Äckel och snusk RÅTTOR..

Sv: Äckel och snusk RÅTTOR..

Ni ska passa er så att ni inte får sorkfeber, det kan finnas varsomhelst där det rör sig sorkar, råttor o möss.

Anticimex låter bra. Om du vet var råttorna har sitt bo kan du köpa en burk ensileringsmedel (myrsyra) och tömma dit det. det fungerar bra mot möss iallafall. ångorna är så starka att de fräter sönder luftvägarna om man andas in det på någorlunda nära håll och de dör ganska snabbt.
det är säkert lönlöst att sätta upp råttfällor, men det kanske har ihjäl nån iallafall...

Hoppas att du får bukt med dem:)

Den värsta sorkfebern folk riskerar att få är väl det som visar sig i symptom av elakhet och ondska? Det är helt okej att låta fräta sönder luftvägarna på smådjur med myrsyra...

:(

En sak till... en bekant som har stall har en mösskrämmare. det är en liten manick som man sätter i en stickkontakt som sedan avger ett högtrekvent ljud som ligger uatnför människans hörselområde, men mössen hör det. det här ska tydligen skrämma bort dem eftersom ljudet är obehagligt för dem. Vet inte hur bra det funkar, men de har inga möss (vet inte om de haft problem tidigare)

En sådan här sak har vi i vårans sadelkammare. Vi hade invasion utav möss där. Stallägare skaffade denne saken o mössen började försvinna, men vi hade även råttor i stallet, o anticimec var där ngr ggr. Men det bästa som har funkat på råttorna är att vi skaffade katter till stallet. :laugh:

Berätta då hur ett annat råttgift fungerar. tror inte precis att råttorna dör 2 sek efter att de har ätit de heller... AIV- syran verkar snabbt så de behöver inte lida särskilt länge. varför är det då okej med alla andra gifter som används och berättas om här i tråden? var det för att jag skrev ut hur den fungerar som alla reagerade?;)

Men eftersom detta nu är en känd risk, så kan man ju ge :devil: i att låsa in hästen i stallet så minskar risken... Jag vet ingen lösdriftshäst som brunnit inne.
Jag förstår att det är smärtsamt att förlora sin häst så, men det är knappast rationellt att ta ut det på andra djur:confused:

Självklart är vilda råttor ett problem- men att från det uttalandet gå till att det är okej att "hämnas" på dem genom att utsätta dem för div hemmagjorda fruktansvärt grymma "fällor", det är vad jag protesterar mot. Råttor gnager inte på kablar för att jävlas:grin:

/Migo
som både har egna tamråttor i lägenheten, avlivar dem vid sjukdom och tar död på vildråttor när det behövs. Men jag gör det snabbt och humant:cool:

Om råttorna vill ha ett stall och gnaga på elkablar i får de väl köpa ett eget ställe ;) hos oss är de i alla fall inte välkomna, låter du alla som vill flytta in hemma hos dig ? Du kan ju alltid tälta själv på gräsmattan så kan någon hemlös alkis eller dylikt få ditt hus.

Jag har inte någonstans sagt att man skall hämnas på råttorna men de skall bort och här använder vi gift. Vi har bott här i nio år nu och vist har man genom åren sett någon enstaka råtta tex när gödselstacken tömdes och då har vi inte brytt oss då de uppenbart inte varit mer än någon enstaka och ingenting har blivit förstört, men den råttinvasion vi fick i höstas får en verkligen att få nog, saker för tusentals kronor är söndertuggade, det gick inte ens att ha en säck morötter i stallet utan att de snodde dem. Fodermåtten som väl smakade mat blev söndertuggade om de inte var i tunnorna.

Råttor är ju klart något av de värsta som existerar, ge mig en enda bra förklaring till varför de skall tugga sönder allt i sin väg inkl elkablar, det finns liksom ingen som hellst rim och reson i det de tuggar sönder. Mössen tuggar ju tex sönder tex ett täcke för att göra ett mysigt bo inne i det.
Men råttorna tuggar ju bara för sakens skull, skulle mkt väl kunna få det till att de jävlas. Varför sitter man annars rakt upp och ner och tex tuggar sönder nackstycket på ett träns eller varför inte ett senskydd. En frigolitskiva är också givande att under en natt gnaga sönder så att det bara är småsmulor av alltihop på morgonen.

Råttor är ju klart något av de värsta som existerar, ge mig en enda bra förklaring till varför de skall tugga sönder allt i sin väg inkl elkablar, det finns liksom ingen som hellst rim och reson i det de tuggar sönder. Mössen tuggar ju tex sönder tex ett täcke för att göra ett mysigt bo inne i det.
Men råttorna tuggar ju bara för sakens skull, skulle mkt väl kunna få det till att de jävlas. Varför sitter man annars rakt upp och ner och tex tuggar sönder nackstycket på ett träns eller varför inte ett senskydd. En frigolitskiva är också givande att under en natt gnaga sönder så att det bara är småsmulor av alltihop på morgonen.

Saxat från Wikipedia:

Kännetecknande för gnagare är en speciell tanduppsättning. Dessa tänder har emalj endast på framsidan, vilket gör att baksidan nöts ner snabbare och tanden på så sätt slipas av nötningen. De flesta gnagares framtänder växer hela livet för att kompensera för nötningen.

Slutsats: råttor och andra gnagare gnager för att de det är deras naturliga beteende och för att de måste. Det är således fullständigt "logiskt" (djur har dock knappast uppfattning om logik). Det är i viss fall gnagandet i sig som är viktigt, inte vad som gnags.

Idag åkte jag förbi en hage som något pucko anlagt i en gammal fruktträdgård. Marken var helt söndertrampad och träden var avbarkade upp till kronorna. De kommer att dö och den gamla fruktträdgården är alltså helt skövlad. Är det hästarnas fel att de gjort det som hästar gör - vandrat och gnagt? Förväntar vi oss att de ska förstå att de inte ska trampa sönder och gnaga sönder bara för att just denna hage faktiskt har ett kulturhistoriskt värde? Nej, knappast. Men någon som inte gillar hästar kan nog säkert gå i taket när h*n ser förödelsen.

Generellt: terriers är ju ofta mycket effektiva mot råttor. Kan vara ett alternativ om man har problem med råttor som inte stallkatterna rår på.

Berätta då hur ett annat råttgift fungerar. tror inte precis att råttorna dör 2 sek efter att de har ätit de heller... AIV- syran verkar snabbt så de behöver inte lida särskilt länge. varför är det då okej med alla andra gifter som används och berättas om här i tråden? var det för att jag skrev ut hur den fungerar som alla reagerade?;)

Jag har redan skrivit det- i första inlägget.

De lägger sig och dör lite var som helst. Gärna i vattenhinkar mm De blir törstiga då vissa råttgift gör att blodet inte koagulerar utan de förblöder invärtes.

Att dö med inre blödningar drunknad i en vattenhink låter ju inte heller så mysigt. Det är ju ungefär samma stil som jag beskrev, förutom att de inte drunknar. Jag tror inte att något gift fungerar helt smärtfritt, huvudsaken är att det går så snabbt som möjligt.

Har du någonsin testat hur det är att andas in syraångor? Jag har ibland gjort det på jobbet och trots att jag bara luktat med näsan och inte fått ner något i lungorna så är det mycket obehagligt bla gör det rejält ont men även andra typer av problem uppstår. I mitt fall har jag enbart påverkat slemhinnan i näsan under en kort period (ca 1 sekunds exponering för syraångorna) och jag vill inte ens tänka på den ångest råttor och möss ska känna om de får sönderfrätta lungor så att de inte kan andas och långsamt kvävs ihjäl :crazy: :eek:. Att kvävas ihjäl tar ganska många minuter eftersom kroppen stänger av alla funktioner som inte är nödvändiga för att förse hjärnan med syre. Även om råttor är ett skadedjur så är det ett djur som ska behandlas på ett etiskt sätt och då får man ta till bättre avlivningmetoder än de som föreslås.

Jag har heller inte sagt att råttgift är djurvänligt, eller hur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Rakt fullcheek bett
  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
Tillbaka