Absolut INTE om hästen

Sv: Absolut INTE om hästen

Ja, det förstås - de borde anpassa reglerna lite för hobbyverksamhet också. *nicka*

Apropå renbetesmark så ägs den ju inte av samebyn utan av privatpersoner eller skogsföretag men samerna har rätt att låta renarna beta där ändå.

Här om kvällen kom jag att tänka på att en sameby är ju en ekonomisk förening (som en bostadsrättsförening men samebyn har renbetesrättigheter i stället) och om man ser på det så, så förstår man lite bättre varför inte alla får vara medlem...
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Du verkar väldigt insatt. Bor du i renbetesland? Jag är uppvuxen i norrbotten, renarna stod typ och käkade i skogen bakom huset. Ibland t.o.m. på gräsmattan. :D :D
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Jag är född i Norrbotten och har även som så många andra en del lappblod i mig, tror jag är 1/16-delslapp.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Jag säger inte att du har fel, men då det är ngt som är helt nytt för mig så slog jag en sökning och får bara träffar som säger att det är den som är lapp och medlem i en by som kan få koncession att bedriva renskötsel. Dvs du måste både vara lapp och medlem för att få bedriva renskötsel. Finns att läsa på bl a www.riksdagen.se
 
Sv: Absolut INTE om hästen

kl

hur gick det för den stackars renen eller var ts bara ett troll?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Tidigare jobbat en del med renskötsel så jag vet.
11.2.1 Koncessionsområdet
Enligt lagen får renskötsel bedrivas året runt – och således även i
form av vinterbete – förutom i Lappland samt inom renbetesfjällen
och de till renbete upplåtna markerna inom Jämtlands och Dalarnas
län även inom det s.k. koncessionsområdet. Detta omfattar Pajala,
Överkalix, Övertorneå, Haparanda och Kalix kommuner. Området
är speciellt såtillvida att samerna där inte har monopol på renskötseln.
Detta utesluter inte att tamrenskötseln inom området vilar på
sedvanerättslig grund. 1919 års lappkommitté konstaterade att skogssamer
fanns i hela området från Torneälvens utlopp till Rånefjärden
i väster och att renbetning i området skedde ända ut till kusten och
ut på öarna. Till stor del – men inte uteslutande – ägdes renarna av
bofasta jord- och skogsbrukande markägare, av vilka en del men
inte flertalet var av samisk etnicitet. Med hänsyn till att renskötseln
Saxat fr SOU 2006:14
PL
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Aha. Jag har nog också lite sameblod i mig men vet inte hur stor del. Tror vissa av mina förfäder var fiskesamer.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

KL

Äldre farbror av modell halvsame brukar få låna husrum av mig när han är på genomresa. Sist berättade han att han köpt sitt märke via länsstyrelsen, efter tips från några samevänner om att märket skulle bli till salu. Det var INTE lätt att komma över märken och man måste vara god vän med typ hela byn för att få köpa ett berättade han. Han är lite säregen och man har svårt att hänga med i svängarna ibland så jag kan ha fått något om bakfoten, men det är omekligen intressant vad lite man vet om den svenska urbefolkningens seder och bruk.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Inte så konstigt alls om man vet hur de blivit behandlade och förslavade av svenska staten och kyrkan i århundranden, i mina ögon finns egentligen ingen kultur alls kvar, bra spillror och hopkokade påhitt i sann nationalistisk anda. Missionärerna var väldigt framgångsrika när det gäller att ta död på folktron, slå sönder trummorna och få nåiderna fördrivna för trolldom. Hur många känner till att lappar arbetade som slavar i gruvorna eller visades upp som missfoster på medeltiden?
 
Sv: Absolut INTE om hästen

På medeltiden?

Visa upp "exotiska" folkslag var väl ett rätt populärt folknöje från 1600-talet och framåt, det gjorde man ju i princip med alla som såg annorlunda ut. Så samerna är ju inte ensamma om det.

Träldomen under medeltiden drabbade väl alla folkgrupper, inte bara samer.

Visst, det är jättehemskt, men måste man inte försöka se framåt? Utbilda sig, se till att få betalt för renarna (förädling? nya marknader? ekologiskt?), hänga med i samtiden? Hur hemskt det än varit, och hur orättvist det än är, så kan vi inte vrida tillbaka tiden. Man ska absolut titta bakåt för att förstå varför det är som det är, men för att lösa det måste man ju se framåt.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Självklart ska man se frammåt! Det jag ville säga är bara att lapparna har inte så mkt kultur alls pga en mkt effektiv kyrka och stat genom århundranden. Missionärer är tyvärr mkt duktiga på att skövla andras kulturer och har varit väldigt effektiva här hemma, så ngn religion finns inga spår av, några traditioner finns egentligen inte heller, en spillra är renskötare och den stora majoriteten är som vilken svensk som helst. Kulturen verkar mest ha focus på den lilla klick som har renar och koltar i vackra färger så turisterna har ngt att fota vid marknader mm. Största föreningen finns i Sthlm med > 4000 medlemmar.

På 1900-talets början var så många lappar bofasta och jordbrukande i södra Lappland att regeringen tvångsförflyttade familjer för att rennäringen inte skulle dö ut.
 
Sv: Absolut INTE om hästen

På 1900-talets början var så många lappar bofasta och jordbrukande i södra Lappland att regeringen tvångsförflyttade familjer för att rennäringen inte skulle dö ut.
Källa? Verkar vara en grov missuppfattning av den tvångsförflyttning som faktiskt skedde!
PL
 
Sv: Absolut INTE om hästen

Frågan om vem som skall få ett renmärke är för svår för att jag skall blanda mig in i den.
Tillgången på bete tillåter dock knappast fler renägare, samebyarna domineras av de stora renägarna, dvs de som har rennäringen som huvudförsörjning. Dvs trottoarlappar torde inte göra sig besvär när det gäller renmärken. Dock är det kanske för svårt för seriösa ungdomar utan rätt bakgrund.
PL
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 525
Senast: Exile
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp