Aborträtten

Blä, jag har haft en. Funkade inte på mig, har aldrig haft så ont i hela mitt liv.
Jag kollapsade i en mat affär pga den smärtan jag fick när mensen kom, aldrig aldrig en spiral igen.
När barnmoska skulle ta ut kollade hon om den satt rätt för det borde den inte ha gjort om jag hade så ont, men nej den satt precis som den skulle men hon trodde att min livmoder konstant försökte trycka ut den när mensen kom, därav smärtan och krampen.
Gjorde också förbannat ont efter sex om killen råkat stöta till för långt in.

Väldigt synd att det inte funkade då det hade varit en bra lösning. :down:

Men jag blir iallafall bättre med att komma ihåg pillrena, satsar på 2 månader nu:D

P-spruta?
Det hade jag mellan 20-30 när jag absolut inte ville ha barn.

(Därav min abort som artonåring.)
 
Blä, jag har haft en. Funkade inte på mig, har aldrig haft så ont i hela mitt liv.
Jag kollapsade i en mat affär pga den smärtan jag fick när mensen kom, aldrig aldrig en spiral igen.
När barnmoska skulle ta ut kollade hon om den satt rätt för det borde den inte ha gjort om jag hade så ont, men nej den satt precis som den skulle men hon trodde att min livmoder konstant försökte trycka ut den när mensen kom, därav smärtan och krampen.
Gjorde också förbannat ont efter sex om killen råkat stöta till för långt in.

Väldigt synd att det inte funkade då det hade varit en bra lösning. :down:

Men jag blir iallafall bättre med att komma ihåg pillrena, satsar på 2 månader nu:D
Jag hade stav ett tag som de satte in i armen. Kan det vara något?
 
Fast ska man verkligen kalla det liv när det inte kan klara sig utanför livmodern utan hjälp av maskiner? Snarare nån som vill leka gud

Det är ju det som är frågan...

Nej, jag tycker definitivt inte att embryon är individer.
prematura foster som behöver "maskiner" för att klara sig utanför livmodern?
Fråga föräldrarna till en v 25-prematur som överlevt så får du antagligen veta att det definitivt är ett liv, ett älskat barn.
 
Ja det tycker jag. När fostret inte är levnadsdugligt på egen hand för att det är så pass förtidigt fött att inte lungor och sånt är tillräckligt utvecklat

tycker du att andningshjälp är lika förkastligt hos vuxna? Efter trafikolyckor, eller av andra skäl?
Intensivvård vid svåra infektioner med organsvikt?
Dialys??? (där behövs ju maskiner för att "rena blodet", det finns ganska många människor som överlever i många år enbart tack vare eller på grund av maskiner)???
 
Det är ju det som är frågan...

Nej, jag tycker definitivt inte att embryon är individer.
prematura foster som behöver "maskiner" för att klara sig utanför livmodern?
Fråga föräldrarna till en v 25-prematur som överlevt så får du antagligen veta att det definitivt är ett liv, ett älskat barn.

Dessutom så klarar sig ju många numer utan men också.
 
tycker du att andningshjälp är lika förkastligt hos vuxna? Efter trafikolyckor, eller av andra skäl?
Intensivvård vid svåra infektioner med organsvikt?
Dialys??? (där behövs ju maskiner för att "rena blodet", det finns ganska många människor som överlever i många år enbart tack vare eller på grund av maskiner)???
I vissa fall. Min mamma låg nu i vintras i respirator och kunde inte andas själv. Hon var dessutom nedsövd. Efter en månad så stängde vi av. Kroppen orkade inte själv och det fanns inget att göra för henne. Hon hade kunnat ligga så i flera år om inte organen gett upp. Hade det varit etiskt rätt? Inga djur ska lida för att vi prompt vill ha dom kvar, men människor ska räddas och hållas vid liv fastän dom inte kan få ett drägligt liv?
 
Landstinget borde stämma henne för bedrägeri, hon har inte bekostat sin utbildning själv.

Det som den här barnmorskan har gjort tycker jag är förkastligt men icke desto mindre är jag en av dem som anser att utbildning har ett egenvärde. Att utbilda sig behöver inte betyda att man tänker sig arbeta inom området. Tänk bara på alla pensionärer som börjar plugga när de slutat sitt arbetsliv.

Det jag funderar på är hur hon har tänkt. Sökte hon till utbildningen med planen att bli någon slags helig krigare? Fast besluten att ta sig igenom år av tuffa studier enbart för att ställa aborträtten på ända? Eller var hon så naiv att hon först efter att ha kommit in på utbildningen insåg att abort och preventivmedel ingår i de normala arbetsuppgifterna?
När fick hon kontakt med den amerikanska lobbyorganisationen och vem kontaktade vem?
 
Enligt P1 så var det hennes jurist som kontaktade dem. Sen tycker jag inte det är så konstigt att de är inblandade och betalar, det är ju ett ganska vanligt förfarande när nån vill ha "rätt i rätten".

Det betyder alltså att hon krigade helt på eget bevåg tills det blev en rättssak? Då undrar jag ännu mer om det inte var en långsiktig plan utan hon faktiskt var så naiv att hon tänkt sig arbeta som mycket selektiv barnmorska.

Har jag fel om jag säger att preventivmedelsrådgivning är en arbetsuppgift även för barnmorskor som arbetar med önskat gravida och förlossningsvård? De flesta vill ju inte ha bebisar på löpande band så länge de är fertila...
 
Inga djur ska lida för att vi prompt vill ha dom kvar, men människor ska räddas och hållas vid liv fastän dom inte kan få ett drägligt liv?

De flesta extrema prematurer (som överlever) får idag normala liv eftersom vi har blivit så bra på att ge dem vad de behöver. Och det är väl därför som diskussionen om var vi ska dra gränsen är aktuell.

Jag tycker inte heller att vi ska försöka rädda allt och alla (fick tillfälle att fundera över det då jag fick dåliga svar efter fosterdiagnostik tidigt i min graviditet avseende två otäcka kromosomfel) men i takt med att sjukvården förbättras måste vi nog också diskutera och utreda gränser igen.

Min farmor fick en hjärtinfarkt för snart ett år sedan. Den var såpass omfattande att man valde att ge syrgas, smärtlindring och ångestdämpande men ingenting mer.

Det tyckte jag kändes bra, att läkarna fattade det beslutet så vi och hon slapp evigheter som en grönsak. Tog sex dagar sen dog hon.

Mormor fick visserligen inte respirator etc men man behandlade med cellgifter och jag tyckte det var så grymt, tant på 80+ med cancer "överallt" i buken. Mamma som behandlat bröstcancer med cellgifter tyckte också att det var vidrigt.

Men det är ju inte lätt. Hur ofta vet man i början av en behandling hur det kommer sluta?
 
Det betyder alltså att hon krigade helt på eget bevåg tills det blev en rättssak? Då undrar jag ännu mer om det inte var en långsiktig plan utan hon faktiskt var så naiv att hon tänkt sig arbeta som mycket selektiv barnmorska.

Det vet jag inte, de hade väl varit inblandade sen 2014 fattade jag det som och det var då hon stämde regionen? Gissningsvis kanske de kom in i bilden efter att hon dömts till att betala 1 miljon i rättegångskostnader?
 
JAg förstår inte heller hur hon tänkte. Hade hon en romantisk bild av att enbart jobba med lyckligt gravida kvinnor, jobba på förlossning och vara med vid miraklet att ett barn föds? Det funkar ju inte så.
Eller funkar en doula så? Då kanske hon kan bli en sån.

Tänk om en muslimsk kvinna skulle utbilda sig till läkare och sen vägra vara ensam med en manlig patient p.g.a religionen. Eller en läkare som är Jehovas vittne som vägrar ge blodtransfusion. Man behöver inte tycka om alla uppgifter i jobbet, men man får gilla läget eller ta ett annat jobb.
Jag skulle gladeligen jobba som personlig assistent, men klarar inte av hygienaspekterna utan att typ kräkas. Så då får jag välja ett annat jobb.
 
Altså vissa, framförallt män, har riktigt unkna åsikter om man läser på fb. Om man påpekar att det är lustigt att just män argumenterar mot abroter med tanke på att de slipper ansvaret så får man höra att man vill starta ett könskrig. Är inte det könskriget ganska väl fastlagt i hela vår kultur sedan kristendomens födelse (och även innan dess)?
 
Det är ju det som är frågan...

Nej, jag tycker definitivt inte att embryon är individer.
prematura foster som behöver "maskiner" för att klara sig utanför livmodern?
Fråga föräldrarna till en v 25-prematur som överlevt så får du antagligen veta att det definitivt är ett liv, ett älskat barn.
Det är väl ganska självklart att de föräldrar som har en prematur önskar och hoppas att det ska överleva, men nu handlar det ju inte om att slänga alla prematura i närmsta papperskorg utan om det är motiverat att försöka rädda allt som går enbart av prestigeskäl. Det som är önskvärt är ju att förhindra att en förlossning sätter igång allt för tidigt, inte att börja odla i petriskålar.

Jag personligen anser att man ska inte röra dagens abortgräns oavsett om det teoretiskt skulle gå att rädda/odla foster i åttonde veckan.

Sätt mer krut på att ta hand om de barn som föds, ge ensamstående mer hjälp och kräv män på mer ansvar. Det ska inte vara en kvinnorfråga när det kommer till barn, man är två om att "tillverka" dem och då ska man banne mig vara två om att ta ansvaret efteråt om man väljer att inte avbryta en abort, men rätten till abort måste finnas kvar! :meh:
 
Får hustrun misshandla sin make också, då? Ingår det i lagen?
Nej. För mannen är familjens överhuvud.
"Vi kvinnor är svaga och att respektera familjens överhuvud mannen är obligatoriskt. Därför blir vi kvinnor inte förödmjukade om en man slår sin hustru, det sårar oss inte, men att såra mannen det är otänkbart."
 
De flesta extrema prematurer (som överlever) får idag normala liv eftersom vi har blivit så bra på att ge dem vad de behöver. Och det är väl därför som diskussionen om var vi ska dra gränsen är aktuell.

Det beror väl på hur man definierar normalt liv.
Senaste stora studien där man följt upp prematurer vid 2,5 åå: "Vidare var andelen extremt underburna barn med cerebral pares (CP) 7 % och sex barn hade CP av den svårighetsgraden att de sannolikt inte kommer att kunna gå. Fyra barn var blinda och ett barn var helt dövt.

Trots att majoriteten av de extremt underburna barnen utvecklades gynnsamt hade en betydande andel måttliga (16 procent) eller svåra (11 procent) funktionshinder."

För mig är det inte alls siffror som säger att det här var ju skitbra (dessutom följde de ju alltså även de som är födda med god marginal till abortgränsen, siffrorna hade helt säkert sett betydligt sämre ut om det endast gällt de som fötts "fem dagar" från gränsen som tidigare dragits i tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp