Absolut INTE om hästen

S

sajjas

Har en ren som svällt upp i bakhasen.. Han stödjer in på benet och har jätteont när man tar där..
Ska man linda? Smörja med något?
Han står på "boxvila" just nu.. får äta i lugn å ro å vila... Blivit lite bättre av det på ett par dagar..
Tacksam för ALLA tips.. små som stora.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

En ren? Är den tam?

Har han något sår? I såna fall kan det vara en infektion som kräver antibiotikabehandling. Feber? Halt?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

har den sår så se till att det blir rent spola rent med vatten, rent vatten är bäst tycker jag o sedan alsolsprit, sist en dusch med lila sårspray! Om det är en infektion så brukar jag göra ett bandage med bomull på rulle, hälla in alsollösning, plasta in med vanlig pastfolie som finns i köket och hälla ytterligare alsollösning innanför samt gasbinda runt. låta det sitta ngn timme och sedan ta av igen. Det fr inte sitta för länge för du blir det för varmt och ungefär som när man badat o blivit skrynklig...

Är det inte sår så kan man göra ett våt varmt omslag, ta fleece bandage och lägg i blöt i kallvatten, linda runt has eller ben och fyll på med extra kallvatten. Låt det sitta och ge värme runt benet... Ta bort det tex nästa morgon..! Först kyler det och sedan värmer det! Brukar funka bra på sträckningar och slag...
Självklart kolla med veterinär - men det har alla redan skrivit tror jag! :grin:
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Jo, man kan faktiskt ha både ren, älgkalvar o rådjur i stall tillfälligt om man passar sig för hornen. Vi har fått in skadade älgkalvar på ridklubben tidigare om tex älgkon blivit påkörd i bilolycka. Lika rådjurskid som haft det tufft stränga vintrar....
Lycka till med renen!
 
Sv: Absolut INTE om hästen

En ren? Är den tam?

Har han något sår? I såna fall kan det vara en infektion som kräver antibiotikabehandling. Feber? Halt?

Japp..en ren.. Han är inte tam..men tillfrisknar han så ska jag jobba med honom så han blir riktigt tam.
Han har inget sår.. och jag har kännt å kännt så gott jag kan.. å innan han svall upp så jämnförde jag båda benen å kände efter så inget va av.. uppifrån höften och ner till klöven, men inget ovanligt. Halt är han.. Feber vet jag inte eftersom jag inte vet vad dom har för normaltemperatur?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

har den sår så se till att det blir rent spola rent med vatten, rent vatten är bäst tycker jag o sedan alsolsprit, sist en dusch med lila sårspray! Om det är en infektion så brukar jag göra ett bandage med bomull på rulle, hälla in alsollösning, plasta in med vanlig pastfolie som finns i köket och hälla ytterligare alsollösning innanför samt gasbinda runt. låta det sitta ngn timme och sedan ta av igen. Det fr inte sitta för länge för du blir det för varmt och ungefär som när man badat o blivit skrynklig...

Är det inte sår så kan man göra ett våt varmt omslag, ta fleece bandage och lägg i blöt i kallvatten, linda runt has eller ben och fyll på med extra kallvatten. Låt det sitta och ge värme runt benet... Ta bort det tex nästa morgon..! Först kyler det och sedan värmer det! Brukar funka bra på sträckningar och slag...
Självklart kolla med veterinär - men det har alla redan skrivit tror jag! :grin:

Tack så mycket! Ska prova och ge det ett par dagar.. blir det inte bättre är framtiden oviss...
 
Sv: Absolut INTE om hästen

innan han svall upp så jämnförde jag båda benen å kände efter så inget va av

ursäkta mig... men är du knäpp eller? HUR tror du att du ska kunna känna på UTSIDAN om något är sönder på INSIDAN :confused: inte ens den bäste veterinär i världen kan göra en sån sak!

Hur vore det om du ringde ut en veterinär till det stackars djuret? :crazy:
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Lappar brukar inte kosta på veterinär till renar, vet inte om de ens gör det till hundar?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Ehm...hej troll. :grin:

Vilken sameby är du medlem i då? :grin:

För att äga en ren måste man ha ett registrerat renmärke och vara medlem i en sameby. Är du medlem i en sameby så känner du erfarnare renskötare som vet mer om detta än hästfolket på buke.

Edit: :rofl: :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Absolut INTE om hästen

OT, men är det verkligen så? Får inte vem som helst köpa en ren?

Låte jättemärkligt, finns det någon annan djurart som bara en viss etnisk grupp får ha?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Enbart lappar får äga renar och inte vilken lapp som helst utan du måste äga ett eget märke, märkena går i arv så man kan inte skaffa sig ett eget märke hur som helst. Är massor med lappar som inte tillhör "rätt" by och får då inte heller ha egna renar. Djurparksrenar är undantagna regeln.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Men det låter ju helt absurt, äganderätten är väl fri?

Vad är anledningen till att man skapat en så absurd lagstiftning? Låter ju som allt annat än fri konkurrens, måste jag säga. Undra på att rennäringen inte tycks utvecklas och dessutom verkar ha otroliga lönsamhetsproblem. Visst att man slå vakt om samernas sätt att leva, men varför ska det betyda att ingen annan får ens äga en ren?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

OT, men är det verkligen så? Får inte vem som helst köpa en ren?

Låte jättemärkligt, finns det någon annan djurart som bara en viss etnisk grupp får ha?

Man måste inte vara same för att vara medlem i en sameby så det har inte med etnicitet att göra. Jag har släkt (inte samer) som är renägare. Det handlar förmodligen om regler för djur inom livsmedelsproduktionen. :laugh:

"Vem kan äga ett renmärke?
Ett renmärke kan ägas av en sameby, en person som är medlem i den sameby där märket skall användas eller en person som får ha skötesrenar i den sameby där märket skall användas."


"Ungefär 10 procent av samerna i Sverige lever till huvudsak av renskötsel. Det finns ca 4000 renskötselföretag men alla arbetar inte heltid med detta."

Kor måste också ha ett märke där man kan läsa av vem som äger den men kor (och grisar) märks normalt med plastmärken.

En grisägare måste också ha ett "märke":

"Som ägare av en minigris ska du vara registrerad i SJVs grisregister. Du får ett produktionsplatsnummer som kallas SE-nummer. Grisregistret är ett viktigt verktyg för att kunna spåra smitta, begränsa spridningen av smitta och för att effektivt kunna bekämpa smittan vid utbrott av smittsamma sjukdomar."
 
Senast ändrad:
Sv: Absolut INTE om hästen

Fast skillnaden är väl att vem som helst får köpa och äga en gris, medan man uppenbarligen måste ha en samebys godkännande för att få köpa en ren. Undra på att rennäringen inte går framåt!
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Jo, iofs men renbetesmarkerna klarar kanske inte av hur många renar som helst och ska man leva av rennäringen så krävs det att man har många renar. Fler ägare = fler renar = större påverkan på samebyns marker.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Det är en mkt infekterad fråga bland lappar då som sagt inte vem som helst får skaffa renar, som svensk utan eget märke är du helt körd, finns inte på kartan! Spelar ingen som helst roll om en lapp äger egen mark men inte har ngt märke, h*n får inte skaffa renar ändå. Är du eller din släkt inte renägare så blir du/ni aldrig det, möjligen genom ingifte. Det förekommer en hel del bråk även i byarna då inte ens alla i byn har rätt att hålla renar, det är en liten klick av alla registrerade lappar som håller renar, den stora majoriteten har inga och kommer aldrig att få skaffa några heller.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Jo, iofs men renbetesmarkerna klarar kanske inte av hur många renar som helst och ska man leva av rennäringen så krävs det att man har många renar. Fler ägare = fler renar = större påverkan på samebyns marker.

Men det är väl en annan fråga? Bara för att man har renar betyder det ju inte att man måste ha dem på någon annans renbetesmark. Det förstår jag att man inte kan, men det kan man ju inte göra med andra djur heller. Bara för att jag äger en gris så betyder ju inte det att jag har rätt att släppa ut dem på grannens mark. Man kunde ju ha dem i hägn på egen mark och stödfodra t ex, som man gör med hjortar.

Och sen behöverr man ju inte leva på dem heller, det kunde ju hända att någon ville ha ett fåtal renar som hobby, t ex.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Senast: Exile
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 439
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp