Äckel och snusk RÅTTOR..

Sv: Äckel och snusk RÅTTOR..

kl

uppdatering.

Idag var det OCKSÅ vanligt bajs dvs ingen smulbajs:laugh::laugh:

Hu, har nu läst hela tråden och det är nästan man sitter o drar upp fötterna i stolen när man läser era förskräckliga historier om råttor...ryyyyyserrr...:grin:

Råttor som är så söööta?:love:
Blev riktigt ledsen när jag hittade ett av stallkattens offer i foderkammaren häromdagen, död och lite tuggad på.... Resten av stallkamraterna kände inte riktigt samma sorg som jag...;)

Skulle nog behöva vara mååånga råttor innan jag tog till åtgärder, men så har man allt råttsäkrat med då man vet vad de små sötnosarna är kapabla till.... :D

//Kira2002 som haft tamråttor i många herrans år och tycker deras vilda kusiner är jättecharmiga...!

Huah!
Ute i mjölkrummet (stallet ligger vägg i vägg med lagården) luktade det alltid apa! Fruktansvärd lukt som inte går att beskriva. Det är enda stället som det finns varmvatten på så man är så illa tvungen att gå dit när man behöver det. Hur som helst, efter bra länge (vi talar om år...) fick ägaren av lagården för sig att riva det där gamla skruttiga mjölkrummet, eftersom det luktade så illa, för att bygga ett nytt. Isoleringen i väggarna bestod av råttlik och råttbon, det var så fruktsnvärt äckligt! Inte undra på att det stank så!!

Efter det kryllade det av råttor på gården, i stallet, hos hönsen, vid fodret, ja överallt! Deras hem var ju rivet. Här snackar vi inga små råttor utan riktiga bamsar, som stora marsvin fast med en äcklig kal svans. Det var så illa att vi nästan vägrade gå in i stallet. Vi slogs nästan om vem som skulle öppna stalldörren på morgonen. Det kunde ju sitta ett äckligt monster i buren innanför dörren. Jag hånskrattar fortfarande lite åt vilken hemsk död alla råttorna gick till mötes :devil:.

Efter ett tag så försvann råttorna och av en händelse fick granngården väldiga problem istället :angel:.

Fy va ÄKLIGT med en massa råttor.. men ja måste hålla med Kira2002. en eller ett par e söta.. när dom inte förstör...
Ja skulle kuna leva med dom om dom inte förstörde.. Oxå hafft tamråttor..
men ja skulle inte tolerera dom i mitt stall. då skulle giftet ut i stallet direkt, då dom kan bära sjukdommar och göra fodret oätligt och så har dom sönder ALLT..

där det finns råtter finns inga möss. har ajg iaf. hört
ridskolan ajg rider på har möss i foderkammaren.
de är ju iaf. söta :love: dessutom blir man ju glad när man ser en det betyder ju att det inte finns några råttor.

i privatstallet där jag ahr min häst har jag aldrig sett en enda mus eller råtta men det ahr runt 10 stallkatter och 3 raskatter (som iofs. bor inne men är ute en del oxå) men en gång hade vi en igelkott som bodde i foderkammaren:love: i sommras ställde ut vatten till den och den åt av kattmaten katterna lämmnade den ifred :)

min ridlärare har berättat att på en ridskola hon var chef på för lääänge sen fick de enorma råttor större än katter, runt 50-60cm långa UTAN svansen inräknat. de råttorna sprang på kanten av spiltväggarna :eek:
rev ett barn och en häst, så de fick stänga stallet och utrota dem.

råttor är ju farliga. kan skada allvarligt och bär massa smittor. kom ihåg att det var råttan som tog med pesten till sverige från första början.

Råttor som är så söööta?:love:
Blev riktigt ledsen när jag hittade ett av stallkattens offer i foderkammaren häromdagen, död och lite tuggad på.... Resten av stallkamraterna kände inte riktigt samma sorg som jag...;)

Skulle nog behöva vara mååånga råttor innan jag tog till åtgärder, men så har man allt råttsäkrat med då man vet vad de små sötnosarna är kapabla till.... :D

//Kira2002 som haft tamråttor i många herrans år och tycker deras vilda kusiner är jättecharmiga...!

Jag har också haft tamråtta, supergullig. Dessa är INTE gulliga!
Idag hade ingen ätit av giftet och bajsarna var fortfarande normala:devil:.
Har hellre 30 möss än en råtta.....i stallet/lösdriften alltså.

Nu väntar jag bara på stanken:eek::eek::eek:

Och en död råtta är en bra råtta!

Vi har nån enstaka råtta i vårat stall, men har väldigt mkt möss. Hade inte brytt mig om det inte vore för att dom gnager sönder våra hösilage balar.. Lite tråkigt att behöva slänga hösilage pga det.. Har stora rundbala dessutom så det blir ju en hel del man får slänga pga att de där små odjuren gnager hål i plasten...

Jag har inte haft några fåglar i stallet (förutom någon enstaka svala som tar sig en tur in på våren) och våra skithögar var just finfördelade när vi hade råttinvasion i stallet. Du kan ju inte ha mössen heller när de förstör som de gör. Det blir ju dyrt! Giftlådorna som Anticimex ställer ut hjälper mot möss också. De är jättesöta när de kommer in på hösten men ack vad de kan ställa till. Personen på Anticimex sa att det är bara en bråkdel av alla råtter/möss man får se För varje individ man ser finns åtskilliga i närheten. Bara tanken får mig att rysa. Visst, gift är inte roligt att behöva ta till men råttorna/mössen är värre. /Berin med ett rått- och mössfritt stall

Fyyyy vad äckligt!! :eek:

Äter råttor möss?? *ryyys* nästan som kannibaler då ju..

Råttor äter allt som inte hinner undan;)

Själv är jag knasig nog att hålla dem som sällskapsdjur:love:

Rhorry.jpg

min ridlärare har berättat att på en ridskola hon var chef på för lääänge sen fick de enorma råttor större än katter, runt 50-60cm långa UTAN svansen inräknat. de råttorna sprang på kanten av spiltväggarna :eek:
rev ett barn och en häst, så de fick stänga stallet och utrota dem.

råttor är ju farliga. kan skada allvarligt och bär massa smittor. kom ihåg att det var råttan som tog med pesten till sverige från första början.

För det första så är det bra att vara lite kritisk till saker man hör:grin:. I sverige finns det bara en sorts vild råtta: Brunråttan Rattus Norvegicus. Den blir som störst ca 60 cm med svans. Kan väga uppåt nått kilo, men det är ovanligt bland vilda råttor.
De som hävdar att de sett jättestora monsterråttor har antingen dåligt ögonmått, bra fantasi eller olagliga substanser i blodet...

För det andra så har man för länge sen motbevisat teorin om att det var råttan som spred pesten. Det var löss som spred pesten. Löss som går på råtta går inte på människa och vice versa= det var sjömän med smittobärande löss som spred pesten.

Och nej, råttor är inte farliga:grin: Visst kan de bära sorkfeber, men det gör ekorrar, möss, sork, harar och andra djur också. Som människa har du inte mycket att vara räd för från en vild råtta. Har du ditt stelkrampsskydd är inte ens betten farliga. Om du nu mot all förmodan skulle komma en vildråtta så nära att den biter dig hellre än flyr:cool:

/migo

Det är råttor. Möss har jag inget emot. Har katter hemma men de går sällan åt det hållet. Har aldrig sett dem jaga där om de inte har varit där med mig, de följer ibland med på promenad:)..

Giftet ligger i behållare som ska var husdjurssäkra.

Någon råtta då och då kan jag stå ut med, men nu formligen springer de runt fötterna på mig.:eek:.

Läste någon annanstan att det var ett råttår iår.

Jag har haft både råtta, möss och fåglar i mitt stall. Min erfarenhet är att möss plockar med bajsarna. Letar efter hela kraftfoderbitar i dem. De blir då helt söndersmulade. Inte förrän jag försedde min gård med två rejäla kastrerade hankatter blev jag av med problemet.

Föresten så håller fåglarna fortfarande till inne i stallet. De lever högt upp i taket där de bor och håller efter insekter. Har ett högt innertak upp till nock. Finns där bara sommartid när stallporten står öppen, vintertid flyger de söderut. Mycket trivsamt.

Råttan var EN. Han satt i en höbunt innanför dörren en dag när jag tände lampan. Ja, satt, som en hund. Plirade med ögonen och tittade på mig, masade sig sedan iväg. Min man ville lägg ut råttgift, men inte jag. Han köpte råttgift och satte på en hylla i ett annat utrymme i stallet och köpte även en stor råttfälla, som fångar och inte dödar råttan. En dag var råttan bara försvunnen och råttgiftet hämtat ner från hyllan och utrivet på golvet. Jag såg inte råttan igen förrän till sommaren när jag fann ett upptorkad skinn med päls bakom skräp i mitt uthus.

För övrigt har jag EN råtta nu med, i en bur.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vi hade problem med råttor i hönshuset. Funkade inte med råttgift så pappa och bror tog luftgeväret och sköt dem. Satt i pass och lurade utanför hönshuset och när de kom så PANG :D

Sen hade vi några bamsingar i källaren men de fixades lätt med en hel spann råttgift;)

Jag har kommit fram till det absolut bästa sättet att döda möss alt. råttor!

Vi har redan dödat 3 stycken på 2 dar!:D
Hur gör jag då? Jo man tar en hink och häller vatten så att det är ca 2 dm från kanten. Dom ska inte kunna hoppa upp efter dom har hoppat ner. Sen lägger ni i lite havre så det hamnar på botten. Därefter tar ni en planka och spikar fast 2 spikar på ena kanten och lägger den imot hinken, men spikarna i hinken (så att rampen inte ska åka ner) Gör så och ni kommer också ha en massgrav vid stallet som jag :devil:

Detta är rent djurplågeri och jag upprepar det jag sagt i liknande trådar: VARFÖR är det okej att uppmana till djurplågeri och plåga djur till döds om de är små och vilda?!?

Varför inte avliva dem på ett effektivt och humant sätt?

/Migo

Är det humant och lägga ut massor av gift överallt?
Jag vet inte hur giftet fungerar men dör dom på en gång eller lider dom?
Eller att man sätter ut fällor där dom inte alltid dör på en gång?
När dom ramlar i så drunknar dom, inte mindre hemskt än att skjuta ihjäl dom.

Men alla tycker vi olika..

På något sätt känns gift mer ok. Då slipper de iallafall paniken och ångesten de måste få när de drunknat......

Gjorde ditt sätt ofrivilligt för några veckor sedan. Hade glömt en hink med vatten utanför lösdriften på morgonen och på kvällen låg där 3 döda råttor, det var nog då jag verkligen fattade hur många de måste vara om 3 hann drunkna bara under dagen......:eek::eek:

kl.

Eftersom vi även har lantbruk är vi skyldiga (tror jag) att ha avtal med anticimex. Det är kanon! Dom kommer ett par gånger per år och rått-säkrar gården och skulle man ändå få problem så kommer dom ut och fixar. När vi flytade dit kryllade det av megastora råttor:crazy: Vidrigt, dom var överallt! Då fick dom komma några gånger ganska ofta ett tag innan alla är borta. Råttorna var för stora för boxarna med råttgift, så dom gasade i råtternas gångar och lade något puder som fstnar i pälsen som dom sedan slickar i sig. Nu har jag inte sett en råtta på flera år:banana: Någon enstaka mus ibland, men dom hugger hunden innan jag hinner blinka:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka