom är från psykakuten och vill säga att jag fått nivåer på Litiumförgiftning och måste ta nya prover dagen efter och avgöra om jag behöver sjukhusvård. Men hur löser man det i dagens samhälle? Det är ju fullbokat en vecka fram så har fått traska runt i 40-50 minuter till en vårdcentral med plats, alternativt vänta en dag om det inte går att hitta någon dag.

Jag är så trött på Litium. .Så blir nog kvar på den här dosen för jag vill bli stabil nu för annars ger jag upp. Har också känt en skillnad i måendet, det är mycket stabilare. Men inte fullt ut. Tänker du inte fortsätta med Litium alltså? Har du provat Lamotrigin? Det är lite samma sak men mildare, jag har den också. Men du har kanske hört om den om du varit i vårdkarusellen ett tag. Dom säger att jag alltid måste ha både lamotrigin och litium och ett par andra hela livet men vill inte heller ha Litium hela livet. Är du inte lite rädd för vad som händer om du slutar med den? Det är jag.
 
Har du sluppit biverkningar av Lamotrigin? Jag är avundsjuk, jag fick sådana ledsmärtor över natten när vi höjde dosen att det bara var att ta bort den och ersätta med annat.
Jag fick när jag var på riktigt höga doser över maxnivå i flera år den mest outhärdliga klådan man kan tänka sig. Inga utslag måendet kliade så jag rev hål på huden så jag blödde och kunde inte sova eller gå eller stå. Men sen läste jag igenom FASS för alla mina mediciner och insåg att det var Lamotrigin, pratade med läkaren och vi sänkte till maxdos och nu fungerar det. Lite klåda ibland men inte alls som förr. Upplever den inte som ett problem. Fungerar bra nu men svårt att veta vad som är vad,

Lamotrigin är ytterligare en medicin som läkarna inte vill ta bort fast jag varit tveksam. Antar att den gör nytta eftersom läkarna tjatar om den.

Jag tror egentligen min Zyprexa är det farligaste medicinen, blodprover visar på obalans i hormoner och blodet och synliga biverkningar och visar utslag på EEG tester och skapar obalans,förskräcklig medicin egentligen men den gör ju lite nytta. Så alla säger att den är skit dålig för den fysiska hälsa men bra för min psykiska hälsa.

Suck, det är en djungel det här.
 
Har du sluppit biverkningar av Lamotrigin? Jag är avundsjuk, jag fick sådana ledsmärtor över natten när vi höjde dosen att det bara var att ta bort den och ersätta med annat.
Vad fick du istället? Finns det lika bra alternativ. Vad tråkigt med biverkningar från Lamotrigin
 
Jag försöker vara kreativ för att hantera måendet och vardagen utöver mediciner också. Fyller i formulär jag hittat och också gjort egna och jag behöver rutiner och kontroll i vardagen. Det hjälper mycket, går ner på detaljnivå i princip allt i mitt liv. Så att jag inte ska kollapsa helt. Har plastfickor och mappar och pärmar och olika pennor och whiteboard, kalendern och överstrykningspennor, dagbok för att skriva av mig och ett anteckningsblock jag skriver upp i princip allt jag tänker på och vill strukturera eller planera.
 
Har smsat min terapeut så hon kan fråga läkaren om det finns en upptrappningsplan för Abilifyn. Stressar mig att inte veta och att jag annars fortsätter som oftast att jag blir ansvarig för mediciner och doserna och avgöra själv. Och när jag får för lång tid mellan läkartiderna har jag ju inget val. Och jag skäms jätte mycket och känner mig dum om jag vill öka på dosen dessutom, svag och misslyckad.

Men egentligen ska ju jag som patient inte läsa på FASS och hitta att lägga upp scheman för att öka dosen och komma fram till vad jag tror är min dos och hålla koll på alla biverkningar och vilka mediciner som kan påverka styrkan i andra osv osv.

Hoppas få svar idag eller imorgon, definitivt den här veckan. Annars blir jag rätt så irriterad och rädd. Har en stor klump i magen nu för att jag vågade säga till att situationen inte är bra för mig. Och be dom fixa med det, kräva det. Men det är ju inget jag vill alls utan behöver.
 
Ja mina problem med Litium är rätt jobbiga, bara som små saker som att skriva under på ett kvitto i affären och jag skakar så mycket att jag inte kan skriva. Kan bara inte och så drar ångesten igång och sen är det i princip omöjligt att skriva så får dra lite hit och dit med pennan. Det är inte så att jag skriver fult som är problemet utan att jag inte KAN greppa och styra en penna utan stora ansträngningar.

Jag vet, jag har också hört det om Litium med organsvikt så jag funderar på om Abilify kan ersätta Litium men vet för lite just nu. Vill prata med min läkare men det är lång tid tills jag får prata med honom.

Så du hade alltså inga problem att ställa in dosen? När jag mått dåligt höjer vi dosen och det kan fungera ett tag men sätter det igång saker så att det blir för höga värden så då sänker vi, höjer, sänker, höjer, sänker osv. Jag får i vissa perioder som nu ta blodprov 2 ggr i veckan. Dom kan ringa sent på kvällen och säga att dom är från psykakuten och vill säga att jag fått nivåer på Litiumförgiftning och måste ta nya prover dagen efter och avgöra om jag behöver sjukhusvård. Men hur löser man det i dagens samhälle? Det är ju fullbokat en vecka fram så har fått traska runt i 40-50 minuter till en vårdcentral med plats, alternativt vänta en dag om det inte går att hitta någon dag.

Jag är så trött på Litium. .Så blir nog kvar på den här dosen för jag vill bli stabil nu för annars ger jag upp. Har också känt en skillnad i måendet, det är mycket stabilare. Men inte fullt ut. Tänker du inte fortsätta med Litium alltså? Har du provat Lamotrigin? Det är lite samma sak men mildare, jag har den också. Men du har kanske hört om den om du varit i vårdkarusellen ett tag. Dom säger att jag alltid måste ha både lamotrigin och litium och ett par andra hela livet men vill inte heller ha Litium hela livet. Är du inte lite rädd för vad som händer om du slutar med den? Det är jag.
Nej, hade inga problem alls. Tror jag började med två tabletter men då kom jag inte upp i rätt nivå och då höjdes det till tre tabletter och sen har jag legat bra. Har också lite tremor men bara om jag blir nervös eller stressad, inte alls som du beskriver.

Jag tänker att jag nog kommer fortsätta med litium i ett par år till i alla fall men hoppas att jag slipper ta det hela livet. Jag är inte bipolär utan tar det med djupa recidiverande depressioner. Sen jag började med litium har jag inte haft en enda depression på två år, tidigare hade jag två om året. Som oftast krävde sjukhusvård. Så är extremt tacksam för att slippa det lidandet. Hade provat typ alla mediciner men aldrig fått nån vidare effekt. Nu har jag litium, zyprexa och venlafaxin och kombinationen verkar ju funka. Har gjort några försök att minska eller sätta ut zyprexa eftersom jag blir lite trött av den och det känns som att jag inte har full tillgång till min hjärna. Samtidigt inser jag då att den verkligen hjälper eftersom jag får mer ångest.

Jag är rädd för att sluta med litium men försöker tänka att det inte är aktuellt än på ett bra tag. Och skulle det inte gå kan jag ju börja med den igen (om jag inte har fått för allvarliga biverkningar). Min kompis som fick njurproblem av litium har ospec bipolär sjukdom men för henne har det inte varit några problem att sätta ut den. Hon tycker det är skönt att inte vara så törstig heller.
 
Är det fler än jag som fått rekommenderat att testa narkotika mot sjukdomen? En gång en med lite mildare effekt men dom andra rent ut sagt tunga droger.
Från en som jag ju litar på. Fått höra av hen om hur det inte borde vara olagligt i Sverige för att det inte är någon fara och föreslaget att då jag länge mått väldigt dåligt och att jag velat ta livet av mig och har gjort upp planer för hur allt ska skötas efteråt så tyckte hen att jag lika gärna kunde testa precis allt eftersom jag ändå ska dö. Dvs prova typ varenda medel som finns.

Jag vill inte det, jag har bra nog med piller så det räcker. Mer än vad som är möjligt trodde jag fram till förra veckan när jag fick ännu en. Om jag nu skulle klara mig med hens droger så står jag säkert där med ett stort beroende sen.

Någon som känner igen sig i att bli uppmuntrad att testa drogrelatade prepara?
 
Vad fick du istället? Finns det lika bra alternativ. Vad tråkigt med biverkningar från Lamotrigin

Jag fick Cymbalta/Duloxetin. Både SNRI och SSRI har haft effekt på mig, som tur är. Det var när vi satte ut Venlafaxinet som överläkaren rekommenderade Lamotrigin först och Cymbalta som reservplan, vilken verkställdes på min förfrågan eftersom en annan överläkare snabbt tog bort Lamotriginet då jag hade så otroligt ont i lederna av den. Det var synd, för på huvudet fungerade den bra. Så nu har jag två antipsykotiska mediciner (Abilify på hög dos/Quetiapin på låg dos) och en antidepressiv, Cymbalta, på relativt låg dos.

Det var tal om att ge mig Zyprexa istället för Quetiapin, men eftersom jag redan har övervikt och den är långt ifrån viktneutral så var överläkaren snäll och gav mig ett annat alternativ.
 
Är det fler än jag som fått rekommenderat att testa narkotika mot sjukdomen? En gång en med lite mildare effekt men dom andra rent ut sagt tunga droger.
Från en som jag ju litar på. Fått höra av hen om hur det inte borde vara olagligt i Sverige för att det inte är någon fara och föreslaget att då jag länge mått väldigt dåligt och att jag velat ta livet av mig och har gjort upp planer för hur allt ska skötas efteråt så tyckte hen att jag lika gärna kunde testa precis allt eftersom jag ändå ska dö. Dvs prova typ varenda medel som finns.

Jag vill inte det, jag har bra nog med piller så det räcker. Mer än vad som är möjligt trodde jag fram till förra veckan när jag fick ännu en. Om jag nu skulle klara mig med hens droger så står jag säkert där med ett stort beroende sen.

Någon som känner igen sig i att bli uppmuntrad att testa drogrelatade prepara?
Alltså..det där låter inte som någon som du bör lita på..
 
Alltså..det där låter inte som någon som du bör lita på..
Nej jag vet, hen har kommit med väldigt udda och dyra förslag innan också. Skumma saker. Men jag tycker väldigt, väldigt mycket om den här personen,jag har haft regelbunden kontakt med hen i 5 år och hen har haft stor inverkan i mitt liv.

Men det här känns liiiite konstigt, över gränsen. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Har läst på lite och det är ju verkligen en drog. Men jag kan av olika skäl inte bara släppa personen. Får försöka vara extra tydlig om det kommer upp igen.
 
Är det fler än jag som fått rekommenderat att testa narkotika mot sjukdomen? En gång en med lite mildare effekt men dom andra rent ut sagt tunga droger.
Från en som jag ju litar på. Fått höra av hen om hur det inte borde vara olagligt i Sverige för att det inte är någon fara och föreslaget att då jag länge mått väldigt dåligt och att jag velat ta livet av mig och har gjort upp planer för hur allt ska skötas efteråt så tyckte hen att jag lika gärna kunde testa precis allt eftersom jag ändå ska dö. Dvs prova typ varenda medel som finns.

Jag vill inte det, jag har bra nog med piller så det räcker. Mer än vad som är möjligt trodde jag fram till förra veckan när jag fick ännu en. Om jag nu skulle klara mig med hens droger så står jag säkert där med ett stort beroende sen.

Någon som känner igen sig i att bli uppmuntrad att testa drogrelatade prepara?

Det finns ganska nya studier med Psilocybin (svamp) mot depression, som verkar väldigt lovande.

https://www.columbiapsychiatry.org/...ly-improve-depressive-symptoms-clinical-trial

Jag tycker inte att det innebär att man kör på själv, utan att det finns hopp om nya behandlingmetoder inom en överskådlig framtid, tills dess får man hålla ut och hoppas.

Det är ingen mening med att självdosera och sen blir det som det blev, blir det en godkänd behandlingmetod så kommer det finnas kontrollerade mängder med substans och läkarstöd, så man kan göra behandlingen säker.
 
Det finns ganska nya studier med Psilocybin (svamp) mot depression, som verkar väldigt lovande.

https://www.columbiapsychiatry.org/...ly-improve-depressive-symptoms-clinical-trial

Jag tycker inte att det innebär att man kör på själv, utan att det finns hopp om nya behandlingmetoder inom en överskådlig framtid, tills dess får man hålla ut och hoppas.

Det är ingen mening med att självdosera och sen blir det som det blev, blir det en godkänd behandlingmetod så kommer det finnas kontrollerade mängder med substans och läkarstöd, så man kan göra behandlingen säker.
Esketamin är numera godkänt för behandling av depression, fast man ska ta den hos behandlaren, man får inte ta den själv. Plus att man ska ha provat flera olika antidepressiva innan.
 
Esketamin är numera godkänt för behandling av depression, fast man ska ta den hos behandlaren, man får inte ta den själv. Plus att man ska ha provat flera olika antidepressiva innan.

Det är ett annat ämne som är ganska nytt som godkänt för behandling mot depression, inte samma som Psilocybin.

Sidospår i alla fall, ingenting av det här ska man mixtra med hemma själv, lika lite som man skulle plocka recepbelagda mediciner från apoteket själv för att prova lite. Framför allt inte de ämnen som inte ens är färdigtestade för humanmedicin.
 
Är bara så förbannad just nu, läkaren och terapeuten är arga på mig och tycker jag kräver för mycket när det enda jag vill ha är en upptrappnings plan, något att gå efter. Nu ska jag tydligen vänta 6 veckor till utan hjälp. På slutet av kritiken att jag frågar för mycket sa dom att jag får ringa allmänna Medicinrådgivningen. Problemet är ju bara det att jag knappt kan prata i telefon med någon jag känner och att då ringa en okänd människa och försöka förklara varför jag måste öka en medicin, prata om jobbiga saker med främlingar eller sånt jag inte vågar säga och jag tror verkligen inte dom bryr sig alls eller förstår hur just jag fungerar.

Varför ska jag hålla koll på upptrappningsscheman och ökningar och sen få skäll när jag ber dom ge mig det så jag kan slappna av. Det är ju läkarens ansvar. Och terapeuten är arg för att hon varit mellanhand men det är ju läkaren som sa att jag skulle fråga henne. Och läkaren upplyste noga idag att han inte har tid med mig

Så här traskar jag runt och känner mig sviken och orolig och uppgiven. Och en känsla jag känner sällan, ilska. Ska vräka ut det imorgon med terapeuten.
 
Ja det är super bra med nya mediciner som fungerar bättre och mindre biverkningar. Och som min Voxra till exempel den är så lik amfetamin att om man tar vanligt blodprov visar den positivt för amfetamin, man får ta extra prov om det behövs Det är så mycket som liknar Voxra och amfetamin i hur dom är uppbyggda.
 
Nej jag vet, hen har kommit med väldigt udda och dyra förslag innan också. Skumma saker. Men jag tycker väldigt, väldigt mycket om den här personen,jag har haft regelbunden kontakt med hen i 5 år och hen har haft stor inverkan i mitt liv.

Men det här känns liiiite konstigt, över gränsen. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Har läst på lite och det är ju verkligen en drog. Men jag kan av olika skäl inte bara släppa personen. Får försöka vara extra tydlig om det kommer upp igen.
Jag tänkte på det där med att vännen säger att "du ska ju ändå dö så kör på" typ..känns ju inte som någon som är intresserad av att hålla kvar en i livet.
 
Jag får Abilify för att få lite mer energi och ”go” då jag helt saknar det vanligtvis. Tycker den funkar super. Kommer inte ihåg dosen. Äter även Sertralin som grund. Och ett gäng lugnande/sömntabletter vid behov.
 
Jag får Abilify för att få lite mer energi och ”go” då jag helt saknar det vanligtvis. Tycker den funkar super. Kommer inte ihåg dosen. Äter även Sertralin som grund. Och ett gäng lugnande/sömntabletter vid behov.
Det hoppas jag också på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 610
Senast: fejko
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 818
Senast: Motacilla
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp