Acceptera deras sätt att leva men orolig för....

Och det är jättestarkt, inte alla orkar vara "den jobbiga". All heder till dig, verkligen!
Men det kan du faktiskt inte veta. Det är toppen att du kan göra det som krävs för att pojken ska få det bra, men jag tycker att du ska släppa mammans situation och eventuella karaktärsdrag helt. Jag tror att det gör mer skada än nytta.

Nej det kan jag absolut inte vet så sant, men för att pojken ska må bra så måste ju hela familjen må bra eller så bra det går och få en fungerande vardag tillsammans med sjukdomen..
Ljust idagsläget så måste min bror pojkens far kanske ändra på sina arbetstider/ livssitutation för att kunna fokusera på familjen och inte minst på pojken, för annars finns ju risken att även brorsan "går in i den berömda väggen" och då har pojken två föräldrar som inte fungerar
 
Men hur konstigt är inte detta uttalandet?

VAD spelar det oss för roll vad som är fel på mamman? Det här är ju bara kladdigt, skvallrigt spekulationsdravel.

Och vem är MAN som ska söka hjälp och få adekvat vård? I den här tråden, i den här diskussionen?

Tråden handlar ju om pojkens perspektiv, inte en diskussionsklubb om vad som kan tänkas vara fel på en exempelperson. Fokus handlar om barnet, inte kletig spekulationslusta om andras misär och ev. vårdbehov.

Tycker det är rent av osmakligt faktiskt.
Men hörrni, så farligt var det väl ändå inte @Monstermom @mandalaki @Lovisaleonora @Christensen1 @ajdidodii
Svarar alla.
Jag menar inte att hänga ut mamman. Hon verkar ha det jättejobbigt.
Resten av familjen också. Jag tycker inte hon verkar vara en dålig person heller. Men utifrån Ts beskrivning verkar hon må dåligt. Pappan också.
Flera av er har skrivit depression och utbränd (när det gäller pappan) vilket ingen verkar reagera på, vilket jag tycker är en smula konstigt.

Jag ber Ts om ursäkt om hon tycker om det jag skrivit varit olämpligt.
Jag ber också er som jag har taggat om ursäkt då ni verkar ha tagit illa vid er av flera skäl.
Det var verkligen inte meningen alls.
Och bara för att klargöra så tror jag inte att alla som är sängbundna pga sjukdom automatiskt är missbrukare.
Jag vet att många tillstånd, t ex ME, fibro, MS, depression mm kan göra att man ligger utslagen i sängen.

Till Ts vill jag säga, jag tror att du är guld värd för pojken.
Du har civilkurage att gripa in och göra vad som är bäst för honom, trots att det uppenbarligen inte alltid uppskattas av föräldrarna.
All heder till dig!
 
Nej det kan jag absolut inte vet så sant, men för att pojken ska må bra så måste ju hela familjen må bra eller så bra det går och få en fungerande vardag tillsammans med sjukdomen..
Ljust idagsläget så måste min bror pojkens far kanske ändra på sina arbetstider/ livssitutation för att kunna fokusera på familjen och inte minst på pojken, för annars finns ju risken att även brorsan "går in i den berömda väggen" och då har pojken två föräldrar som inte fungerar
Men du kan inte hjälpa mamman. Däremot kan du hjälpa pojken just nu. Risken jag ser är att om du är allt för högljudd i dina åsikter om mamman så vill de inte ha dig där längre och då förlorar du din chans att hjälpa pojken.
 
Jag ber Ts om ursäkt om hon tycker om det jag skrivit varit olämpligt.
Jag ber också er som jag har taggat om ursäkt då ni verkar ha tagit illa vid er av flera skäl.
Det var verkligen inte meningen alls.
Och bara för att klargöra så tror jag inte att alla som är sängbundna pga sjukdom automatiskt är missbrukare.
Jag vet att många tillstånd, t ex ME, fibro, MS, depression mm kan göra att man ligger utslagen i sängen.

Till Ts vill jag säga, jag tror att du är guld värd för pojken.
Du har civilkurage att gripa in och göra vad som är bäst för honom, trots att det uppenbarligen inte alltid uppskattas av föräldrarna.
All heder till dig!

Har absolut inte uppfattat dina inlägg som olämpliga, utan mer som en hjälp på vägen..
Att det inte idagsläget uppskattar min hjälp och blir arga på mig är väl kanske något jag får räkna med, men förhoppningsvis så tackar de mig även endag
 
Jag önskar att de läste det jag skriver och vad ni skriver för svar för det kanske kan ge dem en input om att faktiskt alltid handlar om min oro för pojken, för denna familj är denna situation en normalitet, det är deras vardag, och endel saker nämner de som deras "runtiner".
Jag står för min anmälan till soc, oavsett hur dumma i huvudet de och min familj tycker jag är
Kan säga att det tog hus i helvete när anmälan landade i mitt fall, och värst drabbad blev jag i det första skedet, tror nog att anmälaren ångrade sig både en och två gånger. Å andra sidan var det kanske den reaktionen som fick soc att faktiskt inse allvaret och att de behövde agera i situationen. Anmälaren stod också på sig och erbjöd hela tiden mig en fristad och hjälp både under den mest jobbiga tiden och även efteråt, det var min räddning och idag har vi en god kontakt och jag ser den familjen som min egen.

Edit: i mitt fall tog soc kontakten med "familjen" och Anmälaren tog hand om mig typ. Var många år sedan nu men har inget direkt minne av att Soc gjorde speciellt mycket för mig.
 
Men du kan inte hjälpa mamman. Däremot kan du hjälpa pojken just nu. Risken jag ser är att om du är allt för högljudd i dina åsikter om mamman så vill de inte ha dig där längre och då förlorar du din chans att hjälpa pojken.

Nej det kan jag inte och är inte min uppgift det är sjukvårdens uppgift och förhoppningsvis står hon under den läkarvården hon är i behov av för att kunna bli frisk igen..
Ja tyvärr är jag högljudd i mina åsikter och även lite för rakt på sak, ärlig i mina uttalanden och detta fall ville jag första gången få till en diskussion med föräldrarna, innan jag gjorde min anmälan till soc, då gärna brorsan vill vika undan, sopa det under mattan, men då slog han i från sig det och ville inte lyssna...
 
Kan säga att det tog hus i helvete när anmälan landade i mitt fall, och värst drabbad blev jag i det första skedet, tror nog att anmälaren ångrade sig både en och två gånger. Å andra sidan var det kanske den reaktionen som fick soc att faktiskt inse allvaret och att de behövde agera i situationen. Anmälaren stod också på sig och erbjöd hela tiden mig en fristad och hjälp både under den mest jobbiga tiden och även efteråt, det var min räddning och idag har vi en god kontakt och jag ser den familjen som min egen.
Ja förhoppningsvis är det så även i detta fall, och vid båda tillfällena jag ringt till soc har jag erbjudit mig att kunna hjälpa till med pojken så att föräldrarna får möjlighet att prata i lugn och ro, och den misären som mötte mig i Onsdags så övervägde jag att kidnappa pojken..
 
@Vallmo Jo, precis så illa är det. Vi får reda på i trådstarten att mamman lider av utmattningssyndrom eller utmattningsdepression. Vi får även veta (om det var i trådstarten eller senare minns jag inte) att läkarkontakt finns.
Det finns ingen anledning att förutsätta att ts bror och svägerska ljuger för henne. Inte heller finns det någon anledning att börja spekulera i huruvida diagnosen stämmer och att uppmana ts att ta reda på mer.
Ts svägerska tycker uppenbarligen inte att ts har med saken att göra, annars skulle hon berätta mer. Snälla, respektera det och respektera henne.

Om det hade varit cancer, ett brutet ben eller migrän hade du ifrågasatt på samma vis då som du gör nu?
Hade du känt dig manad att över internet, via andrahandsinformation, föreslå alternativa diagnoser?
Om svaret är nej på de frågorna ber jag dig att inte göra det med osynliga sjukdomar, vi som lider av den typen av sjukdom blir nog ifrågasatta ändå.
 
Men hörrni, så farligt var det väl ändå inte

Ärligt talat, jag tycker det är precis så illa. Du spekulerar vilt i missbruk, vilken form av missbruk, vad mamman försörjer sig på, vilka stöd hon får ekonomiskt - HUR har det med tråden att göra? Det framstår i mina ögon som ett väldigt osakligt skvallrande i snaskiga detaljer. Vems säng vem äter - det tar ju liksom inte slut. Och har väldigt lite med hur det är bäst att hjälpa pojken. Som tråden handlar om, inte i detalj hur mammans tillvaro ser ut.

Nu slutar jag gå OT om detta, men känner att det faktiskt är respektlöst att gå loss med sådana frågor om någon som gjorts här. Det känns i det närmsta som förtal, ett sätt att få mamman att framstå som en sämre person.
 
Nej det kan jag inte och är inte min uppgift det är sjukvårdens uppgift och förhoppningsvis står hon under den läkarvården hon är i behov av för att kunna bli frisk igen..

Det här tycker jag är rätt och viktig. Pojken belägenhet är det viktiga, att det sedan är ett led i hans tillvaro att hans föräldrar får hjälp, det är såklart en del i att få tillvaron på rätt köl. Men det är ur hans perspektiv diskussionen ska föras känner jag. Fokus på honom.

Han ska inte behöva ha det så här och hans föräldrar verkar inte förstå allvaret i situationen. Det kan vara svårt för en utomstående att till fullo sätta sig in i hur det ser ut, om man inte följer upp det under flera besök och får en helhetsbild.

Jag tycker det är oerhört viktigt det jobbet du gör när du orkar finnas och orkar vara den jobbiga och påstridiga.
 
@Vallmo Jo, precis så illa är det. Vi får reda på i trådstarten att mamman lider av utmattningssyndrom eller utmattningsdepression. Vi får även veta (om det var i trådstarten eller senare minns jag inte) att läkarkontakt finns.
Det finns ingen anledning att förutsätta att ts bror och svägerska ljuger för henne. Inte heller finns det någon anledning att börja spekulera i huruvida diagnosen stämmer och att uppmana ts att ta reda på mer.
Ts svägerska tycker uppenbarligen inte att ts har med saken att göra, annars skulle hon berätta mer. Snälla, respektera det och respektera henne.

Om det hade varit cancer, ett brutet ben eller migrän hade du ifrågasatt på samma vis då som du gör nu?
Hade du känt dig manad att över internet, via andrahandsinformation, föreslå alternativa diagnoser?
Om svaret är nej på de frågorna ber jag dig att inte göra det med osynliga sjukdomar, vi som lider av den typen av sjukdom blir nog ifrågasatta ändå.
Men det var väl pappan som man trodde var utbränd och mamman som hade en depression? :confused:
Om man nu ska hålla sig till sakfrågan.....

Angående vad mamman har för sjukdom/symtom/funktionshinder är egentligen ganska ointressant. Jag hade nog tyckt samma oavsett sjukdom så länge det går ut över barnet på det sätt som det gör nu.
Oavsett vad det är som gör att mamman är sängliggande så är ju inte mammans agerande särskilt sunt för barnet. Dels att hon skriker och svär och sen att dörren är stängd väldigt mycket.

Man kan vara en bra mamma även om man är sängliggande, så det är väl egentligen inte det som är störst problem.

Jag delade med mig av mina tankar bara. Helt fel tydligen, ser jag nu i efterhand. :crazy:

För er med osynliga sjukdomar; jag är absolut inte ute efter att ifrågasätta några symtom eller om sjukdomen finns. Det är inte det saken handlar om.
Jag är dessutom övertygad om att era barn har det jättebra och att ni är bra föräldrar.
Man är inte en dålig förälder automatiskt för att man har ett funktionshinder eller en sjukdom.
Det är ju bara larvigt att tro att jag tycker det.

När det gäller denna tråd så, för mig, är barnperspektivet det intressanta.
Här finns det ett barn som far illa. Föräldrarna sviktar ju uppenbart i sin förmåga att tillgodose barnets behov. Ts är oroad och har dessutom gjort en socanmälan.
Det är väl klart som sjutton att det inte ska fortgå som det är nu.
Att inte göra något är att svika barnet och det är ju därför Ts gjort anmälan som jag förstår det och det tycker jag är jättebra.
 
Men det var väl pappan som man trodde var utbränd och mamman som hade en depression? :confused:
Om man nu ska hålla sig till sakfrågan.....

Angående vad mamman har för sjukdom/symtom/funktionshinder är egentligen ganska ointressant. Jag hade nog tyckt samma oavsett sjukdom så länge det går ut över barnet på det sätt som det gör nu.
Oavsett vad det är som gör att mamman är sängliggande så är ju inte mammans agerande särskilt sunt för barnet. Dels att hon skriker och svär och sen att dörren är stängd väldigt mycket.

Man kan vara en bra mamma även om man är sängliggande, så det är väl egentligen inte det som är störst problem.

Jag delade med mig av mina tankar bara. Helt fel tydligen, ser jag nu i efterhand. :crazy:

För er med osynliga sjukdomar; jag är absolut inte ute efter att ifrågasätta några symtom eller om sjukdomen finns. Det är inte det saken handlar om.
Jag är dessutom övertygad om att era barn har det jättebra och att ni är bra föräldrar.
Man är inte en dålig förälder automatiskt för att man har ett funktionshinder eller en sjukdom.
Det är ju bara larvigt att tro att jag tycker det.

När det gäller denna tråd så, för mig, är barnperspektivet det intressanta.
Här finns det ett barn som far illa. Föräldrarna sviktar ju uppenbart i sin förmåga att tillgodose barnets behov. Ts är oroad och har dessutom gjort en socanmälan.
Det är väl klart som sjutton att det inte ska fortgå som det är nu.
Att inte göra något är att svika barnet och det är ju därför Ts gjort anmälan som jag förstår det och det tycker jag är jättebra.

Både och... jag förstår dig för oss (eller för mig) inom den närmaste familjen är ju detta en väldigt bisarr situation, och det blir lite stilen att en gottar ner sig i situationen och undrar "vad f*n det är för fel på människan ? och även min bror som tagit sig an henne ?,och till vissa saker de gör som är bortom allt rimligt tvivel..
Nu efteråt när jag fått en större inblick i familjens liv så inser även jag allvaret i situationen...

Mamman lider av en utmattningsdepression och om min bror fortsätter i liknande stil så är det nog bara en tidsfråga innan han också följer med ner i träsket
 
Men hörrni, så farligt var det väl ändå inte @Monstermom @mandalaki @Lovisaleonora @Christensen1 @ajdidodii
Svarar alla.
Jag menar inte att hänga ut mamman. Hon verkar ha det jättejobbigt.
Resten av familjen också. Jag tycker inte hon verkar vara en dålig person heller. Men utifrån Ts beskrivning verkar hon må dåligt. Pappan också.
Flera av er har skrivit depression och utbränd (när det gäller pappan) vilket ingen verkar reagera på, vilket jag tycker är en smula konstigt.

Jag ber Ts om ursäkt om hon tycker om det jag skrivit varit olämpligt.
Jag ber också er som jag har taggat om ursäkt då ni verkar ha tagit illa vid er av flera skäl.
Det var verkligen inte meningen alls.
Och bara för att klargöra så tror jag inte att alla som är sängbundna pga sjukdom automatiskt är missbrukare.
Jag vet att många tillstånd, t ex ME, fibro, MS, depression mm kan göra att man ligger utslagen i sängen.

Till Ts vill jag säga, jag tror att du är guld värd för pojken.
Du har civilkurage att gripa in och göra vad som är bäst för honom, trots att det uppenbarligen inte alltid uppskattas av föräldrarna.
All heder till dig!

Vi var några som reagerade på dina inlägg och vi skrev var och en ungefär samma sak. Våra inlägg fick likes från flera personer - det var alltså flera som höll med. När rätt många tycker samma sak, skulle du då inte kunna fundera över ifall det möjligen kan ligga något i vad de säger?

Istället ber du oss om ursäkt för att vi verkar ha tagit illa vid oss? Jag har inte tagit det minsta illa vid mig, helt säkert har de andra inte det heller (med undantag av @ajdidodii, som i ett par fina inlägg borde ge dig ännu mer än att tänka på). Däremot var jag - och de andra - kritiska till hur du spekulerar och drar slutsatser om folk. Du har flera gånger i olika trådar fått kritik för just det, och jag tycker att det är både svårbegripligt och sorgligt att du aldrig verkar förstå.
 
Vi var några som reagerade på dina inlägg och vi skrev var och en ungefär samma sak. Våra inlägg fick likes från flera personer - det var alltså flera som höll med. När rätt många tycker samma sak, skulle du då inte kunna fundera över ifall det möjligen kan ligga något i vad de säger?

Istället ber du oss om ursäkt för att vi verkar ha tagit illa vid oss? Jag har inte tagit det minsta illa vid mig, helt säkert har de andra inte det heller (med undantag av @ajdidodii, som i ett par fina inlägg borde ge dig ännu mer än att tänka på). Däremot var jag - och de andra - kritiska till hur du spekulerar och drar slutsatser om folk. Du har flera gånger i olika trådar fått kritik för just det, och jag tycker att det är både svårbegripligt och sorgligt att du aldrig verkar förstå.
@mandalaki Jag förstår vad du menar. Ok?
Tack i alla fall för ett konstruktivt och sakligt inlägg.
Jag ska försöka ta till mig av det du skrev.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 706
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 665
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp