Äckel och snusk RÅTTOR..

Sv: Äckel och snusk RÅTTOR..

Dom första 2 råttorna var inte frivilliga för mig heller, men det var därifrån ideén kom.

Har råttor panik och ångest?

Dom första 2 råttorna var inte frivilliga för mig heller, men det var därifrån ideén kom.

Varför skulle de inte ha det??

Stress kanske är ett bättre ord.
Att simma, kanske i timmar tills de inte orkar mer och drunknar, det känns inte som det bästa sättet för mig. Även om giftet tar längre tid så tror jag att det är mindre stressande för dem.

JA. Jag trodde att det var länge sen man bevisade att djur kunde känna stress. Du kanske har missat det?:crazy:

Giften som finns är godkända ur "djurskyddssynpunkt"- de får inte vara hur plågsamma eller långsamma som helst.

Att drunka i en hink är knappast en snabb död, råttan simmar och kämpar LÄNGE innan den ger upp.

Jag tycker det är förkastligt att använda fällor som inte dödar utan skadar. Men jag kan inte se hur det användandet berättigar annat djurplågeri?

Att bli skjuten är förhoppningsvis en väldigt snabb död. Vet du hur många timmar en råtta orkar kämpa i vatten?:cool:

Men alla tycker vi olika..

Det handlar inte om åsikter. Det handlar om att vi kan bevisa att andra levande varelser kan känna smärta och stress och huruvida det är något att skita i eller inte.

Det är faktiskt olagligt i det här landet att agera utefter åsikter i liknande frågor. Vi har tex en djurskyddslag:cool:

/Migo

Givetvis har råttor panik och ångest. Råttor (och nu menar jag inte möss, även om de med är tämligen intelligenta) är mycket intelligenta djur. Minst lika kloka som hundar. Tamråttor kommer precis som hundar, glatt fram till en när man går till deras bur. De är mycket sällskapliga och även otroligt fega, eller rättare sagt försiktiga med det som de inte har någon erfarenhet av. Tamråttor ser ju inte mycket mer än insidan av sin bur och får därför inte möjlighet att undersöka världen i stort, vilket vilda råttor gör.

Mina råttor vill inte gå ner på golvet alls, det är okänt territorium. De sitter gärna på människors axlar och trivs bäst med dem som de känner. Blir de rädda både skriker de och bajsar och kissar på sig. Precis som vi människor.

En gång badade jag en av mina råttor (de är inte alltid så renliga) i badkaret, vilket jag inte gör om. Hade lite vatten botten och höll fast råttan och tvättade den. Skulle sedan ta något och lät honom vara kvar (han bottnade) i botten av karet. Han hoppade då rakt upp på mig som stod bredvid karet för att han var så rädd. Tror han var vid axelhöjd när jag lyckades fånga in honom. I fortsättningen har jag badat råttorna i vasken och hållt fast dem.

Har svårt att tro att råttor kan drunkna i hinkar. Mina råttor skulle lätt kunna kasta sig ur en sådan. Men det kanske är mindre råttor det här handlar om. Mina är som på bilden av tamråttan tidigare i tråden.

Hälsning Maja

Mina som drunknade var modell något mindre. Det var en 20 l hink med ca 15cm kvar upp till kanten.

Man kan förfina den där metoden med hink och vätska till att byta ut vattnet mot glycerol.

Glycerolen är giftig och sötaktig så låt den inte stå så andra djur kommer åt att dricka utav den.

Det som är bra med glycerolen är att ytspänningen är mycket lägre än i vatten vilket gör att mössen/råttorna inte kan flyta/simma i den utan dom drunknar på en gång. Betydligt bättre än att simma i timmar och dö i drunkning och utmattning.

Glycerol finns att köpa på biltema skulle jag tro (det används ju i bilar "normalt sett")

Trodde vi..., jo död var han allt, men inte borta. Obeskrivlig stank i över en vecka innan vi hittade skrället bakom vedpannan! En JÄTTERÅTTA, alla råttors fader om vi säger så:eek:
Efter den avrättningen har vi inte haft en enda råtta.

Ang hästbajsätande så brukade han i a f göra gångar i gödselstacken och inne i hästarnas bäddar! Han hämtade spån ( jo, det är sant!) så det vart långa "gångstigar" med spån från boxarna och vidare in i hans "lilla" hål:cool:

Oj oj oj oj... man skulle kunna tro att du skrev om råttan här hemma!!!
Hade samma problem förra året, med gångar i boxarna och till slut, var dom inte så rädda heller, dom väntade med att springa iväg till sista sekund, så man fick se dom, for rakt ut framför fötterna på oss. Sedan dränkte dom sig DAGLIGEN i vattenhinkarna! Skitäckligt och väldigt deprimerande! Jag fick verkligen ångest och tyckte att det var fruktansvärt att ha hästarna med dessa äckliga djur omkring sig. Jag tog så illa vid mig att jag var nära att hyra in dom i ett annat stall istället för att ha dom hemma på gården.

I år så kallade vi ut Anticimex i Augusti, INNAN festationen av råttor skulle börja. Och i början av veckan började vi lukta en konstig lukt i hallen, fattade inte vad det var, förrens jag kollade bakom värmepanna, där låg en stor fet jäkel, död, och osade! Fattar inte hur han har tagit sig in.
Men förutom den ena, har jag inte sett någon råtta eller något bo.
Fällor är utsatta över allt, och jag införskaffade mig två stallkatter, Peppar peppar ta i trä, ingen syn av råttor, förutom han i pannrummet, och jag hoppas att dom förblir borta.

Så lycka till!

Jag antar att du menar GLYKOL (alt glycol)??

Glyserol är väl fett.....

Min hund dog av att hon slickat på en fläck med glykol så nej tack, hoppar över det.

Anticimex kommer och besiktar vårat hus den 29 så då ska jag även konsultera dem om råttorna.

jag behöver också hjälp med små odjur, dock inte råttor men möss! det verkar bli fler och fler!! :eek: och dom förstör ju så sjukt mkt. :crazy: dom måste bort!!! :mad:

jag är så djurkär så dom jag har fångat i burar eller fodersäckar har jag bara släppt ut i skogen igen. jättesmart... dom kommer bara tillbaks med hela släkten. :crazy: i dag så satt det en i veteklin och dessutom en på min hästs rygg då jag tog av yttersta täcket!!!! :eek: :eek: den måste ha krupit in mellan täcken när han legat och sovit i natt... fyy vad rädd jag blev...

HUR ska jag göra för att bli av med dom?? har två stallkatter men mössen verkar inte vara ett dugg rädda för dom, stjäl till och med kattmat från deras skålar... har köpt en musskrämma men vet inte hur pass bra den funkar? funderat på fällor eller gift men eg vill jag ju inte döda dom, vill bara ha dom bort... och jag vill iaf inte att dom ska lida.. sen är det ju katterna, tänk om dom sätter tassen i en fälla eller äter av giftet? eller av en mus som ätit gift?? :confused:

Det bästa bestående sättet att få bort dem är Anticimex. Vi höll på med diverse musfällor o gift, men de förökar sig i en grym takt att det blir ändå fler än man hinner fånga/förgifta.

Sedan vi fick anticimex har jag inte sett en enda mus, inte bland fodret eller någonting. Jätteskönt!

De käkar ju sönder allting!!

men anticimex är väl gift? hur dör dom då? vill som sagt inte att dom små liven ska lida en hemsk död. :o

och hur är det med katterna?

Katterna och hundarna klarar sig, det är ingen fara för dem.

Det är ju gift, tror de torkar ut o dör. De luktar nämligen inte. De bara försvinner.
Tror inte de lider så mycket :angel:

För det första så är det bra att vara lite kritisk till saker man hör:grin:. I sverige finns det bara en sorts vild råtta: Brunråttan Rattus Norvegicus. Den blir som störst ca 60 cm med svans. Kan väga uppåt nått kilo, men det är ovanligt bland vilda råttor.

/migo

Min pappa kallar såna råttor för kvarnråttor. När jag var liten och vi flyttade hem till min fars föräldragård så bodde det en flock såna i ladugården. En kort stunde efter att man släckt lampan i lagårn på kvällen så kunde man öppna dörren och se hur golvet böljade av stora råttors ryggar. Pappa sköt dom med pistol (ja han har jaktlicens på pistol) och fångade i minkfällor. En tuff katta tog de minsta råttorna till sina ungar fast hon hade ett sjå med att släpa råttan till ungarna... Efter ett tag när råttorna kände att deras flock minskade krafigt i antal så flyttade hela flocken och det blev tvärtomt på råttor över en natt. Vet inte vilken granne som fick ta emot dom... :angel:

Numera läggs det ut råttgift på höstarna och inget problem finns längre med gnagare. Katterna har aldrig blivit sjuka av giftet eller av råttor som ätit gift.

Gifftet som Anticimex lägger ut funger på så sätt att först när råttorna/mössen äter blir dom väldigt törstiga. Tanken är att dom ska ta sig ut ur huset/stallet för att leta vatten innen dom tillslut dör av förgifftning. Det vill säga att dom vitala organen slutar att fungera. Sen hurvida det e smärtsammt eller ej kan jag inte svara på. Mina organ är i topp form.

Jag har kommit fram till det absolut bästa sättet att döda möss alt. råttor!

Vi har redan dödat 3 stycken på 2 dar!:D
Hur gör jag då? Jo man tar en hink och häller vatten så att det är ca 2 dm från kanten. Dom ska inte kunna hoppa upp efter dom har hoppat ner. Sen lägger ni i lite havre så det hamnar på botten. Därefter tar ni en planka och spikar fast 2 spikar på ena kanten och lägger den imot hinken, men spikarna i hinken (så att rampen inte ska åka ner) Gör så och ni kommer också ha en massgrav vid stallet som jag :devil:

:eek: finns det verkligen människor som tycker sådana metoder är OK? :mad:
fyfan ... vill inte ens tänka på vilken panik råttorna måste ha kännt!

Om man prompt ska avliva något djur, då ska det gå så SNABBT och SMÄRTFRITT som det bara går.

Zsara/Zsara! Jag håller med dig i allt du skriver.Det är ofattbart hur många hemska och vidriga råttplågare och musplågare som det finns.
Råttdjursplågare har någon form av kollektiv störning,när dom hetsar varandra indirekt eller direkt för att plåga råttor och möss.Jag önskar att råttor och möss en dag blir helgade och fridlysta som i norra Indien,för då kan inte folk vara stygga mot råttdjuren längre.Råttor och möss är hemlösa och dom skall få skyddade och inhängnade platser att vara på.Råttor och möss skall behandlas med respekt.

Jag får också ångerst när jag tänker på hur råttor och möss får lida för cyniska människors grymheter. Men ni få råttdjursvänner som har skrivit här på denna tråd och har empati för råttor och möss,får dock min sympati.

Råttdjur är förföljda,och råttor har det allra svårast.

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade iaf "vilda" svartråttor på vår förra gård. Lagom roligt när katten släpar hem en sånn best.
Och ja vi artbetstämde dem mja anticimex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka