Absolut mildaste bettet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 6 491
A

Alpin87

Jag vet att det är en frågan om ryttarens hand osv osv.

Men vilket bett är i eran mening det allra mildaste mot hästens mun (inget bettlöst alternativ gäller)..?

Sv: Absolut mildaste bettet

2 och 3 delade syntetbett t.ex. Appel mouth är milda. Men det mildaste vet jag ej..

Håller med mackan! Rider på ett sånt själv. Har beställt ett likadant fast syntet, det borde vara det allra mildaste man kan få tag på. :) Hoppas det kommer snart bara.

ja vet inte säkert men ja har hört att ett syntet bett ger hög friktion och så.

Jag vet att det är en frågan om ryttarens hand osv osv.

Men vilket bett är i eran mening det allra mildaste mot hästens mun (inget bettlöst alternativ gäller)..?

Det beror ju alldeles på hur hästen ser ut i munnen.

Hälsning Maja

Håller med Maja!

Jag har ett arabsto som gapar bara hon har ett rakt bett i munnen, hon avskyr dem??! På henne fungerar ett tunt tredelat bäst :)

Det är ju från häst till häst, tycker jag. Min häst tycker ett oledat, svagt böjt syntetbett med fasta ringar är snällast, medans en annan tycker tredelat är snällare...

Dock rider jag inte så ofta på syntetbettet, växlar mellan ett tredelat med fasta ringar och ett tredelat fullcheck!:)

Jag anser att ett oledat med lösa bettringar är det snällaste, sen är inte alltid det snällaste bettet det bästa bettet för alla hästar.

Generellt sätt så sägs det ju att det är ett rakt bett. Men det är ju individuellt mellan olika hästar.

Ett rakt eller ett redelat borde vara mildast, beroende på hur hästen ser ut i munnen.

2 eller 3 -delat bett, smalt, med fast ring, gärna med gummi.

Alla hästar som jag har haft rakt bett på, har upplevt det som SKARPARE än delade bett.. Men det är ju väldigt individuellt.

Ett rakt gummibett (utan fast kärna) borde ju vara det mjukaste. Samtidigt är dessa bett ofta lite tjockare och det kan ju upplevas obehagligt av vissa hästar.

Om detta inte är en teoretisk fråga tycker jag att du skall låna lagon stora bett av dina stallkompisar och testa dig fram.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
510
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 245
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka